Desi m-am trezit cam tirziu, cind procedurile pentru achizitionarea a 65 de autobuze au inceput, am transmis documentul ce il aveti in atasament. Spicuiri, aici:
Troleibuze pentru Constanţa Economie, ergonomie, ecologie
- Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare fizico–chimică zero şi cu poluare fonică foarte scăzută;
◦ Se elimină efectul “tunelului de poluare”, ameninţarea cea mai mare a aglomerărilor urbane ◦ Prin folosirea a 150 de troleibuze, în detrimentul a 150 de autobuze, NU se degajă în atmosferă 10.500 tone dioxid de carbon anual
- Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai ieftin decît cel cu autobuzul;
◦ S-a realizat un studiu în Solingen, oraş ce dispune de 80 de troleibuze, dar are şi autobuze. Costurile pe kilometru pentru un autobuz sînt de 1,46 euro. Costurile pentru troleibuz (incluzînd şi sistemul de captare al curentului) sînt de 1,49 euro. Însă, troleibuzele moderne au un sistem recuperativ de energie, “aruncînd” în reţea curentul electric produs atunci cînd rulează în relanti. Cu acest sistem implementat, troleibuzul consumă 1,39 euro/kilometru ◦ Se foloseşte alimentarea cu energie electrică. Procedeele de obţinere a acesteia sînt mai puţin poluante decît cele de obtinere a benzinelor şi motorinelor. În plus, se mută poluarea în afara aglomerărilor urbane ◦ Alte variante de propulsie a vehiculelor sînt fie mult mai scumpe (motoarele acţionate cu hidrogen. Se obţine hidrogenul necesar prin electroliza apei, fiind necesară o pilă electrică cu electrozi de platină), fie mai poluante pe termen mediu (“bio-dieselul”. Culturile mari de rapiţă deşertifică aproape ireversibil suprafeţe foarte mari de teren. Germania, ce a implementat acest sistem de propulsie, face paşi hotărîţi în sensul renunţării la acesta, bazîndu-se tot pe tramvaie sau troleibuze) ◦ Preţul curentului electric a avut o evoluţie liniară, lentă. În schimb, datorită epuizării resurselor minerale, preţul motorinei este în continuă creştere ◦ Investiţiile iniţiale în infrastructura de troleibuz sînt aproape duble faţă de infrastructura de autobuz. Însă, durata de viaţă a troleibuzului faţă de autobuz este dublă, costurile de întreţinere şi exploatare ale troleibuzului fiind mai mici ◦ S-a constatat dezvoltarea mai rapidă, socio–economică, a zonelor deservite de către troleibuz.
- Sistemul de transport cu troleibuzul este mult mai fiabil. Troleibuzul are o mobilitate foarte mare în trafic, datorată calităţilor motorului electric, dar şi a unei reţele electrice bine puse la punct. Troleibuzele moderne sînt dotate cu motor auxiliar şi cu decuplare–recuplare pneumatică a captatorilor, reducînd astfel riscurile unor posibile avarii;
- Prezentul şi viitorul sînt ale troleibuzului
◦ În ultimii ani s-au introdus troleibuze sau reţeaua de troleibuze a fost extinsă în Roma, Lecce, Genova, Milano, Landskrona, Zurich, Geneva, Lucerna, Lyon, Limoges, Arnhem, Linz, Salzburg, Solingen, Bratislava, Brno, Budapesta, Szeged, Debreţin, Bergen, Atena, Beijing, Quito, Vancouver, Wellington, Mendoza, Sao Paolo, etc. ◦ Se vor introduce troleibuze în Barquisimeto, Graz, Klagenfurt, Castellon, alte oraşe din Germania studiind posibilitatea reintroducerii troleibuzului
Program etapizat de introducere a sistemului de transport public cu troleibuzul în municipiul Constanţa
Anul 2008 Vor fi introduse troleibuze pe traseele 101 şi 102. Necesar: 28 km reţea troleibuz
Tramvaiele scoase din circulaţie se vor valorifica prin vînzarea lor către alte regii de transport public. Se va folosi infrastuctura deja existentă (substaţii de redresare, stîlpi, traversee de sîrmă, console, izolatori, etc.). Experienţa colectivului RATC în exploatarea transportului electric este unul din atuurile principale ale implementării acestui tip de transport.
Anul 2009 Vor fi introduse troleibuze pe traseul 100. Necesar: 11,7 km reţea troleibuz
Autobuzele MAZ ce sînt în prezent folosite pe linia 100 vor înlocui autobuzele DAC aflate în parcul RATC.
Anul 2010 Vor fi introduse troleibuze pe traseele 2, 2b, 44, 49 şi 51. Necesar: 32 km reţea troleibuz
Autobuzele MAZ vor fi retrase treptat din circulaţie, expirînd durata de viaţă a acestora.
Anul 2011 Vor fi introduse troleibuze pe traseele 42, 42b şi 43. Necesar: 8 km reţea troleibuz Autobuzele MAZ vor fi retrase treptat din circulaţie, expirînd durata de viaţă a acestora.
Anul 2012 Vor fi introduse troleibuze pe traseul 40. Necesar: 7 km reţea troleibuz În anul 2012 Constanţă va avea un parc de vehicule complet înnoit, cu o durată de viaţă de 15 -25 ani.
Necesar troleibuze:
- 50 unităţi în anul 2008; - 120 unităţi pt. anii 2009 -2012.
Costuri:
Preţul troleibuzelor variază între 260.000 euro şi 500.000 euro /unitate, funcţie de capacitatea vehiculului, de tipul acţionării motorului electric (în curent alternativ sau continuu, cu variator de tensiune sau invertor), de sistemul de captare a curentului electric (captatori echipaţi cu decuplare pneumatică), de sursa auxiliară de propulsare a vehiculului (motor termic sau baterii), precum şi de alte dotări (aer condiţionat, GPS, etc).
Efortul financiar necesar:
a) Pentru costul minim de 260.000 euro /buc., la cursul de 3,5 RON /euro
50 troleibuze (anul 2008): total 45.500.000 lei 120 troleibuze (anii 2009 -2012): total 109.200.000 lei b) Pentru costul maxim de 500.000 euro /buc., la cursul de 3,5 RON /euro
50 troleibuze (anul 2008): total 87.500.000 lei 120 troleibuze (anii 2009 -2012): total 210.000.000 lei
Cel mai accesibil model existent pe piaţa internă este troleibuzul Astra/Citelis/SAERP. Asamblarea troleibuzelor se face la Astra/Cefin Arad, pe caroserii Citelis, cu instalaţia de captare a curentului fabricată de către ICPE–SAERP Bucureşti. În Bucureşti circulă 100 astfel de troleibuze. Modelul mai vechi (Astra/Agora/SAERP) este prezent în Cluj Napoca (27 unităţi).
La Timişoara au început să sosească primele troleibuze Skoda 24Tr (Skoda/Citelis/Ganz), dintr-un lot de 50 de unităţi.
Au fost anunţate intenţii de achiziţionare a troleibuzelor noi, astfel: 150 buc. pt. Bucureşti, 50 buc. pt. Oradea (sistem nou, pt. Zona Metropolitană Oradea), 25 buc. pt. Cluj Napoca, 10 buc. pt. Galaţi, 5 buc. pt. Baia Mare.
Alţi producători: Solaris, Skoda, MAZ/Ganz, IUMZ, etc.
Este de luat în considerare şi achiziţionarea unor troleibuze second–hand (din Elveţia). Acestea au un raport excepţional calitate /preţ.
c) Reţeaua de troleibuz
Se pot folosi materiale fabricate în ţara noastră. De preferat este un sistem nou, cu prindere elastică a firului de contact, ce permite absorbirea vibraţiilor, şi cu macaze şi încrucişări ce permit viteze foarte mari de trecere a vehiculelor peste piesele speciale ale reţelei de troleibuz. De exemplu, Kummler–Matter, Furrer–Frey. Se vor prefera traverseele de sîrmă. Sînt mai ieftine decît consolele, au un impact vizual moderat şi permit o manevrabilitate uşoară.
|