TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Tue 17 Oct 2017 23:45

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
PostPosted: Mon 28 Sep 2015 20:42 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 749
Am o nelămurire: TV 2 E-ul care are:
-lunetă bipartită + scară pe acel montant gros
-fereastră zenitală deasupra uşii din spate:
e model fabricat doar în 1959 sau e unul dintre cele care s-au fabricat şi în 1960? Cucuveaua alungită există, ceea ce mă face să cred că e un model puţin anterior troleibuzelor ITB prevăzute cu stiplex pentru afişarea indicativului de traseu.

Legat de stiplex. Cum se făcea afişarea traseului?
1. Stiplexul avea o "fantă" pe unde se introducea un plastic translucid / o tablă cu indicativul de traseul?
2. Pe partea din faţă a stiplexului se lipea - ca un abţibild - indicativul de traseu?
3. Se scria pe stiplex cu ceva vizibil, dar care să se poată şterge?
4. E posibil ca, la unele TV 2 E-uri, stiplexul să fi fost montat la RK în locul cucuvelei alungite? Mă refer la perioada anilor 1963-1965. Teoretic, TV-urile cu cucuvea alungită trebuiau să treacă prin prima RK atunci.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 28 Sep 2015 23:33 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3500
OAB wrote:
Am o nelămurire: TV 2 E-ul care are:
-lunetă bipartită + scară pe acel montant gros
-fereastră zenitală deasupra uşii din spate:
e model fabricat doar în 1959 sau e unul dintre cele care s-au fabricat şi în 1960? Cucuveaua alungită există, ceea ce mă face să cred că e un model puţin anterior troleibuzelor ITB prevăzute cu stiplex pentru afişarea indicativului de traseu.
Dupa indelungi cercetari proprii, am convingerea ca doar in anul 1959 s-au fabricat TV 2-E cu caracteristicile indicate, iar a cincea fereastra zenitala a aparut sigur doar din toamna acelui an. E posibil insa ca unele exemplare fabricate in decembrie sa fi intrat in circulatie efectiv abia in ianuarie 1960. Dar, inceputul anului 1960 a fost marcat de introducerea noului "model 1960", care intr-o prima ipostaza nu avea deloc cucuvea, ci numai acel cadru pe care se putea fixa o placa din stiplex sau din tabla.
OAB wrote:
Legat de stiplex. Cum se făcea afişarea traseului?
1. Stiplexul avea o "fantă" pe unde se introducea un plastic translucid / o tablă cu indicativul de traseul?
2. Pe partea din faţă a stiplexului se lipea - ca un abţibild - indicativul de traseu?
3. Se scria pe stiplex cu ceva vizibil, dar care să se poată şterge?
4. E posibil ca, la unele TV 2 E-uri, stiplexul să fi fost montat la RK în locul cucuvelei alungite? Mă refer la perioada anilor 1963-1965. Teoretic, TV-urile cu cucuvea alungită trebuiau să treacă prin prima RK atunci.
Cel mai probabil se picta inscriptia cu vopsea direct pe stiplex (fie cu burete sau aerograf si sablon, fie de mana, cu pensula), existand cate o placa pentru fiecare traseu, care se agata in doua carlige cam la fel cu cele de pe botul vechilor autobuze din anii 50. Alta tehnologie nu era pe atunci accesibila (abziehbild, colant, serigrafie etc). Nu exista insa dovezi ca s-ar fi folosit stiplex la alte intreprinderi decat I.T. Bucuresti. De altfel, acesta era o marfa de import foarte rara, foarte scumpa si foarte ravnita in comunism. Exista o poza din Timisoara unde se vede ca era folosita o placa opaca de traseu montata pe acel cadru, deci nu stiplex. Exista poze din Brasov unde se vede doar cadrul gol, iar dupa o vreme si acesta a fost inlaturat, afisarea facandu-se deci doar in spatele parbrizului. Nu am vazut poze din Constanta sau Cluj cu submodelul fara cucuvea. La RK-uri in nici un caz nu s-au montat cadre pentru stiplex, ci cucuvele patratoase, unificandu-se astfel afisajele tuturor modelelor. La prima RK s-au pastrat in general vechile particularitati (cu exceptia schemelor de vopsire), dar de la a doua RK (1967-1968) au disparut cu certitudine majoritatea detaliilor provenind din anul 1959 sau inceputul anului 1960 - asta conform propriilor amintiri, pe care le pastrez destul de vii, dar si a unor fotografii edificatoare de la inceputul anilor 70.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 29 Sep 2015 08:50 
Offline
User avatar

Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
Posts: 1939
Location: Bucureşti
Stiplex ?? Era pur și simplu sticlă, sticlă de geam, aceeași care se folosea la ferestrele troleibuzului.
    Un exemplu de inscripționare, traseul 82, troleibuzul 4139.


    Attachments:
    1961_ITBucurești_TV-2E_m.jpg
    1961_ITBucurești_TV-2E_m.jpg [ 111.08 KiB | Viewed 1227 times ]
    Top
     Profile  
     
    PostPosted: Tue 29 Sep 2015 17:28 
    Offline

    Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
    Posts: 3500
    bucsan wrote:
    Stiplex ?? Era pur și simplu sticlă, sticlă de geam, aceeași care se folosea la ferestrele troleibuzului.
      Un exemplu de inscripționare, traseul 82, troleibuzul 4139.
      Am avut tot timpul aceasta banuiala, dar nu stiu de unde a rasarit ideea cu "stiplexul". Acest material se folosea doar in industrii de varf in anii 70-80 (de ex. aeronautica), nu prea avea cum si de ce sa il aiba ITB in anii 60. S-a mai folosit un fel de stiplex primitiv pentru ferestre curbe la autobuze in anii 50 (MTD, SR), pe vremea cand nu se producea inca la noi sticla securizata curbata (introdusa in premiera in 1962 la noile autocamioane SR si la troleibuzele TV 2-E).


      Top
       Profile  
       
      PostPosted: Tue 29 Sep 2015 18:10 
      Offline
      User avatar

      Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
      Posts: 749
      1. Care a fost logica desfiinţării cucuvelei alungite?

      2.
      Quote:
      existand cate o placa pentru fiecare traseu, care se agata in doua carlige cam la fel cu cele de pe botul vechilor autobuze din anii 50


      Şi cum se schimbau plăcile? Se cocoţa şoferul pe capotă? Avea o trapă? Din câte ştiu, cucuveaua avea (în interior) o uşiţă pe pe unde se introducea suportul pe care era inscripţionat indicativul de traseu.

      Din punctul meu de vedere, modalitatea afişării indicativului de traseu indică şi atitudinea pe care societatea de transport o are faţă de pasageri. De exemplu, ideea inscripţionării pe o placă de sticlă e chiar drăguţă. În alte cazuri:
      Quote:
      Exista o poza din Timisoara unde se vede ca era folosita o placa opaca de traseu montata pe acel cadru, deci nu stiplex. Exista poze din Brasov unde se vede doar cadrul gol, iar dupa o vreme si acesta a fost inlaturat, afisarea facandu-se deci doar in spatele parbrizului

      ori nu au existat posibilităţi financiare, ori nu s-a vrut, mergându-se pe ideea că "las' că merge şi aşa". Să nu uităm un lucru. În 1960 începea o perioadă de deschidere, când lucrurile păreau să o ia în direcţie bună şi de aceea, mă surprinde - puţin - faptul că unele întreprinderi de transport nu au luat în considerare şi acest aspect care - aşa cum spuneam - constituie parte a interfeţei întreprinderii cu publicul călător.

      3. Cum se ilumina indicativul (fie sticlă, fie tabla) dat fiind faptul că era "în aer liber"? Sau, noaptea, pasagerii trebuiau să se "chiorască" a să distingă numărul?

      4. Pe lateral (mă refer strict la 4139 şi la "colegii" acestuia) era acel cadru agăţat în spatele penultimei ferestre în care se punea tabla? E posibil să fi avut becuri pentru iluminare?

      5. În spate unde se găsea indicativul de traseu? Luneta trebuia, deja, să fi fost tripartită din moment ce sub-modelul "fără cucuvea" face parte din "modelul 1960".
      6. La câteva luni după aceea, 4202-ul ieşea pe porţile uzinei => 4139 nu putea avea prea mulţi "colegi". Nu au fost probleme cu piesele de schimb?
      7. Roşul acel e original sau, deja, 4139 trecuse prin prima "R3"? Adică reparaţie cu revopsire.


      Top
       Profile  
       
      PostPosted: Tue 29 Sep 2015 19:04 
      Offline
      User avatar

      Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
      Posts: 1939
      Location: Bucureşti
      1. Nu trebuie logică.
        2. Nu avea acces din interior. Se schimba placa de sticlă pe care era scris numărul traseului. Ulterior, la unele troleibuze se agăța o placă metalică ce avea decupate cifrele de la numărul traseului, astfel că fondul era negru iar cifrele alb mat, noaptea fiind iluminate.
          3. În acest caz, noaptea te "chiorai" să vezi numărul, indicativul neavând iluminare.
            4. Pe lateral, indicativul cu numărul traseului era în interior, la ultima fereastră, în spatele postului de taxare. Era o ramă cu trei laturi, una inferioară și două laterale, în care se introducea o placă de tablă sau de PFL, pe care erau inscripționate numărul și capetele de linie. Nu era iluminat.
              5. Nu exista noțiunea de indicativ de traseu în spatele troleibuzului.
                6. Peste 95 % din piese erau identice.
                  7. Având ornamentul de sub parbriz în acel unghi, sunt sigur că acel roșu este culoarea originală. După prima revopsire în Atelierele Centrale I.T.B., acel ornament era liniar.


                  Attachments:
                  1970_TV-2E_RK-A.C.ITB_a.jpg
                  1970_TV-2E_RK-A.C.ITB_a.jpg [ 48.72 KiB | Viewed 1212 times ]
                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Fri 04 Mar 2016 21:43 
                  Offline

                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                  Posts: 3500
                  Tocmai cand credeam ca am vazut deja totul in materie de TV 2-E, mi-au picat ochii din intamplare pe-o poza postata mai demult la JUDETUL CLUJ, respectiv frumoasa imagine color cu primul #6, in straiele sale originale.

                  Si iata ca deasupra ferestrei de la sofer se mai vede o a sasea fereastra zenitala, vopsita ca sa nu-i bata in cap soarele soferului, dar totusi o fereastra... Deci si la modelul "1959" s-a facut acest experiment, dupa ce tocmai se introdusese a cincea fereastra in dreptul usii de la spate. Totusi, intre seria din care face parte acest troleibuz (sfarsitul anului 1959) si seria celor din Bucuresti fara "cucuvea" si cu 6 ferestre zenitale (ITB 4121...4125), a mai fost livrata la Bucuresti o serie tot fara "cucuvea", dar cu doar cinci ferestre (ITB 4111...4120, presupuse a fi "seria zero" a modelului "1960"). Cu alte cuvinte, nu s-ar regasi o continuitate directa. Logica ne spune ca 4121...4125 ar trebui de fapt sa fie "seria zero", probabil intrata cu intarziere in exploatarea definitiva a ITB. Cine stie...

                  Incantat de descoperire, am cautat cu disperare sa mai gasesc un exemplu, stiind ca la Brasov s-au livrat tot in decembrie 1959 troleibuzele cu nr. 15...18. Din pacate, pe singura fotografie certa cu un vehicul dintre acestea patru, nu se vede exact partea care ar fi fost interesanta.


                  Attachments:
                  TV2E_#6_Cluj.jpg
                  TV2E_#6_Cluj.jpg [ 140.97 KiB | Viewed 1168 times ]
                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Sat 05 Mar 2016 04:20 
                  Offline

                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                  Posts: 3500
                  Brassovia wrote:
                  Si iata ca deasupra ferestrei de la sofer se mai vede o a sasea fereastra zenitala, vopsita ca sa nu-i bata in cap soarele soferului, dar totusi o fereastra...
                  Se vede si in cealalta poza disponibila, chiar daca nu e de calitate reproducerea.


                  Attachments:
                  Cluj.jpg
                  Cluj.jpg [ 135.36 KiB | Viewed 1159 times ]
                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Thu 10 Mar 2016 23:32 
                  Offline

                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                  Posts: 3500
                  Brassovia wrote:
                  Incantat de descoperire, am cautat cu disperare sa mai gasesc un exemplu, stiind ca la Brasov s-au livrat tot in decembrie 1959 troleibuzele cu nr. 15...18. Din pacate, pe singura fotografie certa cu un vehicul dintre acestea patru, nu se vede exact partea care ar fi fost interesanta.
                  Surprinzator, dar cateodata viata chiar bate filmul... Tocmai am primit in mod neasteptat confirmarea, uneori e buna si tehnica asta digitala la ceva. Da, seria brasoveana 15...18 a avut cate 2x6 ferestre zenitale! Fotografia este insa luata cand troleibuzul (nr. 15) era deja revopsit in alta schema, avand si gemuletul de deasupra soferului vopsit in alb. Totusi, usoarele diferente de luminozitate au impresionat aparte pelicula fotosensibila...

                  Troleibuzele cu numerele 15...18 au fost livrate in ultimele zile ale anului 1959 si au fost ultimele de model "1959" din Brasov, poate si din intreaga fabricatie a uzinei. Erau initial vopsite total cu rosu-inchis mai jos de ferestre, exact ca la Cluj. In 1962/63 au fost revopsite in schema caracteristica acelei perioade, dar si-au pastrat particularitatile de la caroserie chiar si dupa prima reparatie capitala. La a doua reparatie capitala acestea s-au pierdut, caroseria fiind total reconstruita si vopsita conform aspectului de fabricatie din anii 1964-1968.


                  Attachments:
                  ITBv#15_detaliu.jpg
                  ITBv#15_detaliu.jpg [ 60.71 KiB | Viewed 1125 times ]
                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Thu 12 May 2016 01:06 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                  Posts: 749
                  https://scontent.fomr1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=57DE0255

                  TV-20 E-ul din imagine este, cumva, trecut prin a doua RK? I se poate distinge, cumva, numărul de parc?


                  Attachments:
                  trolee Bucuresti.jpg
                  trolee Bucuresti.jpg [ 79.61 KiB | Viewed 1075 times ]
                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Thu 12 May 2016 04:12 
                  Offline

                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                  Posts: 3500
                  OAB wrote:
                  https://scontent.fomr1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/13173877_791597580976322_2631498174629875617_n.jpg?oh=0b8ee1ef23de0150047909a2a182ea18&oe=57DE0255

                  TV-20 E-ul din imagine este, cumva, trecut prin a doua RK? I se poate distinge, cumva, numărul de parc?
                  Nr de parc 47XX, mai mult nu e posibil la rezolutia asta. Sigur era dupa prima RK, cand au fost vopsite rosii si au primit rezistente suplimentare pe acoperis. Bine, poza e din 1977-1981, dat fiind schema DAC-ului care apare.


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Fri 20 Jan 2017 20:52 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
                  Posts: 44740
                  Vremuri foarte indepartate.

                  http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=12820

                  http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=14450


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Sun 22 Jan 2017 15:00 
                  Offline

                  Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
                  Posts: 19
                  Location: Bucuresti
                  Ca tot a venit vorba, din cate imi amintesc ultimele tv20e pe care le-am vazut pe linia 84, au fost 4752 si 4758 si aratau destul bine, in mod sigur mai puteau circula! Nu mai stiu insa care au fost ultimele pe celelalte linii pe care circulau tv20e.


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Sun 22 Jan 2017 21:52 
                  Offline

                  Joined: Mon 23 Jan 2006 13:10
                  Posts: 173
                  Silviu wrote:


                  N-am stiut ca TV2E a fost prevazut sa circule independent pe baterii (cel putin asa pare din cel de-al doilea film).


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Mon 23 Jan 2017 00:11 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                  Posts: 1939
                  Location: Bucureşti
                  Care baterii? Aleargă doi indivizi după el, după ce au coborât captatorii, pe panta ce coboară de la Fântâna Mioriţa spre podul CFR Constanţa!


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Mon 23 Jan 2017 01:30 
                  Offline
                  User avatar

                  Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                  Posts: 1939
                  Location: Bucureşti
                  Silviu wrote:
                    Anul 1955
                      Prototipul troleibuzului cu numărul de inventar ITB 4009, construit la Atelierele Centrale ITB, pe baza şasiului modificat de autobuz RENAULT A-12, în cinstea celui de al II-lea Congres al Partidului Muncitoresc Romîn (decembrie 1955) şi a celei de a VIII-a aniversări a proclamării Republicii Populare Romîne (30 decembrie 1955).


                      Attachments:
                      prototip AC ITB № 4009_data-1955-12-20.jpg
                      prototip AC ITB № 4009_data-1955-12-20.jpg [ 309.88 KiB | Viewed 678 times ]
                      Top
                       Profile  
                       
                      PostPosted: Mon 23 Jan 2017 01:35 
                      Offline
                      User avatar

                      Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                      Posts: 1939
                      Location: Bucureşti
                      Silviu wrote:

                      Anul 1958
                        Prototipul troleibuzului TV-2E, fără număr de inventar ITB, construit la Uzinele ''Tudor Vladimirescu'', în cinstea zilei de 1 mai - ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc (1 mai1958).


                        Attachments:
                        prototip TV-2E_data-1958-04-30.jpg
                        prototip TV-2E_data-1958-04-30.jpg [ 362.19 KiB | Viewed 678 times ]
                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Thu 03 Aug 2017 11:49 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
                        Posts: 47
                        Silviu wrote:


                        Desi in ziar se pomeneste de doua prototipuri (ele erau 5000 si 5001, bazate pe TV2E) asta nu este unul din ele. Nu are numar, iar structura e cu totul alta.

                        TV2EA este de forma 100A100001 (1 e usa, 0 e geam si A articulatia aia, incluzand sectiunea de mijloc cu geam).

                        In poza avem 101A001001 (e posibil sa fie inca un geam mai mic intre usa 3 si 4). E posibil sa fie un model nou (TV21E) iar ziarul sa fi gresit, insa intrebarea este asta: Din ce provine. Emblema de pe bot am vazut-o undeva, insa nu mai tin minte (eventual o sa dau de ea prin pozele mele, dar nu pot sa caut prin zeci de mii lol). Ma duce gandul la Karosa insa nu stiu. Parbrizul nu arata a ce facea TV pe vremea aia. Aduce a Sanos putin.

                        Putem sa identificam de unde s-a pornit cu prototipul asta?

                        (Edit: Poza din link este si in topicul asta, pe pagina 3, a doua poza de sus)


                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Thu 03 Aug 2017 12:43 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                        Posts: 1939
                        Location: Bucureşti
                        viewtopic.php?f=101&t=4175

                        Vezi în topicul indicat mai sus toată istoria prototipurilor TV 21 (autobuze, troleibuze) și, în plus, o comparație cu cele transformate la Atelierele Centrale.


                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Fri 04 Aug 2017 07:05 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
                        Posts: 47
                        Multumesc!

                        Trebuia sa-l recunosc, ca am poze cu TV-21. Insa emblema tot ma innebuneste, ca nu stiu de unde o stiu. Nu e de TV. Nu e exclus sa fie pusa dupa ce s-a fabricat.


                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Fri 04 Aug 2017 13:33 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Sat 06 Jun 2009 22:57
                        Posts: 1939
                        Location: Bucureşti
                        UAB - UZINELE AUTOBUZUL BUCUREȘTI

                        A fost o propunere de o nouă emblemă, TV - TUDOR VLADIMIRESCU ieșise din peisaj.

                        A nu se confunda cu emblema UABv - UZINELE DE AUTOCAMIOANE BRAȘOV, prezentă, în special, pe familia de autocamioane SR-7BA1 (2 axe, 4x2) și SR-14BA32 (3 axe, 6x4), ambele având cabina avansată.


                        Attachments:
                        1969_TV-21EA-4 prototip 02_v1.jpg
                        1969_TV-21EA-4 prototip 02_v1.jpg [ 164.83 KiB | Viewed 427 times ]
                        UAB.JPG
                        UAB.JPG [ 233.45 KiB | Viewed 427 times ]
                        UABv.JPG
                        UABv.JPG [ 172.44 KiB | Viewed 418 times ]
                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Mon 28 Aug 2017 17:17 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
                        Posts: 47
                        OAB wrote:
                        Postez o poza cu un TV 2 E care pare a fi contingent 1964-1969. Poza fiind alb-negru, nu îmi dau seama dacă schema de culoare e gri cu roşu sau gri cu albastru. Intuiesc că a fi gri cu albastru, dar nu un albastru pur, ci uşor spre gri. Mă întreb dacă acesta e sau nu contemporan cu ITB 4370, însă 4370 apare ca fiind (deja) roşu.


                        55ul asta e din Brasov?

                        download/file.php?id=138433&mode=view


                        Top
                         Profile  
                         
                        PostPosted: Mon 28 Aug 2017 18:28 
                        Offline
                        User avatar

                        Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
                        Posts: 44740
                        E din Cluj Napoca.


                        Top
                         Profile  
                         
                        Display posts from previous:  Sort by  
                        Post new topic Reply to topic  [ 113 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

                        All times are UTC + 3 hours


                        Who is online

                        Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


                        You cannot post new topics in this forum
                        You cannot reply to topics in this forum
                        You cannot edit your posts in this forum
                        You cannot delete your posts in this forum
                        You cannot post attachments in this forum

                        Search for:
                        Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group