TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 12:26

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 510 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri 23 Dec 2005 15:02 
Au fost facute la SC Spiroca SA Iasi. Nu s-au folosit stalpi, tabla, etc. provenind din Timisuri. Proiectul a cuprins realizarea doar a celor 16 rame, neexistand intentia de a fi extins.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Dec 2005 12:00 
In primavara lui '84 am mers in Tatarasi cu tramvaiul 7 cu nr 244. Nu stiu de ce imi amintesc de acest numar, dar imi mai amintesc ca in vagon am vazut o placuta cu un traseu (4??) Copou-Abator si alta (poate asta cu 4) Copou-Tatarasi-Tutora. Isi aminteste cineva sa fi existat aceste trasee ?
P.S. Ce bine mergeau Tatrele pe vremea aceea...


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Dec 2005 14:36 
Monografia indica pentru anul 1981 traseele:

1 - Copou - Zona Industriala (Rond Tutora?)
2 - Gara - Zona Industriala (-''-)
3 - Copou - Tatarasi (???)
4 - Gara - Abator (???)
5 - Alexandru cel Bun (probabil ca este vorba despre fostul rond de dupa Zimbru) - Zona Industriala (Rond Tutora?)

Probabil ca 3 si 4 sunt scrise gresit (inversate). Sa lipseasca ceva dupa "Tatarasi" (unde anume intorcea acel traseu?)?

In 1983 a fost construit tronsonul Elena Doamna-Bucsinescu-Mase Plastice, fiind introdus pe acolo traseul 4 (Copou - Baza 3, prelungit la orele de varf pana in Tutora).

Eu imi aduc aminte doar de traseele semi-inelare duble 4 si 8 (cand au fost introduse astfel?). Ajungeam foarte des in Tatarasi dupa 1983 si, in afara de 3 (Gara-Abator), spre Abator nu mai era alt numar de traseu.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Dec 2005 22:19 
radub wrote:
Monografia indica pentru anul 1981 traseele:

1 - Copou - Zona Industriala (Rond Tutora?)
2 - Gara - Zona Industriala (-''-)
3 - Copou - Tatarasi (???)
4 - Gara - Abator (???)
5 - Alexandru cel Bun (probabil ca este vorba despre fostul rond de dupa Zimbru) - Zona Industriala (Rond Tutora?)

Probabil ca 3 si 4 sunt scrise gresit (inversate). Sa lipseasca ceva dupa "Tatarasi" (unde anume intorcea acel traseu?)?


Era clar ca placutele stateau acolo de cam multa vreme. Cred ca 4 era acel Copou-Tatarasi-Abator sau Copou-Tatarasi-Tutora.
Desi de acum e speculatie, cred ca initial 1 si 4 erau ca 1 si 13 din zilele noastre. S'ar putea ca la un moment dat, 1 sa nu mai fi mers pana in Tatarasi, iar 4 sa fi mers pana la capat in Tutora, ca un fel de 12 mai lung.
S'ar putea ca acel Copou-Abator sa fi fost un experiment.
In privinta monografiei, e ca o pictura facuta dupa un plan ingineresc. E rusinos ca oameni care au intrat in arhivele RATP sa nu stie nici macar traseele, ca sa nu mai vorbim de numerele vagoanelor. In privinta autobuzelor, n'am inteles nici acum cate au fost.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 11 Apr 2006 12:09 
Au existat 3 scheme de culoare diferite la vagoanele V56/58 din Iasi. Acestea nu difereau decat prin inaltimea portiunii vopsite in rosu.

In mesajul de mai jos se vad toate aceste 3 scheme de culoare.

I: schema standard: majoritatea vagoanelor, mai putin cele de mai jos
II: dunga rosie foarte lata: 89(ex 60??) si remorca 103
III: dunga rosie mai lata in sus (pana sub ferestre): remorca 77

Este posibil sa mai fi existat maximum 1 vagon motor si/sau o remorca in schema de culoare II, dar in 1982 sa nu mai fi fost in circulatie.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 May 2006 09:27 
Sa ne aducem aminte cum era cat de bine era cu vagoane Tatra T4R deservind aproape toate traseele.O tabla de traseu (traseul 3) intr-o stare foarte proasta, purtata de Tatre, eventual si de V2A-uri. Ce vremuri! :roll:
3 AUTOGARA - DANCU


Attachments:
DSC06232.JPG
DSC06232.JPG [ 45.93 KiB | Viewed 13339 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jun 2006 20:52 
Astazi am descoprit faptul ca mai avem un singur vagon Tatra T4R care inca mai are functionala pedala de vigilenta (frana de urgenta).E vorba de Tatra 262 Aceasta pedala se tine apasata pe durata cat vagonul se deplaseaza, iar la eliberarea ei se cupleaza toate sistemele de franare. Am facut si o incercare sa vad daca functioneaza si mergea foarte bine :D Felicitarile mele vatmanului!
Vagoanele Tatra T4D nu au asa ceva, dar au 2 butoane pentru franarea de urgenta inscriptionate Notbremse


Attachments:
File comment: Pedala frana urgenta Tatra T4R #262
DSC07309.JPG
DSC07309.JPG [ 49.08 KiB | Viewed 15189 times ]
bord T4D.JPG
bord T4D.JPG [ 49.17 KiB | Viewed 15188 times ]
262.2.JPG
262.2.JPG [ 49.02 KiB | Viewed 15185 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 14 Apr 2007 18:38 
Actualul 262 este fostul 212. In 1998 vagonul T4R 262 a fost casat si inlocuit cu vagonul ex 1052 din Halle. In 1999, acesta a ars in depou, iar vagonul 212 a devenit 262. Vechiul 262 nu stiu daca a fost pastrat sau nu.


Attachments:
Iasi262exHalle1052_1998.jpg
Iasi262exHalle1052_1998.jpg [ 48.54 KiB | Viewed 14982 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 02 May 2007 13:28 
Lista a vagoanelor T4D si GT4 venite in Iasi, cu anii de fabricatie.
http://www.tram-info.de/wagenp/halle_b.htm


Top
  
 
 Post subject: Iasi: tramvaie
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:03 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
O sa va prezint municipiul moldav in toata splendoarea sa. Sunt zone in care timpul are alta unitate de masura.

Strada Padurii.


Attachments:
p.JPG
p.JPG [ 416.3 KiB | Viewed 14892 times ]
p1.JPG
p1.JPG [ 455.04 KiB | Viewed 14891 times ]
p2.JPG
p2.JPG [ 441.8 KiB | Viewed 14891 times ]
p4.JPG
p4.JPG [ 464.65 KiB | Viewed 14891 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:08 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Padurii


Attachments:
r.JPG
r.JPG [ 378.72 KiB | Viewed 14889 times ]
r1.JPG
r1.JPG [ 515.25 KiB | Viewed 14889 times ]
r3.JPG
r3.JPG [ 527.7 KiB | Viewed 14889 times ]
r4.JPG
r4.JPG [ 569.1 KiB | Viewed 14889 times ]
r5.JPG
r5.JPG [ 519.83 KiB | Viewed 14890 times ]
r6.JPG
r6.JPG [ 493.54 KiB | Viewed 14889 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:15 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Padurii


Attachments:
n1.JPG
n1.JPG [ 476.91 KiB | Viewed 14888 times ]
m1.JPG
m1.JPG [ 380.7 KiB | Viewed 14887 times ]
m11.JPG
m11.JPG [ 409.71 KiB | Viewed 14887 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:24 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Padurii


Attachments:
a1.JPG
a1.JPG [ 482.38 KiB | Viewed 14884 times ]
a2.JPG
a2.JPG [ 548.17 KiB | Viewed 14886 times ]
a6.JPG
a6.JPG [ 520.39 KiB | Viewed 14885 times ]
a7.JPG
a7.JPG [ 576.6 KiB | Viewed 14884 times ]
a8.JPG
a8.JPG [ 524.09 KiB | Viewed 14884 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:28 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Padurii


Attachments:
a3.JPG
a3.JPG [ 542.58 KiB | Viewed 14885 times ]
a4.JPG
a4.JPG [ 431.83 KiB | Viewed 14883 times ]
a5.JPG
a5.JPG [ 503.57 KiB | Viewed 14883 times ]
a9.JPG
a9.JPG [ 441.27 KiB | Viewed 14883 times ]
a10.JPG
a10.JPG [ 393.32 KiB | Viewed 14883 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 20:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Padurii.

331, 132, 128


Attachments:
331.JPG
331.JPG [ 517.47 KiB | Viewed 14881 times ]
132 -str. Padurii.JPG
132 -str. Padurii.JPG [ 175.39 KiB | Viewed 13429 times ]
132 -1-.JPG
132 -1-.JPG [ 96.98 KiB | Viewed 13429 times ]
128 -str. Padurii.JPG
128 -str. Padurii.JPG [ 147.91 KiB | Viewed 13430 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 22:44 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 610
Location: Bucuresti, Militari
O splendoare nu alta. Cuplul verde (153) se potriveste de minune in peisaj.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 03 Jul 2007 23:08 
rosetti61 wrote:
Cuplul verde (153) se potriveste de minune in peisaj.
Iar in poza cu tramvaiul 302, godzilla de sticla se potriveste de minune cu arhitectura orasului. Seamana cu... nu mai spun ce.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007 22:02 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Fotografii realizate de catre Hans Orlemans in 19 mai 1973.


Attachments:
792.JPG
792.JPG [ 423.44 KiB | Viewed 14845 times ]
793.JPG
793.JPG [ 425.2 KiB | Viewed 14845 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007 22:51 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Strada Arcu


Attachments:
c1.JPG
c1.JPG [ 400.02 KiB | Viewed 14832 times ]
c2.JPG
c2.JPG [ 434.51 KiB | Viewed 14832 times ]
c3.JPG
c3.JPG [ 517.85 KiB | Viewed 14832 times ]
c4.JPG
c4.JPG [ 384.87 KiB | Viewed 14832 times ]
c5.JPG
c5.JPG [ 446.55 KiB | Viewed 14832 times ]
c6.JPG
c6.JPG [ 515 KiB | Viewed 14832 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 04 Jul 2007 22:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56070
Targu Cucu


Attachments:
d1.JPG
d1.JPG [ 506.06 KiB | Viewed 14830 times ]
d2.JPG
d2.JPG [ 425.56 KiB | Viewed 14830 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Jul 2007 22:06 
Intr'o fotografie din 1982, apare la capatul din Zona industriala un vagon V56 cu traseul 7Gara-Podul de Piatra-Zona Industriala.
Inseamna ca deja aparuse linia 6 (Dacia sau Zimbrul-Tg.Cucului), iar linia 2 ajunsese (din nou?) prin centru.
In 1983, linia 2 a devenit ce e 7 de mai sus si cam ce este si in prezent, doar ca acum e scurtata din Zona industriala si prelungita spre Canta. Dupa 1983 linia 7 mergea dela Gara prin centru, apoi prin Podul Ros si de acolo spre Tatarasi, prin bd.Metalurgiei. Acest traseu a fost modificat prin 1988, dupa introducerea liniei de tramvai dela Gara Nicolina, si ulterior desfiintat in 1990.
In toamna lui 1983 se infiintase deja linia 8 si cred ca era linia semi-inelara (impreuna cu 4), de care vorbea radub mai sus.
Un amanunt interesant, ceea ce ma face sa cred ca inversarea lui 2 cu 7 prin centru s'a produs mai tarziu, dupa 1983, este faptul ca pe placutele de statii din centru aparea scris cam peste tot: 1,3,4,6,8,7.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 26 Jul 2007 22:15 
Prin 1991, incepusera deja sa picteze tatrele dupa cum le venea (lor sau vopseaua). Aparusera tatre palmolive si cu alte reclame si incepusera sa scrie numerele cu un font mai mic, destul de asemanator cu cel de acum.
Cam prin aceeasi perioada a aparut un tramvai cu nr. 271 (ultimul fiind 270), la care se vedea ca fusese re-numerotat dupa ceva ce parea a fi fost 248. In interior n'avea placuta cu numarul, iar ulterior 248 a reaparut, tot fara placuta. Intr'o poza BS apare la gara vagonul V56 79 si in spatele lui o tatra fara numar scris in fata. Nu mai stiu sigur daca 248 reaparut sau acest "271" era asa si nici nu stiu de ce s'au apucat sa-i dea numarul 271 pentru o perioada.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007 07:13 
imi aduc aminte de tatrele colgate-palmolive....era totusi o noutate in peisajul transportului, aceea de a avea reclame pe tramvaie....oricum, Tatra T4R este tramvaiul copilariei mele si mi-as dori mereu la iasi 1-2 trasee deservite de aceste tramvaie. dar, din pacate stiu ca durata lor de viata se va incheia in curand si cine stie ce second-hand-uri facute prin 60 vor veni pe strazile Iasului. Anul asta sau anul viitor vin restul tramvaielor elvetiene? urate oricum...:)


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007 11:38 
Tatre palmolive erau 249 si cred ca si 246. Par'ca si 240 era vopsit asa.
Ulterior au inceput sa le revopseasca. Multe vagoane au fost vopsite in albastru: 206, 208?, 209, 210, 211?, 212, 240, 246, 249, 260, 263 si altele.
215, 221 si 227 aveau o schema de culoare mai deosebita, cu galben si bleu. 221 a fost vopsit in multe culori in diverse perioade.
Prin 1998 a inceput vopsirea lor in rosu cu alb si cu gri in partea de jos, iar mai tarziu au recapatat schema de culoare aproape originala.

Un alt aspect legat de Tatre au fost diverse accidente in care au fost implicate. Cele mai grave au fost tamponarile mai recente, mentionate mai sus (203 cu 335 si 255 cu 370).
In jurul anului 1991, un vagon Tatra a luat foc in Podul Ros (pe pod) si a ars complet.
Ca.1985 un vagon Tatra (215 dupa unele surse) a lovit un tren de marfa care traversa bd.Metalurgiei. Accidentul s'a produs noaptea in conditii precare de iluminat si semnalizare. Se pare ca impactul a dus la deraierea si rasturnarea unui vagon de marfa. Tramvaiul a fost avariat dar a fost reparat fara probleme. Nu cunosc daca au fost raniti.
In prima jumatate a anului 1984, vagonul 243 a fost lovit din spate de tramvaiul 92+98 in Podul Ros, iar in 1986 tramvaiul 252+270 a fost lovit din spate de tramvaiul 100+99 in statia Tesatura. Aceste accidente le-am vazut personal. Prin anii '90 am vazut un accident, rezultat prin tamponarea tramvaiului 214 cu o masina. Se pare ca ambele vehicule aveau viteza (nu am vazut coliziunea propriu-zisa). Tot cam in aceeasi perioada o remorca V56 in care ma aflam a fost lovita de vagonul 245 care a iesit cu spatele din depou.
Datorita cresterii numarului de masini si a indisciplinei soferilor, tamponarile usoare si medii fara raniri grave au crescut mult dupa jumatatea anilor '90.
Alte incidente tehnice pe care le-am vazut a fost o explozie si o flama puternica in vagonul 222 in Piata Unirii. Calatorii au coborat, dar nu-mi amintesc daca vagonul a reusit sa plece singur sau a fost remorcat sau impins de alt vagon.
Am vazut in depou ceva similar dar de intensitate mai mica la vagonul T4D 257. Datorita unor probleme de natura electrica, vagonul 257 a fost casat. In 1999, vagonul T4D 262 a ars in depou in urma unei defectiuni electrice. In fotografia de mai sus, el apare in fata vagonului 212, care ulterior a fost reparat si renumerotat 262. Vagonul T4D a ars complet si a fost casat.

Au existat doua remorci B4D: 273 si 274, cuplate cu vagoanele motor cu acelasi numar. Ele au fost casate si vandute (pe post de fier vechi??).

A existat un vagon modificat pentru scoala: 213. El avea cabina mai mare, ocupand un spatiu marit in partea stanga, unde statea instructorul si exista dubla comanda. Actualele vagoane folosite pentru scoala nu mai sunt modificate asa.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Aug 2007 12:33 
Exista o serie de controverse legate de cate Timisuri au existat la Iasi. Pana in 1983 existau doar 301..347 deci 47 tramvaie, acest lucru aparand in mai multe date, inclusiv in monografie.
Unii angajati RATP afirma ca au mai fost aduse vagoane din Timisoara, lucru care nu a fost confirmat.
In 1985 a avut loc un accident in urma caruia tramvaiul 301 a fost renumerotat in 348. Se observa foarte vizibil ca 348 era fostul 301, dar acest lucru a creat confuzie, inclusi la nemti, care in unele lucrari afirma ca au fost 48 Timisuri la Iasi.
Dl. Ing. Geba afirma ca a existat un 348 galben care nu a circulat niciodata si mai mult, sustine ca el personal l-a taiat (adica sub conducerea domniei sale). In mod sigur insa il confunda cu 308 sau cu 344, care nu a fost insa taiat, ci transformat in utilitar si intr'adevar a circulat foarte putin ca vagon de calatori. Eu personal nu l-am vazut niciodata, iar remorca am vazut-o extrem de putin.
In 2001 inca mai existau vagoane Timis galbene in depoul Dacia, desi oficial probabil ca fusesera casate de multa vreme. Probabil s'au folosit componente din ele pentru celelalte vagoane ramase in circulatie.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 20 Aug 2007 22:08 
Tavinho wrote:
cine stie ce second-hand-uri facute prin 60 vor veni pe strazile Iasului.

Dupa cum am spus de nenumarate ori, costurile de intretinere si exploatare in cazul vagoanelor Tatra (fie ele T4R sau T4D) sunt foarte mari. RATP Iasi intentioneaza sa achizitioneze alte 30 de vagoane GT4, dat fiind ca cele aduse pana acum s-au dovedit a fi fiabile (faptul ca sunt fabricate in anii '50-'60 nu are vreo relevanta, cat timp au fost intretinute corespunzator acolo de unde au venit) si deja au o pondere semnificativa in parcul actual. Deocamdata, insa, vor veni 7 vagoane ST10 (fabricatie 1976) si 3 ST11 (fabricatie 1982) de la Darmstadt. Contractul este semnat, urmeaza licitatia pentru transportul lor de la Darmstadt la Iasi (costurile de transport depasesc cu mult 40000 de euro, deci se impune organizarea licitatiei). Vagoanele vor sosi in 4 transe, pe parcursul a 8 luni, conform prevederilor contractului.

Tavinho wrote:
Anul asta sau anul viitor vin restul tramvaielor elvetiene? urate oricum...:)

Cele 4 vagoane Be8/8 de la Berna sunt in continuare in serviciu in Basel, deocamdata fiind inca nevoie de ele acolo (s-a mai discutat pe aceasta tema). In acest moment nu se stie cand vor putea fi trimise la Iasi.
Vagoanele Be4/4 aduse la Iasi sunt foarte apreciate in cadrul sectiei de care apartin, intretinerea fiind usoara, iar defectiunile putine si minore. Un aspect negativ in cazul lor este reprezentat de amplasarea motoarelor, prea aproape de sol. Faptul ca au un aspect ceva mai aparte nu are vreo importanta.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007 20:11 
tramvaiele care vin la iasi sunt sigur ST10 si ST11? vad pe un site si tipul ST13 low floor....deci sunt sperante sa avem si la iasi candva astfel de tramvaie.....sa vedem cati dintre noi le vor apuca... :)


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Aug 2007 21:19 
Teoretic, poti lua la rand tot ce e pe 1000mm in vest si poti visa ca vor fi la Iasi odata, cine stie cand. Dar concureaza tare Aradul, ca si Lviv, Jewpatoria, Winnitsa, Zhitomir, Sofia, Belgrad si cred ca si altele. Iar ucrainenii si bulgarii plus aradenii au sanse mari, pentru ca au primari destepti, nu nikito-simirazi. Am vazut pe aici ca se face licitatie ca sa aduca tramvaiele. Ce lege idioata... Se face licitatie cine sa-i dea nikitei un sut in spate? Sau licitatie pentru capace de WC in sediul regiei? Licitati, licitati si iar licitati... pana ilicitati.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Aug 2007 06:36 
Tom, stii cumva de ce la Iasi s-a ales varianta pe 1000 mm?....da, adevarat spui despre dom premare....sa vedem cine va candida la viitoarele alegeri si ce va promite respectivul:).....ah, si mai era ceva, totusi cum de s-a ales praful de 48 de saviemuri....cineva spunea ca au mai ramas 2 in viata....


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Aug 2007 11:06 
Prin zona asta, ca si la "fratii" de peste Prut si Nistru, in zona vestica a lor, intrase tare firma AEG, care construia tramvaie pe ecartament ingust. De asta la Iasi, Chisinau (cand era), Cernauti (pana l-au scos criminalii), Lemberg (Lviv) si mai multe orase din vestul Ucrainei si pen.Crimeea ecartamentul a ramas pe 1000mm. Desigur, ecartamentul de 1000 nu e specific doar AEG si nu inseamna ca AEG a produs doar vagoane pe 1000mm. Dar atunci asa le faceau.

Saviem mai exista doua bucati: 19(d) si 48.

Nikita mai exista inca. Simirad la fel. Ce pacat...


Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 510 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group