TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 05:45

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 28 Aug 2007 11:39 
Offline
User avatar

Joined: Tue 21 Mar 2006 22:20
Posts: 11
Location: Suceava
Quote:
Social-democratii vor reintroducerea troleibuzelor

Presedintele Organizatiei Municipale a PSD Suceava, Virginel Iordache a afirmat luni, ca troleibuzele trebuie reintroduse pe strazile orasului, deoarece transportul cu aceste autovehicule este ecologic, eficient si economic.

Pe de alta parte, primarul PNL al Sucevei, Ion Lungu a spune ca cel putin pentru moment, transportul cu troleibuzele nu se justifica. Acesta sustine ca un troleibuz este cu 5-10 la suta mai scump decât un autobuz si a adaugat ca este nevoie de investitii si pentru înlocuirea retelei uzate de contact. O posibila reintroducere a transportului cu troleibuzele se poate face, spune primarul Lungu, abia dupa achitarea celor 30 de autobuze noi marca IRISBUS, achizitionate de municipalitate în sistem leasing.

http://www.newsbucovina.ro/actualitate/ ... buzelor268


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 01 Feb 2010 12:17 
TPL ar economisi anual 600.000 de euro dacă ar reintroduce transportul pe curent electric

Iniţiativa municipalităţii sucevene, de a promova transportul pe curent electric, printr-un forum internaţional, cu participanţi din Marea Britanie (Westeminster), Grecia (Zografou), Suedia (Stockholm) şi Germania (Frankfurt), care va avea loc la Suceava anul acesta, ar putea fi primul pas pentru o schimbare majoră în transportul public local.

“Acesta este şi viitorul transportului public în municipiul Suceava. Iată că în această primăvară, la primele autobuze Irisbus Iveco aduse, facem jumătate din norma de funcţionare. Ele au opt ani de funcţionare, iar patru au trecut deja.

Noi n-am renunţat niciodată la structura de troleibuze, se poate oricând reveni la ea. Transportul electric este atât ecologic cât şi economic”, a declarat primarul Sucevei, Ion Lungu, care speră ca fondurile necesare restructurării transportului public să fie asigurate în mare parte din finanţări europene.

Directorul TPL, Darie Romaniuc, spune că o asemenea iniţiativă ar fi mai mult decât benefică, pentru că, pe lângă un grad mult mai mic de poluare într-o comunitate urbană de proporţii, ar fi făcute economii semnificative.

Economii de 40-50% din consumul de carburant

Conform directorului TPL, cele mai mari economii sunt cele la carburanţi, pentru că, în prezent, jumătate din veniturile lunare ale societăţii de transport public local merg pe motorina necesară autobuzelor şi microbuzelor.
Lunar, cele 33 de autobuze Irisbus Iveco din parcul auto al TPL Suceava consumă minim 110.000 de litri de carburant, pentru a parcurge traseele stabilite, zi de zi. Practic, într-un an sunt cheltuite aproximativ 1,3 milioane de euro numai pentru achiziţionarea de carburant.

“Dacă în loc de autobuze am folosi troleibuze pe curent electric, economia la combustibil ar fi de 40-50%. Cheltuielile de întreţinere a acestor troleibuze sunt de asemenea ceva mai mici, în schimb sunt mai mari cele de exploatare a reţelei de curent electric. Investiţia iniţială, pentru a pune la punct un sistem de transport public bazat pe curent electric, este foarte mare, atât pentru reţeaua electrică cât şi pentru mijloacele de transport, care sunt aproape duble la preţ faţă de un autobuz pe motorină”, a explicat Darie Romaniuc.

Faptul că transportul electric este unul de viitor e demonstrat atât de intenţiile unor mari oraşe europene de a renunţa total la transportul pe carburant, în favoarea celui electric, cât şi de faptul că, de curând, în Bucureşti au fost achiziţionate 100 de troleibuze noi, Irisbus Iveco, care arată exact ca autobuzele de aceeaşi marcă folosite de TPL Suceava, doar că au deasupra mecanismul de conectare la reţeaua electrică.

Diferenţa e că, dacă un autobuz Irisbus Iveco costă 170.000 de euro, un troleibuz produs de aceeaşi firmă costă peste 270.000 de euro.

Transportul electric din Suceava, desfiinţat în urmă cu patru ani

Ideea de a reveni la transportul electric vine la numai patru ani de la desfiinţarea reţelei de troleibuze din Suceava. Primele 15 troleibuze din municipiul reşedinţă de judeţ au fost introduse în 1987, alte 15 fiind aduse în 1989. În 1992, au mai fost cumpărate încă 14 troleibuze, încât societatea de transport public local (TPS) a ajuns să aibă 42 de troleibuze funcţionale.

Problemele societăţii au început după 1997, când, din cauza vechimii reţelei de curent, firele care alimentau troleibuzele se rupeau destul de des. În acest context au apărut maxi-taxiurile, care au luat cea mai mare parte a clienţilor TPS-ului, încât, în scurt timp, societatea a devenit falimentară.

În 2005, când a fost desfiinţat TPS, fiind înlocuit cu TPL, doar şapte troleibuze şi câteva microbuze mai erau funcţionale, iar reţeaua de curent, ruptă în zeci de locuri, ceda cu uşurinţă, de cele mai multe ori fiind agăţată de maşinile de mare tonaj care circulau prin oraş.

Achiziţia celor 30 de autobuze Irisbus Iveco de către Primăria Suceava şi a încă trei de către TPL, anul trecut, a făcut ca transportul public să poată fi asigurat în tot oraşul, în condiţii bune, fără timpi mari de aşteptare, cum se întâmpla pe vremea TPS-ului, dar a dus cu desfiinţarea totală a transportului electric.

Cele şapte troleibuze au fost trase pe dreapta, reţeaua de cabluri a fost desfiinţată pe câteva tronsoane, unde apăreau cele mai frecvente probleme, iar restul a intrat în conservare.


Cosmin Romega, Monitorul de Suceava, 1.02.2010
http://www.monitorulsv.ro/Local/2010-02 ... t-electric


Attachments:
Suceava.JPG
Suceava.JPG [ 107.94 KiB | Viewed 17174 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Feb 2010 15:15 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Articolul a fost preluat si de cotidianul Evenimentul: http://www.evenimentul.ro/articol/tpl-a ... ctric.html


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 11:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Facem parte din Grupul de lucru pt. implementarea proiectului EVUE in Suceava si vom participa la prima sedinta, in 14 aprilie 2010.

Materialele EVUE, in atasament.

Iata ce am transmis participantilor.

Quote:
Dezvoltarea transportului ecologic în municipiul Suceava

1.Introducere

Uniunea Europeană se implică în mod constant în dezvoltarea sistemelor de transport electric, considerându-se că răspund cel mai bine celor 3 parametri definitorii: “ecologie, economie, ergonomie”.

Uniunea Europeană a elaborat în data de 30 septembrie 2009 un plan de acţiune pe patru ani care cuprinde 20 de măsuri vizând modernizarea sistemelor de transport pentru ca acestea să devină mai eficiente şi mai durabile. Măsurile prevăd, printre altele, drepturi sporite pentru persoanele care circulă cu mijloacele de transport în comun şi suplimentarea fondurilor alocate dezvoltării transportului public cu vehicule “zero emisii”, cu consum energetic mic.

Abordarea acestor provocări este esenţială pentru succesul strategiei globale a Uniunii Europene de combatere a schimbărilor climatice şi de promovare a creşterii economice şi a dezvoltării durabile.

Prin Programul Operaţional Regional se finanţează “extinderea şi/sau modernizarea reţelei liniilor de tramvai şi troleibuz şi a infrastructurii aferente”, contribuţia municipalităţilor fiind de 2% din valoarea eligibilă a proiectului. Acest pachet de finanţare a fost accesat de către Craiova (introducerea troleibuzului şi reabilitarea reţelei de tramvai), Vaslui, Baia Mare (extinderea reţelei de troleibuze), Galaţi, Brăila, Reşiţa, Ploieşti şi Cluj (reabilitarea infrastructurii troleibuzului sau tramvaiului). Piteşti, Oneşti sunt localităţi ce au prevăzut în Planul Integrat de Dezvoltare Urbană introducerea transportului ecologic cu troleibuze.

2. Starea actuală

Sistemul de transport cu troleibuze a fost introdus în municipiul Suceava în data de 15 august 1987. În urma extinderilor din anii 1991, 1993 şi 1994, reţeaua electrică racorda gările şi centrul cu marile cartiere, troleibuzul fiind principalul mijloc de transport public.

Lipsa investiţiilor în reţeaua electrică şi în mijloacele de transport precum şi piratarea maxi-taxi au dus la desfiinţarea transportului electric în data de 2 aprilie 2006.

Condiţiile moderne oferite de noile autobuze Irisbus Citelis au readus încrederea locuitorilor în transportul public, cu efect în creşterea încasărilor TPL S.A.

La ora actuală există vechea reţea electrică, descompletată, aflată într-o stare precară. Implementarea unui sistem modern de transport ecologic cu troleibuze presupune dezafectarea şi valorificarea întregii reţele electrice (fir contact Cu TTb 80 cu o lungime de cca 11 km cale simplă de rulare, cablurile de injecţie, substaţiile de redresare, traverseele de sârmă, alte piese ale reţelei), pastrând doar consolele metalice ce vor fi revopsite.

3. Mediatizarea proiectului

Este nevoie de o identitate a proiectului, noi propunând o siglă cu un troleibuz denumit “EcoBus” şi folosirea elementelor definitorii pentru acest proiect: transport ecologic, economic, ergonomic.

Este necesară mediatizarea în mass-media locală şi centrală şi distribuirea materialelor informative în mijloacele de transport TPL.

4. Realizarea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic şi a proiectului tehnic de execuţie

Sunt accesibile două surse de finanţare:
a) fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional, Axa prioritară 1 (descris anterior)
b) fonduri alocate prin Hotărâre de Guvern

Achiziţionarea troleibuzelor propriu-zise nu este considerată o cheltuială eligibilă în Programul Operaţional Regional. Se va apela la resurse guvernamentale şi locale sau, de exemplu la o linie de credit flexibilă cum este cea dată de Banca Europeană pt. Reconstrucţie şi Dezvoltare, instituţie ce are la activ alocare fonduri pentru transportul electric.

Ar fi de dorit implicarea Consiliului Judeţean, prin extinderea transportului cu troleibuze în localităţile învecinate şi transformarea TPL S.A. în operator metropolitan de transport.

Costuri troleibuze: troleibuz simplu de 12 m: 180-300.000 euro; troleibuz articulat de 18 m: 210-500.000 euro/unitate.

Se va realiza fişa proiectului şi o valoare estimativă a acestuia, ţinându-se cont de proiectarea unei reţele electrice ce permite absorbţia vibraţiilor (elemente tip Kummler-Matter, Furrer-Frey sau Esko), macaze şi încrucişări moderne, ce permit viteze mari de tranzitare, substaţii noi de redresare pt. acţionarea în curent alternativ, înlocuirea stâlpilor de beton cu unii de metal, cu design atrăgător, mai ales în zona centrală şi folosirea traverseelor de sârmă.

Organizaţia Non-Guvernamentală “Transira” va organiza vizite în Salzburg şi Szeged, oraşe cu sisteme moderne de troleibuze, putându-se pune bazele unei colaborări cu TPL S.A. Suceava.


Attachments:
EVUE Sv.zip [1.18 MiB]
Downloaded 692 times
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 17:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Transportul in comun electric, promovat la Suceava

14.04.2010
http://www.newsbucovina.ro/social/31826 ... la-suceava

Din partea ONG Transira a participat Andrei Harabagiu.


Attachments:
5883.jpg
5883.jpg [ 123.11 KiB | Viewed 16868 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 28 Mar 2011 20:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Vineri 25 martie a avut loc o noua intalnire a Grupului de lucru pt. implementarea proiectului EVUE, la care am participat eu si Andrei Harabagiu din partea ONG Transira. Din partea presei a participat doar un domn de la newsbucovina.ro si doar la finalul intalnirii.

Mai multe detalii, zilele urmatoare. Doar un comentariu, referitor la articolul de mai jos. Spuneam ca este nevoie de introducerea unor troleibuze noi, cu consum mic de energie, pe traseele principale (2, 4, 5). Reintroducerea unor troleibuze pe un singur traseu, ce sa circule pe o retea nemodernizata, nu este o solutie fezabila.

Transportul electric in comun revine in atentia autoritatilor publice locale

La masa rotundă au participat şi reprezentanţi ai organizaţiilor nonguvernamentale ce promovează transportul electric, care au apreciat că pentru a introduce troleibuzele la nivelul municipiului Suceava şi pentru a avea un număr mic de mijloace de transport, cheltuielile de întreţinere a reţelei ar fi mult mai mari decât sunt în momentul de faţă la transportul Diesel.

Pe de alt parte, reprezentanţi ai Protecţiei Mediului Suceava sunt de părere că principala problemă o constituie accesarea de fonduri europene arătând faptul că Gevernul ar trebui să dea nişte hotărâri în acest sens.


http://www.newsbucovina.ro/exclusiv/372 ... ice-locale


Attachments:
Suceava martie 2011.jpg
Suceava martie 2011.jpg [ 128.6 KiB | Viewed 16183 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 31 Mar 2011 13:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Acordul de parteneriat si minuta intalnirii din 25 martie 2011.


Attachments:
Acord asociere proiect EVUE.pdf [1.4 MiB]
Downloaded 362 times
minuta 25 martie 2011 si anexe.pdf [1.03 MiB]
Downloaded 400 times
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Apr 2011 12:33 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
E posibil ca Suceava să se întoarcă la troleibuze

Astăzi, a demarat investiţia privind modernizarea sistemului de iluminat public din municipiul Suceava. Lucrările sînt executate pe artera principală de circulaţie, de la intrarea dinspre Fălticeni pînă la ieşirea spre Botoşani. Proiectul are o valoare de 82 de miliarde de lei vechi şi este cofinanţat din fonduri europene. De investiţie se ocupă un consorţiu de trei firme format din „Loial Impex” Suceava, „Energobit” Cluj-Napoca şi „Elco” Botoşani.

Primarul Sucevei, Ion Lungu, a declarat, astăzi, pentru Radio Top, că vor fi înlocuiţi 170 de stîlpi şi se vor monta 640 de noi corpuri de iluminat, dar şi cabluri electrice subterane pe o distanţă de 25 de kilometri. Întrebat dacă stîlpii de la fosta reţea de troleibuz vor rămîne pe marginea drumului alături de cei de iluminat, domnul Lungu a răspuns pozitiv. Primarul a declarat că aceştia vor fi păstraţi pentru că este posibil ca, în viitor, să se revină la transportul ecologic, cel cu troleibuzele.


http://www.radiotop.ro/e-posibil-ca-suc ... roleibuze/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 Apr 2011 18:17 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
La intalnirea de la Suceava a Grupului de lucru EVUE a participat si directorul TPL Suceava, dl. Darie Romaniuc. A fost o intalnire in care s-a discutat deschis, argumentat, constructiv.

Am reiterat ideea ca pt. a cere locuitorilor din Suceava sa-si procure vehicule electrice, prima data trebuie ca municipalitatea sa bage in priza transportul macro, transportul public. Preocuparea de atragere de fonduri europene si informarea referitoare la ce progrese fac altii sunt singurele beneficii ale proiectului EVUE pt. Suceava.

In ceea ce priveste troleibuzele, am venit cu informatii referitoare la costurile (re)introducerii acestui tip de transport (tinand cont de materialele utilizate) si la costurile de exploatare din cateva orase. Directorul TPL a avut o prestatie stearsa, neexplicandu-mi (public) cum de si-a permis sa vina nepregatit la intalnirea noastra. Acesta a fost director si cand troleibuzele functionau, dar se vede ca managementul defectuos al acestuia si nepasarea autoritatii locale au dus la colapsul previzibil al transportului electric.

Am conchis ca daca factorii de decizie locali (primar, in speta, si Consiliul local majoritar) doresc reintroducerea troleibuzului in Suceava, aceasta se va transforma in realitate, indiferent de ceea ce doresc Romaniuc sau Sintea.

In articolul de mai jos se vorbeste de faptul ca reteaua a fost casata in 1990. Cum asa??? Doar dupa 5 ani de exploatare??

Suceava s-ar putea intoarce la troleibuze

Primarul Ion Lungu spune ca nu doreste inlocuirea stalpilor de beton ai vechii retele de transport electric intrucat trebuie vazut in ce masura va fi de actualitate reintroducerea troleibuzelor in contextul casarii autobuzelor. Directorul societatii TPL SA Suceava, Darie Romaniuc, nu exclude ca acest lucru sa se produca in contextul unei crize ori a unei scumpiri a carburantilor la care sa se adauge si noi prevederi pe linie de mediu


Primaria municipiului Suceava are in vedere varianta reintroducerii troleibuzelor in sistemul de transport public de calatori, insa acest lucru nu se va putea petrece mai devreme de 2014. Intrebat daca stalpii de la fosta retea de troleibuz vor ramane pe marginea drumului alaturi de cei de iluminat, primarul Ion Lungu a raspuns pozitiv. El a declarat ca acestia vor fi pastrati pentru ca este posibil ca, in viitor, sa se revina la transportul ecologic, cel cu troleibuze.

Inlocuirea actualilor stalpi de beton ai vechii retele de transport electric a fost pusa in discutie in contextul in care a demarat un proiect cu finantare europeana privind reabilitarea retelei de iluminat public de pe artera principala de circulatie a municipiului resedinta de judet. Pentru ca in proiectul respectiv o mare parte din stalpi sunt mentinuti, fiind inlocuite cablurile subterane, s-a pus problema daca nu ar fi cazul ca si acestia sa fie schimbati. Raspunsul a fost negativ intrucat cei mai multi dintre stalpi sunt din beton si se prezinta inca bine, nefiind necesare tot felul de interventii pe cand daca s-ar fi inlocuit ar fi necesitat costuri foarte mari.

Un alt argument avut in vedere de primarul Ion Lungu este cel de reintroducere a troleibuzelor, iar in acest context este necesara mentinerea in functiune a cat mai multi stalpi cu putinta din sistemul de transport electric. Primarul Sucevei a spus ca nu trebuie exclusa varianta reintroducerii troleibuzelor, doar ca mai trebuie asteptata o perioada de timp pana la casarea actualelor autobuze, 30 din cele 33 fiind cumparate cu circa cinci - sase ani in urma. Cum casarea acestor mijloace de transport in comun are loc dupa o perioada de opt ani, este posibila eventuala reintroducere a troleibuzelor abia din 2014.

Directorul societatii TPL SA Suceava, Darie Romaniuc, a declarat ca o astfel de investitie ar fi de dorit, avand o serie de avantaje fata de actualul sistem public de transport in comun bazat pe autobuze si, in subsidiar, pe microbuze. Totusi, va fi o investitie mare, atrage atentia Darie Romaniuc, iar in acest context trebuie din timp pregatit terenul si cautate oportunitati de finantare. "Este posibil ca o astfel de investitie sa nu fie, in perioada urmatoare, doar un banal deziderat, ba chiar sa ajunga mai curand o necesitate in contextul unor crize ale combusibililor fosili ori a scumpirii exagerate a acestora. De altfel, intr-un viitor mai indepartat este de preconizat ca sa se puna accent pe transportul ecologic, daca e sa avem in vedere o directiva a Comisiei Europene care stabileste ca din 2030 sa se elimine utilizarea, in centrele urbane, a mijloacelor de transport care circula pe baza de combusibili fosili", a declarat Darie Romaniuc.

Cat priveste actuala retea de transport electric, directorul SC TPL SA Suceava a admis ca, pe alocuri, modul in care s-au amplasat stalpii nu este prea convenabil pentru unii participanti in trafic, dar a precizat ca in 1987 situatia din Suceava era cu totul alta, numarul de autoturisme nefiind nici macar la un sfert din cel actual si nimeni din cei de atunci nu a preconizat o crestere atat de mare a numarului de autoturisme. Totusi, inlocuirea stalpilor actuali este o lucrare costisitoare si care nu s-ar justifica din punct de vedere economic, cata vreme stalpii respectivi nu s-au uzat fizic.

Cea mai mare problema o reprezinta reteaua de cabluri aeriene destinata pentru transportul electric. Aceasta era casata inca din anii 90 iar in prezent jumatate a fost scoasa intrucat era depreciata. Cealalta jumatate trebuie inlocuita pentru ca si aceasta este uzata. Doar inlocuirea acestor cabluri cu altele noi ar fi o investitie de ordinul milioanelor de lei, la care s-ar mai adauga cea legata de achizitia unor noi troleibuze.

Una din variantele avute in vedere ar fi si cea a inlocuirii actualelor motoare de la autobuzele Irisbus cu motoare electrice. La prima vedere, aceasta ar putea duce la o economie, insa nu toata lumea ar fi de parere ca este o investitie oportuna. "Nu se poate face dintr-o vechitura o masina noua", a spus Darie Romaniuc. El a spus ca din punct de vedere tehnic este posibila inlocuirea motoarelor Diesel cu motoare electrice, dar asta nu inseamna ca vechile autobuze vor fi noi si nu vor putea aparea alte probleme care sa nu fie legate de motorizare. Din punctul sau de vedere, ar fi, totusi, de preferat ca, in cazul in care se va decide clar ca peste cativa ani sa fie reintroduse troleibuzele, sa fie achizitionate astfel de mijloace de transport in comun decat sa se inlocuiasca motoarele la actualele autobuze care deja incep sa se uzeze fizic tot mai mult.


http://www.ziaruldeiasi.ro/regional/suc ... uze~ni79hg
http://www.obiectivdesuceava.ro/v2/loca ... roleibuze/


Attachments:
Suceava troleu vechi.jpg
Suceava troleu vechi.jpg [ 41.68 KiB | Viewed 16048 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 14 Aug 2011 13:45 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Între amintire şi certă soluţie a viitorului ecologic
Transportul electric în Suceava


În urmă cu 24 de ani, pe 15 august, la Suceava era dată în folosinţă prima linie de troleibuz, Suceava – Gara Burdujeni. Tot atunci a fost inaugurat şi pasajul rutier peste calea ferată din Burdujeni.

Troleul, cum a intrat apoi în limbajul suceveanului de rând (care plătea pe bilet, în anul de graţie 1989, 1,25 lei), a devenit, până pe 31 martie 2006, când a circulat pentru ultima oară în municipiul reşedinţă de judeţ, parte din viaţa de zi cu zi a unui oraş cu peste 100.000 de locuitori şi tot atâţia potenţiali călători.

A fost un lucru bun pentru suceveni? O fi fost rău sau inutil? La 6 ani de când „coarnele” troleibuzelor nu mai sar, cum săreau, de pe cablurile de cupru ale liniarului nostru oraş, în plină eră a puternicelor autobuzelor IVECO implementate în peisajul urban de municipalitate, cine mai stă să-şi aducă aminte?...

A fost odată

Cineva totuşi stă şi n-ar sta chiar degeaba, dată fiind noua orientare a bătrânei Europe, care spune, prin directivă oficială, ca, până în 2030, toate mijloacele de transport în comun de pe continent să nu mai folosească niciun fel de combustibil fosil.

Petru Cuciureanu, astăzi în vârstă de 80 de ani, fostul director al IJTL (Întreprinderea Judeţeană de Transport Local) Suceava, era în plină funcţie în 1987, atunci când s-a... născut troleul în municipiul reşedinţă de judeţ. S-a vrut, explică domnia sa, diminuarea poluării fonice, dar mai ales a celei produse de gazele de eşapament. Atunci, ca şi acum, cuvântul poluare era pe buzele tuturor şi deschidea ca prin mi-nune sau închidea multe uşi.

La Suceava, uşa a fost deschisă într-o şedinţă de partid de şcheianul Vasile Poroch, pe atunci viceprimar, iar până ce viitorul mijloc de transport n-a mai fost decât un pas. Mă rog, mai mulţi, primul fiind montarea stâlpilor grei din beton.

„Fiecare lucru a avut beleaua lui. S-a vrut, la început, să se introducă în Suceava tramvaie. Numai că nu erau fezabile pentru zona noastră, care e în pantă. Şi-apoi nu existau atâţia călători ca la Iaşi, Timişoara sau Bucureşti... S-a renunţat la tramvaie, care au plecat la Botoşani...”, îşi aminteşte inginerul pensionar. Douăzeci de tone de cupru au fost necesare pentru a lega între ele cartierele Obcini şi Burdujeni. Cuprul a fost obţinut – pe atunci România încă îl exploata cu succes –, fiind ulterior dirijat către fabrica de profil din Câmpia Turzii, unde a fost profilat.

„Ţin minte că la început aveam 18 troleibuze. Mai rămăseseră 5 autobuze, maxi-taxiuri şi taxiuri. Însă troleibuzele, articulate sau nu, vă amintiţi că existau cu burduf şi fără burduf, au fost o mană cerească pentru Suceava. Elegant, frumos şi fără zgomot, aşa se circula. Vă amintiţi, poate şi cum se circula cu autobuzul, mai ales la orele de vârf. Am stat într-un rând, de curiozitate, înainte de introducerea troleului, să văd câţi oameni coboară pe platforma industrială şi m-am speriat. Nu se mai terminau... de coborât. Unde încăpuseră atâţia şi cum or fi stat ei, greu de presupus. Sau uşor. Una peste alta, troleibuzul exista şi ducea şi aducea fără probleme miile de suceveni la şi de la serviciu. Pe atunci, exista încă platforma industrială a Sucevei”, evocă octogenarul.

Viabil, rentabil, necesar

Reintroducerea troleibuzelor într-un oraş în care stâlpii de susţinere a reţelei au rămas în picioare e un lucru de studiat, adaugă domnia sa. „Nu văd de ce nu s-ar reintroduce, mai ales că, din câte citesc, dl primar Lungu chiar vrea să facă din Suceava un oraş cât mai puţin poluat. Am înţeles că unul dintre comandamentele pe care şi le-a im-pus este introducerea mijloacelor de transport electrice, mai ales că urmează să avem şi centrală termică ecologică. Bineînţeles, trebui făcute studii aprofundate şi sunt sigur că se va lua soluţia cea mai bună”.

Actualul director al transportului sucevean în comun, ing. Darie Romaniuc, e de aceeaşi părere. „Transportul bazat pe electricitate înseamnă viitorul. Şi cred că e viabil, rentabil şi necesar. Din toate punctele de vedere. În primul rând, costurile de întreţinere a parcului auto s-ar diminua considerabil, iar energia electrică ar fi mai ieftină decât carburanţii. Din 2013, UE va aloca fonduri importante ţărilor componente pentru modernizarea, în acest sens, a transportului în comun. Iar linia nu e decât una singură: electricitatea. Troleibuzul e o opţiune pentru oraşul Suceava”, spune domnia sa.

În 1990, inginerul Romaniuc era şef de coloană la IJTL, devenind apoi inginer-şef. „Am prins toate transformările, ca să zic aşa, ale transportului în comun la Suceava, toate zbaterile lui. Îmi amintesc că, în 1996, erau 46 de troleibuze la ceea ce se chema TPS. Ei bine, aceste troleuri efectuau 260 de curse pe zi, deci de 260 de ori treceau pe acelaşi fir. La început, prin 1990, când încă exista IRIC-ul, aveam contract pentru seu de oaie, cea mai fiabilă şi mai bună vaselină pentru cablurile noastre. Când s-a închis, am încercat noi cu vaselină autohtonă, fabricată nu ştiu pe unde, dar nu prea mergea. Firele se rupeau într-o veselie. Acum, când piaţa europeană e deschisă nu cred că ar mai fi vreo problemă cu cablurile, în cazul în care s-ar reintroduce troleibuzul. În fine, am avut discuţii cu dl primar pe tema transportului electric, ba chiar pe tema troleibuzelor. În contextul actual, e o soluţie. În general transportul în comun bazat pe electricitate va fi o soluţie. Va trebui să ne adaptăm, într-un fel sau altul”, spune directorul.

Ion Lungu, artizanul transportului bazat pe energie electrică

Municipalitatea suceveană acţionează pe trei direcţii pentru ca Suceava să devină primul oraş din ţară cu transport public cu adevărat ecologic. Potrivit edilului-şef Ion Lungu, pentru realizarea acestui obiectiv se are în vedere producerea energiei electrice ecologice prin noua centrală ce va folosi biomasă vegetală, realizarea infrastructurii pentru alimentarea cu energie electrică a autovehiculelor electrice, atât în parcări, cât şi în actualele staţii de carburanţi, şi introducerea în circulaţie a autobuzelor electrice pentru transportul public de călători.

Din 2012 va fi pusă în funcţie în municipiu noua centrală de cogenerare construită de Adrem Invest, centrală ce va produce energie verde, având module ce vor folosi drept combustibil biomasa forestieră şi plante energetice. Municipalitatea implementează, în colaborare cu firma Renault, un proiect privind instalarea unor prize de alimentare cu energie electrică, în parcări sau staţii de combustibili, pentru un parc de 50 de maşini electrice, urmând ca şi Primăria să achiziţioneze câteva maşini electrice.


http://www.newsme.ro/actualitate/transp ... logic.html

http://www.crainou.ro/?module=displayst ... y_id=41763


Attachments:
5051.JPG
5051.JPG [ 34.93 KiB | Viewed 15578 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 10 Jan 2013 19:52 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Proiectul EVUE s-a incheiat.

A fost un prilej de neratat pt. mine pt. a readuce pe tapet introducerea transportului ecologic cu troleibuze moderne. Nu stiu daca se va materializa acest proiect, se vorbeste si despre "autobuze electrice", confundandu-se acestea cu autobuzele hibrid.


Attachments:
EVUE Final Report October 2012-RO.pdf [3.83 MiB]
Downloaded 358 times
PLActiune Suceava-RO final.pdf [5.48 MiB]
Downloaded 286 times
Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 19 May 2016 10:57 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Quote:
bukarest@eda.admin.ch, drp@gov.ro, buc.vertretung@eda.admin.ch

Din presa am aflat ca municipiul Suceava doreste achizitionarea a 40 de autobuze electrice, cu cofinantare romano-elvetiana.

Dorim sa punem in evidenta urmatoarele aspecte:

-Suceava a beneficiat de transport ecologic zero poluare, cu troleibuze. Acesta a fost desfiintat de catre primarul Lungu in mod abuziv, fara a exista temeiul legal, anume Hotarare de Consiliu local, lipsind si dezbaterea publica. Au fost achizitionate autobuze diesel, primarul afirmand ca reteaua electrica va fi conservata, in vederea reactivarii sale, dorindu-se achizitionarea unor troleibuze noi.

https://www.monitorulsv.ro/Local/2010-0 ... t-electric

http://www.obiectivdesuceava.ro/v2/loca ... roleibuze/

-Nu numai ca nu s-au reintrodus troleibuze, dar reteaua a fost complet demontata in anul 2015, primarul Lungu aducand in discutie "autobuzele electrice". Am cerut informatii Primariei Suceava: de ce a fost demontata reteaua de troleibuz, in baza caror acte, ce firma a demontat reteaua, ce s-a intamplat cu firul de cupru, cu substatiile de redresare si cladirile aferente, fara a primi raspuns.

Modul abuziv, ILEGAL, de distrugere a unei investitii poate fi repetat si in cazul "autobuzelor electrice", motiv pt. care cerem RESPINGEREA FINANTARII PROIECTULUI CU FONDURI ROMANO-ELVETIENE. Nu putem fi de acord cu acest mod de lucru, sa desfiintam ceva pt. altceva, repetand un lant al coruptiei si al incompetentei.

Un alt motiv de respingere a finantarii "autobuzelor electrice" este reprezentat de faptul ca acesta este doar un subiect politicianist, folosit cu predilectie in campania electorala, neexistand studii referitoare la exploatarea si intretinerea acestor vehicule.

Exemplul relevant este chiar cel al Elvetiei: nu exista oras care sa aiba autobuze electrice (exista un prototip Hess, folosit in Geneva, proiectul TOSA). In schimb orasele Elvetiei investesc in dezvoltarea retelei de troleibuz si in achizitionarea de troleibuze cu supercapacitori sau baterii, inclusiv a troleibuzelor de 24 m (Geneva, Zurich, Lucerna, Lausanne, Biel, Berna, Fribourg, Neuchatel, Schaffhausen, Montreux, etc.). Dorim ca Elvetia sa ajute Romania in dezvoltarea transportului ecologic cu troleibuzul in orase din Romania!


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 20 May 2016 18:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Primarul Sucevei, Lungu: "A avut loc licitație și pentru proiectul de dezvoltare al transportului public în municipiul Suceava, pentru finanțarea achiziției celor 40 de autobuze electrice. A fost desemnat un câștigător, sper să nu fie contestații, fiind vorba despre bani angajați din fonduri elvețiene". http://www.obiectivdesuceava.ro/local/p ... i-viitori/

Thomas Stauffer, Head of the Swiss Contribution Office, Embassy of Switzerland in Romania: "Proiectul co-finantat din fondul contributiei elvetiene pentru Romania are ca obiect achizitionarea de vehicule electrice în cadrul parcului auto al Municipiului Suceava pentru servici sociale (15 vehicule), a unui numar de 10 biciclete electrice, crearea infrastructurii de încărcare aferente acestora (incluzand 14 statii incarcare, locuri de parcare si un panou photovoltaic) în vederea reducerii consumului de combustibil şi emisiilor de CO2. Tot proiectul este destinat imbunatatirii si eficientizarii activitatilor sociale acordate de catre municipalitate cetatenilor ei si comunitatii locale. Proiectul nu are nici o legatura cu un presupus transport public urban cu autobuze electrice".


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group