Revin cu un serial despre transportul urban din zona Helsinki, pe care am dorit sa il scriu de ceva vreme, dar diverse probleme din viata reala m-au tinut la distanta.
Orasul Helsinki / Helsingfors (213 km2, 625.000 locuitori) este in centrul unei zone metropolitane de 770 km2, cu 1,12 milioane de locuitori, impreuna cu Espoo / Esbo, Vantaa / Vanda si Kauniainen / Grankulla. Fiindca granitele dintre localitati au disparut si este vorba in practica de o zona urbana contigua, in care autoritatile sunt fortate sa colaboreze, nu are sens sa vorbim doar de Helsinki, omitand restul zonei urbane. De exemplu, Universitatea Tehnica este in Espoo, aeroportul este in Vantaa, etc. Densitatea populatiei e cea mai ridicata in peninsula centrala unde este vechiul nucleu al orasului, de-a lungul coridoarelor feroviare, a liniei de metrou si a zonei din Espoo unde anul viitor se va dechide mult-asteptata prelungire vestica a metroului. Jumatate din Espoo este padure, si cam o treime din Vantaa este teren agricol. Este vorba de zona urbana mare (de peste 1.000.000 locuitori) cu cea mai scazuta densitate a populatiei din Europa.
Conform noii legi a administratiei locale, comunele se pot asocia pentru a duce in comun la indeplinire unele din sarcinile specifice. Nu exista diferenta legala intre comunitati urbane si rurale in Finlanda, toate administratiile locale sunt legal identice, si, traditional, autonomia locala este sacrosancta. Pe baza acestei legi s-a intemeiat pe 1 ianuarie 2010 HSL (Helsingin Seudun Liikenne / Helsingfors Regionens Trafik - Transportul Regional Helsinki), care a devenit unica autoritate responsabila cu organizarea transportului public. Membri fondatori au fost cei 4 membri ai fostului YTV (voi scrie mai multe despre YTV la capitolul de istorie), care organiza doar transportul regional, plus comunele Kerava / Kervo si Kirkkonummi / Kyrkslätt. Pe langa acestea, si transportul intern in Helsinki a fost trecut de la primarie la HSL, si controlarea biletelor in toata zona a devenit competenta exclusiva a HSL. In 2012 Sipoo / Sibbo a intrat in HSL. Conform statutului organizatiei, toate comunele in care minim 40% din populatia activa lucreaza in zona metropolitana Helsinki (comunele Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen) au dreptul (insa nu obligatia) sa adere la HSL. Acestea sunt in momentul de fata: Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula / Tusby, Mäntsälä, Pornainen / Borgnäs, Hyvinkää / Hyvinge si Vihti / Vichtis. Dintre ele, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi, Tuusula si Hyvinkää au impreuna propria asociatie de transport public, la care participa si Kerava. Pentru calatoriile interne cu autobuzul din Kerava pot fi folosite cardurile de calatorie ale ambelor asocieri, insa rutele autobuzelor interne tin de HSL. Cu trenul intre statiile Kerava si Savio (comuna Kerava intern) se poate circula doar cu bilete HSL. In rest, pentru calatorii in interiorul zonei HSL nu sunt acceptate nici un fel de alte bilete, si operatorii terti care accepta sa transporte pasageri in zona HSL sunt obligati sa foloseasca aceste tarife (ex. un autobuz Helsinki-Porvoo via Sipoo).
Cateva cifre: In anul 2014 s-au facut in zona HSL 354 milioane de calatorii cu transportul public. In peninsula centrala, rata de utilizare a transportului public este de 73% din totalul de trafic motorizat.
Cu feribotul (culoare de recunoastere pe harti, etc.
albastru deschis) s-au efectual in medie 72 de plecari / zi lucratoare pe 2 linii cu 4 vehicule, si au fost transportati 1,8 milioane de pasageri.
Cu trenul local (
violet): 857 curse/zi pe 3 linii, 112 garnituri, 51,9 mil. calatorii
Cu tramvaiul (
verde): 2408 curse/zi pe 12 linii, 124 tramvaie, 55,5 mil. calatorii
Cu metroul (
portocaliu): 497 curse/zi pe 2 linii, 54 garnituri, 62.1 mil. calatorii
Cu autobuzul (
albastru inchis,
linii expres portocaliu): 21072 curse/zi pe 319 linii, 1451 autobuze, 182 mil. calatorii.
Numarul total de curse neefectuate a fost 0,25%, cea mai mare parte a lor fiind din cauza unei greve la tramvai si metrou in septembrie. Se estimeaza ca aprox. 2,5% calatoresc fara bilete valabile (prin extrapolare din activitatea controlorilor). Amenda este de 80€.
Venitul total al HSL: 595,2 milioane euro. Dintre care: 287,3 din bilete, 290,2 subventii de la autoritatile locale, 17,7 altele (amenzi, vanzare spatii publicitare, etc.). Din veniturile din bilete, 138,9 m€ au fost din bilete si abonamente Helsinki interne, si 106,5 m€ din bilete si abonamente regionale.
Cheltuieli total: 582,1 m€. Dintre care: 464,5 operare transport, 66,1 infrastructura, 24,3 achizitii, 19,1 costuri personal, 8,1 altele.
Aceasta structura a veniturilor conduce la o discriminare de pret. Oricine poate dobandi un card permanent de calatorie, insa acelasi tip de abonament pentru persoanele care nu locuiesc in zona HSL costa dublu fata de locuitorii zonei HSL (exemplu concret: o luna Helsinki intern costa 49,50€ pentru o persoana domiciliata in zona HSL, si 117,60€ pentru o persoana cu domiciliu altundeva). Justificarea este ca cei de altundeva nu contribuie prin impozitele locale (stabilite de fiecare primarie in parte in marja de 16%-21% din venit, bani care se duc direct la autoritatea locala, plus taxele auto si pe proprietate) la subventionarea HSL, deci trebuie sa plateasca pretul real al transportului. Exceptie de la asta fac cei cu domiciliul in comunele vecine, pentru a incuraja utilizarea transportului public in randul lor. Tot ei sunt principalii beneficiari ai sistemului P+R (park and ride): majoritatea statiilor de tren local si unele statii de metrou de la periferie au locuri de parcare gratuite pentru posesorii de abonamente HSL (harta aici:
https://hslhrt.maps.arcgis.com/apps/One ... b3a2328411 - click pe statii pentru a vedea numarul de locuri), pentru a incuraja utilizarea transportului public in interiorul zonei urbane. Si abonamentele turistice (disponibile pentru 1-7 zile) reflecta tot pretul real al transportului. Biletele simple, cumparate de la sofer / vatman, sunt la suprapret (un bilet simplu Helsinki intern 3€, regional 6€), pentru a descuraja utilizarea lor. Transportul bicicletelor in metrouri, trenuri locale si feriboturi este gratuit si incurajat, in limita spatiului disponibil. Pe autobuze si tramvaie este strict interzis, si nu exista vehicule cu suport pentru transportul de biciclete.
Varianta de plata preferata de HSL este cardul permanent de calatorie, care este din plastic si are formatul unui card de credit. Pe el se poate incarca timp (orice interval intre 14 si 366 zile) - in practica un abonament pentru zona aleasa (intern o localitate, regional = Helsinki + Espoo + Vantaa + Kaunianien, regional 2 = toata zona HSL mai putin Helsinki, regional 3, toata zona HSL). Se poate incarca si credit, cu care se achita costul unei calatorii la cititorul de carduri, aflat in fiecare vehicul (la metrou si feribot acestea se afla inainte de accesul pe peron), si este mult mai ieftin decat la sofer. Eu (domiciliu in Helsinki) aveam abonament Helsinki intern, si tineam tot timpul credit pe cardul de calatorie pentru cand era nevoie sa fac drumuri regionale. Amenda pentru calatoria fara bilet corect este 80€. Espoo+Kauniaine si Kerava+Sipoo se conidera calatorii interne. Cardurile de calatorie pot fi incarcate la automate si la majoritatea chioscurilor de ziare si a magazinelor alimentare din zona, de unde se pot cumpara si carduri turistice (acestea ofera un numar nelimitat de calatorii intre 1 si 7 zile in zona aleasa si nu sunt reincarcabile). Achizitionarea unui card de calatorie permanent se poate face doar in persoana la un punct de lucru HSL sau birou de servicii cu publicul al administratiei locale, pe baza unui act care sa dovedeasca domiciliul si, daca e cazul, categoria de reducere la care e indreptatit solicitantul. Elevii si studentii trebuie sa isi dovedeasca statutul in fiecare an academic. Pentru a usura procesul, HSL intretine la fiecare inceput de an academic timp de doua saptamani cate un punct de lucru temporar in fiecare din marile campusuri universitare din oras. Acolo vand si carduri de calatorie si ofera informatii pentru studentii nou-veniti din alte parti.
Copiii prescolari, nevazatorii si insotitorii persoanelor cu handical grav nu au nevoie de card de calatorie si circula gratis. Persoanele cu handicap, copiii sub 16 ani, elevii, studentii, varstnicii peste 65 de ani au reducere 50% la abonamentele si biletele cumparate cu creditul incarcat pe cardul de calatorie, nu insa la tichetele turistice sau biletele simple cumparate de la automat sau de la personal, acelea sunt intotdeauna cu tarif intreg. Biletele simple, cumparate de la sofer, vatman, automat sau cu creditul de pe cardul permanent de calatorie sunt valabile 60 de minute (intern), 120 (regional), 190 (regional extins) cu un numar nelimitat de transbordari.
Singurele bilete valabile in interiorul zonei HSL sunt Sistemul de tarifare duce la urmatoarea anomalie: pentru un copil sau varstnic care circula de la Helsinki la Kerava cu bilet simplu, este mai ieftin sa cumpere un bilet pana la urmatoarea statie, anume Järvenpää, fiindca atunci tarifarea se face conform grilei VR, in care acestia beneficiaza de reducere 50% si la bilete simple. De asemenea, un abonament VR pe traseul Helsinki-Järvenpää e mai ieftin decat un abonament HSL regional 3 (de care ar fi nevoie pentru a folosi trenul local intre Helsinki si Kerava). Si pentru un adult care nu beneficiaza de reduceri, care locuieste in Kerava, face naveta cu trenul la Helsinki si are doar ocazional nevoie de restul retelei de transport public, varianta parasirii deliberate a zonei HSL cu minimul necesar este mai avantajoasa. Situatia asta este aplicabila si in alte cazuri-limita.
Consiliul de administratie este format din cate 14 membri permanenti si supleanti, numiti de consiliile locale astfel: Helsinki: 7p 7s, Espoo 3p 3s, Vantaa 3p 2s, Kauniainen reprezentat de Espoo, Kerava 1s, Sipoo 1s, Kirkkonummi 1p. Membrul supleant pentru Kerava si cel pentru Sipoo au dreptul sa participe si sa ia cuvantul si atunci cand cvorumul este complet, insa nu au drept de vot. Acest consiliu alege directorul organizatiei. Mai exista o comisie de control de 5 persoane, consilieri locali in localitatile HSL.
Principala sarcina a noii asocieri este uniformizarea si integrarii transporturilor in toata regiunea, dupa ce timp de decenii orgoliile administratiilor locale au facut tot posibilul pentru a impiedica acest lucru, din frica prosteasca de a nu isi pierde independenta. Acestea erau pana nu demult interesate mai mult sa fie in competitie una cu cealalta si sa isi apere cu indarjire autonomia. Pentru asta sunt 3 obiective:
a. schema unitara de vopsire la autobuze. Autobuzele erau vopsite in culorile operatorilor sau, uneori, pur si simplu, cum se nimerea. HSL a impus in 2012 noua schema alb-albastru (plus model special pentru autobuzele spre aeroport si gradina zoologica). Pe masura ce contractele pentru operarea liniilor au fost relicitate (acestea se fac de obicei pe 7 ani), tot mai multe autobuze au primit schema standard, astfel ca acum au mai ramas putine autobuze "altfel". Pentru autobuzele-magistrala transversale (initial 550, incepand de toamna asta si 560) s-a optat pentru portocaliu, si trenurile locale vor deveni incepand de anul acesta alb-violet.
b. ordine la numerele de linii: in localitatile componente liniile interne aveau numere din aceeasi marja. Astfel, de exemplu, era cate un 43 si in Helsinki, si in Espoo, si in Vantaa, ceea ce putea crea confuzie, si separarea intre traseele interne si regionale era foarte stricta, fiindca erau organizate de autoritati diferite. Deci, in cazul prelungirii unei linii cu o statie, pe partea cealalta a limitei administrative, trebuia automat atribuit un numar de linie nou. Acest lucru dispare gradual. In Helsinki, unde liniile in forma actuala sunt cele mai vechi si numarul de utilizatori ai transportului public este cel mai mare, numerotarea nu se schimba.
In Sipoo si Kirkkonummi s-a introdus numerotarea uniforma in ianuarie 2014, cand odata cu expirarea contractelor incheiate inainte de "epoca HSL", traseele au fost reorganizate complet si renumerotate.
Pentru Sipoo: studiu
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... itelma.pdf si harta
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... 082014.pdf Pentru Kirkkonummi harta
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... njat_2.pdf (s-a intordus ulterior un 243, statia Espoo - Veikkola). Nu a iesit din prima, au trebuit facute, pe baza feedbackului de la utilizatori, anumite ajustari la orare si linii.
In Vantaa a avut loc luni cea mai mare modificare de pana acum, odata cu deschiderea noii linii ferate urbane circulare in august 2015. Practic toata reteaua de autobuze a fost refacuta de la zero, dupa studii care au durat cativa ani.
Descriere (doar in finlandeza, exista insa harti si tabele cu frecventele noilor linii):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... to2015.pdf harta asa cum este afisata in statii:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... 52015_.pdf Brosura care a fost distribuitta in toate cutiile postale din Vantaa (are si un rezumat in engleza):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... l_2015.pdf Cum nici o lucrare omeneasca nu este scutita de greseala, si aici vor urma cu siguranta si aici vor mai urma diverse ajustari. Cea mai mare problema pe care o vad eu acum este ca au disparut variantele cu K ale liniilor de aeroport, variante de ruta care aveau doar cateva curse la anumite ore si deserveau spatiile tehnice si administrative ale aeroportului. Macar un 415K si 561K ar fi, cred eu, vitale pentru angajati si altii care au treaba prin zona. Cei care vin din alte parti ar putea schimba apoi usor la Aviapolis. Principala nemultumire a ublicului este aparent scaderea frecventei pe autobuzul 615.
Anul viitor, odata cu deschiderea primei etape a metroului catre vest (Ruoholahti - Matinkylä - voi scrie mai incolo povestea metroului), se va intampla acelasi lucru si in Espoo, si liniile neafectate (in mare parte liniile aducatoare dinspre zonele la nord de calea ferata pentru statiile Espoo si Leppävaara) vor fi renumerotate, cel mai probabil vor primi un 2 in fata. Proiectul aici:
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... _netti.pdf O a doua mica reorganizare urmeaza la deschiderea celei de-a doua etape a metroului vestic, Matinkylä - Kivenlahti, in 2020. Cel mai probabil va fi vorba doar de scurtarea unor linii de autobuz si legarea lor la statia de metrou cea mai apropiata, si mici ajustari ale unor trasee.
Initial era vorba ca in 2017 sa se liberalizeze si liciteze operarea trenurilor locale, dar asta a fost amanata pentru 2019. Pentru 2017-2018 ramane VR operator, contractul a fost atribuit direct, in urma unor negoieri intre VR si HSL, cu aprobarea guvernului (HSL s-a laudat ca pretul cerut de VR a fost dintr-o data mult mai mic). Intuitia imi spune ca se vor scoate la licitatie 3 pachete: Linia de Coasta, Linia Principala, si Linia Circulara, si se vor prezenta trei ofertanti: VR, MTR Hong Kong (care opereaza metroul din Stockholm si va opera Crossrail din Londra dupa inaugurare) si Arriva (adica Deutsche Bahn, care-s peste tot) si va castiga VR. Sa vedem cum va fi... Nu m-ar mira ca liniile de trenuri urbane si o parte din depoul Ilmala sa fie trecute in patrimoniul HSL, fie direct, fie, ca la trenuri, prin intermediul unei companii create special pentru acest scop.
Transportul cu autobuze este liberalizat de multi ani: operarea liniilor in mod individual (sau pachete de mai multe linii din aceeasi zona) sunt scoase la licitatie la care poate participa orice operator interesat din Uniunea Europeana. Operatorii trebuie sa aiba propriile vehicule si depouri (in proprietate sau sa inchirieze spatii din depourile existente). HSL scoate la licitatie operarea in mod normal pentru 7 ani odata, si isi rezerva dreptul de a face ajustari la orarele de circulatie si rute in timpul derularii contractului, in masura in care numarul total de kilometri parcursi se modifica cu maxim 10%. In acele cazuri, se incheie acte aditionale. HSL stabileste rutele, orarele si statiile. HSL nu plateste pentru parcursul inspre/dinspre depou, ci strict pentru costul operarii rutei. Mai multe despre operatori si evolutia lor, intr-o viitoare postare la topicul de autobuze. Fiecare operator are propriile numere de parc. Depourile sunt in proprietatea operatorilor. S-a studiat introducerea unul model similar cu cel din Stockholm, fiindca in situatia actuala intrarea de noi operatori este foarte dificila. La Stockholm toate depourile sunt in proprietatea administratiei si li se dau in folosinta operatorilor dupa necesitati, in functie de numarul de linii si zonele in care opereaza.
La licitatii, punctajul maxim este de 84 de puncte. Se tine cont de urmatorii factori (intre paranteze numarul maxim de puncte): emisii (9,7), zgomot (3), dotari interne (4,7). Restul pana la 84 de puncte este costul de operare. Vechimea maxima a autobuzelor cu care un operator se poate prezenta la licitatie este de 12 ani. De cele mai multe ori, autobuzele scoase din uz sunt vandute mai departe in spatiul ex-sovietic.
Reteaua de tramvai si cea de metrou, depourile aferente, precum si toate metrourile si tramvaiele, sunt integral in proprietatea departamentului de transport a Primariei Helsinki, HKL / HST (Helsingin Kaupungin Liikennelaitos / Helsingfors Stads Trafikverket). Tot de HKL apartin debarcaderele pentru feriboturile urbane (circula doua linii) si doua feriboturi. Inca unul sau doua feriboturi (in functie de necesitate) sunt inchiriate de la terti. HSL subcontracteaza in mod direct operarea metroului, tramvaiului si feribotului catre HKL. Pana la intemeierea HSL, HKL de ocupa de organizarea transportului intern cu autobuze in Helsinki si era autoritatea contractanta pentru licitatii, si fostul YTV se ocupa doar de rutele interne din Espoo, Kaunianien, Vantaa si Kerava. Kirkkonummi participa pana anul trecut doar cu biletele comune, insa autoritatea de transport era la administratia regionala.
Abia in 1981 transportul regional a fost trecut la nou-infiintata organizatie YTV (Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta / Huvudstadsregionens samarbetsdelegation - Comisia de Colaborare a Regiunii Capitalei) si s-a introdus biletul regional standard (pana atunci fiecare operator avea propriile bilete si abonamente). Pe langa transportul public YTV se mai ocupa si de gestiunea deseurilor. In 2005, primariile din Vantaa si Espoo au transferat prin hotarare de consiliu local organizarea transportului public intern (rutele autobuzelor, licitarea liniilor) catre YTV. Si-au rezervat insa dreptul de a stabili tarifele pentru biletele si abonamentele interne si de a rezilia contractul de colaborare, cu un preaviz rezonabil. In 2006, Kerava si in 2007 Kirkkonummi au aderat la sistemul de bilete si carduri de calatorie al YTV, pastrand insa organizarea transportului intern in propriile maini, si a transportului regional la administratia provinciala (deci nu la YTV). Transportul cu trenuri locale a ramas tot acest timp la VR, si cel intern din Helsinki la HKL. Solutia nu era nici pe departe ideala, dar a fost un pas inainte semnificativ fara de situatia dinainte. In 2007 au inceput discutiile intre YTV, HKL, VR si guvern pentru gasirea unei solutii optime.
Pe 1.1. 2010 s-a intemeiat printr-o lege special data in acest sens actualul HSL, care a devenit unica autoritate responsabla cu transportul public. VR a devenit simplu operator de transport in zona metropolitana, si organizarea rutelor interne din Helsinki a fost de asemenea trecuta la HSL. HKL a ramas doar proprietar si administrator al infrastructurii de metrou si tramvai si a vehiculelor, plus angajator al personalului. Directia de transport a fostului YTV s-a autodizolvat la acea data, si directia de deseuri a devenit o organizatie de sine statatoare, HSY (Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut / Helsingforsregionens Miljötjänster - Serviciile Ecologice ale Regiunii Helsinki), preluand, in plus, responsabilitatea pentru canalizare, epurarea apei si reteaua de distributie, si monitorizarea calitatii aerului si apelor. O a treia asociere intercomunala centralizeaza serviciile medicale de urgenta si de specialitate. Medicina generala si stomatologia raman in subordinea primariilor.
HSL nu opereaza rute. Angajatii HSL sunt doar personal administrativ, IT, comunicare, ingineri de transport, planificare urbana, controlorii de bilete si personalul de la punctele de lucru cu cu publicul (gara centrala, Itäkeskus, Pasila) si call-center. Operatorii terti care doresc sa transporte pasageri in interiorul zonei HSL o pot face doar pe bilete HSL. Politica VR este sa nu accepte calatori locali in interiorul zonei HSL pe trenurile de lung parcurs si sa ii directioneze catre trenurile locale (ex. nu este permisa calatoria de la Helsinki la Espoo cu intercity-ul de Turku), si la fel procedeaza toti operatorii de autocare de lung parcurs: la plecare se permite doar urcarea la statiile din interiorul zonei HSL, la sosire doar coborarea. Anumiti operatori de autobuze regionale din comunele limitrofe (ex. Porvoo, Nurmijärvi, etc.) au contract cu HSL si permit pe bucata da traseu din interiorul zonei HSL calatoriile pe baza de card de calatorie si emit bilete simple cnform grilei de tarife a HSL, insa tarifeaza dupa sistemul propriu de bilete si abonamente calatoriile care trec granita zonei. Aceste rute au numar de linie precedat de litera U si in general vehiculele folosite sunt de tip interurban, nu local. In plus, ele opresc doar in statiile interurbane (cele unde tabla are un autobuz alb pe fond albastru - autobuz negru pe fond galben inseamna statie pentru transportul urban). Si semnalizarea statiilor de tramvai este identica (v. foto mai jos).
http://dev.hsl.fi/live/ - pentru a vedea live pozitia tuturor mijloacelor de transport public din zona metropolitana
Zilele urmatoare voi scrie mai multe despre transportul cu tramvaie, metrouri si autobuze - trecut, prezent si viitor.