TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 05:24

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon 07 Nov 2005 09:45 
La vremea aparitiei lui 7091 (si a posibilei sale "dubluri"), aceste "mega-troleibuze" isi justificau prezenta prin numarul de calatori. Totodata atunci reuseau sa se si descurce cat de cat in traficul de pana prin '95-'96. Dar si prin '95-'96 era deja o proba de maiestrie pentru sofer sa parcurga stradutele de la bucla de intoarcere de la Rosseti sau pe cele de la Facultatea de Medicina spre Academia Militara... circula pe 91 pe atunci si eram fascinat de el, am si mers cu el dar nu am remarcat faza ca nu functionau decat 4 usi din 5... Desi am auzit asta de la mai multe persoane.
Era un deliciu sa-l vezi cum mergea iarna pe polei... Patina si se svarcolea de ziceai ca-i chiar sarpe... "Tractorul" si remorca II ramaneau oarecum fixe, in timp ce remorca I (intermediara) era "aruncata"cand intr-o parte, cand in alta...


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Nov 2005 19:37 
Exista o poza pe situl Blickpunkt Strassenbahn, dar a disparut odata cu toate pozele de la rubrica "Trams der Welt". Nu exista nici pe CD'urile lor cu poze, asa ca sper ca nu e o problema daca o pun aici; daca este, o voi scoate.


Attachments:
File comment: 7091 in schema de culoare ca 7440.
© & (P) Blickpunkt Strassenbahn.

Bucharest 7091.jpg
Bucharest 7091.jpg [ 93.41 KiB | Viewed 38497 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Nov 2005 01:38 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:16
Posts: 146
Location: Bucuresti, sector 3
Desigur ca foarte multi ne amintim de 7091, chiar daca am mers sau nu cu el. O intrebare care mi se pare interesanta este: cand a aparut 7091 in formatul dublu articulat ?

Conform repartizarii pe depouri din perioada anilor '80, vehiculele cu numerele intre 7085 si 7205 se retrageau la depoul Nitu Vasile(Piata Sudului) si deserveau liniile nord-sud: 73, 74, 82, 83, 94, 95(pe 87 erau Roman-urile scurte de la Bucurestii Noi) - precum si unele linii est-vest, cele mai semnificative fiind 85 si 88(si rar 65 sau 98 ). Eu nu imi amintesc in perioada septembrie 1985 - mai 1986, in care am mers intens prin centru, de nici un astfel de "mastodont" pe liniile nord-sud. si nici imediat dupa aceea pe liniile de la Bujoreni, unde au ajuns majoritatea troleibuzelor de la Nitu Vasile. Era de altfel un topic pe vechiul forum dedicat troleibuzelor de la Nitu Vasile, dar nu tin minte sa se fi postat ceva legat de 7091 in formatul cu 5(cinci) usi.

Exista asadar doua posibilitati:
1) 7091 a aparut intre 1990 si 1992, fiind din lotul celor cu numere peste 7335. I s-a dat numarul 7091, vechiul vehicul fiind casat.
2) 7091 a aparut inainte de 1990, fiind rezultatul modificarii (la URAC sau in alta parte) a vechiului 7091 cu patru usi. Eu unul nu l-am vazut inainte de 1990.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Nov 2005 02:21 
Intr-adevar, troleibuzul a aparut inainte de 1990 (1988 sau 1989). Facea parte din planul (cincinal, probabil) de a lua cat mai multi calatori intr-un vehicul. Daca va mai aduceti aminte, la un moment dat troleibuzul a fost vopsit in portocaliu si a circulat si pe 66 vreo 2 saptamani; linia 66 se infiintase din 1986. Dealtfel, a existat atunci (1988-1989) o campanie de vopsire a tuturor tramvaielor si troleibuzelor in portocaliu si galben... si mai erau asa-numitele "trenuri de tramvai", adica 2 tramvaie V3A remorcate. Circulau (si) pe 21. Paradoxal, calatorii se inghesuiau in primul tramvai, in cel de-al doilea, tras la "stanga", fiind si locuri pe scaune.
Intr-adevar, la usa 5 exista o roata de rezerva. Pentru foarte putin timp insa, a functionat si acea usa (nu stiu cat timp, eram pionier pe vremea aceea).
Este posibil sa fi fost 2 troleibuze; trenuri de tramvai, adica 2 V3A-uri remorcate, erau vreo 4 sau 5, nu mai stiu.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Nov 2005 19:19 
L-am vazut prima data pe 7091 in vara lui '89, dar apoi l-am revazut tarziu, spre octombrie. Cand l-am vazut prima data era in zona Piata Galati (Gemeni).
Cred ca a fost modificat in '88 sau '89. A 5'a usa a functionat initial, dar a venit moda cu ultima usa care nu se deschide si a ajuns si la el. Nu stiu care era cauza, oricum toate usile mai putin prima se deschideau la o singura comanda.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Nov 2005 11:20 
In februarie 1998, mergand cu troleibuzul spre zona garii Obor, tot pe la Universitate a trecut in sensul opus un troleibuz dublu articulat alb cu dungi albastre. Nestiind de existenta unui asemenea vehicul, am fost foarte surprins si nu-mi venea a crede ochilor ; a trecut ca o naluca pe langa mine si nici nu am apucat sa-i vad numarul. Repet, si eu am vazut varianta alb cu dungi albastre.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 27 Nov 2005 23:46 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Dupa cum rezulta din poza singurele roti duble sunt cele de pe axa B. ca urmare, am toate motivele sa cred ca, atat rotile de pe axa C cat si cele de axa D sunt orientabile. daca eram din Bucuresti, as fi stiut sigur. La Cluj, insa, nu a existat asa ceva


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 12 Feb 2006 21:38 
7091 in vremurile lui bune. Scuze pentru calitatea graficii.


Attachments:
7091.jpg
7091.jpg [ 6.11 KiB | Viewed 38136 times ]
File comment: 7091 in prima schema de culoare (?)
7091_0.jpg
7091_0.jpg [ 6.59 KiB | Viewed 38140 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 13 Feb 2006 12:09 
Offline

Joined: Mon 23 Jan 2006 13:10
Posts: 171
Pot confirma ca 7091 a fost in serviciu dinainte de 1989 cu destul de mult timp.

Nu mai tin minte daca nu cumva l-am vazut prezentat la un TIB prin '86-'87. Din ceea ce stiu eu, nu este o realizare URAC ci a fost produs de Autobuzul.

Si pentru ca am gasit referiri la istoria lui 7335... Categoric 7335 nu este modificat de URAC (scurtat dintr-un E217), ci a fost produs de Autobuzul in forma actuala. Multi ani (perioada '85(?)-'88 ) nu a circulat pe linii normale. Era garat in Depoul Nitu Vasile, linga statia de spalare si era scos din cind in cind pentru teste prin vecinatate (bd. Metalurgiei, str. Emil Racovita).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Feb 2006 00:29 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:16
Posts: 146
Location: Bucuresti, sector 3
OAB wrote:
Pe site-ul oficial al RATB se pomeneºte de un troleibuz dublu articulat, numit MEGA, fabricat în 1980


A fost se pare asemanator cu #7091. Din pacate, persoane care au lucrat in ITB si l-au vazut pe cel de-al doilea dublu articulat - de care eu nu imi amintesc nimic - nu au retinut si numarul de parc al acestuia.
Daca era fabricat in 1980 in seria #70XX, ar fi trebuit sa stea la Vatra Luminoasa. Am circulat frecvent cu troleibuzele de la V.L intre 1985 si 1988, dar nu tin minte sa fi vazut asa ceva. Mai curand, cred ss fi fost din seria #72XX si sa fi stat la Bujoreni.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Feb 2006 03:19 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7777
#7091 a stat la Vatra luminoasa pana in 1997 (si facea de obicei 90-ul). Cand au venit Ikarusurile a fost transferat la Bujoreni (unde era folosit, de obicei, pe 69 si 61 dar si 71 si 93). Asa am mers eu o statie cu el :D Prin 2000 a disparut...probabil definitiv. Acum nu mai exista.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Feb 2006 09:32 
Pe #7091 eu il stiu circuland numai pe linia #91. chiar eram extrem de uimit de indemanarea soferului care trebuia sa intoarca aceast sarpe pe stradutele inguste si cu curbe stranse de la Piata Rosseti.
Din ce am mai vorbit cu diverse persoane se pare ca a mai fost inca un mega-troleibuz, dar si inca unul sau doua mega . . . autobuze!!!
Sigur au fost un megatroleibuz si un megaautobuz, fiindca soferii imi spuneau ca astea le prezentau cei de la ITB la diverse "aniversari" si "cincinale" ca pe "mari realizari ale epocii de aur". Soferii insa le urau, nu stiu de ce, si cu prima ocazie au fost taiate fara mila.


Top
  
 
PostPosted: Mon 13 Oct 2008 21:35 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Jun 2006 21:15
Posts: 220
7091


Attachments:
7091b1955if9_143.jpg
7091b1955if9_143.jpg [ 67.84 KiB | Viewed 24309 times ]
7091c1953ss9_100.jpg
7091c1953ss9_100.jpg [ 56.88 KiB | Viewed 24306 times ]
7091ab1.jpg
7091ab1.jpg [ 77.37 KiB | Viewed 8684 times ]
7091ab2.jpg
7091ab2.jpg [ 555.21 KiB | Viewed 8684 times ]
7091ab3.jpg
7091ab3.jpg [ 483.58 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v1.jpg
7091v1.jpg [ 389.1 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v2.jpg
7091v2.jpg [ 454.86 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v3.jpg
7091v3.jpg [ 514.34 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v4.jpg
7091v4.jpg [ 498.4 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v5.jpg
7091v5.jpg [ 517.33 KiB | Viewed 8684 times ]
7091v6.jpg
7091v6.jpg [ 620.57 KiB | Viewed 8684 times ]
7091vi.jpg
7091vi.jpg [ 537.01 KiB | Viewed 8684 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 02 Jan 2009 16:15 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 106
cumva asa arata 7091 in prima schema de culoare?


Attachments:
7091a.jpg
7091a.jpg [ 157.51 KiB | Viewed 36988 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 03 Jan 2009 13:04 
In iulie 1989 am vazut prima data acest troleibuz. Schema de culoare este aceasta, exceptand faptul ca numarul si sigla ITB erau scrise cu alb pe partea rosie, ceea ce inseamna ca dunga rosie de sub fereastra era mai mare, iar a 2'a dunga rosie ar fi trebuit atunci sa fie mai jos. Culoarea deschisa era insa ceva mai spre alb.
Nu stiu insa daca schema aceasta a fost chiar prima dela modificarea acestui troleibuz.

Legat de autobuzul dublu articulat, acesta se pare ca a avut numarul 2488 si a fost si el tot o modificare a URAC. Faptul ca nu s'au realizat mai multe arata ca totusi modelul avea deficiente. Probabil ca s'au mai facut incercari si cu inca 1-2 autobuze sau troleibuze, dar acestea nu au reusit si au revenit la forma initiala.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 May 2009 16:19 
Conform spuselor unui sofer mai in varsta (azi era pe #5173, pe 85), se pare ca RATB a intentionat conversia mai multor troleibuze de tip DAC 117E in troleibuze dublu-articulate in cadrul URAC, in acest sens existand, pretindea el, un proiect pentru care se luasera mai multe dintre semnaturile si avize necesare, urmand sa fie luate si celelalte.
Din motive necunoscute proiectul s-a impotmolit si #7091 a ramas singurul de acest fel.

Dansul pretindea ca l-a condus si el o vreme pe #7091 si era fascinat de capacitatea acestuia, faza care-i ramasese in memorie era cum odata tocmai sosise un tren la Gara Obor si el a preluat de unul singur toti calatorii care au coborat.

Ce m-a surprins a fost ca dansul parea sa regrete troleibuzele de mare capacitate, imi spunea ceva de genul ca ar fi fost tare bune astfel de troleibuze pe strazi precum Calea Plevnei, unde eram atunci, in timp ce-mi povestea...

L-am rugat sa-si reaminteasca de unde provenea remorca suplimentara a lui #7091, dar nu a putut indica precis un numar de parc, insa a spus clar ca remorca provenea de la un troleibuz accidentat care a zacut in Depoul Vatra Luminoasa, poate aflam ce troleu a "zacut" pe acolo in timpurile alea...

Ulterior troleul, poreclit "râma", a ajuns pe mainile unui sofer pe care colegii il porecleau "Râmaru", ajuns de legenda datorita faptului ca a fost titular pe acest troleibuz o perioada indelungata...

Faza cea mai tare este ca si dansul mi-a confirmat intentia ITB/RATB de a construi SI AUTOBUZE DUBLU ARTICULATE, mi-a spus ca tentativa de constructie a acelui autobuz dublu-articulat s-a facut la Titan, fiind cel putin a doua sursa care confirma exsitenta prototipului si indica Titan-ul ca locatie a sa. :shock:

Mi s-a spus ca deja se"construise" autobuzul dublu-articulat, in sensul ca se facuse rost de remorca suplimentara si fusesera asamblate, insa nu au mai apucat sa monteze si componentele interioare, burduful etc.

O alta precizare interesanta a dansului a fost legata de troleibuzul tandem 318ET, spunea ca era extrem de greoi si ca daca mergea ceva mai repede, troncaneau infiorator fiarele de pe el...


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 20 May 2009 19:30 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7777
#7091, desi avea capacitate mare, avea si alte probleme. De exemplu motorul... avea acelasi motor ca si Dac 117E, deci un motor de c.c. cu excitatie serie si puterea nominala de 125 kW... mai slab decat cel de pe Ikarus 415T, care e de vreo 3-4 ori mai usor. Apoi... motorul era actionat reostatic, existad rezistente de demaraj si franare pe acoperis. Nu stiu daca au fost puse mai multe rezistente decat la Dac 117E, insa #7091, full, demara mai greu, deci pentru ca motorul sa atinga o turatie apropiata de cea nominala absoarbe din retea un curent mult mai mare decat cel nominal, ceea ce, pe langa consumul mare de energie, duce si la cresterea pierderilor Joule (mai pe romaneste: prajesti oua pe motor). Cum Pj=RI^2, inseamna ca, daca motorul absoarbe de 7 ori mai mult curent (prin curent inteleg intensitatea curentului) el se incalzeste de 49 de ori mai mult decat trebuie, ceea ce duce la avarierea si distrugerea izolatiei sarmelor cu care bobinat motorul. Daca acestea se distrug, se scurtcircuiteaza spirele bobinei... astfel motorul nu mai functioneaza, astfel ca necunoscatorii vor spune ,,s-a ars motorul". Sunt curios de cate ori s-a intamplat asa ceva la #7091...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 May 2009 10:10 
Soferul de pe #5173, care pretindea ca l-a condus pe #7091 nu s-a referit la vreo problema cu motorul, insa mi-a spus ca mereu erau probleme cu captatorii, din cauza suspensiilor rotilor si a celor 2 articulatii, combinate cu drumurile pline de gropi ale acelor ani, troleibuzul intra destul de des intr-un balans incredibil, in plan vertical, iar captatoarele sareau foarte des....


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Jun 2009 22:46 
Offline
User avatar

Joined: Tue 23 Oct 2007 13:53
Posts: 233
Location: Bucuresti (Vest), Drumul Taberei
Legat de fiabilitatea acestui troleibuz nu pot spune foarte multe. In tot cazul, pana undeva in 1998-1999 (cred) l-am vazut aproape in fiecare luna la traseu, mai ales pe liniile depoului Bujoreni in ultima perioada. A facut un timp serviciu si pe linia 91.

Referitor la agilitate imi aduc aminte ca in ciuda lungimii sale destul de mari, se descurca relativ bine si pe strazi relativ inguste. Cand era insa total depasit de situatie era iarna. Tractiunea pe o singura osie si aceea fara diferential auto-blocabil il facea extrem de greu de condus in perioada de iarna cand se forma gheata pe carosabil. Dupa cum carosabilul din dreptul multor statii din Bucuresti aveau acea piatra cubica, va puteti da seama ca gheata se forma cat se poate de bine.

La partea de actionare electrica nu stiu sa fi avut modificari speciale. Numarul rezistentelor de pe acoperis parea sa fie la fel cu cel de la seria 117-E dinaintea troleibuzelor scunde. Dulapul cu contactori era si el la dimensiunile troleibuzului 117-E tip vechi (ocupa o fereastra si un sfert din lungime urmatoarei). Compresorul parea sa fie de acelasi tip cu cel clasic dupa timbrul sunetului iar convertizorul rotativ (sursa rotativa de curent continuu) era probabil de aceeasi putere (iarasi dupa timbrul sunetului). In rest, nu stiu daca a avut vreodata aeroterme in salon.

Stilul de conducere pentru acest troleibuz, din ce am observa in perioada prezentata imi parea mai degraba precaut si relativ lent. Comportarea troleibuzului era relativ buna dar stiu ca in ultimii ani articulatia 2 (intre corpurile 2 si 3) era ceva mai zgomotoasa. Ce se observa intr-adevar bine la acest troleibuz, mai ales vara, era caldura ridicata degajata din dulapul cu contactori. Imi aduc bine aminte ca era neobisnuit de calda acea portiune fata de cea dintr-un troleibuz 117-E seria veche (nu cea scunda). Miros de incins in troleibuz in zona motorului nu parea sa se simta chiar daca era vara. Transmisia nici ea nu era mai zgomotoasa decat la un troleibuz 117-E sau 217-E. O vreme, cred ca prin 1994-1996 troleibuzul a mai circulat inca avand ultima usa scoasa din uz desi fusese revopsit si avusese probabil cel putin un RG. Mai tarziu stiu ca a functionat si ultima usa dar troleibuzului nu i s-au montat aeroterme in salon cu toate ca in perioada 1998-1999 incepuse montarea aerotermelor la unele dintre troleibuzele 217-E.

Cam acestea ar fi lucrurile de care imi aduc aminte in perioada in care acest troleibuz a circulat.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Alb cu dubgi albastre
PostPosted: Fri 24 Jul 2009 21:45 
Offline

Joined: Tue 21 Jul 2009 22:30
Posts: 11
Parca in 1996, am mers de mai multe ori cu rama in schema alb cu dungi albastre pe linia 66. Deci se leaga cu observarea acestuia doi ani mai tarziu la Universitate. Confirm si eu existenta unei asemenea scheme. Usa 5 intr-adevar nu se deschidea, m-am repezit degeaba spre ea sa cobor, prima data cand am mers cu el.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 10 Aug 2009 16:56 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
La un moment dat a fost o discutie privitoare la marimea ferestrelor de deasupra rotilor axei C. Acestea nu au dimensiunile celor de deasupra rotilor axei D - cum ar fi fost de asteptat - ci sunt mai mari, avand dimensiunile celor de deasupra rotilor axei B. Nu am inteles cum s-a ajuns aici.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Sep 2009 16:32 
In Depoul Bujoreni


Attachments:
DSC06088.JPG
DSC06088.JPG [ 123.13 KiB | Viewed 34691 times ]
DSC06091.JPG
DSC06091.JPG [ 87.55 KiB | Viewed 34690 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 07 Feb 2011 20:56 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Tom wrote:
Exista o poza pe situl Blickpunkt Strassenbahn, dar a disparut odata cu toate pozele de la rubrica "Trams der Welt". Nu exista nici pe CD'urile lor cu poze, asa ca sper ca nu e o problema daca o pun aici; daca este, o voi scoate.


Mai clar, pe transphoto.ru


Attachments:
7091.jpg
7091.jpg [ 226.8 KiB | Viewed 32753 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 10 Jan 2016 09:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Verde.

http://irths.com/bildersets/bilderset_124.php


Attachments:
7088_terhautz.jpg
7088_terhautz.jpg [ 254.53 KiB | Viewed 18069 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 01 Apr 2017 19:12 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
Foto: Klaus Mundt - phototrans.eu


Attachments:
7091-1996dkm.jpg
7091-1996dkm.jpg [ 335.98 KiB | Viewed 17988 times ]
7091-1996km.jpg
7091-1996km.jpg [ 459.33 KiB | Viewed 17988 times ]
7091-1998km.jpg
7091-1998km.jpg [ 394.94 KiB | Viewed 17988 times ]
7091ikm.jpg
7091ikm.jpg [ 310.54 KiB | Viewed 17988 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 21 Jan 2019 14:30 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56085
"Cursa Speciala" la Piata Romana.


Attachments:
7091-210119.jpg
7091-210119.jpg [ 453.63 KiB | Viewed 8687 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 26 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group