TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Fri 06 Dec 2019 03:19

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat 24 Mar 2018 22:25 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Plecând de la niște întrebări puse pe topicul despre troleibuzele DAC 317ETr CIAVDAR, vă voi prezenta cele două troleibuze și trei autobuze expuse, acum 32 de ani, în octombrie 1986, la Târgul Internațional București TIB 86, expoziție organizată în fiecare an în cadrul Complexului Expozițional de la Piața Scînteii de atunci, acum Piața Presei Libere.

Fotografiile le-am realizat cu tehnica din dotare, adică cu un SMENA 8M, pe data de 20 octombrie 1986.

După cum o să vedeți, milițianul era la post și a face fotografii nu prea era legal. Dar milițianul, fiind soldat în termen, nu a zis nimic.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 24 Mar 2018 23:07 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Fotografia de la care au pornit întrebările reprezintă:

Troleibuzul articulat DAC 317ETr CIAVDAR (317ETr-A-E-600), construit în colaborare cu uzina bulgară de autobuze și troleibuze CIAVDAR. Aceste troleibuze au fost exportate exclusiv în Bulgaria.
Este echipat cu electromotor de tracțiune produs de IMEB București, tip TN-81DC, având 150 kW putere continuă și 175 kW putere uniorară, tensiune de alimentare 600 V (+20% / -30%), curent continuu.
Este echipat cu convertor cu tiristori și bloc electronic de comandă de concepție și construcție bulgărească, proiectate la Universitatea de Transporturi ''Todor Kableșkov'' din Sofia.
Troleibuzele plecau de la AUTOBUZUL București, ajungând la CIAVDAR Sofia, unde le era instalat echipamentul de comandă și control.

Au fost exportate un număr de 140 unități, în diverse orașe din Bulgaria.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 00:52 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
În stânga troleibuzului prezentat în postarea anterioară:

Troleibuzul articulat DAC 217E (217E-A-E-600). Este unul dintre cele 9 troleibuze ale preseriei 0, exportate peentru KTTU Kiev / URSS, în cursul anului 1986.
Este echipat cu electromotor de tracțiune produs de IMEB București, tip TN-81DC, având 150 kW putere continuă și 175 kW putere uniorară, tensiune de alimentare 600 V (+20% / -30%), curent continuu.
Este echipat cu bloc logic de comandă tiristorizat, tip BLCT2.

La TIB 86 este prezentat într-o schemă de culoare inedită, dar la Kiev va pleca în schema de culoare agreeată de KTTU Kiev pentru acest prim lot de troleibuze. Peste doi ani, în 1988, troleibuzele de serie ce vor fi exportate, vor avea o altă schemă de culoare cerută de KTTU Kiev.

Au fost exportate în total un număr de 260 unități, incluzând și prototipul 001 cât și cele 9 unități ce constituiau preseria 0.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 01:00 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
(off-topic)

Schema de culoare agreeată de KTTU Kiev, pentru primul lot de troleibuze DAC 217E, constituit din prototipul 001 și cele 9 unități ale preseriei 0, exportate în cursul anului 1986.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 02:00 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
(off-topic)

Schema de culoare agreeată de KTTU Kiev, pentru cele 250 troleibuze de serie, exportate în cursul anilor 1988 - 1990.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 20:08 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
În dreapta troleibuzului prezentat în prima postare:

Autobuzul urban ROCAR 111UDF URBIS - 230.
Este construit pe șasiul autocamionului ROMAN DIESEL 19.230.
Este echipat cu motor DIESEL, 6 cilindri în linie, înclinați la 40 de grade față de verticală, amlasat în consola față, tip IABv D2156 HMN8, construit în licență MAN DIESEL, având 169 kW / 230 CP.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 21:43 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
(off-topic)

Am observat că unii dintre colegii de forum fac o enormă greșeală privind șasiul.

-Autobuzul prezentat anterior este construit pe șasiu de autocamion. Motorul este cu cilindri înclinați la 40 de grade față de verticală, motor ce a echipat în exclusivitate autocamioane.
-La AUTOBUZUL au fost echipate și șasiuri de autocamion ROMAN DIESEL, cu caroserii separate.

Cea mai mare enormitate am văzut-o într-o postare în care se susține că autobuzele ROMAN / DAC / ROCAR 111 / 112 / 117 au fost construite pe șasiu de autocamion, care a fost inversat, fața, cu motorul, devenind spate, iar spatele devenind față!! A uitat să spună că aceste autobuze aveau motorul cu cilindri orizontali, axa față motoare și axa spate directoare.... :?: :!: :!: :?:

Ca să revenim la normalitate, autobuzele urbane solo și articulate ROMAN / DAC / ROCAR 112 / 117 au avut caroserie autoportantă cu cadru consolidat.
În Bulgaria, la uzinele CIAVDAR plecau, pe roțile proprii, cadre consolidate, pe care bulgarii le-au carosat sub numele de CIAVDAR B13 (solo) și CIAVDAR B14 (articulate).
Autobuzele interurbane și autocarele ROMAN / DAC / ROCAR 111 / 112 au avut caroserie autoportantă cu cadru neconsolidat, din cauză că sub podea, între axe, exista compartimentul de bagaje.

În concluzie, nu confundați un autobuz construit pe șasiu, cu un autobuz construit cu caroserie autoportantă.

Și încă ceva.
Deși fiecare are dreptul să se exprime cum crede de cuviință, ma deranjează enorm fraza cu proiectarea pe genunchi. Este o jignire gravă la adresa inginerilor proiectanți din acea vreme. Am avut oameni de bază, mulți supra școliți la MAN Mannheim, în Germania Federală. AUTOBUZUL avea o bibliotecă cu reviste și cărți de specialitate, demnă de orice constructor occidental. Totul, până când o minte nebună a decretat, totul românesc, nu mai există valută.
De atunci a început declinul.

Și nu lucram cu autocad-ul, nu exista în vremea aceea. Lucram cu creionul și guma, pe hârtie de calc, unii dintre voi cred că habar nu au ce este hârtia de calc, copiile nu le xeroxam, nu exista așa ceva, copiile se făceau la heliograf, pe hârtie de ozalid, nici de acestea nu cred că au auzit mulți dintre voi. Calculele le făceam cu rigla de calcul, PC-ul încă nu exista.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 25 Mar 2018 22:54 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Să continuăm:

Autobuzul urban ROCAR TV211UD - 240.
Este al doilea prototip de acest fel, cu podeaua semijoasă.
Este echipat cu motor DIESEL, 6 cilindri în linie, orizontal, amplasat în consola spate, transversal, tip IABv D2156 MT85U, supraalimentat cu turbosuflantă, construit în licență MAN DIESEL, având 175,5 kW / 240 CP.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 26 Mar 2018 15:28 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Să continuăm:

În ultima fotografie din postarea anterioară se vede o mică parte dintr-un autocar. Nu am altă fotografie de la TIB 86 cu acesta, dar am să îl prezint, chiar cu riscul de a fi off-topic.

Autocarul interurban ROMAN 112RDT.

În anul 1981 este prezentat prototipul unui autocar cu caroserie autoportantă, cu o lungime de 12 metri, denumit ROMAN 112RDT - 215. Este echipat cu motor DIESEL, 6 cilindri în linie, înclinați la 40 de grade față de verticală, amplasat în consola spate, transversal, tip IABv D2156 HMN8, construit în licență MAN DIESEL, având 158 kW / 215 CP. Este motorul folosit în mod curent pentru echiparea autocamioanelor fabricate la IABv.

În anul următor va fi echipat cu motor DIESEL, 6 cilindri în linie, înclinați la 40 de grade, amplasat în consola spate, transversal, tip IABv D2156 MTN8, supraalimentat cu turbosuflantă, construit în licență MAN DIESEL, având 188 kW / 256 CP. Este motorul folosit în mod curent pentru echiparea autocamioanelor fabricate la IABv. Va purta denumirea ROMAN 112RDT - 256 TURBO.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 26 Mar 2018 16:48 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Aproximativ doi ani după Târgul Internațional București TIB 86.

Autocarul interurban ROMAN 112RDT - 320V8M TURBO.
Opțional și cu precădere pentru export, este echipat cu motor DIESEL, 8 cilindri în V la 90 de grade, amplasat în consola spate, transversal, tip IABv 2156 U12N, supraalimentat cu turbosuflantă, construit în licență MAN DIESEL, având 235 kW / 320 CP.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 26 Mar 2018 17:02 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
Autocarul interurban ROMAN 112RDT - 320V8C TURBO.
Opțional și cu precădere pentru export, este echipat cu motor DIESEL, 8 cilindri în V la 90 de grade, amplasat în consola spate, transversal, tip UCM Reșița/IABv 1240 V8DT, supraalimentat cu turbosuflantă, construit în licență CATERPILLAR.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 26 Mar 2018 17:26 
Offline

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 2177
(off-topic)

Într-una dintre postări am scris că Uzinele AUTOBUZUL carosau șasiuri de autocamioane.
Aceleași carosări pe șasiuri de autocamioane se efectuau la IRA Olteniței, ulterior ROMPRIM.

Caroseriile identice produse de aceste două uzine erau montate pe autoșasiuri pe 2 (4x2/4x4) sau 3 axe (6x4/6x6), cu cabine scurte (S), normale (N) sau lungi (L).
Autoșasiurile folosite, în principal, erau ROMAN/DAC 8.135, ROMAN/DAC 12.135, ROMAN/DAC 10.215, ROMAN/DAC 12.215, ROMAN/DAC 19.230, ROMAN/DAC 19.256.

Două exemple:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 03 Jul 2018 11:37 
Offline

Joined: Tue 29 May 2018 18:49
Posts: 10
După 1989 de ce nu s-a mai continuat proiectul cu autobuzele cu podea semicoborâtă?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group