Imi mai amintesc cateva retele de troleibuz efemere:
- Pe Str. Arh. Ion Mincu a existat o retea de troleibuz de legatura intre Sos. Kiseleff si Bd. Aviatorilor. Nu stiu daca s-a circulat vreodata cu traseu stabil pe aceasta sau era doar pentru acces la depou, poate pentru deviere in cazul unor manifestatii. Era realizata in sistem catenar, cu coarde tip gama. In anii 80 nu mai avea macaze de legatura cu restul retelelor, fiind desfiintata o data cu acestea, prin 1987.
- La inceputul Bd. Mihalache (fost 1 Mai), exista in Sos. Titulescu o bucla de intoarcere tot lipsita de macaze, pe traseul lui 81. Cred ca data inca de la inceputurile troleibuzului in Bucuresti (1949), cand 81 intorcea aici.
- Pe Str. Tipografilor exista reteaua in sens unic pe care liniile 81, 82 ocoleau Casa Scanteii in sensul de intoarcere de la Aeroport. Dupa constructia pasajului inferior pe Bd. Poligrafiei, pe acesta a existat retea in ambele sensuri, legand Piata Presei de Pajura prin Str. Jiului-Dridu. Pe aceasta nu s-a circulat decat o scurta perioada duminicile prin 1985, cu linia 682 care inlocuia autobuzul 331. De partea opusa, a existat retea de acces la Depoul Baneasa-troleibuze, pe Str. Elena Vacarescu (fosta Sos. Nordului), Ficusului, Aerogarii. A existat de asemenea retea de legatura de la acest depou la capatul de linie a lui 83 din Parcul Herastrau (Sos. Nordului), insa aceasta s-a demontat in dreptul trecerii la nivel cu calea ferata spre Constanta, in momentul electrificarii acesteia.
- Tot in zona de nord, a existat retea pe Bd. Expozitiei-Str. Soveja. Pe aceasta a circulat ultima varianta a liniei 81, dupa dezafectarea retelei de pe Kiseleff.
- In zona Garii de Nord, a functionat un timp retea pe Titulescu-Alex. Ioan Cuza-Dr. Varnali, pentru devierea liniilor 86, 87 pe timpul lucrarilor la M4. Initial nu circulasera liniile la intoarcere de la bucla Gara de Nord-Bd. Duca pe Dr. Varnali, ci pe Dr. Felix.
- Dupa eliminarea tramvaielor de la Berthelot (fost Nuferilor), a functionat o vreme in anii 90 reteaua extinsa pe Calea Grivitei, Strapungerea Dacia, pana la Calea Victoriei, de unde bucla se inchidea la intoarcere pe Calea Grivitei. N-am inteles niciodata de ce nu s-a refacut de aici legatura liniei 86 cu Piata Romana, ci pe vechiul traseu din Str. Gh. Manu (fosta Lemnea).
- La Cotroceni, se circula pe Sos. Cotroceni pe relatia Gara de Nord-Drumul Taberei, iar pe relatia Universitate-Bd. Timisoara (fost Bodnaras si Bujoreni) se circula prin Eroilor Sanitari-Marinescu-Cotroceni la dus si Cotroceni-Carol Davilla-Eroilor la intors (foste linii 90, 91). De asemenea a existat in Str. C. Davilla si posibilitatea de intoarcere - cap linie 92, mai tarziu 98. Pe timpul lucrarilor la reconstructia albiei Dambovitei, circulatia spre centru s-a deviat o vreme pe Str. Elefterie.
- Reteaua in sens unic dinspre Piata Kogalniceanu pe Plevnei s-a facut abia in anii 80, cand a aparut si posibilitatea de intoarcere la Hasdeu. Pana atunci s-a circulat in ambele sensuri pe Hasdeu.
- In zona Popa Nan, troleibuzele spre Balta Alba circulau pe Str. Popa Nan-Th. Sperantia-Dristorului la dus si pe Dristorului-Delea Noua-Labirint la intors. Ulterior, pe sensul de intoarcere s-a utilizat mai intai Str. Delea Veche, apoi Str. Delea Veche-Str. Budila. Intre 1977-1982, sensul de ducere a fost deviat pe Str. Austrului-Tepes Voda, ca urmare a necesitatii demolarii si reconstruirii unui bloc afectat de cutremur.
- Pe timpul lucrarilor la prelungirea lui M1 in Balta Alba, Linia 92 (Gara de Nord-Barajul Dunarii) a circulat in ambele sensuri pe Str. Campia Libertatii (fosta Sos. Catelu)-L. Rebreanu, paralel cu fosta linie de tramvai 30, care unea aceleasi puncte terminus, dar pe alta ruta.
- Vechea bucla de intoarcere de la Bd. Lacul Tei era pe Str. Cristea Mateescu (fosta Serbanescu-Tei)-Bd. Ghica Tei-Teiul Doamnei. Aici a existat si garare de troleibuze, despre care vad ca nu-si mai aminteste nimeni. La inceput intorcea aici linia 88, apoi 65, 88, 98 (spre Drumul Taberei, Drumul Sarii, respectiv Carol Davilla). Pe Barbu Vacarescu (la Str. Verdi), intorcea la inceput 90, apoi 90 si 91 (spre Frigocom si, respectiv CET Vest).
- Linia 66 avea cap de linie initial la intersectia Mosilor-Carol I (Republicii). La intoarcere din Colentina avea un traseu ciudat si cotit: la Str. Traian facea dreapta, apoi ocolea pastila verde si se intorcea pe Traian pana inainte de Foisor, apoi o lua pe D. Onciu si Ferdinand I (Dimitrov).
- In sud, a existat retea de legatura intre Sura Mare (cap linii 82, 87) si Piata Sudului. O vreme a circulat pe aici 94, ulterior aceasta a trecut pe Tineretului (Pionierilor) alaturi de 95, care circulase pe Splai-Vacaresti. Pe Sos. Oltenitei a mai circulat pentru scurt timp linia 99 (Sura Mare-Piata Sudului-Turnu Magurele (D. Petrescu). De asemenea, pe Splaiul Unirii-Vacaresti a mai circulat - insa numai in sensul spre Berceni - linia 76, pe vremea cand intorcea la Podul Serban Voda.
Cand constati usurinta si rapiditatea cu care se construiau retele de troleibuz (unele doar temporare, pentru vreo deviere) pe vremea cand tara asta era considerata foarte saraca, te intrebi cum de s-a putut ajunge ca in marea prosperitate de astazi sa nu se mai poata nici macar intretine ca lumea si pastra putinele retele ramase.
|