bogdan_buc wrote:
Vad ca cei care au proiectat reteaua au stiut sa profite din plin de arhitectura strazilor pe care e montata reteaua. In loc sa foloseasca zeci de stalpi, cum e popular pe la noi, acolo vad ca o buna parte din fire sunt sustinute direct in peretii cladirilor, realizandu-se o economie importanta de material si mai ales, o solutie placuta dpdv estetic.
La noi nu prea am vazut asa ceva la o retea de troleu, iar la tramvai am vazut foarte putine cazuri: pe calea Mosilor Veche, unele cabluri de sustinere erau ancorate direct in epretii caselor, dar acum au pus stalpi
(afaceri stiu...). Singurul exemplu care mai exista ar fi reateaua de pe bdul Sincai, unde se profita din plin de cladirea adiacenta statiilor din zona. Sper sa si ramana asa...
Si in Romania au existat astfel de sisteme de prindere pana in 1977. In Brasov exista acest sistem pe actualele strazi: Bd. 15 Noiembrie, Str. Muresenilor, Piata Sfatului, Str. Baritiu, Str. Poarta Schei, Str. Grigoras Dinicu, Str. Balcescu (zona centrala, unde exista case cu etaj, caci cele cu parter nu au inaltimea necesara). Modul de ancorare al retelei era insa destul de primitiv, nu era prevazuta piesa de amortizare a socurilor, astfel incat se induceau trepidatii in structura cladirii. Dupa cutremurul din 1977 s-a interzis utilizarea sistemului pentru a proteja pe de o parte constructiile, pe de alta parte reteaua, in cazul prabusirii unei constructii. In perioada imediat urmatoare au fost introdusi stalpi (rezultand un aspect foarte inestetic). Daca macar nu s-ar fi folosit console metalice, ci traversee (asa cum era fixata reteaua pe unele zone din Bd. 15 Noiembrie si I. Maniu), probabil stalpii nu ar fi trebuit sa fie atat de grosi. In plus, consolele deranjeaza chiar mai mult imaginea decat stalpii. Dar strazile fiind inguste, nu era economic sa aiba stalpi pe ambele parti.
Astazi, daca s-ar relua sistemul sub o forma imbunatatita, ar fi mari probleme cu legislatia, intrucat ar trebui acordul proprietarilor casei (acum privati in majoritate).
Reiau o intrebare mai veche: troleibuzele articulate din Linz sunt mai lungi de 18 m?