Postez cateva poze cu un prototip Karosa. (Nu imi place sa postez poze fara sa stiu autorul, dar discutia asta e importanta dpdv istoric)
Stiam de existenta unui prototip Karosa B731 B1. B1 era un prototip de preproductie care seaman foarte mult cu Dac 112UDM.
Ieri a iesit la suprafata o alta poza cu acest prototip, si se vede si mai mult asemanarea. (Poza e gasita pe facebook, fara autorul postat).
Din ce am cercetat eu, am aflat lucruri contradictorii, asa ca poate putem sa stabilim ce e adevarat.
Unele surse (inclusiv linkul de jos) sustin ca B1 a fost facut intre 1975-1976. Ceea ce l-ar face mai batran ca Dacul. Alte surse sustin ca proiectul B731 a fost inceput in 1980, ce include si acest prototip. Amandoua sursele au argumente bune, asa ca nu stiu exact.
Nu cred ca e vorba de "copie" intr-o directie sau alta, pentru ca alta surse afirma ca designerul celor doua autobuze este acelasi om. Si dupa ce a facut una, s-a dus la cealalta firma.
Cazul 1, daca Dacul e mai batran (cca 1976-77, cand ar fi fost desenat prima oara). Cei de la Karosa nu cred ca ar fi fost impresionati de un design ce aducea prea mult al unui model concurent. Asta ar explica de ce designul B1 nu a continuat, si a fost doar acest prototip, urmat de designul arhi cunoscut de B731.
Cazul 2, daca Karosa a avut designul inainte, in 1975 (deci probabil in 74 ca desen pe planseta). Nu inteleg de ce nu le-ar fi placut B1, ca sa schimbe parbrizul. E posibil sa fi renuntat din cauza sticle curbate, optand pentru parbiz si coltare planare. Apoi inginerul venind la Autobuzul a pus inainte acest design, cu retusari (ca oricine a desenat ceva original, stie, ca daca tot lucrezi la ea, o tot schimbi).
Stie cineva (poate stie Dl Ing Bucsan) cum il chema pe designerul Dacului? Din ce am aflat, nu era inginer (adica de la Politehnica AR), ci mai mult designer industrial. Si am aflat (dar tot neconfirmat) ca Dacul a castigat un premiu de design industrial, (nu stiu pe ce piata, europeana, CAER, sau unde).
(Vreau sa evitam discutii gen furat, sau alte chestii. Corpul clar nu semana, dar corpul e dictat de sasiu, care sunt diferite intre cele doua modele. Botul are elemente foarte similare, chiar daca departe de identice. Interesul este sa gasim raspunsurile la intrebarile istorice)
http://www.mhd-model-praha.estranky.cz/ ... _-dil.htmlsursa unor fotografii si informatii