bucsan wrote:
Dar, înainte de a vă povesti ceva despre acestea, am o dilemă, ce m-a făcut să îmi pun public o întrebare, off-topic, care mă frământă de mai mult timp. Colegi de forum participă la licitații și cumpără de pe diverse forumuri specializate așa-zise fotografii originale cu mijloace de transport. Cine or fi acești deținători de fotografii originale, dacă acestea au fost publicate pe diverse reviste de specialitate, acum mulți ani? Exemplul concret ce îl am cel mai la îndemână este fotografia cu remorca articulată de tramvai produsă la Depoul ITB Panduri. Fotografia a apărut în anul 1971 în revista de specialitate vest-germană VERKEHR UND TECHNIK, (№ 7/1971),care în acel an a făcut o amplă inventariere a mijoacelor de transport în comun din Europa de Est.
În prima fotografie, cea deținută de mine, de pe revista mai sus amintită.
În a doua fotografie, cea cumpărată de pe ebay.com și apoi postată chiar pe acest forum de un coleg.
Eu cred ca vreunul dintre autorii fotografiilor sau mostenitorii lor au pozele fizice ori negative ale filmelor.
Imi imaginez urmatorul scenariu: Fotograful pentru revista X fotografiaza vehiculele, tine un inventar exact al obiectivelor fotografiate, etc. Nu m-ar mira ca fotograful sa aiba in colectia personala fotografii, negative, etc, sa pastreze acasa copii ale materialelor trimise spre publicare. Sau editorul-sef al revistei.
Revista se publica, trec decenii. Revista respectiva dispare la un moment dat, sau se muta pe suport digital, sau nu mai pastreaza arhiva, sau asa ceva. Fotograful / autorul / editorul / etc moare. Persoana (pasionata de subiect sau nu) care mosteneste respectiva arhiva cauta pe net, observa ca aceasta poate fi monetizata, observa ca nu exista nimeni care sa detina copyright-ul (sau care sa vrea sa se ia la tranta in tribunal pentru copyright), si se apuca sa vanda colectia - niste €€€ in plus la casa omlui nu strica.
Concret, in cazul acesta descris de bucsan, daca fotografiile sunt prezentate ca originale, cel mai probabil vanzatorul este descendent legal al fotografului decedat (copil, nepot, frate, sot supravietuitor, whatever). In mod normal, la o revista, fotografii, autorii, graficienii, etc. sunt mentionati ca nume si platiti, dar copyright-ul apartine publicatiei. Daca insa publicatia (sau chiar editura unde aparea aceasta) nu mai exista, nu mai are cine sa se sesizeze pentru incalcarea drepturilor de autor daca persoana care are fotografiile fizice se hotaraste sa le monetizeze.