TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Thu 18 Oct 2018 19:16

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed 07 Oct 2009 19:26 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46446
Intocmita "pe genunchi".


Attachments:
strategie-minister-transporturi.pdf [476.59 KiB]
Downloaded 474 times
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Oct 2010 22:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
La noi, orice Neica-Nimeni poate proiecta si executa drumuri. Dar tot la noi sunt cele mai multe accidente grave pe cap de automobilist. Oare de ce? :twisted:

http://www.financiarul.com/articol_5153 ... tului.html

"Siguranta Rutiera", un proiect care a deranjat "regii asfaltului"

Statul roman a pierdut 7 milioane de euro din fonduri Phare pentru infiintarea Institutului de Siguranta Rutiera. Autostrazile si drumurile nationale sunt amenintate cu declasificarea

Politicienii romani au plimbat prin Parlament si apoi prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Legea privind siguranta rutiera pana a expirat finantarea Phare. Aceasta se refera la instruirea auditorilor de siguranta rutiera, auditarea lucrarilor la drumuri si inspectii periodice la drumurile romanesti ce trebuie realizate prin Institutul de Siguranta Rutiera pe care MTI nu are bani sa-l infiinteze. Specialistii companiilor din subordinea MTI spun ca auditarea drumurilor din Romania in acest moment ar fi un dezastru si ar duce la declasificarea autostrazilor si mai ales a drumurilor europene.

Nerespectarea normelor privind siguranta rutiera pe cele doua autostrazi functionale din Romania ar putea duce in scurt timp la declasificarea acestora la statutul de drumuri expres. In lipsa unor investitii masive in urmatorii ani si drumurile europene pot ajunge drumuri nationale. Acestea ar fi singurele masuri prin care se poate reduce numarul acci-dentelor rutiere si se poate creste gradul de siguranta recomandat la nivelul Uniunii Europene prin directiva 96 a Parlamentului European si a Consiliului Uniunii Europene. In timp ce UE se preocupa de elaborarea acestei directive care ar trebui sa corespunda cu clasificarea Acordului european asupra marilor drumuri de circulatie internationala (AGR), incheiat la Geneva la 15 noiembrie 1975, in Romania politicienii au auzit despre interesul cresterii sigurantei rutiere, dar au fost prea ocupati cu probleme mai importante. Din 2006 proiectul de lege privind infiintarea Institutului de Siguranta Rutiera (ISR) a fost plimbat pe la comisiile parlamentare. Asa se face ca abia pe ultima suta de metri a mandatului premierului Calin Popescu-Tariceanu s-a promulgat Legea 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera..., dar fara sa contina ultimele directive europene. S-a ajuns ca in februarie 2010 guvernul sa mai dea o ordonanta (6/2010) prin care sa stabileasca noi termene pentru intrarea in vigoare a prevederilor legii. Aplicarea totala a legii ar urma la vreo 10 ani dupa ce aceasta a fost lansata in discutie... prin 2015. De ce?

Fondurile Phare s-au evaporat

Initial, proiectul infiintarii ISR a beneficiat de o finantare in valoare de aproximativ un milion de euro prin programul Phare 2006/018-147.03.10, al carui buget total era de 10 milioane de euro, din care 7 milioane nerambursabili. Pentru ca institutia nu a fost infiintata s-a pierdut finantarea, iar statul roman s-a angajat sa puna din buzunar un milion de euro pentru continuarea fisei de investitii Phare 2006 pentru siguranta in transporturi. In raportul de evaluare intermediara din 2007 asupra implementarii fisei Phare se arata ca "Ministerul Transporturilor ar trebui sa reevalueze de urgenta optiunile pentru reintroducerea in Parlament a pachetului legislativ referitor la Auditul de Siguranta Rutiera si la infiintarea Institutului pentru Siguranta Rutiera. In situatia in care acest pachet legislativ nu este adoptat pana cel mai tarziu la sfarsitul lunii februarie 2008, asistenta Phare 2006 corespunzatoare ar trebui anulata, iar fondurile respective realocate componentei de masuri privind siguranta rutiera". Cum promulgarea legii s-a facut in noiembrie 2006, bugetul public e bun de plata. Suma a fost prinsa in bugetul Transporturilor pentru anul 2009, dar... - nicio surpriza - exista doar o lipsa de lichiditati.

Chinurile facerii

Pentru stabilirea cu exactitate a modului de organizare din punct de vedere tehnic al ISR, reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii au elaborat un proiect de ordonanta si un proiect de hotarare. Aproape un an documentatia a fost plimbata de la un birou la altul, deoarece sefii din minister nu s-au decis asupra finantarii institutului. Pe de o parte - dupa pierderea finantarii PHARE - prin proiectul ordonantei banii ar fi trebuit sa vina de la bugetul MTI, iar ISR sa functioneze sub autoritatea directa a MTI. In a doua varianta ISR ar fi trebuit sa fie finantata de la Autoritatea Rutiera Romana si ulterior sa treaca in subordinea directa a ministerului. Un an le-a luat sefilor de la Transporturi pana sa se decida. Colegiul director al MTI a dat unda verde finantarii de la ARR si functionarii institutului in subordinea autoritatii rutiere. "Ne-a luat aproape trei ani de explicatii la comisiile de la Camera Deputatilor pentru promulgarea legii intr-o forma, acum do-cumentatia a asteptat prin minister inca un an pentru a se stabili modul de functionare al institutului. Sincer, nu stiu cat timp va mai trece pana la formarea primilor auditori de siguranta rutiera, dar cu siguranta va fi jale, pentru ca normele de siguranta rutiera sunt total depasite. Este imposibil pe o autostrada din Occident sa nu ai parcari pentru tiruri, dar sa le impui sa-si respecte timpii de odihna. Banda de urgenta este ocupata de masini, locuitorii din zona autostrazilor traverseaza sa-si cumpere tigari de la benzinarii... Asta nu este autostrada. Nici autostrazile noi care sunt in lucru nu cred ca intrunesc nor¬mele de siguranta", explica reprezentantii ARR.

Inspectie periodica

Importanta auditului de siguranta rutiera si efectele acestuia sunt cunoscute de mai bine de sase ani la nivelul Companiei Nationale de Drumuri Nationale si Autostrazi. Declasificarea drumurilor este doar o chestiune de timp, daca nu se fac eforturi financiare consistente atat din partea CNADNR, cat si a primarilor localitatilor pe unde trec drumurile europene. Legea prevede realizarea inspectiei de siguranta rutiera periodica, dar sunt si alte prevederi care sunt menite sa creasca gradul de siguranta. "In cazul unui accident de circuatie inregistrat pe o autostrada, un drum expres, national sau judetean, soldat cu victime omenesti, administratorul drumului va solicita, obligatoriu, executarea unui audit vizand o inspectie de siguranta suplimentara sau care sa identifice riscurile care au favorizat producerea accidentului respectiv si sa faca recomandarile necesare", se specifica in lege. Conducerea CNADNR spune ca aceste prevederi sunt aplicabile doar la constatarea unei deficiente la nivelul infrastructurii rutiere in cauzele accidentului. "Sunt de acord ca drumurile noastre nu corespund in totalitate si ca la orice audit pot fi declasificate. Nu este posibil ca in fiecare localitate sa avem dispozitive de reducere a vitezei, sa punem semafoare pe drumuri europene. Viteza de deplasare pe drumurile europene din Romania este cu 35% mai mica decat ar trebui. Uniunea Europeana ne da bani pentru infrastructura, dar pe ei nu-i intereseaza ce-i trece prin cap fiecarui primar din Romania sa faca in localitatea lui. Noi trebuie sa asiguram norme de siguranta si circulatie la criteriile impuse, daca nu, atunci drumurile vor fi declasificate", spune Cristian Duica, fost director adjunct al CNADNR.

Ce este auditul rutier?

Concret, auditul sigurantei rutiere (ASR) inseamna analiza independenta si sistematica din punctul de vedere al sigurantei circulatiei a caracteristicilor unui proiect de drum nou sau in reabilitare, in diferite stadii de planificare, proiectare si inainte de deschiderea traficului, luand in considerare prevederile standardelor tehnice, cat si cele mai bune exemple practice in domeniu. Obiectivul auditului de siguranta rutiera este sa identifice si sa elimine sectoarele si punctele potential periculoase pentru utilizatorii drumului public. Procedura de audit presupune implicarea beneficiarului proiectului, proiectantului si auditorului. Acesta sintetizeaza ce constata in cadrul raportului de audit. Pentru atingerea scopului final al proiectului auditat, imbunatatirea sigurantei circulatiei, auditorul lucreaza independent de beneficiarul proiectului si de proiectant. Prezenti la Conferinta Europeana a Directorilor de Drumuri "TG Road Safety" - Comisia Europeana, reprezentantii CNADNR au tras concluzia ca primul pas catre insanatosirea circulatiei pe principalele artere internationale care traverseaza Romania ar fi recunoasterea deficientelor prin realizarea auditului, urmand ca ulterior sa fie remediate toate aspectele ce favorizeaza producerea accidentelor rutiere.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group