In Studiul de oportunitate privitor la achizitia autobuzelor electrice (va rog sa il studiati; e atasat pe prima pagina a acestui topic) apar tot fel de calcule. Evident, acestea sunt estimative.
Quote:
Valoarea actuala netă a investiției este de -12.351.875 lei, în consecință proiectul demonstrează necesitatea susținerii printr-o asistență financiară nerambursabilă consistentă. Valoarea este negativă datorită fluxului negativ din anul de implementare a proiectului care prin actualizare valorează mai mult decât în anii cu rezultate pozitive. Aceasta arată că proiectul nu este foarte profitabil din punct de vedere financiar și prin urmare, necesită contribuția unei finanțări din fonduri nerambursabile. În cazul acestui proiect, raportul cost-beneficiu este egal cu 0,93, valoare foarte apropiată de valoarea unitară, prin urmare proiectul este corespunzător și poate să fie finanțat.
De fapt, calculul teroretic nu are nici o treaba cu realitatea. De fapt, ai nevoie de doua (unii soferi ai CTP vorbesc chiar de 3) autobuze cu baterii pentru a acoperi programul de circulatie pe un traseu (ceea ce puteai face cu un singur autobuz sau troleibuz).
Quote:
Se poate observa din tabelul 7.4, faptul că pe parcursul unui an calendaristic pentru o distanță medie de deplasare egală cu media ponderată a distanțelor parcurse pentru cele cinci linii de autobuz considerate (27, 28, 30, 32, 32B), operând cu 30 de autobuze electrice în locul a 30 de autobuze clasice echipate cu motoare diesel, se pot reduce cheltuielile cu costurile combustibilului cu aproximativ 500.000 Euro, adică prețul unui autobuz electric. În cazul autobuzelor electrice cheltuielile cu utilitățile vor înregistra o creștere semnificativă, având în vedere că energia electrică este principala resursă consumată de autobuzele electrice pentru funcționarea lor (tabelul 7.5).
Desigur, postacii agresivi arunca mereu in putinii ochi curiosi placa cu "autobuzele au fost cu cofinantare elvetiana/europeana, deci noi nu am platit nimic". UE o fi vreun pom in care cresc bani pt. fiascobuze! Toti tac chitic, neamintind de cheltuielile neeligibile.
Nu exista nici un fel de informatie publica referitoare la costurile de intretinere si exploatare a acestor autobuze cu baterii. Probabil ca acestea sunt imense, ca altfel Boc/Neag nu au fi ratat ocazia de a se lauda public! Nu m-ar mira ca aceste costuri sa apara cumulate cu cele ale troleibuzelor, tocmai pt. a le ascunde. La Turda sau in alte orasele "mandre" aceste costuri uriase vor fi
teribil de vizibile!