TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Wed 20 Nov 2019 18:27

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat 20 Sep 2008 23:53 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Fara exagerare, am putea spune ca ziua tramvaiului vienez e in fiecare zi.

Atat de ingrijite sunt vehiculele, atat de punctual circula...
Nu cred ca trece o saptamana fara sa apara ceva nou, vreo imbunatatire cat de mica in acest urias sistem de transport pe sine, cu o frumoasa traditie.

Si totusi, exista o zi speciala, numai a tramvaiului vienez.

In fiecare an, iubitorii de tramvaie si publicul larg sunt rasfatati timp de o zi cum nu se poate mai generos. Este o zi a portilor deschise, o zi care nu este gandita spre a da ocazia vreunor cuvantari de glorificare a autoritatilor. Este de fapt ziua calatorilor de rand, cand maria-sa Tramvaiul li se arata in intreaga sa splendoare istorica.

Anul acesta, sambata mult asteptata a fost pe data de 13 septembrie.

Pierduta printre multele festivitati ce au loc in continuu in metropola, Ziua Tramvaiului nu se lasa usor descoperita. Dar odata ce erupe, nu-i mai poti rezista.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Totul incepe de la Muzeul Tramvaiului, localizat intr-un fost depou, care este atat de curat incat pare spalat cu sampon. Si poate ca este chiar asa.

Pentru detalii, vezi http://www.wiener-tramwaymuseum.org/

In ziua cea mare, acest demo-depou este insa aproape pustiu.

Toti venerabilii sai locatari retraiesc pentru cateva ore momente din gloria de odinioara. Caci exponatele nu sunt simple machete 1:1 sau imagini 3D, ci vehicule inca functionale. Daca de obicei, calatoria cu un tramvai de epoca este un eveniment cu frecventa scazuta si cost ridicat, in ziua aceasta toate tramvaiele sunt pe traseu, unul dupa altul timp de 7 ore, calatoria fiind gratuita.

Linistea ciudata din depou prefigureaza insa o mare izbucnire...


Attachments:
00 muzeu-1.jpg
00 muzeu-1.jpg [ 91.65 KiB | Viewed 7467 times ]
00 muzeu-2.jpg
00 muzeu-2.jpg [ 91.02 KiB | Viewed 7466 times ]
00 muzeu-3.jpg
00 muzeu-3.jpg [ 88.29 KiB | Viewed 7467 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Curand, nu foarte departe de muzeu, remiza depoului Siemering devine pentru o zi o uriasa sala de spectacol, iar intregul cartier un traseu privilegiat de defilare a tramvaielor de epoca.

9.30: muzica fanfarei "Wiener Linien"
10.00: deschidere oficiala de catre viceprimarita Vienei
10.30: iarasi fanfara
11.00-14.30: diverse formatii muzicale pentru tineret

Intre timp, tramvaiele muzeului circula pe sectiuni mai lungi sau mai scurte, astfel incat sunt mereu in alta ordine pe linie. Lumea mananca cremvursti in chifle, echivalent german al mititeilor nostri. Si bea bere, bineinteles.

Hala remizei si curtea se umplu de viata. Totul pare ireal, cand te gandesti ca te afli de fapt intr-un depou functional. Vechi, dar curat.

Apropo: depourile de tramvaie nu au gard sau usi spre strada in Viena. Exista doar o tablita care te avertizeaza ca, daca patrunzi pe terenul privat, o faci pe propria raspundere. Atat. Totul e la vedere, ca intr-o vitrina. Si de multe ori, depourile vechi sunt lipite de alte cladiri civile, insa nimeni nu pare deranjat de asta.


Attachments:
01 zi de sarbatoare.jpg
01 zi de sarbatoare.jpg [ 116.47 KiB | Viewed 7453 times ]
02 porti larg deschise.jpg
02 porti larg deschise.jpg [ 95.95 KiB | Viewed 7454 times ]
03 cu mic cu mare la depou.jpg
03 cu mic cu mare la depou.jpg [ 90.17 KiB | Viewed 7453 times ]
04 vino lume.jpg
04 vino lume.jpg [ 92.01 KiB | Viewed 7453 times ]
05 sarbatoritul.jpg
05 sarbatoritul.jpg [ 95.6 KiB | Viewed 7454 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
In jurul evenimentului, infloresc alte activitati conexe: editie filatelica dedicata, lansare de medalie, comert cu efecte (table de linie, chipiuri de vatman etc), talcioc al modelistilor, puncte de informare, biblioteca etc. Pentru veridicitate, in remiza au ramas totusi doi locatari. Afara, si copii au un colt al lor: tramvaiul ce le este dedicat contine printre altele un simulator de conducere tw...


Attachments:
06 invitati de onoare.jpg
06 invitati de onoare.jpg [ 84.69 KiB | Viewed 7441 times ]
07 centrala de informatii.jpg
07 centrala de informatii.jpg [ 84.29 KiB | Viewed 7441 times ]
08 panou info de ultima ora.jpg
08 panou info de ultima ora.jpg [ 80.47 KiB | Viewed 7441 times ]
09 coltul modelistilor.jpg
09 coltul modelistilor.jpg [ 80.41 KiB | Viewed 7441 times ]
10 vitrina cu modele.jpg
10 vitrina cu modele.jpg [ 62.1 KiB | Viewed 7441 times ]
11 tramvaiul copiilor.jpg
11 tramvaiul copiilor.jpg [ 85.68 KiB | Viewed 7441 times ]
12 vagon serviciu.jpg
12 vagon serviciu.jpg [ 101.04 KiB | Viewed 7442 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:22 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Si petrecerea se-ncinge.


Attachments:
13 mai e vreun loc liber.jpg
13 mai e vreun loc liber.jpg [ 82.64 KiB | Viewed 7429 times ]
14 pofta buna in depou.jpg
14 pofta buna in depou.jpg [ 103.03 KiB | Viewed 7429 times ]
15 emotia asteptarii.jpg
15 emotia asteptarii.jpg [ 83.2 KiB | Viewed 7428 times ]
16 cap de linie in depou.jpg
16 cap de linie in depou.jpg [ 91.83 KiB | Viewed 7428 times ]
17 number one from 1944.jpg
17 number one from 1944.jpg [ 111.17 KiB | Viewed 7428 times ]
18 poftiti in vagoane.jpg
18 poftiti in vagoane.jpg [ 93.19 KiB | Viewed 7428 times ]
19 gata de plecare.jpg
19 gata de plecare.jpg [ 74.28 KiB | Viewed 7429 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:26 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Insa nimic nu egaleaza placerea unei calatorii in timp. Mai ales ca e gratuita si poate dura ore in sir, in diverse ipostaze.


Attachments:
20 din nou la datorie.jpg
20 din nou la datorie.jpg [ 70.89 KiB | Viewed 7413 times ]
21 biletele la control.jpg
21 biletele la control.jpg [ 61.29 KiB | Viewed 7414 times ]
22 calatorie in timp.jpg
22 calatorie in timp.jpg [ 63.16 KiB | Viewed 7413 times ]
23 ceva ce nu vezi zilnic.jpg
23 ceva ce nu vezi zilnic.jpg [ 92.01 KiB | Viewed 7413 times ]
24 o zi speciala.jpg
24 o zi speciala.jpg [ 68.03 KiB | Viewed 7414 times ]
25 atmosfera de epoca.jpg
25 atmosfera de epoca.jpg [ 78.66 KiB | Viewed 7414 times ]
26 fascinatia.jpg
26 fascinatia.jpg [ 88.27 KiB | Viewed 7414 times ]
27 dialog peste generatii.jpg
27 dialog peste generatii.jpg [ 81.16 KiB | Viewed 7413 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:29 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Fiecare detaliu e la locul sau, dupa zeci de ani. Regret ca nu pot descrie aici si sunetele, mirosul si senzatiile tactile.


Attachments:
28 celalalt post de conducere.jpg
28 celalalt post de conducere.jpg [ 61.51 KiB | Viewed 7400 times ]
29 senzatii tactile.jpg
29 senzatii tactile.jpg [ 61.95 KiB | Viewed 7400 times ]
30 un vis frumos.jpg
30 un vis frumos.jpg [ 77.03 KiB | Viewed 7400 times ]
31 remember.jpg
31 remember.jpg [ 89.44 KiB | Viewed 7401 times ]
32 camasi si cravate Gloriette.jpg
32 camasi si cravate Gloriette.jpg [ 55.69 KiB | Viewed 7400 times ]
33 vagonul motor tip M #4023.jpg
33 vagonul motor tip M #4023.jpg [ 122.47 KiB | Viewed 7401 times ]
34 vagonul motor tip M #4149.jpg
34 vagonul motor tip M #4149.jpg [ 75.69 KiB | Viewed 7401 times ]
35 vagonul motor tip A #1.jpg
35 vagonul motor tip A #1.jpg [ 61.12 KiB | Viewed 7400 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:34 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Totul e cat se poate de firesc. Pare ca va dura vesnic, si esti tentat sa revii mai tarziu. Insa momentul de gratie nu e deloc lung. Dupa ora 16.30, totul revine in secolul 21, asa ca e mai bine sa-ti infrangi oboseala de moment si sa profiti din plin.


Attachments:
36 vremuri apuse.jpg
36 vremuri apuse.jpg [ 71.93 KiB | Viewed 7388 times ]
37 generatii.jpg
37 generatii.jpg [ 55.99 KiB | Viewed 7389 times ]
38 - 18 pe scaune, 24 in picioare.jpg
38 - 18 pe scaune, 24 in picioare.jpg [ 60.3 KiB | Viewed 7388 times ]
39 intalnire de gr III.jpg
39 intalnire de gr III.jpg [ 70.67 KiB | Viewed 7389 times ]
40 pregatiti de start.jpg
40 pregatiti de start.jpg [ 79.05 KiB | Viewed 7388 times ]
41 urmarirea.jpg
41 urmarirea.jpg [ 70.74 KiB | Viewed 7388 times ]
42 sensuri diferite.jpg
42 sensuri diferite.jpg [ 55.25 KiB | Viewed 7388 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 00:44 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Trecutul si viitorul se inteleg bine cu prezentul. La Viena, desigur.

Adica acolo unde chiar exista in randul cetatenilor dragoste de propria cetate, unde istoria nu e ceva rusinos ce trebuie ascuns, unde n-am auzit sa existe mascarici cocotati in functii publice, care sa declare ca "tramvaiul e invechit si trebuie desfiintat pentru fluidizarea traficului".

Si totusi, traficul vienez este incredibil de fluid. Taximetre aproape ca nu vezi. Reteaua Wiener Linien, Wiener Lokalbahnen si OBB isi fac datoria in liniste, ca pe ceva normal, de la sine inteles. Iar oamenii de toate categoriile se bucura de un transport civilizat, ecologic si eficient.

Sunt oameni ca si noi, genetic si spiritual vorbind. Si stand ei asa comod si nu prea, in scaunele din ce in ce mai putin tapisate ale Ulf-ilor, nu par totusi sa-si doreasca deloc disparitia Tramvaiului. Dimpotriva.


Attachments:
43 arta clasica si moderna.jpg
43 arta clasica si moderna.jpg [ 103.37 KiB | Viewed 7382 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 02:16 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Imagine a unui alt depou vechi vienez, aflat pe una din cele mai importante strazi centrale comerciale (Mariahilfer Strasse). O alta remiza secundara este situata in mod ciudat peste drum de aceasta. Ambele nu au gard sau porti si sunt vizibile din trotuar. Manevra vagoanelor este un adevarat spectacol public.

Sigur, proprietarul acestor depouri nu are nimic de ascuns.


Attachments:
Depou tw Mariahilfer-Str.jpg
Depou tw Mariahilfer-Str.jpg [ 72.88 KiB | Viewed 7366 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 21:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48741
Impresionant.

Cuvintele palesc in fata fotografiilor ce reprezinta o masca de oxigen pentru mine.

Sistemul de transport vienez este atit de logic, de ordonat, de accesibil. Atit de sofisticat...

Romania a fost si ea prezenta la sarbatoarea vieneza, prin vagonul 2307, restaurat de catre colectivul condus de dl. Dorian Geba (detalii, aici: http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=143 ).

Membrii acestui forum, al Organizatiei Non-Guvernamentale TRANSIRA, trebuie sa arate ce se intimpla in lumea civilizata. Pentru a nu mai lasa primarii de teapa lui Scripcaru sau Mazare sa minta. Si pentru ca populatia sa nu se mai lase mintita.

E mare diferenta intre Viena si Buruienesti!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Sep 2008 23:35 
Mai curand s'ar putea spune ca orasul Iasi a fost prezent acolo. Asta pentru ca exista inca oameni ca dl ing Dorian Geba, care a restaurat 12 vagoane in 10 ani, in timp ce altii se lauda ca au facut vreo 3 vagoane si nu mai incape lumea de ei.

P.S. Putin cam off-topic, un exemplu scripcaresc este reorganizarea liniilor din Viena, care ar cam trebui sa inceapa in toamna asta si in urma careia vor fi afectate linii istorice. Un model scripcaresc ar fi desfiintarea liniei 21.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Sep 2008 09:29 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3428
Silviu Sintea wrote:
Sistemul de transport vienez este atit de logic, de ordonat, de accesibil. Atit de sofisticat...

... si atat de orientat inspre om, spre client, adica spre cel care de fapt sustine financiar direct (prin bilet, abonament etc) sau indirect (prin taxe si impozite) intregul sistem.

Deviza (motto-ul) societatii Wiener Linien este:

WIENER LINIEN
Die Stadt gehart Dir.


In traducere: WIENER LINIEN - Orasul iti apartine Tie.

Subintelesul, care rezulta si din celelalte elemente de branding, este ca "nu lasam orasul sa-ti fie furat de catre traficul de autoturisme personale". Si intr-adevar, in Viena se circula absolut fluent, mult mai fluent nu numai decat in Bucuresti, dar chiar si decat in celelalte cateva orase mai mari din Romania. Iar poluarea mijloacelor de transport public este aproape zero, majoritar de departe fiind transportul electric, in plus, toate autobuzele fiind alimentate cu gaz lichefiat.

Nu intamplator si nici din greseala "Tie" este scris cu "T" mare. Clientul este intradevar stapanul acestei societati, iar cetateanul din Viena este intr-adevar stapanul acestui oras fara claxoane si scrasnet de anvelope, dar plin de generoase spatii verzi si cursuri de apa incredibil de curate.

PS. Tramvaiul restaurat la Iasi a fost nu numai prezent, dar avut locul cel mai de onoare in cadrul acestui eveniment, fiind expus in fata remizei ca semnal si simbol al intregii manifestari.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 Jan 2009 09:50 
Odiseea U2 si linia 21 continua. Incepand din 7 ianuarie circula, intre Praterstern si Stadion, linia de autobuz 82A (inlocuind linia ASTAX 82T, introdusa si ea in urma cu vreo cateva luni, dar care, evident, nu rezolva cererea de transport).
Sa recapitulam: in urma cu un an exista linia de tramvai 21, care rezolva foarte bine legatura Centru-Praterkai. Lumea este imbiata cu avantajele metroului, fiind prelungita cea mai jenanta linie de transport public din Viena (linia de metrou U2), o groaza de bani fiind ingropati intr-o constructie megalomanica, aproape inutila (cel putin in momentul actual, insa avand "sanse" sa ramana asa si dupa etapa urmatoare de prelungire). Ce rezulta? O serie de calatori fericiti ca ajung din Centru acasa mai repede (daca stau in apropierea statiilor de metrou) si mult mai multi calatori ramasi sa schimbe vehicule, fara sa inteleaga de ce li s-a luat tramvaiul care-i ducea convenabil unde aveau treaba. Inevitabil, legatura Praterstern-Praterkai trebuia refacuta cu transportul in comun de suprafata. Numai ca acum acest tronson este rupt in doua, fiind facut cu 2 trasee de autobuz. Ceea ce pana in urma cu un an era transport public in stil vienez, bine pus la punct, s-a transformat in zona respectiva intr-un amalgam de metrou, autobuze WL, autobuze private si ASTAX. Totul pentru o serie de ambitii prostesti. Pentru ca politica prosteste. Chiar si in civilizata Austrie... Si prostia continua, in loc sa se fi pus capat cosmarului si sa fi fost refacuta linia 21 (asta vara distrugerile erau inca de mica proportie, nu era prea tarziu pentru o revenire).


Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group