TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 07:26

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 510 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next
Author Message
 Post subject: Iasi: file de istorie
PostPosted: Wed 26 Oct 2005 09:16 
Din 1959 pana in 1964 (1969 dupa monografie, 1964 din surse RATP), au venit la Iasi 122 vagoane V56/V58 + remorci V10.

Vagoane motor: 50-105 (56)
Remorci : 50-115 (66)

Dupa 1991, vagoane modificate:
Vagoane motor: 100-115 (16)
Remorci : 100-115 (16)

Dupa 1998:
Vagoane motor: 100 (dupa vatmani: ex 86 ex 90).
Resturi : boghiu vagon motor 81; tabla dreapta vag. 73

Si iata versiunea din 1991 si primele poze facute de mine in 1998 vagonului #100.


Attachments:
File comment: Tramvaie ex-V58 nr.101 la rondul Dacia venind dinspre depoul Dacia. Foto (C) & (P) Blickpunkt Strassenbahn.
iasi_101_155.jpg
iasi_101_155.jpg [ 69.77 KiB | Viewed 26707 times ]
File comment: Vagonul 100, urmat de remorca Timis-2 328.
Langa el Timis-2 347 si 312.

100-4_975.jpg
100-4_975.jpg [ 51.12 KiB | Viewed 26704 times ]
File comment: Vagonul 100 si remorca Timis-2 328.
(C) Man And Cat

100-5_107.jpg
100-5_107.jpg [ 69.55 KiB | Viewed 26704 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Nov 2005 00:47 
Existenta sa o datoram domnului maistru Barleanu (Dumnezeu sa-l odihneasca!), cel care l-a refacut cu prilejul centenarului transportului cu tramvaiul electric in Iasi (1998).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Nov 2005 10:37 
Partea proasta e ca se observa bine cum il mananca rugina la exterior, iar lemnul pe la colturi e putred. Daca-l mai tin in ploaie, va arata ca si cel din prima poza.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Nov 2005 02:13 
Pacat de bijuteria asta....
Ce-avea daca bagau niste banuti in el , sa-l faca frumos si sa-l bage pe traseu in week-end macar.
Merita si ele atata lucru...sunt tramvaiele parintilor si bunicilor nostri pana la urma urmei...ar fi pacat sa le aruncam ca pe niste masele stricate....Cum au facut astia de la Galati. Care am inteles ca....din totalul de ITB-uri cate a avut Galatiul....a mai ramas o jumate de coasca de remorca V10...
Sa aibe in vedere cei de la Iasi....sa nu distruga ceea ce candva a fost ...in floare !!!


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Nov 2005 12:12 
Sergabi28 wrote:
...sunt tramvaiele parintilor si bunicilor nostri pana la urma urmei...

La Galati, poate. La Iasi, am mers cu aceste tramvaie pana in 1992 si cu varianta modernizata pana prin '96. Asa ca sunt si tramvaiele tinerei generatii :)


Top
  
 
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 00:28 
Vagoanele Tatra T4R au fost aduse in Iasi noi, si au fost introduse in circulatie in anii 1978 (40 de bucati) si 1981 (30 de bucati). Au fost numerotate #201-#270 si au circulat atat solo, cat si cuplate cate 2 (ambele vagoane fiind alimentate de la retea). In privinta numerotarii, Monografia transportului public de calatori din Municipiul Iasi (1898 - 1998) (documentare si redactare: ing. Constantin V. Ostap, ing. Eugenia G. Ursescu) prezinta vagoanele T4R cu numere de forma 3xx. De asemenea, un panou in relief aflat la intrarea in fostul sediu al Sectiei 2 (actualul sediu al Sectiilor 3 si 4) infatiseaza, printre altele, un vagon Tatra T4R (desenat) cu numarul 304. Problema este ca absolut nimeni dintre persoanele pasionate din regie nu confirma aceasta numerotare la un moment dat, ci doar pe cea cunoscuta si de noi, cu 2xx.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 00:39 
Iata o relatare din Monografia transportului public de calatori din Municipiul Iasi (1898 - 1998) (documentare si redactare: ing. Constantin V. Ostap, ing. Eugenia G. Ursescu), privitoare la vagoanele Tatra T4R aduse in anul 1978 in Iasi.

Vagonul T4R care apare in imaginea din Monografie este #247 (fotografiat in a doua jumatate a anilor '90).


Attachments:
image15te.jpg
image15te.jpg [ 1.99 KiB | Viewed 26489 times ]
image25vx.jpg
image25vx.jpg [ 58.17 KiB | Viewed 26485 times ]
image38jd.jpg
image38jd.jpg [ 87.22 KiB | Viewed 26486 times ]
image49pk.jpg
image49pk.jpg [ 107.74 KiB | Viewed 26489 times ]
image51hp.jpg
image51hp.jpg [ 165.55 KiB | Viewed 26486 times ]
image67rd.jpg
image67rd.jpg [ 45.4 KiB | Viewed 26488 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 00:52 
In imagine: panoul de la intrarea in Sectiile 3 si 4.

Tatrele apartin de Sectia 2. In anul 2003 sectiile 2 si 3 au schimbat sediile intre ele, insa a fost pastrat pe acest panou desenul cu vagonul Tatra. Initial, alaturi de acest vagon era desenat un Timis 2, imaginea sa fiind inlocuita acum cu cea a unui GT4 ex-Stuttgart.


Attachments:
s32ch.jpg
s32ch.jpg [ 52.14 KiB | Viewed 26485 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 01:08 
Iata o imagine cu vagoanele Tatra T4R din Iasi in anii '80 (in incinta Sectiei 2 din Depoul Gara).

Atentie: nu exista permisiunea de republicare a acestei imagini. Proprietarul fotografiei este domnul inginer Dorian Geba.


Attachments:
t4r6ci.jpg
t4r6ci.jpg [ 91.17 KiB | Viewed 26485 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 01:45 
Din cele 70 de vagoane T4R, in circulatie mai exista doar: #202, #203, #209, #210, #211, #218, #220, #222, #225, #229, #234, #235, #240, #243, #247, #250, #255, #257, #258, #259, #261, #262, #268. #238 este folosit ca vagon-scoala. Restul au fost casate, unele din ele fiind inlocuite, in 1998 si 2000, cu vagoanele T4D aduse din Halle.

Ultime renumerotari: #257 (ex-#224), #262 (ex-#212) si #229 (ex-#239?). Nu stiu daca actualul #203 a avut acelasi numar inainte de 2003 (din pacate, in aceasta privinta nu m-a putut ajuta nimeni).

#233 a fost taiat recent (octombrie). In depou mai existau, in octombrie, #263 si vechiul #229, insa vor fi in curand dezmembrate si acestea (#263 e posibil sa nu mai existe in acest moment - nu am mai fost de aproape o luna la Depoul Dacia).

#233 proaspat dezmembrat nu este acelasi cu #233 din imaginea de mai sus (nu am putut afla istoria celor 2, insa persoanele care au facut afirmatia stiu sigur ca ultimul #233 a avut alt numar).

Vagoanele Tatra T4R circula pe traseele 2, 5 si 11. Uneori sunt trimise si pe 6 si 7, pentru suplimentare.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 11:34 
Este o mica problema legata de aceasta numerotatie.
In Monografie scrie ca primul tramvai care a circulat pentru probe a fost 326, iar primul cu calatori a fost 350. Pe de alta parte, tramvaiele Tatra nu au venit toate 70 odata, asa ca e cam ciudata aceasta numerotare.
Faptul ca nemtii, care s'au documentat inclusiv din surse CKD si ale regiilor de transport care au primit tramvaiele, nu mentioneaza numerotarea 3xx la Iasi, ma face sa cred ca aceasta a fost "inventata" de autorii monografiei, pe baza unor informatii incorecte, alimentate poate si de cei care au creat celebrul panou de la Depoul Central cu Tatra cu nr.304.
In afara unor cauze obiective (vezi ST7 / ST8), nu au existat cazuri de renumerotare a unei serii intregi de vehicole, deci nici la Tatra nu cred ca ar fi fost cazul. La Bucuresti a existat acea numerotare ciudata la DAC112UDM: 4201-4220 -> 2201-2220, serie continuata cu 2xxx.
O singura explicatie posibila ar fi ca tramvaiele au venit din Cehia cu un fel de numere provizorii, asa cum au avut si prototipurile CKD mentionate in sursele si siturile germane. Probabil ca la Iasi au venit Tatre cu numere de tipul 0304, 0326 si 0350 (asa le scriau cehii), dar acestea au fost apoi inlocuite cu numere de parc RATP. Vezi 001 si 002 la troleibuzele DAC312 din Bucuresti.


Top
  
 
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 13:04 
Aceste tramvaie sunt pe cale de disparitie in toata tara. Nu au fost foarte bune, dar au existat, si oamenii s'au folosit de ele. Acum, din ele raman doar amintirile si (inca), exemplare pastrate sau carora nu le-a venit pana acum randul la exterminare.
Vagonul 323 este singurul vagon Timis de calatori care mai exista la Iasi, dar nu mai este in circulatie. Faptul ca numarul sau este luat acum de un GT4 ma face sa cred ca soarta lui e incerta. El exista inca si poate fi salvat.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 13:27 
Parerea celor care le-au exploatat este, in unanimitate, ca au fost extrem de proaste. Pentru Iasi poate ar fi fost mai nimerit sa se aduca si restul de 50 T4R in locul Timis-urilor.

Cu toate obiectiile, totusi Timis 2 au existat in Iasi si imi plange inima dupa ele, acum ca nu mai sunt. Si imi plange si mai tare cand vad pe zi ce trece cum remorca #342 se degradeaza, iar soarta lui #323 nu este deloc buna. Ar fi foarte frumos sa le salvam (macar pe #323), insa mi-e teama ca nu e posibil.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 14:32 
Au fost 2 accidente urate cu aceste vagoane, dar vina nu a fost a tramvaielor in sine.
In Februarie 1984, vagonul 309 a deraiat la macazul de la depoul central si s'a rasturnat, in timp ce remorca (tot 309) si-a continuat deplasarea. Au fost multi raniti grav. Vagonul a fost casat.
Cauza "oficiala" a accidentului a fost vatmanul care ar fi adormit in cabina supraincalzita.

In Ianuarie 1996, vagonul 315 a deraiat la macazul de la baza pasarelei Alexandru. Vagonul cobora pasarela cu viteza mare, iar macazul era schimbat spre dreapta. Vagonul a intrat in patinaj si a deraiat. Cauza accidentului a fost tot vatmanul.

A mai avut loc o deraiere urmata de o tamponare intre remorca Timis care a deraiat si intrat pe linia de pe sensul celalalt si vagonul Tatra care mergea in sens opus. Dupa acest incident s'a desfiintat linia spre CUG.

Este posibil ca si deraierea vagonului 309 sa se fi datorat unei defectiuni tehnice, agravata de viteza vagonului.

Pe de alta parte, au existat vagoane care nu au circulat niciodata, sau in cel mai fericit caz un an sau 2:
305,305r,306,306r,307r,308,308r,310,311r,315,317,326,344+r,348+r(inainte ca 301 sa fie renumerotat). Unele au aparut sub alte numere mult mai tarziu, cu exceptia primelor (<315).
344 nu a circulat aproape de loc, apoi a fost transformat in utilitar (actualul 333). Remorca 344 a devenit actualul vagon utilitar 344 (transformat in vagon motor). 348+remorca originale nu au circulat niciodata.
Nota: 3XXr=remorca !


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 14:49 
ManAndCat wrote:
A mai avut loc o deraiere urmata de o tamponare intre remorca Timis care a deraiat si intrat pe linia de pe sensul celalalt si vagonul Tatra care mergea in sens opus. Dupa acest incident s'a desfiintat linia spre CUG.


Au fost implicate Timis-ul #343 si Tatra #203 (una din cele care au purtat celebrul numar :)).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 19:20 
Edit@Tom: mesajul initial de mai sus continea informatia ca vagonul implicat era 335, de aceea mesajul acesta se refera la el.

Pentru RaduB: Acest 335 s'a incapatanat sa circule multa vreme si dupa aceea. A fost si unul din putinele Timisuri care nu a circulat cu alta remorca, pe langa 313, 339, 309 si 343. Penultimul nici n'a prea avut timp. Primele 2 au avut si o a 2'a remorca, dar nu au circulat niciodata fara a lor. 343 a circulat si fara remorca, dar nu cu alta.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Dec 2005 00:55 
Am gasit pe internet aceasta fotografie care pare a fi din Iasi din Tatarasi sau Zona Industriala. Poate cineva sa-mi spuna de unde este ?
Imi cer scuze, dar nu imi amintesc de pe ce websit am gasit-o.


Attachments:
File comment: Iasi, locatie necunoscuta.
Autor necunoscut. Sursa=internet.

Line_fog.jpg
Line_fog.jpg [ 33.72 KiB | Viewed 25635 times ]
Top
  
 
 Post subject: Traseul 9
PostPosted: Sun 04 Dec 2005 21:00 
Se tot zvonea printre vatamani ca s-ar dori reintroducerea traseului 9 : Gara-Centru-CUG2, dupa schimbarea caii de rulare. Ar fi o idee excelenta, dar care, dupa mine, nu se va pune in practica. Eu am stat 16 ani in Nicolina si am trait cu acest traseu, apoi in 97 din cauza unei bucati de lemn, traseul a fost sters din grafice. O mare greseala! Asta inseamna ca o sa ne MAZ-uim si intre CUG si Podu Ros?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Dec 2005 21:02 
Ptr. Tom: fotografia este facuta in Tatarasi, in apropierea statiei Flora cum vii dinspre Piata 2 Baieti.


Top
  
 
 Post subject: Re: Traseul 9
PostPosted: Sun 04 Dec 2005 21:16 
TATRA wrote:
Se tot zvonea printre vatamani ca s-ar dori reintroducerea traseului 9 : Gara-Centru-CUG2, dupa schimbarea caii de rulare. Ar fi o idee excelenta, dar care, dupa mine, nu se va pune in practica. Eu am stat 16 ani in Nicolina si am trait cu acest traseu, apoi in 97 din cauza unei bucati de lemn, traseul a fost sters din grafice. O mare greseala! Asta inseamna ca o sa ne MAZ-uim si intre CUG si Podu Ros?


Ideea nu a fost abandonata, insa abia dupa 2008 se va putea pune problema refacerii (informatiile oficiale pe care le am indica faptul ca se are in vedere acest lucru, insa vom trai si vom vedea). Deocamdata prioritatile sunt altele (Canta, N. Iorga, Gara-Arcu-Billa, Piata Unirii-Tg. Cucu, Tepro-Tatarasi Sud, Tg. Cucu-Palat, Zona Industriala).

Din pacate, se pare ca vom MAZ-ui pe 41 peste cateva zile (cu durere o spun, troleibuzele se duc, incetul cu incetul).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 04 Dec 2005 21:27 
avand in vedere renumerotarea vagoanelor Tatra, actualul vagon 203 a fost 231, asta dupa accidentul din 97 din CUG, unde 203 a fost facut praf, l-am vazut in depou dupa accident!


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005 11:07 
Bine ai venit pe forum, TATRA !

TATRA wrote:
avand in vedere renumerotarea vagoanelor Tatra, actualul vagon 203 a fost 231, asta dupa accidentul din 97 din CUG, unde 203 a fost facut praf, l-am vazut in depou dupa accident!

Eu am vazut un vagon facut praf in fata, care era tras pe una din liniile din partea din fata a depoului. Nu mai avea pantograf. Credeam ca e 255.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005 19:20 
Da, intradevar #255 a fost implicat intr-un accident grav, cand i-au cedat franele pe strada Arcu si a intrat in V2A-ul #371. Vagonul #203, de culoare albastra a fost implicat intr-un accident in martie 1997 langa rondul vechi CUG, cand remorca vagonuli Timis #343 a deraiat, a intrat pe linia cealalta si a lovit Tatra #203. Dupa accident, acesta a fost lasat in parcul de la gara pe ultima linie din dreapta cum stai cu fata la depou. Pe #255 l-am vazut in hala Tatrelor dupa accident.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005 19:49 
Mici corecturi:
#255 a intrat in #370 (singurul cu reclama Ardaf). La #255 nu franele au fost problema, ci alt aspect.
#203 a fost lovit de remorca lui #335 (vatman fiind cel care ulterior a lucrat pe #110 pana la mutarile din 2003 iar acum nu mai lucreaza in regie).

Isi mai aminteste cineva care au fost protagonistii accidentului din CUG din 1991 (prima inchidere a tronsonului Pd. Ros-CUG 2)?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005 20:00 
Corect #255 a intrat in #370, aici am gresit, dar remorca care a intrat in #203 este a lui #343, am fotografiile din ziar.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 05 Dec 2005 20:13 
In privinta lui #335 ma bazam pe informatiile primite din 2 surse diferite (una dintre surse vorbea despre faptul ca #335 se afla in probe in CUG, cu 2 remorci - ce-i drept, la acea vreme #335 circula cu 2 remorci, aspect sustinut si de un material video -, insa a doua sursa spunea ca nici vorba despre 2 remorci, insa ambele surse indicau acelasi vatman ca fiind implicat). Fotografia, insa, e argument de necontestat.

Ai posibilitatea sa scanezi sau sa fotografiezi imaginea din ziar (eventual si articolul)? Daca da, pot sa te rog sa imi trimiti si mie, prin email, materialul (este un moment istoric in viata orasului - inceputul declinului transportului public din Iasi)? Multumesc mult!


Top
  
 
 Post subject: Re: Traseul 9
PostPosted: Tue 06 Dec 2005 11:44 
TATRA wrote:
Se tot zvonea printre vatamani ca s-ar dori reintroducerea traseului 9 : Gara-Centru-CUG2, dupa schimbarea caii de rulare. Ar fi o idee excelenta, dar care, dupa mine, nu se va pune in practica. Eu am stat 16 ani in Nicolina si am trait cu acest traseu, apoi in 97 din cauza unei bucati de lemn, traseul a fost sters din grafice. O mare greseala! Asta inseamna ca o sa ne MAZ-uim si intre CUG si Podu Ros?

Nu din cauza unei bucati de lemn, ci din cauza unor firme de maxitaxi.

radub wrote:
Ideea nu a fost abandonata, insa abia dupa 2008 se va putea pune problema refacerii (informatiile oficiale pe care le am indica faptul ca se are in vedere acest lucru, insa vom trai si vom vedea). Deocamdata prioritatile sunt altele (Canta, N. Iorga, Gara-Arcu-Billa, Piata Unirii-Tg. Cucu, Tepro-Tatarasi Sud, Tg. Cucu-Palat, Zona Industriala).

Sper ca si mai devreme, macar pana la vechiul rond.

radub wrote:
Din pacate, se pare ca vom MAZ-ui pe 41 peste cateva zile (cu durere o spun, troleibuzele se duc, incetul cu incetul).

Sincer sa fiu, nu mi-a placut acest 41, din cauza ca a inlocuit tramvaiul.
Dar mi se pare idioata desfiintarea troleibuzului. N'au decat sa taie ikarus si saviem si sa puna mazuri, dar nu sa distruga troleibuzul. In schema Bahn, eu propusesem un treseu 4 din Copou la CUG, deci actualul 41 si un troleibuz in locul lui 28. Ar fi bine sa ia niste troleibuze maz, daca altceva nu sunt in stare.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Dec 2005 21:35 
Accidentul din 29 martie 1997, care a dus la scoaterea traseului 9: Gara-CUG


Attachments:
203.1.JPG
203.1.JPG [ 27.53 KiB | Viewed 26883 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Dec 2005 21:38 
A doua fotografie.


Attachments:
203.2.JPG
203.2.JPG [ 48.45 KiB | Viewed 26882 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 Dec 2005 21:40 
A treia fotografie.


Attachments:
203.3.JPG
203.3.JPG [ 26.89 KiB | Viewed 26882 times ]
Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 510 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group