TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Mon 14 Oct 2019 17:06

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007 14:23 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
1723, 1729.

31 SB 1729 este cel cu o dunga albastru deschis, ce a supravietuit si in era renumerotarii Tursib, cu nr. 173.


Attachments:
1729-2.jpg
1729-2.jpg [ 163.89 KiB | Viewed 24505 times ]
1729_142_834.jpg
1729_142_834.jpg [ 58.35 KiB | Viewed 16280 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007 14:32 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Ziaristul care a schimbat fata Sibiului

In cursul celor peste opt secole si jumatate, cite au trecut de la infiintarea sa, Sibiul a avut parte de putine zile bune si de foarte multe zile grele. Razboaie, molime, incendii, cutremure, revolte, conflicte economice si multe alte nenorociri au zguduit viata acestui oras, aducindu-l uneori in pragul disparitiei. Dirzenia incapatinata si dragostea pentru aceste meleaguri au facut ca sibienii sa nu se dea insa batuti. Au dovedit ca sint mereu gata sa o ia de la capat.

Dintre numeroasele personalitati care s-au ingrijit de soarta si dezvoltarea urbei de pe malul Cibinului se remarca cea a doctorului Carl Wolff (1849-1929). El este cel ce a promovat proiecte care au pregatit intrarea Sibiului in secolul XX ca un oras modern, cu nimic mai prejos decit Viena, Munchen sau Nurnberg. Pastrind, desigur, proportiile.

Sibienii nu doreau iluminare publica

Iluminatul public este nu doar un semn de civilizatie, ci chiar o necesitate. La Sibiu, introducerea iluminatului stradal pe timp de noapte are o istorie lunga si anevoioasa. Magistratul orasului comunica, la 1770, ordinul Curtii Imperiale, care cerea iluminarea orasului, dar sibienii nu erau de acord sa suporte aceasta cheltuiala. Abia dupa un an se mentioneaza existenta a trei lanterne, pazite de doua santinele in tunelul ce lega Piata Mica de Piata Dragoner, demolat la 1851 si inlocuit de actualul Pod al Minciunilor. Lanternele erau necesare pentru a-i impiedica pe tirgoveti sa-si faca nevoile in tunel, obicei prezent si astazi prin unele ganguri si pasaje sibiene.

Doar pentru cetatenii necinstiti

Abia la sosirea imparatului Francisc I si a imparatesei Carolina Augusta, care petrec doua saptamini la Sibiu, vecinatatile se hotarasc sa ilumineze strazile pe timp de noapte. Stim ca in vecinatatea Oberwiesengasse (actuala strada a Tipografilor), existau noua lanterne. Dupa plecarea cuplului imperial, autoritatile au incercat sa-i convinga pe sibieni sa continue extinderea iluminatului nocturn. Propunerea a fost insa respinsa sub motivul ca "un cetatean de buna credinta se culca cind se intuneca, iar pentru un cetatean necinstit, care umbla noaptea, nu merita sa se cheltuiasca bani".

Saltul sibian

Doar in 1820 se generalizeaza iluminatul cu luminari, in serile fara luna. Un pas inainte il constituie trecerea la lampi cu ulei, pe care cei de pe strada Tipografilor le introduc primii. Costurile ridicate ale uleiului ii determina pe sibieni sa treaca, cu incepere din 1862, la lampi cu petrol lampant, care erau mai ieftine. Tot in acest an, J. L. Hebheimer propune magistratului introducerea gazului lampant, dar propunerea nu este acceptata. Datorita acestui lucru, iluminatul public sibian, spre deosebire de alte orase, face - peste 30 de ani - pasul direct de la lampa de petrol la iluminatul electric.

Un ziarist modern

Introducerea iluminatului electric ne conduce la numele lui Carl Wolff (1849-1929), o personalitate adinc legata de dezvoltarea Sibiului. Originar din Sighisoara, Wolff se stabileste la Viena, profesind ca jurnalist. In 1873 se intoarce si se stabileste la Sibiu. Transforma ziarul saptaminal german "Siebenburgisch Deutsches Tageblatt" in cotidian, pe care il conduce in calitate de redactor sef. In perioada 1881-1887, este ales membru al Parlamentului de la Budapesta.

Ideea Canalului Dunare - Marea Neagra

Membru al Asociatiei pentru Infrumusetarea Orasului, fondata in 1879, s-a preocupat chiar de la inceput de proiectele edilitare. De numele lui Carl Wolff se leaga mai multe realizari decit de numele oricarui alt contemporan al sau. Prin aducerea unui arhitect din Munchen, reuseste construirea Baii Neptun in 1904, pentru ca un an mai tirziu sa se finalizeze Sanatoriul "Luther", din Stadt Park, actualmente Spitalul pentru Copii. Tot din initiativa sa, se finanteaza introducerea canalizarii si apei potabile, pavarea strazilor si construirea, la 1895, a noii cladiri a Hotelului Imparatul Romanilor. De asemenea, tot Wolff gaseste caile de a finanta construirea caii ferate Vintul de Jos - Sibiu si a celei ce duce la Fagaras. El propune chiar un proiect ce viza legarea Oltului de Mures printr-un canal pentru circulatia navelor, iar in 1891 este primul care vorbeste de necesitatea construirii unui canal care sa lege Dunarea de Marea Neagra.

Introducerea electricitatii

Inspirat de realizarile din Germania in domeniul electricitatii, Carl Wolff trimite o delegatie de specialisti sibieni la expozitia electrotehnica organizata in 1891 la Frankfurt pe Main, de Oskar von Miller. Un mare specialist al vremii sale, Oskar von Miller (1855-1934) este cel care introduce electricitatea in Bavaria si creaza Muzeul Tehnicii din Germania. La expozitia de la Frankfurt, s-a demonstrat publicului functionarea unei linii electrice lunga de 180 de kilometri. Un lucru senzational in acea vreme. Dupa un an, doi ingineri din Munchen vin sa cerceteze Valea Sadului, in vederea folosirii fortei hidraulice la producerea electricitatii. Proiectul este gata in 1893. Odata cu sosirea lui Oscar von Miller la Sibiu, in mai 1895, se constituie Uzina Electrica sub forma de societate pe actiuni, iar in decembrie 1896, Oscar von Miller inaugureaza uzina Sadu 1, pe care a proiectat-o si construit-o.

Societate de electricitate

Reteaua electrica nou construita alimenta nu doar Sibiul, ci si localitatile Cisnadie, Gusterita, Sadu, Turnisor, Selimbar, Sura Mare si Ocna Sibiului. Miller construieste hidrocentrale similare la Sighisoara, Reghin si Bistrita si intentiona sa unifice uzinele electrice din Transilvania intr-un singur sistem similar cu proiectul pe care l-a realizat in Bavaria. Proiectul nu a putut fi finalizat din cauza inceperii razboiului, dar ideea a fost preluata de urmasul lui Carl Wolff la conducerea bancii, ducind la crearea Societatii de electricitate SETA. In acest fel, la Sibiu se aprind primele becuri electrice o data cu punerea in circulatie, in 1904, a unui tramvai electric fara sine (stramosul troleibuzului). La un an a urmat instalarea sinelor de tramvai, iluminarea electrica a Parcului "Sub Arini" si, in 1911, introducerea incalzirii electrice a bisericii parohiale evanghelice.

Aproape uitat

Carl Wolff s-a stins din viata la 3 octombrie 1929 si a fost aproape uitat. In prezent, doar numele Caminului de Batrini "Dr. Carl Wolff", de pe malul Cibinului, mai aminteste de personalitatea celui prin a carui stradanie Sibiul si-a cistigat un nume de referinta in epoca moderna.

Realizarile lui Wolff

Carl Wolff este, cu incepere din 1880, un membru foarte activ al Siebenburgische Karpaten Verein (S.K.V.) - Societatea Carpatina Romana. Dupa ce preia conducerea bancii Hermannstadter Algemeine Sparkasse, din Sibiu, o transforma intr-o institutie moderna, ca societate pe actiuni care erau bine cotate si cautate la bursa din Viena, prin care aduce capital strain necesar pentru industrializare. Limitind dividendele pentru actionari la o suma modica, el foloseste surplusul astfel obtinut pentru lucrari publice. Sub controlul bancii Hermannstadter Algemeine Sparkasse, fondeaza, cu incepere din 1885, la sate, Asociatia Raiffeisen, ca asociatie de depuneri si credit rural cu dobinda de maximum trei la suta la credite. In doar citiva ani, 54 la suta dintre taranii sasi au devenit membri ai acestei asociatii. Prin faptul ca aduce bani, ajuta taranii si pe micii producatori prin organizarea de cooperative de producatori si chiar de viticultori. O alta preocupare a lui Carl Wolff este cea de stabilizare a populatiei impotriva emigrarii in SUA. Pentru atingerea acestui obiectiv, cumpara terenuri si cladiri devenite vacante din zona rurala si organizeaza o colonizare rurala interna. Domeniul social si cultural intra si ele in atentia lui Carl Wolff, care finanteaza construirea orfelinatului evanghelic, actuala Casa de Cultura Studenteasca, recladirea Bisericii Johanniskirche, construirea monumentului lui Teutsch, a scolii din Piata Cluj si a scolii catolice din cartierul Terezian. De sprijinul sau se bucura si Muzeul Brukenthal, Asociatia Naturalistilor si Muzeul de Stiinte Naturale, Asociatia pentru Studii Ardelene, Arbeiter Bildungs Verein, Evangelisches Frauenverein, Musikverein, bucataria saracilor, pompierii, teatrul si Asociatia pentru Ocrotirea Copiilor (actuala Policlinica pentru copii).


Data publicarii: 10/11/2006, Monitorul de Sibiu


Attachments:
wolff.jpg
wolff.jpg [ 12.16 KiB | Viewed 24494 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 19 Mar 2007 16:49 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Municipiul Sibiu, o bijuterie arhitectonica si culturala este situat chiar in inima Romaniei, avand o istorie plina de evenimente ce s-au racordat la trairile Europei.

In anul 1904 se introduce pt. prima data in Romania, la Sibiu, OMNIBUZUL. Acest bunic al troleibuzului a fost adus din Budapesta si era dotat cu motor electric dar cu roti din lemn. Originalul mijloc de transport a circulat pe ruta Gara - Floasu doar doua luni.

Proiectul pt. introducerea in acest municipiu a unui transport electrificat prinde contur in anul 1905 la propunerea lui Carl Wolf. Astfel, la 8 noiembrie 1905 se da in folosinta traseul de tramvai Piata Garii - Parcul Sub Arini, aceasta ruta extinzandu-se pana la Padurea Dumbrava.

In perioada 1914-1917 se construieste linia interurbana de tramvai ce leaga Sibiul de comuna RASINARI. Desi initial se dorea racordarea Rasinariului la calea ferata (legaturile cu Vintu de Jos si Brasov fiind facute in acea perioada), acest lucru nu s-a putut realiza din motive tehnice.

Linia de tramvai ce functioneaza si astazi s-a realizat in sistem "barter": materialele necesare constructiei dar, in principal, cei care au lucrat efectiv (rasinarenii) au fost platiti nu in bani ci in grane.

Momentele de glorie ale tramvaiului sibian au apus incet-incet, astfel ca din anul 1970 incoace functioneaza doar linia Cimitir - Padurea Dumbrava - Muzeul Astra - Rasinari (a fost desfiintata si ruta ce facea legatura cu Gara Turnisor, prin Piata Cibin).

Odata cu aparitia IJTL Sibiu, transportul cu autobuze se dezvolta in tot orasul, societatea dispunand in anii '80 de o flota de masini compusa din autobuze de tip:
-IKARUS (12 buc.): 31 SB 3861-3869, 1421, 1422, 1429;
-SKODA KAROSA SM11 (25 buc.) cu numerele de inmatriculare 31 SB 4142-4156, 1464, 1488, 1492, 1498, 1512, 1522, 1523, 1524, 1526;
-ROMAN 30-40 buc., printre care: 31 SB 2200, 1196, 1198, 2230, 2229, 1781, 1782, 1281, 3879-3882, 4684-4688, 1192, 3370, 3674-3676, 4307-4312, 1225, 3790, 1210, 3113, 2459
-DAC 117 UDM (30 buc.), printre care: 31 SB 1738, 5169-5176, 4728-4732, 1348, 1390, 2266, 2338, 4559, 108, 111, 114, 122, 5460-5463, 1723, 1729, 4469 (actualul 174).

In data de 17 august 1983, datorita eforturilor directorului de atunci, ing. Capraru, se introduce troleibuzul, acesta circuland pe doua rute, fiind aduse din Bucuresti (ITB) 20 bucati troleibuze de culoare albastra, cu numerele de inventar cuprinse intre 228-247. Reteaua de troleibuze se va extinde treptat, fiind aduse la Sibiu troleibuze articulate noi, dotate cu tragatoare: 250-255, 258-260, 270-289, 300-305. Se mai aduc si troleibuze uzate IT Bucuresti (307-316, 285 II, 336-338). Pe masura ce troleibuzele invechite se caseaza, echipa de troleibuze a IJTL Sibiu (fosta ITSibiu) se inoieste continuu: 320-331 (troleibuze scunde), 356-358, 361-362. Autobuzele si troleibuzele vechi erau trecute in conservare, pt. piese de schimb, intr-un depou situat pe str. PREOT BACA. Acest loc este acum teren arabil.

Dupa Evenimentele din DECEMBRIE 1989 activitatea de transport urban din municipiul Sibiu cunoaste un declin accentuat, la fel ca toate regiile de transport din tara: mijloace de transport vechi, lipsa investitii, trasee anulate.

Trebuie mentionat faptul ca in 1989 se da in folosinta prima linie de troleibuz din municipiul MEDIAS, judetul Sibiu, T1 Gara - Automecanica. Se aduc de la Sibiu citeva troleibuze vechi de proba (228, 229, 234, 308) si mai apoi 4 troleibuze uzate ITBucuresti, vopsite portocaliu inchis (332-335), pastrandu-se numerotarea practicata la Sibiu. Alte troleibuze sibiene ce au luat drumul Mediasului sunt: 323, 330, 361, 362, pastrandu-si acelasi numare de inventar de la Sibiu.

Dupa tergiversari, se infiinteaza actuala societate SC TURSIB SA (aflata in subordinea Consiliului Local, dar conducandu-si activitatea dupa regulile unei firme) care, treptat-treptat se va pune pe picioare. Au fost achizitionate din WEIMAR 5 troleibuze SKODA 14Tr03. A fost adus si un troleibuz din GENEVA (GENF) avind numarul original 803, fiind inventariat cu nr. 366 Sibiu. Actualmente zace in curtea Tursib cu nr. 217 -troleibuz indragit de sibieni, acesta numindu-l "Marele Alb".

Si-au facut aparitia troleibuzele romanesti moderne, 228-231 troleibuze articulate si 232-239 troleibuze nearticulate ROCAR (dupa cum se vede, s-a reluat vechea numaratoare, incepind de la 228). Se primesc si 4 troleibuze VOLVO FBW donatie de la TL Lausanne: 681-684. Aceste troleibuze moderne, desi avand ani buni in carca, au pastrat multa vreme numerele de inventar din Lausanne (chiar si tablitele cu traseele originale, de exemplu 1 La Maladiere - Bellevaux. De fapt "am circulat" si prin Biel cu traseul 8 Bozingen - Boujean). Troleibuzul 683 a avut viata scurta, suferind un accident serios.

Apar dupa o vreme troleibuzele din BIEL (BIENNE), 685-699 dar si autobuzele din Belarus de tip MAZ, achizitionate in leasing de la SC Dunarea Galati.

Troleibuzele si autobuzele se renumeroteaza, numaratoarea troleibuzelor incepind cu nr. 201 (fost 228). Se continua cu 202-204 (foste 229-231), 205-212 (232-239), 218-219 (681-682 TL), 220 (684 TL), 221-235 (troleibuzele din Biel, 685-699), 236-246 fiind ultimele troleibuze cumparate din Lausanne (din seria TL 701-718; 3 dintre troleibuzele acestei serii se afla in serviciu la FRIBOURG). Au mai fost aduse si autobuze din Lausanne, acestea fiind scoase aproape toate de pe trasee si descompletate (mare pacat!).

S-a realizat si inlocuirea unei parti a retelei de troleibuz din Sibiu (tronsonul Calea Dumbravii - Gara) cu componente Siemens ale retelei de troleibuz din KAPFENBERG. Cei din Kapfenberg au mai colaborat cu Romania, troleibuzele lor fiind aduse la Medias. Dar si in SARAJEVO.

Actualmente sunt in stare de functionare 31 de troleibuze, alte 6 troleibuze fiind in reparatii si troleibuzul 304 folosit pt. depanare.

Mai functioneaza tramvaiul 721.


Silviu Sintea, 05.03.2005


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Mar 2007 16:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Autobuze Skoda SM-11 au fost o multime: de la 4142-4156 (bineinteles toate cu 31 SB); 639, 1492, 1488, 1512, 1522, 1523, 1524, 1526, 1464, etc.

Cea mai longeviva Skoda SM-11 a circulat pe traseul 10 Gara - Gusterita si a avut urmatoarea evolutie a numerelor de inventar: original 31 SB 4151. Apoi 4149, 1512, 1522.

4146 iarasi a circulat mult, fiind refacut. 1464 (am o poza alb-negru in care se distinge si ea, Skoda noastra), 1524 (fost 1526) -circula pe traseul 71 Str. Banatului - Gusterita.

Pe 4155 circula primul meu prieten sofer, dl. Zarie David.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Jan 2009 23:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Filmul este o productie a Casei de filme nr. 4, in regia lui Andrei Blaier, realizat in anul 1984. In rolurile principale: Ilarion Ciobanu, Mitica Popescu, Valentin Uritescu.

Foto: dubite TV in Gara Turnisor.


Attachments:
bscap007.jpg
bscap007.jpg [ 23.88 KiB | Viewed 19609 times ]
bscap008.jpg
bscap008.jpg [ 21.56 KiB | Viewed 19608 times ]
bscap009.jpg
bscap009.jpg [ 21.02 KiB | Viewed 19611 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009 20:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
In atasament, o lucrare exceptionala, a d-lui Liviu Nicolae Modran, intitulata: "Constituirea formelor organizatorice in istoria tehnica a electrificarii in zona Sibiului", publicata in revista NOEMA.

http://www.noema.crifst.ro/


Attachments:
Modran.pdf [998.37 KiB]
Downloaded 498 times
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 Jan 2009 21:06 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Silviu Sintea wrote:
... o lucrare exceptionala, a d-lui Liviu Nicolae Modran...

Impresionanta istorie. O istorie care obliga.

Sibiul a fost inainte-mergatorul electrificarii Transilvaniei. A fost un exemplu si un sprijin pentru alte orase, mai mari si mai bogate chiar.

Cei care conduc acum orasul Sibiu n-ar trebui sa ignore aceste lucruri. Si, in nici un caz, nu ar trebui sa accepte sa-si lege numele de imensul regres care ar insemna desfiintarea troleibuzului.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 21 Feb 2009 21:26 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Aveam 9 ani...

Ikarusul din seria 3860-3869, cu nr. 31 SB 3867, la Han Dumbrava, pe traseul 23.

Traseu 23: Han Dumbrava - Cl. Dumbravii - Argesului - Bul. Victoriei - Constitutiei - Gara.


Attachments:
31 SB 3867 -traseul 23 Gara -Han Dumbrava.JPG
31 SB 3867 -traseul 23 Gara -Han Dumbrava.JPG [ 133.55 KiB | Viewed 11814 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 01 Mar 2009 18:38 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 651
Location: Bucuresti, Militari
In centru, SM 11 si Ik 280 (31 SB 1421).


Attachments:
Sibiu.JPG
Sibiu.JPG [ 288.41 KiB | Viewed 19982 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 May 2009 09:41 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Hotel Continental, anul 1982 (scanare din Judetele Patriei: Sibiu).

Se vad montati stalpii pt. reteaua de troleibuz.


Attachments:
Continental.JPG
Continental.JPG [ 100.31 KiB | Viewed 17520 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 May 2009 09:46 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
ICEMEnerg (scanare din Judetele Patriei: Sibiu).

2458 este nr. TV-ului din imagine. A fost preluat ulterior de catre un Roman 111. A existat si 2459, dar Roman 112.

2540 -Roman 112.

3769 -Roman 112. A existat si 3770, Roman 112 de culoare verde inchis. 3675 a fost celalalt Roman 112 vopsit cu doua dungi de culoare verde inchis. 4307 a fost verde inchis cu doua dungi albe, unic in Sibiu. Amintiri...


Attachments:
ICEMEnerg.JPG
ICEMEnerg.JPG [ 88.14 KiB | Viewed 17520 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 24 May 2009 09:48 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
O Skoda SD11 la Casa de cultura. Magazinul Dumbrava nu exista atunci.

(scanare din Judetele Patriei: Sibiu).


Attachments:
Casa de cultura.JPG
Casa de cultura.JPG [ 105.08 KiB | Viewed 17131 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Aug 2009 17:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Anul 1961: putine trasee, dar bune.
Tramvaiul 1 circula non-stop (si noaptea)?


Attachments:
Sibiu 1961.jpg
Sibiu 1961.jpg [ 76.46 KiB | Viewed 19494 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Aug 2009 17:58 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Ce frecventa buna aveau in anul 1961!

Traseul 4 Gusterita - Turnisor e singurul dintre traseele anului 1961 care a supravietuit pana in anul 1982, cand s-au schimbat toate traseele urbane, rezultand trasee de la 1 la 11 (plus 1 barat, 2 barat, 3 barat. Ulterior au aparut traseele 4 barat si 12). Traseele periurbane au ramas neschimbate (13, 14, 20, 22, 24, 32, 33).

Traseul 4 avea o ruta interesanta: Fabrica Record - str. Podului - Calea Gusteritei - Parcul Tineretului - Str. Maternitatii - str. Cetatii - Farmacia 24 - sos. Alba Iulia - Turnisor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 03 Dec 2009 17:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
O usa de Skoda la un garaj din spatele Tursibului.


Attachments:
IMG_5040.JPG
IMG_5040.JPG [ 74.86 KiB | Viewed 17279 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 10 Jan 2010 21:18 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Cele mai bine intretinute autobuze de catre angajatii IJTL Sibiu au fost autobuzele ROMAN.

Imagine: 31 SB 1595, Han Dumbrava.


Attachments:
1595.JPG
1595.JPG [ 115.64 KiB | Viewed 12502 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Jan 2010 01:49 
Silviu, ce traseu era? Asta e statia de coborare Han Dumbrava si totodata capat de linie. Sibienii vad ca se inghesuiau sa urce in el pe la sofer. Sa fie cursa de Paltinis?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Jan 2010 09:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
radu wrote:
Silviu, ce traseu era? Asta e statia de coborare Han Dumbrava si totodata capat de linie. Sibienii vad ca se inghesuiau sa urce in el pe la sofer. Sa fie cursa de Paltinis?


Intrebarea asta mi-am pus-o si eu.

Poza am realizat-o intr-o zi de duminica. Posibil sa fi fost traseul 13 Sibiu - Rasinari - Curmatura Stezii. Bineinteles ca putea fi si 32-ul sau chiar 22-ul.

De mentionat ca la Han aveau cap de linie traseul 23 (prezentat anterior) cat si 2 Terezian - Han Dumbrava.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Jan 2010 11:56 
Si eu tind sa cred ca era traseul 13. astfel de ROMANuri nu mi aduc aminte sa fi urcat la Paltinis, desi s ar putea sa ma insel, iar traseul 32 spre Cisnadioara exista la acea vreme?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 11 Jan 2010 14:05 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Spre Paltinis urcau autobuzele ROMAN 111.

In data de 1 iunie 1982 s-au schimbat rutele si traseele din municipiul Sibiu. S-au infiintat traseele urbane numerotate 1 - 11 si au ramas traseele "suburbane" cu aceleasi indicative de trasee: 13, 14, 19, 20, 22, 24, 32, 33.

Reamintesc rutele si traseele modificate in 1 iunie 1982:

1 SIRETULUI - RAHOVEI - SEMAFORULUI - IPAS - SPITAL - BUL. 23 AUGUST - PIATA 1MAI - BUL. VICTORIEI - CL. DUMBRAVII - SIRETULUI

1 BARAT SIRETULUI - CL. DUMBRAVII - BUL. VICTORIEI - PIATA 1MAI - BUL. 23 AUGUST - SPITAL - IPAS - IMAIA - SEMAFORULUI - RAHOVEI - SIRETULUI

2 HIPODROM 3 - BILEA - GARA - NICOLAE TECLU - RUSCIORULUI - 11 IUNIE - PIATA CIBIN - MORILOR - A. IULIA - BANATULUI - CL. DUMBRAVII - BUL. M. VITEAZU - HIPODROM 3

2 BARAT HIPODROM 3 - BUL. M. VITEAZU - CL. DUMBRAVII - BANATULUI - A. IULIA - PIATA CIBIN - 11 IUNIE - RUSCIORULUI - NICOLAE TECLU - GARA - BILEA - STEFAN CEL MARE - SEMAFORULUI -RAHOVEI - HIPODROM 3

3 VASILE ARON - STEFAN CEL MARE - BILEA - GARA - NICOLAE TECLU - RIULUI - FLARO - AUTOGARA 2ITA - A. IULIA - BANATULUI - GH. GH. DEJ - SEMAFORULUI - VASILE ARON (-INDEPENDENTA 2 - ICEMENERG IN ORELE DE VIRF)

3 BARAT VASILE ARON - SEMAFORULUI - GH. GH. DEJ - BANATULUI - A. IULIA - POLIGRAFIE - MALULUI - PIATA CIBIN - NICOLAE TECLU - GARA - BILEA - STEFAN CEL MARE - VASILE ARON (-INDEPENDENTA 2 - ICEMENERG IN ORELE DE VIRF)

4 TIGLARI - MAGHERANULUI - PIATA CLUJ - PIATA CIBIN - 9 MAI - GARA - CONSTITUTIEI - STRUNGULUI - IPAS - IMAIA

5 CALEA POPLACII - BUL. VICTORIEI - PIATA 1MAI - BUL. 23 AUGUST - SPITAL- GARA

6 CALEA POPLACII - A. IULIA - PIATA CIBIN - 11 IUNIE - TIGLARI

7 13 DECEMBRIE - RECORD - PODULUI - CL. GUSTERITEI - CONSTITUTIEI - GARA

8 TURNISOR - A. IULIA - BANATULUI - PIATA 1MAI - BUL. 23 AUGUST - SPITAL - IPAS - IMAIA

9 STR. PLUGARILOR - BUL. M. VITEAZU - VASILE ARON - INDEPENDENTA 2 - ICEMENERG

10 AUTOGARA 2 ITA - MALULUI - PIATA CIBIN - NICOLAE TECLU - GARA - BILEA - STEFAN CEL MARE - INDEPENDENTA 2 - ICEMENERG

11 HIPODROM 3 - CEDONIA - GH. GH. DEJ - BANATULUI - A. IULIA - POLIGRAFIE - SIBIANA - AEROPORT - BJATM

13 CIMITIR - HAN DUMBRAVA - RASINARI - CURMATURA STEZII

14 GARA - PIATA 1MAI - GH. GH. DEJ - SELIMBAR - BUNGARD

19 GARA CISNADIE - CISNADIOARA LIVEZI

20 GARA - PIATA CIBIN - CRISTIAN

22 GARA - CIMITIR - HAN DUMBRAVA - RASINARI - CURMATURA STEZII - PALTINIS

24 GARA - PIATA CIBIN - POPLACA

32 GARA - CIMITIR - HAN DUMBRAVA - CISNADIOARA

33 GARA - GH. DEJ - SELIMBAR - MOHU - VESTEM


Dupa o foarte scurta perioada de timp, au fost infiintate noi trasee de autobuz:

4 BARAT TIGLARI - TEREZIAN - GARA - BILEA - STEFAN CEL MARE - INDEPENDENTA 2 - ICEMENERG

7 BARAT PIATA CIBIN - 11 IUNIE - VIILE SIBIULUI - SURA MARE CARAMIDARIE

12 BLOC 113 - GH. GH. DEJ - PIATA 1 MAI - GARA - PIATA CIBIN

15 GARA - VASILE ARON - FABRICA DUMBRAVA

71 13 DECEMBRIE - RECORD - PODULUI - CL. GUSTERITEI - SPITAL - BUL. 23 AUGUST - PIATA 1MAI - BANATULUI


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Feb 2010 23:05 
Ceva interesant pe aici:

http://forum.transira.ro/files/Sibiu.pdf

Preluat de aici: http://www.brukenthalmuseum.ro/


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jun 2010 20:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Pe straduta dintre str. General Magheru si str. 9 MAI statioanu vehiculele folosite pe traseele interurbane, pt. a se putea incadra de la cap linie "Ospatarie". Un ROMAN-111, folosit pe traseul 22.

La data realizarii fotografiei, se demolau "vechiturile".


Attachments:
o.jpg
o.jpg [ 128.79 KiB | Viewed 12502 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Dec 2010 23:11 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Statia Piata Cibin, anii '95.


Attachments:
Statia Piata Cibin.JPG
Statia Piata Cibin.JPG [ 110.06 KiB | Viewed 12502 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Jan 2011 19:46 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Abonamentul meu la ETS (eram pe clasa a IX-a).


Attachments:
ETS.jpg
ETS.jpg [ 39.61 KiB | Viewed 18087 times ]
ETS1.jpg
ETS1.jpg [ 57.63 KiB | Viewed 18086 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 22 Jan 2011 20:04 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Cand Skodele faceau legea in Sibiu (anii '80).

Singurul traseu extern deservit de acestea a fost traseul 7 Sura Mare - Viile Sibiului - Gara - Gusterita.


Attachments:
Sibiu.jpg
Sibiu.jpg [ 126.4 KiB | Viewed 13803 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 30 Jan 2011 12:12 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Doua bilete din anul 1994 (colectia O. Wileczelek).


Attachments:
ijtls.jpg
ijtls.jpg [ 33.21 KiB | Viewed 18018 times ]
ijtls1.jpg
ijtls1.jpg [ 81.39 KiB | Viewed 18018 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Sibiu 1961
PostPosted: Mon 01 Aug 2011 20:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Date despre transportul in comun din Sibiu, conform unui document intern original din octombrie 1961

SECTIA AUTOBUZE

Trasee autobuze:
- Piata Republicii - Malinovschi (3,7 km, tarif 0,50 lei);
- Piata Republicii - Armata Rosie (2,6 km, tarif 0,50 lei);
- Piata Republicii - Campului (3,2 km, tarif 0,50 lei);
- Piata Cibin - Lupeni (3,0 km, tarif 0,50 lei);
- Gusterita - Turnisor (7,5 km, tarif 1,00 leu);
- Gara Mica - Nocrich (6,0 km, tarif 1,00 leu);
- Piata Republicii - Calea Poplacii (6,0 km, tarif 0,50 lei);
- Aeroport - Dealul Ocnei (10 km, tarif 2,00 lei).

Parc autobuze: total 18 bucati, din care:
- Mao Tse-Dun - 2 buc.;
- TV 1 - 13 buc.;
- TV 2 - 3 buc.

Probleme in exploatarea autobuzelor:
- autobuzele MTD in stare de uzura avansata;
- autobuzele TV 2 moderne, dar cu motorul subdimensionat in raport cu sarcina si cu racirea ineficienta, care nu asigura temperatura normala de functionare motorului;
- autobuzele TV 1 corespund in exploatare.

SECTIA TRAMVAIE

Trasee tramvaie:
- Gara - Dumbrava - Rasinari;
- Gara - Turnisor.

Parc tramvaie: total 42 buc, din care:
- vagoane-motor tip ITB - 6 buc.;
- vagoane-remorca tip ITB: 6 buc.;
- vagoane-motor din tipuri vechi: 16 buc.;
- vagoane-remorca din tipuri vechi: 14 buc.

Tarife tramvaie:
- Dumbrava - Rasinari: 1,25 lei (nu exista inca baza legala pt. tarif);
- bilete de tramvai cu valori fixe utilizate: lei: 0,25; 0,30; 0,50; 1,00; 1,50.

TAXIMETRE

Parc taximetre: 19 bucati, din care:
- Pobeda: 5 buc;
- Warszawa: 5 buc;
- Moskvici - 6 buc;
- Volga - 3 buc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 17 Aug 2011 18:53 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
In baza Deciziei Comitetului Executiv al Sfatului Popular Orasenesc Sibiu Nr. 562 din 2 septembrie 1961, la data de 1 octombrie 1961 s-a infiintat "Intreprinderea de Transport Sibiu" (I.T.S.), prin comasarea fostei I.T.L. Sibiu (Intreprinderea de Transport Local Sibiu, specializata in transport de marfa de interes local) si Sectia de Transport in Comun din cadrul I.G.O. Sibiu (Intreprinderea de Gospodarie Oraseneasca, care exploatase anterior traseele de tramvai si autobuz).

Daca in 1955 existau in Regiunea Stalin trasee urbane doar in Brasov, Sibiu si Medias, in 1962, in Regiunea Brasov era organizat transport public de calatori in Brasov (plus in orasele apartinatoare Sacele, Predeal, Rasnov, Codlea, Zarnesti si alte cateva comune), Sibiu, Medias, Sighisoara , Fagaras, Blaj, Sf. Gheorghe, Tg. Secuiesc (plus in comunele apartinatoare acestor orase). Se discuta despre introducerea transportului public local in Agnita si Rupea.

Comunele subordonate oraselor beneficiau de trasee locale, cu tarif convenabil. Situatia s-a mentinut inca ani buni dupa reorganizarea administrativa din 1968, desi baza juridica a transportului metropolitan disparuse. Abia de la 1 ianuarie 1975 sunt preluate de Ministerul Transporturilor si Telecomunicatiilor, prin Intreprinderile de Transport Auto, toate traseele ce serveau alte localitati decat strict comunele suburbane ramase dupa reforma ceausista.

Din punct de vedere administrativ, desi functionau doar pe teritoriul unor localitati, intreprinderile de transport erau subordonate Sfatului Popular Regional, mai apoi Consiliilor Populare Judetene. Asta pentru ca nu prea existau bugete locale, sau nu pentru asa ceva. De fapt si sfaturile populare orasenesti erau subordonate ierarhic celui regional - lucru ce poate parea astazi ciudat, dar care ne-a lasat mostenire o anumita mentalitate, inca prezenta. Intreaga activitate de transport din regiune era deci administrata si coordonata centralizat, la nivel regional, iar zonele metropolitane beneficiau de transport public local unitar.

Azi stim bine unde am ajuns. Nici nu mai indraznim sa visam ce era pe vremurile cand era rau. Dubele ajung a fi etalonul, de transport electric ne amintim doar.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 01 Oct 2011 14:42 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
Am gasit notitele cu parcul de autobuze si troleibuze din Sibiu, anii 1980-1990.

La autobuze, numarul de parc era acelasi cu cel de inmatriculare (scris fara 31 SB).Skoda Karosa SM 11

Primele au sosit inainte de anul 1980 si nu am foarte multe date.

124
125
639


Seria cu usile din fata cu geamuri jos (vezi prezentarea modelelor la topicul general, "Autobuze").

4142
4143
4144
4145 (devenit ulterior 4154, apoi 1498)
4146
4147
4148
4149
4150 (devenit ulterior 4147)
4151 (devenit ulterior 4149, apoi 1512, apoi 1522)
4152
4153
4154
4155
4156


Seria noua, cu un singur geam jos, la usa din fata (partea din mijloc).

1488 (devenit ulterior 4147, apoi 4148)
1464
1480
1492
1498 (devenit ulterior 4154)
1512
1522
1523
1524
1526 (devenit ulterior 1524, apoi din nou 1526, apoi 1464)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Oct 2011 16:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48630
31 SB 4688 si un Ikarus din lotul 3860-3869 in fatza Hotelului Continental.


Attachments:
Continental.jpg
Continental.jpg [ 110.59 KiB | Viewed 11925 times ]
Sibiu-Hotel Continental 230817.jpg
Sibiu-Hotel Continental 230817.jpg [ 719.29 KiB | Viewed 7781 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group