TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 15 Nov 2019 03:58

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri 30 Jul 2010 00:37 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Regii autonome, societati pe actiuni, societati cu raspundere limitata, persoane fizice autorizate... Ce are fiecare caracteristic. Avantaje si dezavantaje ale fiecarei forme.

Scheme organizatorice si de personal. Foruri tutelare.

Din bucataria intima... Cine conduce de fapt transporturile publice?

Forme istorice de organizare. Inapoi in timp: IJTL-urile, Intreprinderile de transport, IGO-urile, Intreprinderile Comunale, ITA, RATA, CFR si tot ce astazi a ramas doar amintire...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 16:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
N-o fi de loc regia autonoma o forma ideala de organizare, dar, deocamdata, acolo unde in Romania mai exista un transport public cat de cat civilizat, acela este organizat sub forma de regie autonoma: Timisoara, Cluj, Brasov, Ploiesti, Bucuresti etc. Exceptie fac Aradul si Oradea, dar astea au ajuns sa fie orase romanesti dintr-o ironie a istoriei. Se pare ca, in momentul in care se privatizeaza, calitatea in transportul romanesc nu mai este supusa nici unei forme de control. Pe de alta parte, judecati cine sunt de fapt patronii care castiga la licitatie un traseu sau altul. Trist, dar adevarat. Explicatia este simpla: statul este prea slab (adica corupt) pentru a mai avea vreo autoritate. In schimb, administratiile locale au dublu interes in regii: electoral si de jefuire a patrimoniului. De aceea regiile functioneaza paradoxal mai bine decat alte forme.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 17:26 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7902
Brassovia wrote:
Exceptie fac Aradul si Oradea


La Oradea transportul este efectuat de catre R.A. Oradea Transport Local... deci tot regie autonoma.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 18:19 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Dr2005 wrote:
Brassovia wrote:
Exceptie fac Aradul si Oradea


La Oradea transportul este efectuat de catre R.A. Oradea Transport Local... deci tot regie autonoma.
Scuze, ma luasem dupa initialele OTL, care nu au nici un R...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 18:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7902
Este OTL-RA: http://www.otlra.ro/


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 08 Oct 2012 09:26 
Vreau sa deschid un subiect mai putin discutat- modul cum a fost "privatizat"" fostul parc auto al ITA, in anii 90'! Din cate stiu, ITA a disparut in 1991, prin separarea autocoloanelor de marfa de cele de calatori si organizarea lor in societati pe actiuni, cu capital de stat initial, iar apoi "privatizarea"" lor, de multe ori prin vanzarea parcului auto, a autogarilor, autobazelor si unitatilor de intretinere (ce a mai ramas din fostele unitati IRA-Ïntreprinderea de reparatii auto ?) de multe ori la sume cu mult sub valoarea lor!


Top
  
 
PostPosted: Sun 20 Jul 2014 16:14 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
O consecinta a crizei energetice din 1973 (urmare a detronarii sahinsahului din Iran) a fost si restructurarea drastica a activitatilor de transport si a parcului auto din Romania la sfarsitul anului 1974. In domeniul transportului public cu autobuze, chiar daca nu au fost desfiintate trasee si nici operate reduceri (fiind facute doar mutari dintr-o "curte" in alta), s-au produs schimbari ireversibile, cu consecinte puternice pe termen lung, de care si astazi ne lovim. Astfel, ca efect al HCM 1381/1974, toate traseele preorasenesti ce depaseau teritoriul administrativ al oraselor au trecut la ITA, ceea ce a insemnat disparitia indicativelor de linie, a taxatoarelor din vehicul, a indicatoarelor de statii detaliate etc.

Unele orase medii, resedinte de judet, aveau multe comune suburbane (tocmai ca sa raporteze o populatie mai mare) si nu au fost aproape de loc afectate de aceasta masura. Cel mai puternic a fost afectat Brasovul, care avea doar o singura comuna suburbana (Ghimbav) si unde ITBv a pierdut in noaptea de 31 decembrie 1974 / 1 ianuarie 1975 zeci de trasee de autobuz, circa 100 de vehicule, o autogara nou-nouta abia data in folosinta si mai multe sute de angajati. Si Bucurestiul a pierdut o mare parte din traseele preorasenesti. Constanta a fost si ea "crutata" - prin exceptie - datorita turistilor straini, probabil in baza vreunui act legislativ modificator ulterior sau la mica intelegere din Partid...

Insa cel mai tare au fost lovite micile intreprinderi si institutii care aveau un parc auto pentru nevoi proprii (si pe care il foloseau de altfel, ce-i drept, cu mare larghete si risipa) si care peste noapte s-au vazut obligate sa contracteze cu ITA orice transport, sa accepte toanele si neputintele ITA si sa nu mai poata deconta transporturi ascunse (cum se practicau numeroase in favoarea angajatilor proprii).

In atasament aveti forma initiala completa a acestei HCM.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 24 Jul 2014 14:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Brassovia wrote:
HCM 1381/1974


In mod ciudat, Bucurestiul a pierdut traseele, dar nu a fost obligat sa cedeze catre ITA nimic din parcul auto si nici scoala de soferi cat. D de care dispunea ITB.

Evident, si Constanta, necedand nici un traseu, nu a pierdut vehicule. In atasament vedeti cam ce autobuze ar fi ajuns la ITA Constanta daca se aplica HCM 1381/1974... Se pare ca acolo unde parcul era deja dieselizat, aceasta HCM nu prea s-a aplicat. ITA opera in principal cu autobuze pe benzina TV 20, iar in februarie 1975 a primit tocmai pentru traseele preorasenesti preluate un import consistent de autobuze articulate tip Ikarus 280 suburban cu doua usi, albastre. A fost singurul import de autobuze pentru ITA din perioada 1959-1990, cu exceptia unui numar foarte redus de "Sanos" iugoslave, primite cam prin 1979.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 01 Aug 2014 13:13 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
IKARUS 280, de tip suburban, două uşi, albastre. ITA, sau mai popular, AUTOTRANSPORT.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 01 Aug 2014 19:33 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
bucsan wrote:
IKARUS 280, de tip suburban, două uşi, albastre. ITA, sau mai popular, AUTOTRANSPORT.
Multumim pentru aceste rare imagini, care vin sa ilustreze ceea ce am amintit mai inainte despre trecerea traseelor externe la ITA. Le voi posta si la "autobuze interurbane".


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group