TRANSPORT PUBLIC

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Wed 24 May 2017 10:56

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 23 Jan 2012 16:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
Dominatrix wrote:
AT30 si maxim18, eu propun sa revenim pe un 'palier' mai normal al discutiei.
In primul rand, am recitit mesajele mele de mai sus (inclusiv cele mai vechi, de asta vara), si nu vad nici urma de jignire in ele. Poate cine s-a simtit ofensat, ar trebui sa mai citeasca pentru a intelege ce este cu adevarat o jignire sau un atac la persoana.

@AndreiB: De acord in principiu, dar conform dictonului 'o minciuna repetata de multe ori devine adevar', nu vad nimic rau in a-i spune cuiva care afirma o tampenie ca a afirmat o tampenie. E pana la urma o chestiune de sanatate a dialogului. La cata 'soparla comunista' am inghitit la viata mea, nu ma mai impresioneaza datul dupa visin si ascunsul gunoiului sub pres. Cand citesc asemenea mesaje stau si ma-ntreb: sa ma dau batuta sau sa mai insist? Adica stau si ma intreb: un om care sustine aberatii ilogice si lipsite de viziune poate fii convins ca bate campii? Sau mai bine il lasi in legea lui?! Pe urma ma gandesc ca votul lui e egal cu al meu...

Ca sa iti dau un singur exemplu:

Asta este fix 'soferie la bara din fata'. Transportul public a fost decimat in Constanta nu ca o consecinta a dezvoltarii moderne a zonei metropolitane, ci pentru ca orasul a fost/este condus de tampiti/interlopi gen Radu Mazare care au orice alte interese, numai cel al unui transport public eficient nu. Imi amintesc si acum cum Mazare critica acum cativa ani linia 41 din Bucuresti, spunand ceva de genul (parafrazez): 'dupa ce primaria a avut ideea geniala de a separa o linie de tramvai de traficul rutier, a constatat ca viteza medie pe arterele strabatute a scazut la 5 – 10 km/h'. Cu alte cuvinte, ''Mai da-l in mortzii ma-sii de tramcar', ca n-are decat sa traga 'pe dreapta', 'la bordura' ca sa te 'ocoleasca', iar daca nu e in stare, atunci macar 'sa te sara'...

Scopul infrastructurii de transport este asigurarea mobilitatii populatiei, nu a indivizilor. Adica este vorba de eficienta globala, nu individuala. Nu ma asteptam ca Mazare sa stie acest lucru elementar. Inca o dovada ca Romania este o tara primitiva si cu mentalitati retrograde si egoiste.

Si asa cum am mai intrebat pe 'atotstiutorii' de pe forum, dar vad ca nimeni nu a catadicsit sa raspunda: daca din cauza bunastarii crescute din Romania, sau in cazul de fata – Constanta - oamenii renunta la transportul public, atunci cum se face ca tari cu nivel de viata mult mai ridicat, chiar din jurul nostru, acest tip de transport are un mare rol si este in continua modernizare?

Si o alta intrebare: daca transportul public din Constanta este considerat o activitate 'cvasi-falimentara', atunci cum se face ca dubarii o duc bine de ani de zile si taximetristrii par ca prospera in Constanta, din observatii proprii? Ei nu par sa treaca prin nici o situatie grea. Oare de ce? Cumva le asigura motorina RATC'ul, in buna traditie mioritica? Intreb, nu dau cu parul. Poate imi raspunde maxim18 care conform propriilor afirmatii stie mai bine decat toti cei de aici cu 'ce se mananca transportul public'…

Si ca sa punem lucrurile intr-o alta perspectiva, un studio al VCO:

http://www.vcoe.at/de/presse/aussendungen-archiv/details/items/Ausgabe2011-142

Kilometri parcursi in trenuri, autobuze, transport public urban in 2010:

Cehia: 3,010 km pe persoana pe an
Austria: 2,910
Belgia: 2,780

Ungaria: 2,690
Italia: 2,610
Danemarca: 2,480

Luxemburg: 2,390
Suedia: 2,390
Franta: 2,360

Finlanda: 2,230
Estonia: 2,090
Media EU: 2.010

Irlanda: 1,990
Grecia: 1,980
Germania: 1,970

Spania: 1,880
Slovenia: 1,860
Olanda: 1,820

Bulgaria: 1,760
Marea Britanie: 1,630
Cipru: 1,620

Portugalia: 1480
Slovacia: 1,470
Letonia: 1,290

Polonia: 1,240
Malta: 1,210
Romania: 1,210
Lituania: 960

Romania are o populatie de 20 de milioane de oameni si conform indicatorilor de mai sus, are un rulaj mediu per persoana pe an pe penultimul loc din Europa! Asta-i fix masura gradului de inapoiere si distrugere a Romaniei fata de restul. Sau poate crezi ca si nemtii de exemplu sunt amarasteni si circula cu trenul si transportul public urban mai mult decat noi pentru ca nu-si permit sa mearga cu masina pe autostrada?!

Acum, revenind la ce a scris AT30:

Nu stiu de unde ai dedus ca eu as detine 'adevarul absolut' in ceea ce priveste acest subiect. Dar, asa cum probabil ai observat, spre deosebire de multi altii care isi dau cu parerea pe acest forum in legatura cu orice subiect incepand de la autostrazi si cai ferate, pana la gramatica limbii romane, constructii de malluri, partii de schi si istoria romanilor, eu vorbesc despre ceea ce stiu, sau mai precis despre domeniul in care imi desfasor activitatea de 35 de ani. Nu cred ca mai vazut pe mine dezbatand in topicele despre autostrazi sau cele de la cafenea, pentru ca nu am timpul necesar, nu am experienta necesara pentru a emite opinii pertinente si nici nu ma intereseaza. Exista si o zicala: 'tot romanul este priceput la fotbal, politica si trafic'. Sper ca cei care posteaza aici sunt exceptiile care confirma regula, ca altfel ne pierdem timpul aiurea.

Intai de toate, exista teorii si studii privind organizarea transportului in general si a transportului public de calatori in special. Si eu am masina, si eu o folosesc. DAR stiu ca CIVILIZATIE = TRANSPORT PUBLIC. Balanta inclina in favoarea transportului individual numai in tarile subdezvoltate (asa ca Romania) sau in cele cu densitate urbana atat de scazuta si arii metropolitane atat de intinse (implicit cu matrici origine-destinatie extrem de complexe) incat orice alt tip de transport este nepractic (ex SUA, Canada, Australia). Nu e cazul Constantei, sau in general, al Romaniei. Ca treaba asta nu se spune deschis in Romanica noastra scumpa si draga e alta discutie, dar e valabil si la noi, ca doar nu suntem 'buricul pamantului'…

Punctual, la ce ai scris:

1. 'Pasarica' cu autobuzele cu hidrogen care sunt mai ieftine si 'de viitor' nu mi-a scapat mie, ci altcuiva.

Daca 'autorul' acestor fraze memorabile scoase direct din '(pre)putzul gandirii' nu a venit cu nimic concret care sa ii substantieze spusele, si nici macar nu a avut minima bunavointa sa faca un pic de 'research' in legatura cu costurile de achizitie, cele de mentenanta si infrastructura necesara unor autobuze pe hidrogen sau electrice, precum si in legatura cu fiabilitatea si durata lor de viata comparativ cu transportul electric 'clasic' (cu troleibuze si tramvaie) ce e in neregula a ii spune ca e 'habarnist absolut'? Dupa cum observi, 'altii' incearca sa faca aici pe desteptii, 'bazati' doar pe proverbul ca 'fudulia e sora cu prostia'...dar pe care nu-l aplica si la propria lor persoana.

Eu n-am nimic impotriva sa consideram ca ignoranta poate fi 'o virtute', dar nu pe lumea asta, ci pe cealalta, conform zicalei popesti: 'Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este imparatia cerurilor'… Deci nu e vorba de a fi pe 'aceeasi lungime de unda' cu mine, ci de a avea o discutie pertinenta, bazata pe argumente 'irefutabile', nu una 'lautareasca', si aceea 'in falset', adica in functie de ceea ce ni se pare stand comozi cu fundul pe scaunul automobilului propriu.

2. Sigur ca ideile noi sunt binevenite, pentru ca urbanismul si infrastructura de transport sunt stiinte in toata regula, si ca orice stiinte, evolueaza. Dar furnizarea de idei innovatoare, sau asa cum se obisnuieste sa se spuna acum 'thinking out of the box', nu se refera la furnizarea de solutii stupide, ci la abordarea diferita a aceleiasi probleme. Sa inlocuiesti o solutie traditionala (si Constanta a avut o traditie de peste 50 de ani in exploatarea electrica) cu una noua, proasta si fiabilitate necunoscuta pe termen mediu si lung e o prostie.

3. Am prezentat clar argumentele in favoarea unui transport electric in Constanta si daca ai chef revezi ce am scris. Daca nu, esti liber ca pasarea cerului sa crezi ce vrei. La modul sincer, pe mine ma cam doare 'in brisca'… Dar pe scurt, ca sa nu ma acuzi de 'rele intentii', asa cum probabil stii, UE - prin Programul Operational Regional - Axa 1, finanteaza in proportie de 95% introducerea, extinderea si modernizarea retelelor de tramvai si troleibuz. Si incepand cu ciclul de finantare 2014 - 2020, este foarte posibil ca si achizitia propriu-zisa de tramvaie si troleibuze sa devina cheltuiala eligibila.

Daca tot pupam in fund UE pe toate partile, atunci sa ii pupam pana la capat. Sau crezi cumva ca si UE sunt tampitzi sau au fetisisme cu troleibuze si de aceea finanteaza dezvoltarea lor? Sa mai mentionam in treacat ca nimeni nu iti da bani europeni pentru autobuze, nici clasice, nici hibride, nici CNG, sau alte nazbatii. Niciodata Primaria Constanta, spre deosebire de alte orase din tara, cu bugete mult mai sarace, nu a solicitat fonduri europene pentru transport electric, ci pentru AUTOBUZE. La care solicitare evident i s-a 'dat cu flit' din motivul expus mai sus. Asa ca mai usor cu ideea ca 'nu sunt bani'. Bani sunt, dar in Constanta, spre deosebire de alte orase din tara, nimeni nu a fost interesat de accesarea lor. In plus de asta, Constanta din fericire are o trama stradala bine sistematizata, cu bulevarde largi, deci nici nu se poate invoca argumentul ca ar ingreuna foarte mult traficul pe arterele inguste, tocmai pentru ca se preteaza mai bine pentru bulevardele largi.

Pe de alta parte, constituirea unei retele de transport electric obliga edilii la responsabilitate in deciziile urbanistice si la lasarea specialistilor sa-si spuna cuvantul. Daca e bine facuta, introduce ordine, previzibilitate si eficienta. Nu poti acuza acum de ineficienta, de exemplu, reteaua de tramvai sau troleibuz din Constanta dupa ce tot tu ai dispus intentionat dezorganizarea ei si amputarea tronsoanelor care constituiau coloana ei vertebrala. Adica ai desfiintat toate liniile grele de troleibuz, si ai lasat 48'ul la misto, pana la amortizarea parcului circulant. Nici nu mai putea fi profitabila alimentarea electrica la Constanta doar pentru cateva troleibuze. Idem si la tramvaie: desfiintezi cea mai profitabila ruta (linia 100) si pe urma 'constati cu uimire' ca restul tronsonelor nu mai sunt profitabile. Asta s-a dorit: reducerea ponderii transportului electric pana la limita la care nu mai este profitabila exploatarea sa, drept pentru care 'in deplina legitimitate populara' desfiintezi ceea ce altii au realizat cu mari greutati si sacrificii.

Si apropo de asta, Maxim18 are dreptate cand spune ca transportul electric la Constanta a fost introdus si extins ca urmare a unei politici coerente, la nivel statal, dar cu o mica precizare: Aceste troleibuze si tramvaie s-au introdus in Constanta de catre comunistii de ieri, dar din banii oamenilor de rand, care munceau pe nimic, nu din banii dumnealor. Iar acum, tot dumnealor sau copiii lor naturali sau ideologici, fac afaceri cu desfiintarile, ca doar o data in viata au o asemenea ocazie. Transportul public, peste tot in lumea civilizata, nu este direct profitabil, fiind subventionat, asa ca pentru dezvoltarea lui este nevoie de o gandire strategica pe care numai statul si-o poate permite. Pentru ca nimeni altcineva nu poate investi fara o perspectiva de amortizare directa, dar care induce pe termen mediu si lung o buna dezvoltarea economica si sociala. Asa ca profitul exista insa, intr-o salvare a comunitatilor de la alte cheltuieli mult mai mari si disfunctionalitati mult mai grave.

4. Eu gandesc numai din perspectiva transportului propriu-zis, ci dimpotriva. Daca tot ai pomenit de perspectiva economica, sociala si de dezvoltare pe termen lung, atunci iti reamintesc ca atunci cand aplici o reteta si un plan de infrastructura a unui oras, intai pornesti de ce la ce obiective iti propui si te gandesti pe TERMEN LUNG ( 15-20-30 de ani ) la ce efecte vor avea dezvoltarile asupra orasului. Niciodata nu te gandesti la rezolvarea unei probleme pe termen de cativa ani (adica exact cum s-a facut la Constanta – desfiintam transportul electric fiindca e scump si 'incurca traficul'), pentru ca te gandesti prost. Cel mai simplu este sa aplicam retete verificate si concretizate in studii si analize. Ba inca, daca abia ne modernizam, avem ocazia sa nu facem greselile facute de altii. Si Slava Domnului ca avem destule alte exemple in jur, inclusiv la tari mult mai dezvoltate ca noi care aveau aceeasi gandire acum 40 – 50 de ani.

Apropo de gandirea 'strategica' gandeste-te numai cat a crescut pretul la motorina in ultima perioada si cat a crescut (de fapt, nu a crescut) pretul la energie electrica. E un motiv suficient de bun pentru a intelege ca pe viitor autobuzele nu pot fi mai rentabile. Chiar si in prezent, exploatarea unui troleibuz costa sensibil mai putin decat cea a unui autobuz, iar durata de viata a unui troleibuz este aproximativ dubla decat a unui autobuz, chiar daca acest lucru nu s-a recunoscut niciodata in Constanta (si nici nu ar fi fost posibil cu parcul invechit care exista).

Din punct de vedere economic, intr-o metropola cu 300.000 de locuitori, asa cum este Constanta, in timp, presiunea pe centrul orasului si pe zonele de agreement din jur, data de absenta unei infrastructuri moderne de transport public de masa, va duce la cresteri aiuritoare apreturilor imobiliarelor, care pe cale de consecinta vor creste costurile firmelor si magazinelor din Constanta, care la randul lor duc la preturi aberante ale produselor comercializate in oras.. Adica, pe scurt, faptul ca zona metropolitana nu are un transport public urban si peri-urban de mare capacitate dezvoltat in timp va va arde pe toti la buzunar, de la pretul painii si hartiei igienice, pana la nota de plata de la restaurant si ce mai vrei tu.

Una peste alta, in loc sa aplaudam desfiintarile, mai bine sa propunem imbunatatiri. Acestea pot fi facute pe fonduri europene nerambursabile, destinate - repet – numai transportului electric si inaccesibile in cazul autobuzelor (hibride sau nu). Or stii europenii de ce...iar scuza cu 'lipsa banilor' nu rezista atat timp cat e vorba de fonduri europene in proportie de peste 90%.


Am preferat sa copiez postarea de aici: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 12&page=31
pastrand si amestecul preputzesc in discutiile de pe SSC.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 21 Jan 2015 20:27 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
Troleibuzele Rocar de Simon vor ajunge la Piatra Neamt!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 13:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
Fotografii din anul 1997 preluate de aici: https://www.flickr.com/photos/88754906@ ... 333004074/

575


Attachments:
575.jpg
575.jpg [ 4.53 MiB | Viewed 2263 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 13:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
533


Attachments:
533.jpg
533.jpg [ 4.56 MiB | Viewed 2262 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 13:55 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
564


Attachments:
564.jpg
564.jpg [ 4.4 MiB | Viewed 2262 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 13:58 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
570


Attachments:
570.jpg
570.jpg [ 5.04 MiB | Viewed 2261 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
Fotografii din anul 2007 preluate de aici: https://www.flickr.com/photos/88754906@ ... 333004074/

620


Attachments:
620.jpg
620.jpg [ 1.63 MiB | Viewed 2254 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
621


Attachments:
621.jpg
621.jpg [ 1.58 MiB | Viewed 2254 times ]
621a.jpg
621a.jpg [ 2.02 MiB | Viewed 2254 times ]
621a1.jpg
621a1.jpg [ 1.95 MiB | Viewed 2254 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:34 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
627


Attachments:
627.jpg
627.jpg [ 1.48 MiB | Viewed 2254 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:38 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
631


Attachments:
631.jpg
631.jpg [ 1.61 MiB | Viewed 2254 times ]
631a.jpg
631a.jpg [ 1.61 MiB | Viewed 2254 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
633


Attachments:
633.jpg
633.jpg [ 1.52 MiB | Viewed 763 times ]
633a.jpg
633a.jpg [ 2.04 MiB | Viewed 763 times ]
633a1.jpg
633a1.jpg [ 2.34 MiB | Viewed 763 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
635


Attachments:
635.jpg
635.jpg [ 1.64 MiB | Viewed 763 times ]
635a.jpg
635a.jpg [ 1.64 MiB | Viewed 763 times ]
635b.jpg
635b.jpg [ 1.79 MiB | Viewed 763 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 28 Jan 2015 14:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
630


Attachments:
636.jpg
636.jpg [ 1.64 MiB | Viewed 763 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 02 Jun 2015 09:45 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
587

Visor wrote:


Attachments:
587.jpg
587.jpg [ 998.9 KiB | Viewed 552 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 02 Jun 2015 09:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
523

Visor wrote:


Attachments:
523.jpg
523.jpg [ 867.91 KiB | Viewed 552 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 15 Jun 2015 13:23 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
575

https://www.flickr.com/photos/88754906@ ... 7333004074


Attachments:
575.jpg
575.jpg [ 861.68 KiB | Viewed 488 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 27 Nov 2016 11:32 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
Transport public...


Attachments:
gara ITC.jpg
gara ITC.jpg [ 48.4 KiB | Viewed 172 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 01 Apr 2017 18:35 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 43196
462, 473, 509, 523, 544, 615 in 1998.

Foto: Klaus Mundt - phototrans.eu


Attachments:
462km.jpg
462km.jpg [ 450 KiB | Viewed 139 times ]
473km.jpg
473km.jpg [ 477.09 KiB | Viewed 139 times ]
509km.jpg
509km.jpg [ 327.36 KiB | Viewed 139 times ]
523km.jpg
523km.jpg [ 433.85 KiB | Viewed 139 times ]
544km.jpg
544km.jpg [ 439.63 KiB | Viewed 139 times ]
615km.jpg
615km.jpg [ 425.15 KiB | Viewed 139 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 05 May 2017 12:17 
Offline

Joined: Fri 03 Dec 2010 16:25
Posts: 45
Location: Constanta
De curand am stat de vorba cu un fost sofer de troleibuz de la Garajul din Inel 2. Si mi-a spus un lucru interesant. La ei Depanarea era troleibuzul #406, folosit si ca ungator ! Cand, spre exemplu, un troleibuz de pe liniile 44, 49, 51 facea pana, #406 venea sa ii aduca roata de rezerva. Iar daca respectivul se afla pe sensul de mers catre celalalt cap de linie opus capatului de la Poarta 1 (Sa zicem ca ar fi facut pana pe linia 44 pe Str. Baba Novac aproape de Energia), #406 pleca din garaj, facea traseul complet, intorcea in Poarta 1, iar apoi pana unde ramasese respectivul in pana. Mi se pare foarte interesant si frumos, cel putin pentru noi pasionatii, insa inutil din punct de vedere al eficientei.
Isi aduce cineva aminte de lucrul asta ? Eu nu retin detaliul asta. Poate si pentru ca frecventam mult mai des liniile Garajului din Str. Chiliei.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group