TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Tue 17 Sep 2019 19:44

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Considerati necesar ca in Romania sa existe productie proprie de vehicule pentru transporturi publice?
Da, in orice caz 48%  48%  [ 30 ]
Da, dar numai in conditiile unor licente stricte care sa asigure respectarea calitatii 26%  26%  [ 16 ]
Da, dar numai in conditiile existentei si aplicarii unei legislatii care sa nu mai permita licitatii trucate 15%  15%  [ 9 ]
Nu 11%  11%  [ 7 ]
Total votes : 62
Author Message
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 17:10 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
In Romania, productia de vehicule destinate transporturilor publice a suferit un enorm regres, fiind aproape de extinctie.

Exista opinia ca ar fi suficient pentru cererea actuala sa se importe astfel de vehicule, nejustificandu-se efortul de a incerca o imposibila concurenta cu marile firme de pe piata. Calitatea indoielnica a unor produse autohtone din trecutul nu prea indepartat ar justifica si ea aceasta pozitie.

Pe de alta parte, ce putem constata? In anii 70, spre exemplu, cand productia autohtona a atins maximumul calitativ si cantitativ, se faceau inca importuri masive in acest domeniu, si tot nu era suficient. Dar de unde importa Romania in acei ani? Doar din Europa Centrala: Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia. Prin comparatie, de unde provine grosul importurilor de autobuze noi in zilele noastre: Turcia, Belarus...

Corespund vehiculele importate astazi cu necesitatile actuale ale calatorului roman? Este conceptul "low-floor" un succes pe piata interna? Trebuie neaparat sa luam marfa care altora nu li se poate vinde?

Iata doar cateva din posibilele subiecte de discutie. Sper ca acest topic sa devina locul potrivit pentru aceste subiecte, care observ ca apar mereu "off-topic", parazitand inutil alte parti ale Forumului.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 22 Aug 2008 22:09 
Eu observ si o lipsa mare de vointa (nu zic, totusi, rea-vointa) care tine pe loc acest segment al industriei. Parcul auto pentru transportul in comun, generalizat la toata tara, este foarte vechi. Inca mai exista orase in care circula DACuri de ~20 de ani (in cazul rau) sau DACuri de ~20 de ani si SHuri de ~30-40 :!: de ani (in cazul bun) sau, pe alocuri, Ikarusuri de o varsta cu DACurile sau mai tinere. Situatia e foarte proasta si nu are legatura cu o tara europeana, precum avem noi pretentia sa fim. Fara sa discreditez vreo marca, majoritatea vehiculelor de mai sus nu sunt decat niste cutii pe roti, de tabla si geamuri, cu scaune din lemn, poluante, obosite, inalte si lipsite de confort. Sigur ca pentru noi (si pentru mine, de altfel) multe au valoare sentimentala, dar asta e realitatea.

In aceste conditii e nevoie de un numar mare de vehicule pentru a putea vorbi de o modernizare relativa la intreaga tara. Nu putem duce Citaro la Fetesti (ba putem, dar n'avem bani), asa ca ne limitam la niste masini rusesti sau turcesti ce, in mai putin de 5 ani, vor deveni la randul lor, niste cutii ambulante cu oameni inauntru. MAZurile sunt deja expirate si casabile (nu si in teorie... :roll: ), asteptam acum la rand BMCurile.

Fiind, deci, nevoie de un numar mare de vehicule, e nevoie si de un raport calitate-pret bun. URACul il are deja, dar produce numai 'in circuit inchis', tot ce conteaza, in acest exemplu, e ca se poate. Daca se asigura o calitate buna si competitivitate in licitatii (fara grupari oculte, interese personale si comisioane la mijloc), industria romaneasca de profil ar avea ani buni de-acum incolo succes, timp in care se poate perfectiona si impune pe piata externa atunci cand piata romaneasca se va fi saturat deja de vehicule noi.

Sa fie acesta un scenariu SF? Vreau sa cred ca nu... Totul e sa se vrea.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 Aug 2008 23:06 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7921
Am votata ,,Da, in orice caz", desi sunt ferm convins ca situatia nu se va mai schimba. Romania a intrat in UE, deci e clar ca orice tentativa de a concura marii producatori deja existenti in UE (Mercedes, MAN, Irisbus) va fi innabusita din fasa, vezi cazul Ikarus Budapesta. Acest lucru este valabil si pentru tramvaie, troleibuze, trenuri (noroc cu Astra Arad ca se incapataneaza sa mai produca vagoane NOI, fabricate de la zero in uzina aradeana), chiar si dube. Practic, toti asa-zisii producatori de autobuze/troleibuze din Republica Bananiera (RB) Romana nu fac decat sa cumpere si sa caroseze sasiuri gata motorizate, eventual tot sub licenta respectivelor firme (vezi Astra-Irisbus, Grivita S.A. cu Scania-Hess etc.) Nici la tramvaie situatia nu e mai roza... V3A-ul e aceeasi copie, jalnica din punct de vedere al finisajelor, a LHB-ului, cu numeroase face-lifturi si adusa, incepand cu 2006, la nivelul tehnic al anilor '90. Daca aruncam o privire la vehiculele mai vechi produse in tara noastra, pe vremea cand Romania avea industrie, nu producea doar lucrurile pentru a caror productie e nevoie de prea multa poluare, prea multa mana delucru si/sau prea multa bataie de cap (de exemplu obtinerea aluminiului din bauxita la Slatina, care oricum merge 90% la export), observam ca Roman 112 (pentru ca inca se mai gaseste in circulatie), chiar daca era facut cu licenta MAN, era produs 100% in Romania (motor si punti AB, sasiul si caroseria erau realizate la Autobuzul, geamurile la Geromed Medias sau la Scaeni etc., chiar daca, ocazional, apareau autobuze cu motoare si punti RABA). Acum, daca ne uitam la un ElCar, de exemplu, vedem ca sasiul si motorul sunt MAN, cutia de viteza si puntea spate sunt ZF, iar geamurile sunt facute in Turcia. Deci, practic, in afaa de montaj, nu are nimic romanesc pe el.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008 00:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Dr2005 wrote:
Deci, practic, in afara de montaj, nu are nimic romanesc pe el.

De unde din Romania ar mai putea cumpara ceva romanesc El-Car SRL? Ca nici Roman nu-si mai doteaza vehiculele cu motoare proprii. De fapt, fabricile de autobuze din intreaga lume au fost si sunt de regula fabrici de caroserii. Nici marele Ikarus nu facea decat caroserii. E un lucru pretutindeni acceptabil. Insa am impresia ca Igero nici caroserii nu face pentru Elcar, ca se pare ca le-ar face Roman, dupa cum arata...

PS. In anii 90, Roman a primit oferte serioase din partea Ikarus si Mercedes pentru a carosa autobuze sub licenta. Dar s-a aplicat cu fermitate principiul "Noi nu ne vindem tara". Si iata ca nu ne-am vandut-o deloc, deloc...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008 01:29 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7921
Brassovia wrote:
Si iata ca nu ne-am vandut-o deloc, deloc...


Dimpotriva, am vandut tot, mai avem putin si ne vindem si pe noi :P


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008 01:34 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Dr2005 wrote:
Dimpotriva, am vandut tot, mai avem putin si ne vindem si pe noi :P

Exact. Si cum PIB-ul Romaniei e ceva mai mic decat cifra de afaceri mondiala a lui The Coca-Cola, s-ar putea sa devenim ingrediente pentru o noua zeama de acuarela toxico-racoritoare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 25 Aug 2008 20:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 23 Oct 2007 13:53
Posts: 255
Location: Bucuresti (Vest), Drumul Taberei
Sunt de parere ca nu este neaparat problema calitatii produsului in joc pe piata romaneasca. In general, dupa 1990, mai ales in unele regiuni ale tarii s-a cerut doar ieftin, nu conteaza cat de prost. Din pacate, asta a tras foarte mult in jos industria romaneasca. S-au importat cu fervoare produse chinezesti sau turcesti de cea mai proasta calitate pentru ca tot ce si-au dorit romanii in general a fost doar sa fie mai ieftin. Orice distribuitor ce a intrat pe piata romaneasca a invatat curand lectia asta. Produsele romanesti au fost doar mai neatragatoare si mai scumpe decat cele din afara. Nu intodeauna au fost inferioare lor. Se pot da destule exemple de asemenea industrii care au disparut din motivul pretului prea ridicat (textila, constructoare de masini, de aeronave si nave maritime).

Revenind la partea transportului public sa ne aducem aminte doar cum bune sau proaste produsele romanesti au fost refuzate (vezi Urac si Rocar) doar pentru ca niste vechituri cu aceeasi hibe au fost aduse din afara. Si nu se poate spune ca mizerii gen Ikarus vechi de 30 ani (ex-DDR) sau KT4D (ex-DDR) indicau vreo calitate deosebita in raport cu un Rocar de Simon. Problema a fost insa mereu ca s-au preferat lucruri de o calitate indoielnica doar pentru ca sunt ieftine. La tramvaie din pacate nu prea avem inca o solutie romaneasca buna de produs pentru tara. Vagoanele V3A-+93-CH-PPC au aceeasi caroserie care rugineste usor, aceleasi boghiuri si suspensii nu tocmai apte pentru viteza si aceleasi frane insuficiente.

Pe ansamblu, se stie ca romanii accepta si chiar se lupta pe orice se da gratis indiferent cat de prost este si asta pentru ca vor sa fie mandri fara a munci. Capitalismul le-a intarit doar obiceiurile gen "ei se fac ca ne platesc, noi ne facem ca muncim" si le-a transformat in "Te uiti si castigi".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Aug 2008 00:55 
Necesitatea productiei interne de vehicule pentru transport urban e destul de discutabila, neavand suficiente argumente favorabile. In primul rand, asa cum a spus si Brassovia mai devreme, nu a facut fata cantitativ cererii interne iar calitatea produselor finite a fost mult sub nivelul de rentabilitate minim pentru ca statul a subventionat o industrie necesara unei societati autarhice asa cum a fost Romania pana in '89. Una este ne aducem aminte de efortul unei natiuni, pentru ca nu Dej sau Ceausescu in persoana au proiecat autobuze si linii de productie, si cu totul altceva momentele de sentimentalism in care credem ca "se putea face ceva" pentru ca din pacate nu se putea face nimic. Cred ca nu e mare lucru sa se calculeze (grosier) daca merita investitia intr'o fabrica de autobuze - teren, hale, utilitati, utilaje, angajati/salarii, materie prima, transport, productie estimata, fluctuatia pietei in fuctie de clientii permanenti sau ocazionali, factori de risc si multi alti parametri - ca sa se afle ca intr'adevar... nu renteaza. Poate ne e noua greu sa ne obisnuim cu ideea ca autobuzul romanesc e mai mult artizanat dar asta e realitatea. Planificari de genul asta s'au facut si in cadrul CAER numai ca ambitiile personale ale conducerii de partid din fiecare tara a lagarului socialist au dat impresia de autodeterminare, noi romanii fiind de departe campioni. Si de unde faceam "de toate", ca asa scria la ziar, si ne'am opus categoric planificarii sovietice care ne harazise o soarta de zarzavagii laolalta cu bulgarii, iata ca acum importam si patrunjel dar ne gandim serios sa relansam industria. In concluzie, Romania ar putea sau nu sa produca autobuze in functie de nevoile UE, organizatie care spre deosebire de CAER are ca prim interes eficienta totala, nu doar politica. Daca nu va mai fi rentabil sau ecologic sa se produca in vest, munca ieftina si poluanta va veni la noi.
In ce priveste importurile de vehicule noi, incepand de la hulitele MAZ-uri si pana la angelicele Citaro-uri, e greu de dat un verdict atata timp cat n'a facut nimeni un studiu real in teren. Parerea mea e ca lumea e multumita cu vehicule noi, de parca ar interesa pe cineva ce marca e unul sau altul sau de cate ori se strica pe saptamana.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Aug 2008 12:13 
Daca Romania nu va avea cel putin o industrie care sa asambleze mijloace de transport, va fi extrem de greu de adus troleibuze si tramvaie. La vehiculele second hand, lucrurile au fost simple, pentru ca s'au adus putine si au costat in total mult sub un vehicul nou.
Daca s'ar aduce insa 100 troleibuze noi, cu banii aruncati pe transport s'ar mai fi putut lua inca vreo 7-8 cel putin. La fel la tramvaie.
In afara de asta, exista riscul ca trenul sau o parte din el sa ramana o perioada printr'un triaj, unde sa vina pictorii si vandalii sa se joace. Au fost cazuri.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 27 Aug 2008 20:36 
Offline
User avatar

Joined: Tue 23 Oct 2007 13:53
Posts: 255
Location: Bucuresti (Vest), Drumul Taberei
Industria constructoare de masini nu este dorita in Romania si asta nu pentru ca nu ar fi utila ci pentru ca ne-am obisnuit prea bine cu ciurucurile si gunoaiele altora. Multe orase se bat pentru a prinde niste troleibuze obosite la mana a doua iar primarii altor orase se bat cu pumnul in piept ca au modernizat introducand autobuze MAZ si BMC. E suficient de clar ca nu despre calitate e vorba, si nu calitatea produselor romanesti este un atu pe piata romaneasca, pretul minim este criteriul (asta desigur daca nu sunt comisioane pentru niste "parteneri" ai puterii locale).

Legat de perspectiva industriei constructoare de masini, perspectiva nu este prea buna: regiile de transport locale au finantare proasta pentru intretinerea vehiculelor, privatii vor dube sau alte vehicule la mana a doua iar fostele mari companii de transport sunt fragmentate. Toate astea conduc la realitatea ca industria romaneasca are putine sanse de reusita. Initiativa civica si cultura cetateneasca sau macar activismul nu sunt nici ei in favoarea unor obiceiuri sanatoase preferand dube la interval de 3 minute decat un autobuz la 10 minute pentru care se mira ca mai trebuie sa si plateasca.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 06 Feb 2009 04:17 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:43
Posts: 3
Location: Bucuresti/Goteborg
Trebuie sa existe daca si numai daca piata dicteaza asa ceva. In momentul de fata, nu este cazul - si probabil nu va fi cazul niciodata - nu cred sa mai fie vreodata vorba, oriunde in lume, de constructori integrati de vehicule grele. Subansambluri producem, si carosam pe scara redusa (la Arad). Pe scara larga, doar daca cineva va veni cu un model inovativ (ca Solaris) care sa acopere o nisa inca goala sau daca un producator mare isi va face fabrica in Romania cu scopul de a exporta mult (dar la starea economiei mondiale, mai avem vreo 2 ani de asteptat cel putin pana cand vreun producator va avea capacitatea de a misca macar un deget in acest sens).
Cat de vechii producatori romani - sa fim seriosi, Autobuzul/Rocar nu avea cum sa supravietuiasca. Era o fabrica mica, cu o linie arhaica de fabricatie unde se producea putin, la o calitate indoielnica (loturi intregi refuzate la export care au ajuns apoi la ITB/RATB), cu un design depasit si/sau indoielnic (imi aduc aminte primele RDS-uri pe strazile Bucurestiului si zgomotul infernal facut de motoarele lor fata de mult mai silentioasele DAF-uri aduse cu putin timp inainte) si in care inovatia era pusa undeva pe ultimul plan si cultura organizationala era inclinata spre stagnare si coruptie (o prostie a fost productia DAC 112 UDM pana in a doua jumatate a anilor '90 - cum putea cineva sa spere ca un vehicul facut cu economie la sange sa concureze pana si cu ultimul ciuruc luat de la vreo regie din alte parti? si mai mult, cum putea spera cineva ca un vehicul cu scaune din placaj si iluminat in salon cu beculete de frigider sa se bata cu noua generatie de vehicule "low floor" cu aer conditionat si informare pentru calatori care tocmai aparea in vest?
Desigur ca regiile au preferat in fata ofertei de UDM-uri DAC sa cumpere orice se gasea prin vest - SH-urile vestice veneau cu confort sporit (vechi-noi, macar aveau neoane si incalzire functionala la salonul de pasageri si eventual o cutie hidramata pentru sofer) si in multe cazuri cu un pret la sfertul produsului "nou" (tehnologie 1970-75) Rocar. Colaborarea cu italienii a venit prea tarziu, cand deja fabrica isi pierduse toti clientii (in afara RATB), si chiar si asa, scoaterea unui produs sub-mediocru la un pret prea mare a fost ultima lovitura. Cu sau fara manariile lui Mazare - o fabrica de autobuze nu traieste din comenzile unui singur oras! Singura speranta de salvare ar fi fost cumpararea fabricii de un producator mare extern care sa o retehnologizeze si sa produca sub marca lor - nu s-a vrut/nu s-a putut - si asa s-a ajuns la faliment.
Constructii de masini avem in Romania, si inca destule. Santierele navale o duc foarte bine (productii bune in 2008), avem o groaza de firme de subansambluri auto si feroviare (inca o problema pe fondul crizei) si chiar se fac investitii masive la Craiova (chiar si in timp de criza!). Doar ca nu facem autobuze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 06 Feb 2009 13:58 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7921
La momentul desfiintarii Rocar, acesta avea deja contract cu RATB, RAT Constanta si... OTL (Oradea Transport Local). RATBul a primit 35 de autobuze (din 50, cel mai probabil), Constanta a luat 15 troleibuze (dintr-un lot mult mai mare, care includea si autobuze) iar la Oradea au mai ajuns doar 4 autobuze (ei le comandasera cu cutii manuale). Din cauza manariilor lui MAZare (care a luat vehiculele fara sa le si plateasca), Rocar a trebuit sa vanda sub pret cele 2 troleibuze cu motor asincron de c.a. (#7459 si #7460), ale caror echipamente nici macar acum nu au fost platite firmei Kieppe, iar la Oradea, pana la urma, s-au livrat din stoc vreo 15 Rocar U207, un fel de microbuze (facute pe comanda pentru Iasi, care apoi le-a refuzat... stiau ei de ce), din care doar vreo 4-5 mai circula acum.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group