Oraşul Pernik (Перник) este localizat în vestul Bulgariei, pe malurile râului Struma, la circa 40 km de capitala Sofia. Prima atestare documentară datează din secolul IV î. Hr.. În perioada 1949 - 1962, oraşul a purtat numele Dimitrovo, cu referire la fostul lider al Partidului Comunist Bulgar, Gheorghi Mihailov Dimitrov.
În prezent, oraşul are puţin peste 80.000 locuitori, fiind reconstruit şi extins după modelul sovietic (la fel ca toate oraşele Bulgariei), cu cartiere despărţite între ele de zone verzi şi fabrici (majoritatea în ruină). În contextul extinderii oraşului, în luna iulie 1987 (septembrie 1986 după alte surse) este introdus transportul cu troleibuzele. Reţeaua măsoară 31,6 km cale simplă, însă proiectul nu a fost niciodată finalizat, fiind în plan şi linia 16 între Centru şi Mosta, creându-se şi posibilitatea unei legături între str. Raşko Dimitrov şi Zona Industrială.
pernik_map_2012.png [ 889.71 KiB | Viewed 4910 times ]
În perioada de glorie, sistemul dispunea de 20 troleibuze Dac-Chavdar 317 ETR - numerele #101 - #120 (ultimele 4 fiind la mâna a doua din oraşul Kazanlâk, unde reţeaua a fost închisă în 1999) şi 28 troleibuze ZiU-682 V - numerele #201 - #228.
Din păcate, transportul cu troleibuzul a fost sistat definitiv în luna martie 2015, după ce operatorul Troleibusen Transport - Pernik EOOD a fost falimentat, fiindu-i reziliat contractul de furnizare a energiei electrice. Site-ul acestuia încă este funcţional - https://troltrans.alle.bg/, iar sigla o puteţi vedea în anexă.
Attachment:
file.jpg [ 39.83 KiB | Viewed 4910 times ]
În acest moment, în depoul din Pernik mai sunt 5 troleibuze Dac-Chavdar 317 ETR şi 15 ZiU-682, în diferite stadii de conservare/descompunere.
Potrivit hărţii lui Yury Maller, în anul 2012 în Pernik erau în exploatare 4 linii de troleibuz: 10. Centru - Cartier Teba 15. Cartier Teba - (Halta) Metal 17. Centru - (Halta) Metal 20. Centru - Kralevski păt În plan a mai fost şi linia 16. Centru - Buchinski păt., a cărei reţea nu a fost finalizată niciodată. Capătul din centru este la câţiva metri de staţia feroviară Pernik.
Liniile 15 şi 17 au fost deservite cu autobuze mult timp, fiind reintroduse troleibuze abia în anul 2012. La sfârşitul lui 2014 au fost înlocuite cu autobuze, rămânând în circulaţie doar liniile 10 şi 20 (orarele încă se mai găsesc pe site-ul operatorului de transport), până la momentul la care furnizorul de electricitate a deconectat substaţiile ce alimentau reţeaua. Pe Youtube putem vedea o filmare a lui Daniel Moeschke din anul 2013, care prezină un Dac 317 şi câteva ZiU-uri:
După oprirea circulaţiei troleibuzelor, traseele au fost preluate de mai multe firme de autobuze şi dube. Pe lângă vechiul operator local, Pătniceski Prevozi-Pernik EOOD (Пътнически превози-Перник ЕООД) am mai văzut autobuze de la ET ,,Tempo 2E Emil Evgheniev" Pernik (ЕТ “Темпо 2Е Емил Евгениев“ Перник), precum şi alte vehicule neinscripţionate. Nu am văzut niciun autobuz nou, toate erau second-hand din Germania, Austria sau Italia (probabil şi din alte părţi).
Situaţia fostelor trasee de troleibuz este: 10 - nu am văzut niciun vehicul 15 - autobuze/midibuze de la Pătniceski Prevozi-Pernik EOO 16 - autobuze 17 - dube 20 - autobuze de la ET ,,Tempo 2E Emil Evgheniev" Pernik
Am mai văzut şi autobuze pe liniile 12 (Pernik - Liulin, operat de ET Tempo 2E) şi 19 şi dube pe liniile 8 şi 29.
Ar mai fi de precizat că nu există niciun sistem de informare în staţii, nu există hărţi, grafice de circulaţie afişate pe undeva (nici în staţii, nici pe internet), iar fiecare firmă de transport are biletele ei şi taxatoarea de rigoare.
-- Observaţii: 1) ж.к. = жилищен комплекс (j.k. = jilişten komplex) - pe care îl găsiţi pe toate hărţile bulgăreşti - înseamnă ,,complex rezidenţial", mai pe româneşte ,,cartier". Când este urmat de o cifră este vorba de numărul cvartalului/microraionului din respectivul cartier (de ex. j.k. Mladost 2 înseamnă cartier Mladost, cvartal/microraion 2). 2) Capătul de linie ,,Metal" se află chiar lângă halta de călători (spirka) Metal a BDJ. Nu ştiu dacă e numele unui cartier sau e doar numele unei halte care deservea un combinat (avem şi prin România exemple de denumiri de halte/staţii date de unităţile industriale din zonă). 3) ,,păt"=drum.
Depoul era pustiu, dar bine păzit de nişte câini cam gălăgioşi (şi, posibil, cu colţi destul de ascuţiţi). Am găsit câteva găuri în gard prin care am putut fotografia câteva troleibuze. Mă îndoiesc că vor mai circula vreodată, de fapt, mă îndoiesc că troleibuzele (de orice fel) vor mai circula vreodată prin Pernik.
Pentru început troleibuzele Dac-Chavdar 317 ETR:
Attachments:
Pernik 113.jpg [ 173.7 KiB | Viewed 4741 times ]
Pernik 118.jpg [ 191.35 KiB | Viewed 4741 times ]
Pernik 119.jpg [ 227.37 KiB | Viewed 4741 times ]
Pernik 119a.jpg [ 168.45 KiB | Viewed 4741 times ]
Pernik 119b.jpg [ 196.66 KiB | Viewed 4741 times ]
Autobuze cu CNG deja sunt în circulaţie, dar nu au nicio treabă cu primăria, sunt ale ET ,,Tempo 2E Emil Evgheniev", cel puţin o parte din ele. De altfel, aceeaşi firmă circulă şi pe traseul 20, fost traseu de troleibuz.
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum