TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 09:27

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 348 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun 07 Sep 2008 16:20 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Tot legat de istoricul traseelor de transport merita mentionate doua aspecte, aparent off-topic.
1. In perioada in care eram elev de scoala primara si de gimnaziu, exista o cursa regulata care ducea copii la cursurile de inot organizate la Bazinul Olimpic. Ruta respectiva unea mai multe scoli din Manastur (una dintre acestea este Iuliu Hatieganu, fosta Generala 21) cu Bazinul Olimpic si era deservita de Roman Diesel-ul cu numarul de parc 423 devenit, ulterior 336. Acesta era usor de recunoscut datorita unei trape practicate in peretele posterior, ca si cum ar fi avut motorul in spate cu mentiunea ca trapa respectiva era mult mai mica decat cea a autobuzelor care au motorul in spate. Spre sfarsitul perioadei de functionare, autobuzul a primit numarul 336.
2. Poate putini isi mai aduc aminte de Cursele Conventie, rolul acestora fiind acela de a transporta muncitorii de la uzine in cartierele unde locuiau. Un exemplu concret. Autouzul 536 avea o placuta pe care scrie "Pensule". Evident, existenta conventiilor se rasfrangea negativ asupra publicului calator, care statea zeci de minute in statii.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008 00:51 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Troleibuze TV 2 E in cartierul Manastur


Attachments:
TV2E Cluj Manastur.jpg
TV2E Cluj Manastur.jpg [ 96.49 KiB | Viewed 17005 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 26 Oct 2008 00:14 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
1. Poza de mai sus este prezenta si in lucrarea Istoria Clujului coordonata de academicianul Stefan Pascu. Din pacate, lucrare are deficiente serioase, asupra carora voi reveni cand voi face un alt fel de istoric acustic al Clujului decat cel pe care l-am facut candva.
2. Legat de troleibuze. In Toamna anului 1996, troleibuzul 082 avea, inca schema de culoare crem si, in partea de jos, rosu.
3. Troleibuzul 103 a fost ceva cel putin interesant. In prima parte a anului 1995 inca exista un "103" vopsit in schema originala; gri deschis (alb) cu albastru si cu rosu, semn ca nu trecuse prin RK, desi avea 9 ani. In vara disparuse si unul din soferii de troleibuz - cu care faceam scoala de soferi pentru categoria B - sustinea ca e casat; de altfel, anul 1995 a adus sfarsitul multor troleibuze articulate si, de asemenea, a adus transferul unora din Gheorgheni in Manastur (022, 035). In toamna anului respectiv, apare de la RK un troleibuz vopsit in schema de culoare galben-albastru cu numarul de parc 103... Reparatia capitala fusese efectuata in anul 1995. Schema de culoare albastru-galben si ornamentele scarilor indica clar anul.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Nov 2008 20:19 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Piata Mihai Viteazul la sfarsitul anilor 70 sau inceputul anilor 80. Troleibuze DAC-ROMANIA 112E, autobuze Ik 4, Roman 112UD... Ce vremuri!
Pacat ca poza nu are detalii de calitate.


Attachments:
Cluj - Mihai Viteazu.jpg
Cluj - Mihai Viteazu.jpg [ 101.21 KiB | Viewed 16731 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jan 2009 19:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
080

Troleibuz din generatia troleibuzelor 061, 078, 121, etc. Era folosit cu precadere pe traseul 9. In poza, intra pe str. Regele Ferdinand, de pe str. Memorandumului.


Attachments:
080 -9- Horea.JPG
080 -9- Horea.JPG [ 69.46 KiB | Viewed 16570 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Jan 2009 19:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
142

In anul 1991 am intrat la facultate, la Cluj. In perioada examenelor de admitere am fost cazat in complexul Hasdeu. Odata cazat am fugit sa revad troleibuzele clujene. Ce am vazut prima data, vedeti in fotografie: troleibuzul 142 ce tocmai a rupt o consola, pe str. Motilor.


Attachments:
142.jpg
142.jpg [ 119.12 KiB | Viewed 14193 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009 08:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
OAB wrote:
1. Troleibuzele 088, 104, 141 si 144 au avut schema de culoare gri deschis-gri inchis si, deserveau toate, zona IRA fie pe traseul 4, fie pe traseul 6. Ca, uneori, mai deserveau si linii de Gheorgheni e posibil, desi, de regula, nu se amestecau. De exemplu, 127-le era troleibuz de Gheorgheni. La fel 150.
2. Originalul 090 (schema de culoare gri+rosu+albastru, ca 092) a fost casat mult mai repede decat ar fi fost normal. Tin minte ca il vedeam in bucla de la Colina (Cap Linie Manastur) cum "se consuma". Nu pot localiza exact perioada. Cred ca eram pe-a VIII-a, avand in vedere ca in perioada anilor 1988-1992 nu prea am stiut ce se intampla cu troleibuzele, deoarece foloseam mai ales tramvaiul.
Nu peste mult timp, a aparut un 090 despre care Silviu afirma ca e ex. 053;

3. In legatura cu 134. Cred ca filiatia e urmatoarea:

061-075-103-134


1. 090 a fost casat foarte repede, la fel si 106 care statea dezmembrat chiar in capatul de linie din Gheorgheni. Troleibuzul 053 a primit un al doilea RK si numarul 090. Acest 053 e posibil sa fi avut initial alt numar de inventar. Si-a facut veacul pe 23, aopi pe traseul 1.

2. 141 provine din 054. E posibil ca troleibuzele DAC 052-058 sa fi provenit din troleibuze cu numere de inventar de peste 100. Si viceversa!!? Troleibuzul cu nr. 100 (dupa RK bordeaux/crem) a avut numarul modificat. 099 in schimb, e posibil sa-si fi pastrat numarul original (provine din generatia lui 092).

3. 125, troleibuz ce a circulat mult pe liniile 3 si 25. Se vedea numarul modificat dar nu stiu de unde ar fi putut proveni. A primit un al doilea RK.

4. Am vazut troleibuzul 103 de care vorbesti, cel ce a avut RK. Intr-adevar 103 original nu arata prea bine si a disparut multa vreme pina sa apara 103 dupa RK. Nu ar putea proveni de 061 pt. ca acela circula (cu nr. 134). 103 dupa RK nu a primit culoarea galbena?

5. 134 original a circulat destul de mult pe linia 3.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Jan 2009 17:54 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
103 dupa RK era galben cu albastru.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009 01:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
OAB wrote:
Quote:
082 si 148 au fost printre ultimile troleibuze ale generatiei de DAC-uri din anii 1986-1987 ce au primit al doilea RK (alb/albastru). Nu sint convins ca aceste troleibuze (082 si 148) provind din troleibuzele originale. Cert e ca nu au circulat multa vreme.


082 a avut o schema de culoare inedita:
-rosu in partea de jos
-un fel de crem in rest

deci, o schema de culoare care nu vea, parca, nimic de-a face cu generatia lui. Nu imi aduc aminte daca originalul 082 era coleg de generatie cu 081 (veteran al liniei 9) sau era mai tanar; 081 il tin minte ca fiind rosu spre visiniu, acea nuanta de rosu pe care a primit-o si 063 si 079


- 082, 084, 085, 087, 088, 089, 092, 100, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 115, 117, 118, 119, 120, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 137, 138, 140, 142, 143, 144, 151 alb/rosu/albastru. Generatia mai noua a troleibuzelor DAC 117 E. Deasupra geamurilor nu avea "dunga" de plastic.
- 061, 078, 080, 081, 083, 090 alb/rosu/albastru. Generatia mai veche (prima cu aceasta schema de culoare) a troleibuzelor DAC 117 E. Deasupra geamurilor avea o "fasie" de plastic.


Attachments:
138.JPG
138.JPG [ 49.99 KiB | Viewed 16330 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 11 Jan 2009 01:59 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Quote:
082, 084, 085, 087, 088, 089, 092, 100, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 115, 117, 118, 119, 120, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 137, 138, 140, 142, 143, 144, 151 alb/rosu/albastru. Generatia mai noua a troleibuzelor DAC 117 E.


Acestea aveau gemulet pe lateral, in imediata vecinatate a usii a III-a, pentru numarul de linie. Din cate tin minte, nu toate au pastrat ferastruica aceea dupa primul RK.

Quote:
061, 078, 080, 081, 083, 090 alb/rosu/albastru. Generatia mai veche (prima cu aceasta schema de culoare) a troleibuzelor DAC 117 E.


Acestea aveau sau nu gemuletul lateral? Pe 061 il tin minte cu un gemulet lateral, dar poate nu era originalul, ci ex. 075

Quote:
125 RK2: crem/gri inchis.


125-ul mi-l aduc aminte cu un "W" imens inscriptionat cu o nuanta mai deschisa decat vopseaua (parca era o nuanta de verde...) si - atentie - avea acea "sina", acea "dunga" situata cam la 50 cm dedesubtul geamurilor, ornament prezent si pe 141 ex. 054.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009 18:36 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 610
Location: Bucuresti, Militari
In zona Universitatii


Attachments:
Cluj.JPG
Cluj.JPG [ 317.12 KiB | Viewed 15992 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Mar 2009 23:20 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Trebuie specificata ce fel de universitate. Da, este o universitate, dar nu UBB, ci UTCN. Atunci, insa, se numea Institutul Politehnic sau, mai pe scurt, Politehnica sau Poli. In poza, se vad foarte bine:
-Corpul A
-Corpul C, cel cu parter + 4 etaje; la etajul 3 era un calculator care ocupa mai multe sali (cred ca era un Felix), iar la etajul 4, spre est, era catedra de Fizica, acolo gasindu-se un pirometru cu disparitie de filament, unul din aparatele cu care imi placea sa ma joc. Fotografia este luata dinspre sud, in poza observandu-se partea de sud a cladirilor, adica fatada. Asta ca off-topic.

Autobuzul din poza este un IK 280 din primele generatii. Ar fi bine de precizat in ce perioada a fost facuta fotografia; in felul acesta, mi-as da seama daca autobuzul respectiv deservea linia 9 sau, foarte putin probabil, 5. Pare a fi anterioara anului 1983; autobuzul nu are numar de parc. Dupa anul 1981, linia 5 era deservita mai ales de DAC-uri 117 UD. Pe linia 41 (actualul 48) circulau atat Ikarusuri, cat si DAC-uri, dar si Roman 112 UD.
Personal, inclin sa cred ca Ikarusul respectiv este un "9" sau un "45". 9-le facea parte dintr-un traseu care putea fi considerat atat diametral ,cat si semidiametral, termenul de semidiametral insemnand ca ruta respectiva:
-are capetele la extremitatile orasului
-se apropie de zona centrala, dar nu tranziteaza centrul istoric
9-le da, trecea prin zona centrala, dar nu intra in centrul istoric; trecea prin Piata Mihai Viteazul-G. Baritiu-fosta 1 Mai; deci nu intra in zona centrului istoric; avea o statie langa semaforul aflat la intersectia cu Motilor iar de acolo facea dreapta spre vest, adica spre Manastur


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 27 Oct 2009 23:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
O jumatate de secol cu troleibuze

Sambata, 7 noiembrie a.c., se implinesc 50 de ani de cand circula in mod continuu troleibuzele la Cluj [-Napoca].

Totusi, in Cluj au circulat troleibuze si inainte de 7 noiembrie 1959, data oficiala a debutului acestui sistem de transport. In anul 1957, exista deja retea montata pentru unul sau doua trasee, dar inca nu se produceau troleibuze in Romania decat la ITB. Neavand de ales, Clujul a avut ca prime troleibuze cateva vehicule de mici dimensiuni, realizate prin "autodotare", din foste autobuze (interbelice?). Acestea si-au inceput serviciul regulat, dar in curand s-au dovedit a nu avea capacitatea necesara, neputand inlocui autobuzele. Astfel, dupa catva timp au fost scoase din circulatie, reteaua ramanand sa astepte momentul inceperii productiei de serie la "Tudor Vladimirescu". Pana atunci, au continuat sa circule autobuze (modelul vremii era TV 1, dar erau inca in plina forta si ZIS-155).

Uzina "Tudor Vladimirescu" a inceput sa produca in serie troleibuze la sfarsitul anului 1958, dar numai Bucurestiul a avut parte inca de la inceput de livrari. Apoi, urmatoarea prioritate a fost introducerea troleibuzelor la Brasov si Constanta, acestea fiind orase turistice de interes republican. Abia dupa ce s-a realizat un minim de parc auto in aceste doua orase, a venit si randul Clujului sa primeasca primele TV 2E.

Chiar daca sistemul din Cluj nu a fost niciodata campion la indici cantitativi (precum Bucurestiul, Constanta sau Brasovul), acesta a avut insa dintotdeauna un alt mare atu: o calitate deosebita si constant mentinuta. Aceasta nu a fost un lucru intamplator, ci rezultatul existentei unor colective de angajati bine calificati si cu un dezvoltat simt al raspunderii. Si astazi, desi mult amputat in anii 90, sistemul clujean continua sa apara ca unul civilizat, mult peste media din Romania, cu frecvente foarte bune pe traseu si vehicule ingrijite. Reteaua nefolosita nu a fost ciordita de mai-marii locului, ca in alte parti, ci asteapta vremuri mai bune. O licarire de speranta au adus-o achizitiile de troleibuze noi Irisbus.

Un gand de pretuire si sincere felicitari pentru RATUCN, pentru ca nu a cedat valului demolator ce face ravagii in tara si pentru ca dovedeste ca si-a pastrat respectul fata de calatori, respect renumit inca de pe vremuri.

Din pacate, nu stiu sa se pastreze imagini din perioada 1957. Nici din cea urmatoare acestea nu abunda in cazul Clujului. Probabil ca nu a existat obsesia fotografierii troleibuzelor, ca in alte orase, unde propaganda cultiva mandria pentru tot ce insemna electrificare. Probabil ca spiritul clujean, echilibrat si putin exteriorizat, dar sigur pe sine, a preferat modestia. Invit totusi pe cei care ar putea avea acces la astfel de imagini, sau altfel de documente din epoca, sa nu riste o amanare a cautarii si cercetarii lor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 31 Oct 2009 02:00 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Quote:
Si astazi, desi mult amputat in anii 90, sistemul clujean continua sa apara ca unul civilizat


Sunt doua aspecte:
-traseele
-capacitatea de transport

A. traseele:
2 exista doar in Noaptea de Inviere, ca linie de autobuz; initial ,era troleibuz pe relatia Gheorgheni-Piata Mihai Viteazul
5 asemenea lui 2, dar pe relatia IRA-Piata Mihai Viteazul
8 redevine linie de autobuz
14 se desfiinteaza dupa o agonie in sensul ca, in ultimii ani de existenta, circula 1,5-2 ore / zi, in zilele lucratoare, dimineata (4:45-6:15?? cam asa ceva).
23 se transforma in linia de autobuze 49 pentru ca apoi, sa recapete indicativul initial, continuand sa ramana tot linie de autobuze
10 devine 48, indicativ pe care il are si in prezent; multe autobuze, inainte de a-si da sfarsitul, au deservit traseul respectiv (650, 554, 555, 545, probabil 627 etc.)

Inainte de 1994, se avea in vedere extinderea transportului cu troleibuze pe:
-Calea Floresti
-Brancusi
-Rebreanu (Borhanci)

B. capacitatea de transport

Desi au aparut multe troleibuze standard, in prezent, se doreste aducerea de troleibuze articulate; din cauza crizei, s-au reparat capital troleibuze vechi. Pe unele nu credeam ca o sa le mai vad: 034, 051, 055.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 10 Nov 2009 22:20 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2032
Location: Brasov
082 aflat pe linia 3, fotografiat in septembrie 1993. Poza preluata de pe http://www.flickr.com

Nota Sintea: a aparut un troleibuz "082" dupa un al doilea RK, alb/albastru. Mi-e greu sa cred ca era originalul 082.


Attachments:
#082.jpg
#082.jpg [ 149.41 KiB | Viewed 15009 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 10 Nov 2009 23:12 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Din aceeasi sursa, acelasi autor, o fotografie cu 026.


Attachments:
026.jpg
026.jpg [ 147.33 KiB | Viewed 15184 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Nov 2009 17:41 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
026-le este fostul 41 - 42. (vagonul motor = 41, remorca = 42). In poza, tramvaiul are, inca, schema de culoare originala, exceptand dreptunghiurile rosii de pe laterale, (pe care scrie numarul 026) precum si fata si spatele tramvaiului care, de asemenea, erau vopsite in rosu si aveau numarul 026 cu fonturi foarte mari.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Jan 2010 17:43 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Cateva fotografii culese de-a lungul vremii. Se remarca prezenta vechiului tramvai cu abur.


Attachments:
253-1887 Str. Gh. Doja, vazuta de la etajul 1 al hotelului C.jpg
253-1887 Str. Gh. Doja, vazuta de la etajul 1 al hotelului C.jpg [ 104.9 KiB | Viewed 15045 times ]
259-1901-intersectia str.Gh.Doja cu Gh.Baritiu si piata Miha.jpg
259-1901-intersectia str.Gh.Doja cu Gh.Baritiu si piata Miha.jpg [ 108.46 KiB | Viewed 15043 times ]
261-1933-demolarea morii de linga posta (canalul morii).jpg
261-1933-demolarea morii de linga posta (canalul morii).jpg [ 105.99 KiB | Viewed 15043 times ]
264-1938-piata libertatii si str. 30 decembrie.jpg
264-1938-piata libertatii si str. 30 decembrie.jpg [ 107.44 KiB | Viewed 15044 times ]
268-1901str. Gh.Doja cu calea ferata, vazuta de la etajul 1 .jpg
268-1901str. Gh.Doja cu calea ferata, vazuta de la etajul 1 .jpg [ 80.29 KiB | Viewed 15044 times ]
279-1898-biserica sf. mihail degajata de cladiri.jpg
279-1898-biserica sf. mihail degajata de cladiri.jpg [ 57.01 KiB | Viewed 15043 times ]
300-1091-Str. 30 decembrie-latura de sud(partial).jpg
300-1091-Str. 30 decembrie-latura de sud(partial).jpg [ 48.83 KiB | Viewed 15044 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Jan 2010 17:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Era vorba de arhitectura, de curatenie. Acum e vremea "cool"elor.


Attachments:
295-frontul estic al pietii libertatii, inainte de deschider.jpg
295-frontul estic al pietii libertatii, inainte de deschider.jpg [ 87.7 KiB | Viewed 15039 times ]
309-1902-birje si birjari in asteptarea clientior pe latura .jpg
309-1902-birje si birjari in asteptarea clientior pe latura .jpg [ 122.96 KiB | Viewed 15040 times ]
612-1900-Piata Libertatii-frontul de est.jpg
612-1900-Piata Libertatii-frontul de est.jpg [ 110.18 KiB | Viewed 15039 times ]
632.jpg
632.jpg [ 159.09 KiB | Viewed 15040 times ]
636-1895-Piata Libertatii-frontul estic(partial).jpg
636-1895-Piata Libertatii-frontul estic(partial).jpg [ 142.84 KiB | Viewed 15039 times ]
aa.jpg
aa.jpg [ 87.38 KiB | Viewed 15039 times ]
c4.jpg
c4.jpg [ 90.86 KiB | Viewed 15039 times ]
d4mic_edited.JPG
d4mic_edited.JPG [ 142.04 KiB | Viewed 15039 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Jan 2010 19:41 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Piata Mihai Viteazu, anul 1969.

A se observa configuratia retelei de troleibuz a traseelor 1 si 9, pastrata pana astazi. De remarcat ca dinspre gara, troleibuzele veneau pe bul. Horea, traversau Piata Mihai Viteazu, ajungand in Piata Avram Iancu.


Attachments:
535-1969-Piata Mihai Viteazu.jpg
535-1969-Piata Mihai Viteazu.jpg [ 95.79 KiB | Viewed 15020 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 01 Jan 2010 23:41 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Silviu Sintea wrote:
Piata Mihai Viteazu, anul 1969.

A se observa configuratia retelei de troleibuz a traseelor 1 si 9, pastrata pana astazi. De remarcat ca dinspre gara, troleibuzele veneau pe bul. Horea, traversau Piata Mihai Viteazu, ajungand in Piata Avram Iancu.
Fotografia pare a fi mai veche (pana in 1967). Vezi in dreapta autobuzul TV 1 si in stanga acel autobuz manufacturat. In 1969 nu mai erau de vazut aceste tipuri in mediul urban.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 May 2010 12:09 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
De la tramvaiul cu cai la sute de linii de transport

Transportul in comun din Cluj isi are inceputurile in secolul XIX, cand prin oras circulau faimoasele tramvaie trase de cai. Intre timp, Clujul a ajuns sa aiba o retea de transport in comun relativ dezvoltata, bazata pe autobuze, troleibuze si tramvaie.

Transportul in comun din Cluj-Napoca a suferit o serie de modificari in functie de schimbarile din societate si inovatiile la nivel tehnologic. Cu toate ca si unele troleibuze care sunt astazi in circulatie in oras ne aduc aminte de vremuri indepartate, primele forme de transport in comun nu presupuneau nici macar existenta unor motoare. Situatia a fost cu totul alta si la nivel organizational, astfel ca actuala Regie Autonoma de Transport Urban Calatori (RATUC) Cluj-Napoca a avut mai multe denumiri printre care Intreprinderea Oraseneasca de Transport Cluj.

Inceputurile formelor publice de transport in comun au aparut in a doua jumatate a secolului XIX, iar principiul dupa care au fost organizate a fost stabilirea unor relatii intre gara si cartierele orasului. Motivele care au stat la baza crearii a astfel de forme de transport au fost cresterea numarului de locuitori si extinderea orasului. In perioada respectiva, clujenii ajungeau dintr-o parte in alta a orasului cu vehicule care se deplasau pe sine cu tractiune hipo, adica trase de cai.

Cateva decenii mai tarziu, in anul 1883, varianta de transport cu tractiune animala este inlocuita cu una considerata moderna la momentul respectiv si anume tractiunea realizata cu locomotive cu abur. In aceasta perioada este creata linia principala de tramvai pe ruta gara - Centru - Manastur care avea o lungime de 3,3 kilometri si care reprezinta si astazi traseul principal al liniei de tramvai a Clujului. In 10 ani, linia de tramvai ajunge la 9,3 kilometri, iar prin oras circulau atat vagoane cu pasageri, cat si vagoane descoperite pentru marfa.

Tramvaiul, oprit de lipsa banilor

Circulatia tramvaiului este intrerupta la jumatatea lunii mai in anul 1902 ca urmare a costurilor ridicate pe care le implica functionarea acestuia si lipsa fondurilor pentru intretinerea vagoanelor si inlocuirea garniturilor vechi. Doi ani mai tarziu, autoritatile se hotarasc sa construiasca o linie de tramvai de dimensiuni mai reduse, dar si de aceasta data banii sunt o problema si se abandoneaza proiectul. Sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, cresterea numarului de locuitori si prosperitatea economica au impus rezolvarea situatiei transportului in comun in Cluj-Napoca.

Autobuze ca in Londra

Lipsa unor alternative mai la indemana a dus la introducerea in trafic a unor autovehicule mai speciale. Doua autocamioane Saurer ramase captura de razboi (dupa incheierea primului razboi mondial) si cumparate de municipalitate de la armata au fost reconditionate si carosate ca autobuze. Acestea circulau de la barierele Someseni (actuala Piata Marasti) si Calea Dorobantilor. Unul dintre acestea era deschis si cu etaj, asemanator cu popularele autobuze rosii londoneze. Cu toate acestea, cand plouaa, calatorii puteau sta si in partea de sus care era acoperita cu o rogojina. In jurul anului 1929 a aparut ideea construirii unei linii de tramvai pe traseul Gara - Cojocna, dar aceasta a ramas la nivel de plan.

De la Rotatia la RATUC

In ceea ce priveste organizarea la nivel institutional, in 1926 apare societatea Rotatia din care fac parte 32 de membri si 50 de autobuze. Trei ani mai tarziu ia nastere Uniunea Automobilelor de Calatori si Marfa. In 1931 se infiinteaza Asociatia Autocamionagiilor Profesionisti si Asociatia Proprietarilor de Autobuze Rapid. Aceasta din urma devine transportatorul exclusiv al clujenilor in 1929 si presupune curse pe 9 linii, dintre care 3 sunt sezoniere. Problemele apar si dupa cel de-al doilea razboi mondial din cauza numarului scazut al autovehiculelor si a lipsei de benzina, astfel ca autobuzele circula o perioada cu gaz metan.

In anul 1949 se infiinteaza Intreprinderea de Transporturi Comerciale (ITC) care isi amenajeaza sediul pe strada Maresal Foch la numarul 86-90. Aici functioneaza in prezent sediul RATUC, artera fiind cunoscuta ca Bulevardul 21 Decembrie 1989. In 1955, dezvoltarea orasului duce la suplimentarea numarului de autobuze, astfel ca numarul acestora ajunge la 54, iar liniile de tramvai se intind pe 69 de kilometri. Etape importante in evolutia transportului in comun au fost utilizarea de autobuze din productia interna si introducerea transportul electric urban cu troleibuze in 1959.

In aprilie 1986 incepe constructia liniei de tramvai a orasului si in octombrie 1987 devine circulabil primul tronson intre Piata Garii si Combinatul de Utilaj Greu. Cateva saptamani mai tarziu, clujenii au la dispozitie si cunoscuta ruta de tramvai Gara - Centru (strada Baritiu) - Manastur. Din 1997 si pana in prezent au fost achizitionate 56 de tramvaie din Germania. In 1991 se infiinteaza RATUC care detinea la sfarsitul anului 2009 un numar de 219 autobuze, 104 troleibuze si 40 de tramvaie.

Istoricul liniilor de troleibuz din Cluj

Prima linie de troleibuz a fost linia 4 care facea legatura intre Piata Garii si vama Someseni (actualul pod IRA).

In 1959 apare primul traseu de troleibuz si anume linia 4: Piata Garii - zona IRA.
In 1960 este creata linia 1 de troleibuz care circula pe traseul Manastur - Piata 1 Mai.
In 1964 se infiinteaza liniile 2: Gara - strada Fabricii si 25: Manastur - Cehoslovaciei - Slanic.

In anul 1967 apare o noua linie care pornea de pe strada Lingurarilor (actuala Primaverii) pana in cartierul Gheorgheni, pe traseul actual al liniei 3. Restul liniilor au aparut dupa 1991.

Cifrele transportului in comun din Cluj

360.000 de persoane beneficiaza zilnic de servicile RATUC.
160 de kilometri patrati este suprafata deservita de RATUC (din suprafata totala a orasului de 179 de kilometri patrati).
82 de chioscuri stau la dispozitia calatorilor pentru bilete si abonamente.
321 de statii sunt amenajate in oras pentru transportul in comun.


http://www.citynews.ro/cluj/reportaj-di ... ort-80089/


Attachments:
1.jpg
1.jpg [ 35.01 KiB | Viewed 14524 times ]
1a.jpg
1a.jpg [ 38.64 KiB | Viewed 14524 times ]
2.jpg
2.jpg [ 45.7 KiB | Viewed 14524 times ]
3.jpg
3.jpg [ 39.67 KiB | Viewed 14523 times ]
4.jpg
4.jpg [ 39.45 KiB | Viewed 14523 times ]
linia-4.jpg
linia-4.jpg [ 353.38 KiB | Viewed 150 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 07 May 2010 19:49 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
ITC nu cred ca putea fi in 1949 prescurtarea de la "Intreprinderea de Transporturi Comerciale" ci, mai degraba, de la "Intreprinderea de Transport Comunal". Dupa Nationalizarea din 1948, cuvantul "comercial" era proscris in limbajul oficial.

Vad ca nu vorbeste nimeni de introducerea troleibuzului in 1957, urmata la scurt timp de suspendarea sa, pana in 1959. Chiar a disparut definitiv in negura vremii acest important moment?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 15:39 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Intr-un articol publicat pe la sfarsitul anului 1988 (cred ca in Faclia) se afirma ca troleibuzul a fost introdus in 1959 pe relatia Gara-IRA. Nu se zice nimic de 1957.
Nu imi aduc aminte sa se fi precizat vreun indicativ de traseul dar, avand in vedere ca toata lumea cunoaste ruta respectiva ca 4, ziaristul in cauza putea sa formuleze ceva de genul "pe actuala ruta 4". Intentionat am pus adjectivul inaintea substantivului deoarece asa era "moda"

Quote:
Cateva decenii mai tarziu, in anul 1883, varianta de transport cu tractiune animala este inlocuita cu una considerata moderna la momentul respectiv si anume tractiunea realizata cu locomotive cu abur. In aceasta perioada este creata linia principala de tramvai pe ruta gara - Centru - Manastur care avea o lungime de 3,3 kilometri si care reprezinta si astazi traseul principal al liniei de tramvai a Clujului. In 10 ani, linia de tramvai ajunge la 9,3 kilometri, iar prin oras circulau atat vagoane cu pasageri, cat si vagoane descoperite pentru marfa.


Comparatia cu ruta actuala a tramvaiului nu e tocmai potrivita. De ce?

1. Traseul trenului urban cu abur (care, in unele documente apare ca functionand intre 1893-1903) era urmatorul:
-Gara
-Horea
-Regele Ferdinand
dupa care se bifurca

A. ramura estica:
-21 Decembrie
-Aurel Vlaicu

B. ramura vestica
-Piata Unirii (latura nordica, cu o derivatie pe cea estica)
-Memorandumului
-Motilor, cu o derivatie pe Cosbuc pana pe locul unde se afla in prezent, Uzina Electrica; e posibil ca acolo sa fi fost depoul.

Capatul ramurii vestice era, conform hartii din 1897, la albia Paraului Bisericii (cel care trece prin curtea Agronomiei). Harta e (sau, cel putin, era) postata pe Wikipedia. desi informatiile de pe Wikipedia trebuiesc filtrate, harta de care zic pare a fi corecta.
Quote:
In 1964 se infiinteaza liniile 2: Gara - strada Fabricii si 25: Manastur - Cehoslovaciei - Slanic.


25-ul sa fi mers pe Cehoslovaciei? Traseul ei de baza era pe strada convergenta cu Cehoslovaciei: Soporului.

Quote:
In anul 1967 apare o noua linie care pornea de pe strada Lingurarilor (actuala Primaverii) pana in cartierul Gheorgheni, pe traseul actual al liniei 3. Restul liniilor au aparut dupa 1991.


In perioada iulie 1987-august 1988 (perioada in care eram pasionat pana la nebunie de troleibuze) existau:

1 Manastur-1 Mai
2: Gara-Sf. Petru, disparut odata cu revenirea circulatiei pe Lenin
3. Gara-Gheorgheni
4. Gara-Ira
4 barat. PMV-IRA
8. PMV-Aeroport
14 Manastur-CUG, cu perioada in care capatul a fost scurtat la intersectia Muncii-Fabricii de Zahar
23 PMV-CUG cu scurtarea amintita la linia 14
25 Manastur-Gheorgheni
26 (poreclita de catre soferi "Batalionul" ) Manastur-IRA
26 Barat. Manastur-Sf. Petru, apoi, odata cu redeschiderea Bulevardului Lenin. Manastur-Piata Victoriei. 7-le actual este un urmas deformat al lui 26 barat
30 PMV-Gheorgheni
35 Manastur-Gara


Deci, de unde pana unde restul liniilor de troleibuz au fost introduse dupa 1991?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 16:24 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Dupa 1991 s-au desfiintat linii de troleibuz, neinfiintandu-se nimic. Ai si date referitoare la infiintarea/extinderea liniilor de troleibuz?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 08 May 2010 18:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Despre anul 1957 am coroborat doua surse credibile.

Prima este un fost profesor universitar care, fara sa-mi spuna anii precisi, mi-a spus ca primele troleibuze din Cluj erau foarte neincapatoare, improvizate, si circulatia lor a fost sistata curand dupa inaugurare, din cauza faptului ca nu faceau fata traficului, pentru ca mai tarziu sa fie reluata, cu troleibuze mai moderne (TV). Din pacate, la ora actuala, persoana respectiva nu mai poate fi intrebata.

A doua este Blickpunkt Strassenbahn (Strassenbahnatlas Rumaenien) care mentioneaza anul 1957 ca prima tentativa esuata de introducere a troleibuzelor si faptul ca vehiculele proveneau din autobuze vechi reconditionate. Unul din autorii brosurii este Sergei Tarkhov, un pasionat al transportului electric din Romania si bun cunoscator al unor aspecte mai putin dezbatute ale acestuia.

Nu stiu care a fost traseul acelei prime linii din 1957, dar se deduce ca s-a dorit inlocuirea autobuzelor de pe un traseu existent la acea data. In mod ciudat, dupa inceperea fabricatiei troleibuzelor TV 2, ultimele orase care au primit noul model au fost Clujul (noiembrie 1959) si Timisoara (1960), desi aveau retea deja existenta. S-a preferat dotarea mai intai a Bucurestiului, dar si a sistemelor noi din Brasov si Constanta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 May 2010 02:20 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Silviu Sintea wrote:
Dupa 1991 s-au desfiintat linii de troleibuz, neinfiintandu-se nimic. Ai si date referitoare la infiintarea/extinderea liniilor de troleibuz?


Se poate vorbi de "reinfiintarea" (cu ghilimelele de rigoare) unui segment din reteaua actualului traseu 3. Concret. Pana sa se redeschida Bulevardul Lenin, macazul electric de pe Cuza Voda avea urmatoarele directii:
-directa: Liniile care duceau spre Marasti (4, 4B, 8) si Gheorgheni (3, 30); odata ce s-a inchis Pata, Liniile de Gheorgheni mergeau prin Marasti
-abaterea: liniile de CUG (23) si de Sf. Petru (2). Linia care mergea dinspre Piata Victoriei spre Centru intersecta ambele retele de pe Cuza Voda, crucile fiind extrem de aproape una de alta

Lenin, odata redeschis a preluat tot traficul de pe Cuza Voda spre Marasti, Gheorgheni si CUG; abaterea a ramas, astfel nefolosita, dar macazul a continuat sa existe, fiind inactiv; crucea ramasese si ea. O perioada scurta de timp, a fost data jos reteaua care constituia directa iar macazul a fost desfiintat. Evident,a disparut si crucea care constituia intersectia directei de pe Cuza Voda cu linia Piata Victoriei-Centru. Pata (devenita Titulescu), odata redeschisa, a determinat remontarea retelei si, implicit, refacerea macazului de pe Cuza Voda si a crucii amintite mai sus.

Daca cineva se afla sub locul unde sunt prinse captatoarele, trecerea pe Cuza Voda si Piata Victoriei putea fi comparata cu o Revolutie:
-Pe Cuza Voda era un macaz mecanic, un separator (disparut), doua patine de comanda, macazul mecanic si elementele de curba ale retelei (atat directa cat si abaterea). Era o bubuiala continua la propriu; imi aduc aminte ca, odata am calatorit cu Roman-ul cu numar de parc 113 si, parca, tuna intr-una; pe atunci nu era macazul mecanic de pe Cuza Voda, dar erau multe elemente de curba
-Macazul mecanic situat in vecinatatea casei Armatei facea sa bubuie zdravan captatoarele, indiferent daca era abordat pe directa - dinspre Cuza Voda - sau pe abatere - dinspre Lenin
-Un macaz mecanic care, de asemenea, determina bubuituri puternice era cel de la stalpul 405 (vizavi de Biserica cu Doua Turnuri), care constituia unirea retelei spre Marasti cu cea care presupun ca e ramasita fostului traseu 37
-Pentru cine venea, de exemplu, cu troleibuzul 079 de la Oser (sa zicem, in 1988), concertul incepea la intrarea in Piata Victoriei cu macazul mecanic care asigura unirea liniei dinspre Marasti cu cea dinspre Gheorgheni (inactiva deja). Urma trecerea celor doua cruci, corespunzatoare intersectiei cu abaterea iar apoi cu directa de pe Cuza Voda, directa care era inactiva atunci, dar, inca, nu fusese data jos


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 09 May 2010 16:06 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
In luna augut 1988 s-a intamplat sa stau in Cluj cateva zile. Nu tin minte sa fi vazut traseele 30 sau 35. E posibil sa fi fost renumerotate? Linia 35 nu cumva devenise de autobuze, circuland la Observator-Zorilor? Dar parca tin minte ca existau ca troleibuze liniile 7 si 9. De asemenea, atunci am vazut singura data linia 8 cu troleibuze. Marastiul era in plin santier, se discuta si despre un eventual nou Centru Civic. Autobuze nu prea mai circulau prin centru, nici macar traseele care mai erau inca inscrise pe tablele de statie. Tin minte ca la Hotelul Napoca era o statie aproape de bifurcarea Str. Donat si apareau niste linii de autobuz pe care nu le-am vazut trecand niciodata. Tot cartierul parea a nu mai fi servit de transportul public. In schimb, tramvaiul circula la intervale foarte scurte. De la gara inca nu se deviase circulatia troleibuzelor pe sensul unic paralel, ci veneau tot pe Horia.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 03:41 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Brassovia wrote:
In luna augut 1988 s-a intamplat sa stau in Cluj cateva zile. Nu tin minte sa fi vazut traseele 30 sau 35. E posibil sa fi fost renumerotate? Linia 35 nu cumva devenise de autobuze, circuland la Observator-Zorilor? Dar parca tin minte ca existau ca troleibuze liniile 7 si 9. De asemenea, atunci am vazut singura data linia 8 cu troleibuze. Marastiul era in plin santier, se discuta si despre un eventual nou Centru Civic. Autobuze nu prea mai circulau prin centru, nici macar traseele care mai erau inca inscrise pe tablele de statie. Tin minte ca la Hotelul Napoca era o statie aproape de bifurcarea Str. Donat si apareau niste linii de autobuz pe care nu le-am vazut trecand niciodata. Tot cartierul parea a nu mai fi servit de transportul public. In schimb, tramvaiul circula la intervale foarte scurte. De la gara inca nu se deviase circulatia troleibuzelor pe sensul unic paralel, ci veneau tot pe Horia.


1. Troleibuzele au incetat sa se intoarca pe Horea odata cu darea in functiune a liniei de tramvai. Sistemul complicat de intersectii din PMV fusese desfiintat in 07. 05. 1987, cand s-a inchis circulatia spre gara. Deci, troleibuzele - daca ar fi venit pe Horea - ar fi trebuit tractate pana treceau de PMV

2. Odata cu darea in folosinta a liniei de tramvai, e posibil ca frecventa troleibuzelor pe fosta linie 35 sa se fi diminuat considerabil, desi, inafara de capetele de traseu, ruta era diferita

3. Daca tin bine minte, schimbarea indicativelor de traseu a avut loc in 1989 toamna. Sau sa fi fost, totusi, in 1988? Parca eram pe-a X-a, nu pe-a IX-a. Stiu ca, timp de 3 zile, vehiculele aveau atat tabla cu indicativul nou cat si cu cel vechi.

4. Prin centru (Piata Unirii) treceau putine linii de autobuz: 21 (actualul 30), doar in orele de varf si 40-ul (Manastur-Piata Unirii), indicativ pastrat si dupa 1989; in prezent, 40-ul duce in...Faget, fiind un fel de continuator al vechiului 32. Traseele de autobuz Manastur-Zona industriala si Grigorescu-Zona Industriala se faceaupe Baritiu. Grigorescu a avut 5 linii: 5 (actual 26), 11 (actual 27), 12 (actual 41), 21 (actual 30) si 28. Permanente erau 11 si 28; 5, 12 si 21 erau doar in orele de varf. in 1989, pe unele table din statii erau scrise traseele cu indicativul nou, dar, inca, nu avusese loc renumerotarea

5. 30-ul vechi (devenit 2) si 4 barat vechi (devenit 5) au cam disparut; ele mai exista in noaptea de Inviere (pana acum cativa ani asa era), sub forma de curse speciale pe relatia Piata Avram-Iancu-Marasti (5), respectiv Piata Avram Iancu-Gheorgheni (2).

6. Bulevardul Lenin s-a redeschis in 1987 vara. Da, intr-adevar, lucrarile nu erau 100 % terminate. Data fiind vizita Conducatorului Iubit, locuitorilor din acea zona li s-a spus ceva de genul sa finalizeze reparatiile si sa apara flori pe balcoane


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 12 May 2010 11:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Referitor la intoarcerea troleibuzelor de la gara, in 1988, se vede ca am confundat Str. Horea cu Str. Gh. Doja, pe care ajungeau totusi venind dinspre Piata Mihai Viteazul. Asta m-a indus in eroare.

Referitor la autobuzele din Grigorescu, 28 parca l-am vazut fantomatic, dar pe 11 de loc. Nu cred ca mai era permanent, sau poate a fost o perioada suspendat.

Pe Vlaicu, erau in constructie in august 1988 blocurile inalte, dar carosabilul nu era complet inchis circulatiei auto. L-am parcurs in masina unui edil al Clujului din acea vreme, care mi-a vorbit si despre maretele planuri de sistematizare ceausiste, dar si de mandria de a reusi la Cluj executia unor blocuri si ansambluri urbane mult mai de calitate decat in restul tarii. Si avea dreptate, la Cluj nu s-au facut stahanovisme si excese, poate fiindca majoritatea activistilor politici erau de-ai locului, nu parasutati de dupa munti.

Tangenta Manastur - Observator era circulabila, dar nu intocmai pe traseul de azi si erau in lucru portiuni ce nu aveau inca patru benzi. In Zorilor (aflat inca in constructie), se putea ajunge cu transportul public doar din Calea Feleacului. Parca exista deja 35 autobuz, cu IK 4. In orice caz, nu am vazut nici un troleibuz cu linie afisata 35, insa sigur am vazut ceva gen linia 7 si/sau 9, pe Memorandului.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 348 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group