Adio, troleibuze!
După 26 de ani de funcÅ£ionare, troleibuzele din Sibiu vor fi desfiinÅ£ate în 15 noiembrie anul acesta. Primul troleibuz, aÅŸa cum îl cunoaÅŸtem, a circulat la Sibiu în 17 august 1983. Mai întâi au fost date în folosinÅ£ă două linii T1 ÅŸi T2. Apoi treptat proiectul a fost extins pe mai multe linii. ,,Lucram pe vremea aceea la instalat cabluri. Se lucra până seara târziu să dăm lucrarea gata. Eram aÅŸa de mândri. Păcat că acum totul va fi desfiinÅ£at", îşi aminteÅŸte nea Nelu, fost angajat al Tursib. Joi, Consilierii Locali au votat desfiinÅ£area tuturor liniilor de troleibuz ÅŸi înlocuirea lor cu autobuze. "Starea tehnică a parcului de troleibuze este precară datorită vechimii de peste 20 de ani ÅŸi rulajul mare", motivează cei de la Tursib această înlocuire.
Fanii troleibuzelor contra-atacă
AsociaÅ£ia Transira se opune vehement înlocuirii troleibuzelor din Sibiu "Proiectul consfiinÅ£eÅŸte distrugerea transportului ecologic cu troleibuze, distrugere începută încă din anul 2006, asupra căreia am atras atenÅ£ia în mod repetat", declară pe site-ul asociaÅ£iei, preÅŸedintele acesteia, Silviu Sîntea. La ora actuală reÅ£eaua de troleibuze din Sibiu măsoară cca 24 km cale simplă de rulare. AceeaÅŸi lungime a reÅ£elei de troleibuze o are TimiÅŸoara. DiferenÅ£a constă în faptul că în municipiul de pe Bega circulă 50 de troleibuze noi ÅŸi se doreÅŸte extinderea reÅ£elei de troleibuze ÅŸi achiziÅ£ionarea a cel puÅ£in încă 10 troleibuze, iar în municipiul de pe Cibin circulă 7 troleibuze. ,,Se aminteÅŸte de faptul că o comisie tehnică din cadrul priÂmăriei a constaÂtat că troleibuzeÂle actuale sunt vechi, că starea reÅ£elei electrice ÅŸi a substaÅ£iilor de redresare este nemulÅ£umitoare ÅŸi că troleibuzele produc blocaje în trafic. Chiar dacă aceste constatări ar fi corecte se naÅŸte o întrebare firească: de ce nu s-au luat măsurile corespunzătoare pentru a nu se ajunge la starea precară a transportului electric sibian? Ce este mai viabil: să desfiinţăm infrastructura existentă (valoarea acesteia, finanÅ£ată cu bani publici, este de cca 1 milion euro) sau să alocăm fonduri pentru modernizarea infrastructurii?", se întreabă Sîntea. Pe forumul asociaÅ£iei se poartă discuÅ£ii intense despre salvarea sistemului de troleibuze la Sibiu de specialiÅŸti ÅŸi fani ai acestor mijloace de transport din toată România.
7 noiembrie
La această dată susţinătorii troleibuzelor vor veni la Sibiu pentru a circula o ultimă dată cu acest mijloc de transport la Sibiu. "Datorită faptului că ne mai despart puţine zile până la sfârşitul troleibuzului sibian, m-am gândit să lansez o invitaţie doritorilor de plimbare cu troleibuzul! Data cea mai bună am stabilit-o pentru 7 noiembrie. Asta este exact penultima sâmbătă cu troleibuz în Sibiu! Putem să ne plimbăm cu troleibuzul pe cele 2 trasee rămase (oarecum şi trasee istorice)", aşa sună invitaţia adresată fanilor.
Istoria troleibuzelor în judeţul Sibiu
ÃŽn data de 17 august 1983, datorită eforturilor directorului de atunci, Căpraru, se introduce troleibuzul, acesta circulând pe două rute, fiind aduse din BucureÅŸti (ITB) 20 bucăţi troleibuze de culoare albastră, cu numerele de inventar cuprinse între 228-247. ReÅ£eaua de troleibuze se va extinde treptat, fiind aduse la Sibiu troleibuze articulate noi, dotate cu trăgătoare. Se mai aduc ÅŸi troleibuze uzate IT BucureÅŸti. Pe măsură ce troleibuzele învechite se casează, echipa de troleibuze a IJTL Sibiu (fosta IT Sibiu) se înnoieÅŸte continuu. Autobuzele ÅŸi troleibuzele vechi erau trecute în conservare, pentru piese de schimb, într-un depou situat pe str. Preot Baca. Acest loc este acum teren arabil. Trebuie menÅ£ionat faptul că în 1989 se dă în folosinÅ£ă prima linie de troleibuz din municipiul MediaÅŸ, judeÅ£ul Sibiu, T1 Gară - Automecanica. Se aduc de la Sibiu câteva troleibuze vechi de probă ÅŸi mai apoi 4 troleibuze uzate IT BucureÅŸti, vopÂsite portocaliu înÂchis, păstrându-se numerotarea pracÂticată la Sibiu. Alte troleibuze sibiene care au luat drumul MeÂdiaÅŸului sunt în cirÂculaÅ£ie ÅŸi astăzi, cu acelaÅŸi număr de inventar. După eveniÂmenÂtele din deÂcemÂÂbrie 1989 actiÂvitatea de tranÂsport urban din municipiul Sibiu cunoaÅŸte un declin accentuat, la fel ca toate regiile de transport din Å£aÂră: mijloace de tranÂsport vechi, lipÂÂsa investiÅ£iilor, traÂÂsee anulate. După tergiversări, se înÂfiinÅ£ează actuala soÂcietate TURÂSIB (aflată în subordinea ConÂsiliului Local) care, treptat-treptat se va pune pe picioare. Au fost achiziÅ£ionate din Weimar 5 troleibuze Skoda 14Tr03. A fost adus ÅŸi un troleibuz din Geneva (GENF). Åži-au făcut apariÅ£ia troleibuzele româneÅŸti moderne, troleibuze arÂtiÂcuÂlate ÅŸi nearticulate ROCAR. Se primesc ÅŸi 4 troleibuze Volvo FBW donaÅ£ie de la TL Lausanne. Aceste troleibuze moderne, deÅŸi având ani buni în cârcă, au păstrat multă vreme numerele de inventar din Lausanne (chiar ÅŸi tăbliÅ£ele cu traseele originale, de exemplu 1 La Maladiere - Bellevaux). Apar după o vreme troleibuzele din Biel (Bienne), dar ÅŸi autobuzele din Belarus de tip MAZ, achiziÂÅ£ionate în leasing de la S.C. Dunărea GalaÅ£i. S-a realizat ÅŸi înlocuirea unei părÅ£i a reÅ£elei de troleibuz din Sibiu (tronsonul Calea Dumbrăvii - Gară) cu componente Siemens ale reÅ£elei de troleibuz din Kapfenberg. Cei din Kapfenberg au mai colaborat cu România, troleibuzele lor fiind aduse la MediaÅŸ, dar ÅŸi în Sarajevo.
"În majoritatea ţărilor europene se luptă pentru transportul electric, că este ecologic. Iar noi vrem să scoatem din Sibiu singurul mijloc de transport care nu poluează. Ar fi un afront pentru toţi cetăţenii oraşului dacă ar retrage transportul electric", a declarat presei Vasile Cinăzan, şoferul troleibuzului nr. 237 din Sibiu.
Călin Blaga, 23.10.2009
Sibiu100%
http://www.sibiu100.ro/index.php?page=articol&id=1109&sursa=articole&titlu=Adio, troleibuze!
Multumesc d-lui Calin Blaga pentru articol dar, mai ales, pentru punerea in pagina a acestuia. Pagina 7. Prin acest saptamanal, opiniile nostre vor ajunge in 60.000 de cutii postale. Dupa care, vom incepe strangerea de semnaturi si opinii pentru reintroducerea troleibuzelor (unora noi, evident). Saptamana viitoare vom declansa si campania de informare "Noul Tursib: mult zgomot pentru nimic", campanie ce a debutat deja pe forumul nostru.
|