TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Sun 25 Oct 2020 03:16

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Tue 02 May 2006 19:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50097
Dac 117UD


Attachments:
bus 0113.JPG
bus 0113.JPG [ 78.54 KiB | Viewed 18001 times ]
bus 0115.JPG
bus 0115.JPG [ 98.98 KiB | Viewed 18002 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 May 2006 20:51 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50097
AUTOBUZ DAC 117 UD

Lungimea, mm 16565
Latimea, mm 2500
Inaltimea, mm 3040
Inaltimea podea, mm 930
Ecartament fata, mm 2068
Ecartament mijloc, mm 1761
Ecartament spate, mm 2068
Ampatament, mm 5650
Raza minima de viraj, m 12
Greutatea proprie, kg 12500
Sarcina utila, kg 10500
Greutatea totala, kg 23000
Locuri pe scaune 37
Capacitatea de transport la 8,5 calatori/mp 161
Tipul motorului Diesel orizontal, 4 timpi
Puterea, CP 192
Cuplu max/turatie 71/1300
Turatie max, rot/min 2100
Tip cutie de viteze Mecanica sincronizata, cu 5 viteze
Raportul de transmitere la treapta:
-I 4,18
-II 2,44
-III 1,49
-IV 1
-V 7,09
mers inapoi 6,26
punte spate 5,5
Presiunea in pneuri:
-fata -
-mijloc -
-spate -
Dimensiuni anvelope 1100*20
Viteza maxima a vehiculului, km/h 65
Nr. anvelope 8


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 May 2006 00:32 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Am mai multe nelamuriri:
1. CUTIA DE VITEZE. Vad ca raportul aferent treptei a V-a e 7,09. Nu ar trebui sa fie 0,709? Doar intreb. De asemenea, sunetul cutiei de viteze a unui DAC 117 e aproape la fel cu cel al unui 112 UDM. De mic copil am calatorit cu DAC-uri, ori, sunetul este unul din primele lucruri la care sunt atent. Ori un sunet identic nu ar trebui sa insemne o structura identica a cutiei de viteze?

Initial, cutia era automata; asta ar fi fost bine de precizat; DAC 117 fabricate intre 1979 si 1983 au fost hidramate.
2. AMPATAMENTUL. Nu sunt doua ampatamente? Distanta dintre axele B si C este putin mai mare decat cea dintre axele A si B. Gresesc?
3. MOTORUL. La multe autobuze "canta" deferit de cel de Ikarus.
4. ARTICULATIA. Atat articulatia propriu-zisa cat si sistemul de parghii care orienteaza rotile axei C au fost furate de la Ikarus. Nu a fost cumparata licenta iar prin 1994, cand Rocar a pierdut procesul cu Ikarus, nu a mai avut voie sa fabrice vehicule articulate. Si totusi autobuze de genul AB 02 MAO (sau AB 03 MAO) par fabricate in 1996. Respectivul autobuz mai vine la Cluj si parcheaza vizavi de intrarea principala a Gradinii Botanice.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 May 2006 00:38 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7833
Rocar a produs articulate si mai tarziu...
In 1997 a livrat un troleibuz Rocar 217E la RATBv (Brasov), iar prin alte parti am auzit de Dac 117UD din 1998.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 May 2006 00:39 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Apr 2006 02:38
Posts: 20
Location: Pedro Muñoz,Spania
Cutiile sunt aceleasi si motoare unguresti au avut numai RATB-ul dupe ce au inceput sa se fabrice la Brasov
Si in privinta cutiilor cele cu 4 viteze au fost comanda RATB ce au ajuns cu 5 viteze la Bucuresti au fort refuzate de altii


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 May 2006 16:22 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
1. Procesul a fost pierdut in 1994. Deci, pana atunci a putut produce articulate.
2. Ultimul lot de autobuze articulate a fost fabricat in 1992. Cine isi mai aminteste de
-seriile 9201-9210, afara de 9205, care era standard?
-223, 224 si 225 din Cluj?

Cu privire la "presupusul lot" din 1996, nu stiu nimic sigur, desi autobuzul la care am facut referire de mai multe ori parea nou. Sa fi fost un autobuz standard "lungit" prin ceva atelier greu de crezut. E drept ca, in 1996, nu exista moda "scurtarilor", dar lungirea este, totusi, o operatie laborioasa.
3. Cat de vechi este autobuzul #587 brasovean?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 May 2006 22:14 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 209
Location: Brasov
Si in Sighisoara au fost furnizate DAC 117 prin anii '97 - '98.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 May 2006 22:18 
Kappa wrote:
Si in Sighisoara au fost furnizate DAC 117 prin anii '97 - '98.
E posibil ca Rocar sa fi livrat din stoc. Probabil ca fabricasera destule autobuze ramase nevandute pana la procesul in cauza, asa ca trebuia sa scape de ele.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 May 2006 23:10 
Offline

Joined: Thu 23 Mar 2006 21:32
Posts: 24
Nu cred. Exista diferente clare de constructie intre articulatele din 1992 si 1997, incepand de la scaune, lucratura, scheme de vopsire... Plus de asta, sa tii o masina 5 ani in stoc... se deterioreaza, o ia rugina (e DAC, sa nu uitam :o ) ori, ce am vazut eu in Buzau erau cat se poate de noi. Ar fi trebuit sa ii faca direct Rk inainte de vanzare si tot nu iesea ca noua.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 May 2006 18:59 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
1. Scara are 4 trepte, ceea ce indica in mod cert o generatie mai noua de 1992. Daca, la modelele 112 UDM si 117 E scarile cu 4 trepte au aparut, deja, in 1991, autobuzele 117 UD din 1992 aveau scari tot cu 3 trepte. Un aspect relevant pentru vechime e treapta a II-a. La modelele 112 UDM fabricate intre 1991 si 1995, aceasta avea aceeasi latime. Abia in 1996 (sau la sfarsitul lui 1995), treapta respectiva a inceput sa fie mai groasa la mijloc, latimea originala fiind pastrata doar la capete (vezi detaliul cu scara a II-a)
2. Scaunele din plastic, de culoare gri. Scaunele din plastic, dintr-o singura bucata, au aparut in 1994. Dovada sunt,si de aceastadata, autobuzele constantene: 9304 are scaune tapitate, cu spatar si sezut distinct. Deja cele de tipul 94xx aveau scaune din plastic (de tip "scoica"; poate nu e cea mai potrivita comparatia) de culoare albastra destul de deschisa. In 1995, scaunele au avut un bleumarin inchis, aproape de indigo in timp ce, in 1996, culoarea a inceput sa fie gri.
3. Se observa ca trapa corespunzatoare rezervorului de combustibil are cea "sina" de care spuneam. De aici rezulta ca ESTE VORBA DE UN ROCAR 117 UD MODEL 1996 care a fost fabricat incepand cu 1996. Asadar, acel autobuz de Alba care, din cand in cand, mai parcheaza in fata intrarii rasaritene a Gradinii Botanice din Cluj, e contemporan cu BZ 02 MEM.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 May 2006 19:19 
Dar este posibil ca Rocar sa fi continuat sa fabrice autobuze si dupa procesul cu Ikarus, adica pana la urma Ikarus sa fi cerut doar licenta pentru articulatia respectiva, fara ca aceasta sa opreasca productia de autobuze articulate ?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 May 2006 00:23 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Tom wrote:
Dar este posibil ca Rocar sa fi continuat sa fabrice autobuze si dupa procesul cu Ikarus, adica pana la urma Ikarus sa fi cerut doar licenta pentru articulatia respectiva, fara ca aceasta sa opreasca productia de autobuze articulate ?


Nu este vorba numai de articulatie, ci si de sistemul de orientare al rotilor axei C. Iata cum arata sistemul respectiv.


Attachments:
IK 280-31.jpg
IK 280-31.jpg [ 22.9 KiB | Viewed 17808 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 May 2006 00:28 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Cu privire la sistarea productiei, s-ar putea ca adevarul sa fie undeva la mijloc. Cert este ca, in 1995, productia articulatelor a fost sistata pentru ca apoi sa fie reluata in 1996, dar au fost fabricate un numar restrans de autobuze. Sa se fi ajuns la o intelegere si sa fie platita licenta fara nici o alta penalizare? Cam ciudat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Jun 2006 00:01 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Judecand dupa aspect, autobuzul pare fabricat prin 1986-1987:
-capacul de vizitare corespunzator axei A este mai ingust decat restul capacelor de vizitare de pe axa mediana a autobuzului
-gemuletul lateral a aparut la DAC-urile fabricate incepand cu anul 1986
-Are schimbator: intre 1979 si 1982 s-au fabricat Dacuri cu cutie automata. Sa i se fi schimbat cutia intre timp? La Cluj, pana nu demult a circulat un DAC hidramat: A 55392
-Ferestrele de pe partea usilor sunt fixe (acea fereastra mobila in mod sigur e pusa ulterior); hidramatele aveau ferestre mobile pe ambele parti


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 15 Jul 2006 15:57 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Uitati-va, din nou, la poza lui Silviu:

Image

Pe trapa din fata se ala un mic "amanunt", dar relevant pentru vechimea autobuzului: sigla TV. Deci, autobuzul respectiv a fost produs pe vremea cand Rocar se numea Tudor Vladimirescu. De fapt, denumirea completa a autobuzului de mai sus e TV DAC 117 UD. Suspect mi se pare motorul acela de 240 CP, care, sigur, nu e romanesc. Din cele afirmate pe forum, rezulta ca s-au fabricat 4 tipuri de motoare de autobuz si camion:
-135 CP (licenta Saviem) pentru DAC 6135, TV 20 U(D) si, cred ca pentru unele modele de Roman
-192 CP (licenta RABA-MAN - corectati-ma daca gresesc), numai pentru autobuze
-219 CP (licenta RABA?); numai pentru camion; 6 cilindri in linie, dar inclinati
-256 CP (licenta???) - intalnit pe modelul Roman 111 RDT-M


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 15 Jul 2006 20:53 
In afara de motorul Saviem, rstul sunt licente MAN, dar denumote de soferi Raba pentru ca la noi se foloseau piese unguresti (si ei aveau aceiasi licenta).
Motorul utilajului de mai sus ar putea fi acelasi D2156 cu 6 cilindri orizontali in linie (ala cu 192 CP) dar cu turbocompresor.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 15 Jul 2006 23:03 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
1. La Cluj, multe 117 UD avau tobe luate de pe Ikarusurile 280 casate
2. In cazul Ikarusurilor, gazele scoteau un fel de vajait cand motorul era turat; asta daca nu exista vreo fisura la galeriile de evacuare sau la toba
3. Cand toba + teava de dupa toba era pe DAC, nu se auzea acel zgomot, ceea ce ma determina sa cred ca difera viteza gazelor la evacuare
4. La motorul de Ikarus, la uzura apare un fel de uruit care vine din zona ventilatorului si pare a fi produs de niste roti dintate. Intervalul dintre uruit si sunetul scos de toba de esapament e de duodecima perfecta (cvinta perfecta peste octava); uruitul se aude, uneori, si la ralanti
5. La DAC, intervalul respectiv e de decima mare (terta mare peste octava), uruitul respectiv auzindu-se numai daca motorul e turat serios
6. Un zgomot specific DAC-ului 117 (dar prezent si la 112) era un fel de "behait", dar nu pe sunetul E, ci pe sunetul Ö (sunet intermediar intre E si O, intalnit in multe limbi); la turatii mici, acel "behait" se transforma, efectiv, intr-un grohait. Avand in vedere descrierea aproximativa a sunetului, va scriu cateva din DAC-urile constantene care scoteau sunetul respectiv:
-7912
-8102 (DAC cu 2 usi, stopuri de forma ovala cu semnalizatorul in mijloc)
-8604
Sunetul era urmarea unei fisuri la imbinarea galeriei cu toba; cel putin, acolo am observat scaparile de gaze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Apr 2007 18:09 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 50097
Tot un pionier, probabil vopsit in alb/galben. Interesante sint diferentele vizibile la usi.


Attachments:
dac117.JPG
dac117.JPG [ 520.6 KiB | Viewed 17556 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 23 Sep 2007 17:01 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7833
Iata un Dac 117 UD fabricat in 1986, inaintea scundelor, aflat intr-o stare cat de cat ,,originala". S-au scurs cateva luni de la data fotografiei, autobuzul devenind... otel de cea mai buna calitate, probabil la COS Targoviste :(
Vehiculul a fost pozat in garajul S.C. Transport Public S.A. Targoviste.


Attachments:
DB-03-TRL-RIP-014.jpg
DB-03-TRL-RIP-014.jpg [ 154.12 KiB | Viewed 17138 times ]
p.jpg
p.jpg [ 36.7 KiB | Viewed 17139 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 Oct 2007 16:12 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3351
In afara de scandalul cu Ikarus, DAC 117 UDA a mai generat inca un mare scandal, in anii '80. Pana in 1983, toate aceste vehicule au fost prevazute cu cutie de viteze automata "fabricata in Romania". In Bucuresti au circulat foarte multe astfel de exemplare, inlocuind Ikarus-urile 280 care, din lipsa de piese de schimb fusesera casate prematur.
Ei, povestea cu aceasta cutie de viteze a fost urmatoarea: cei de la Karosa au dovedit ca s-a realizat prin furt de inteligenta, respectiv romanii au folosit solutii tehnice brevetate de cehi, fara nici o licenta.
Intrucat la vremea respectiva si Romania si Cehoslovacia faceau parte din acelasi bloc comunist si din CAER, nu cred ca s-a ajuns la un proces. Probabil ca a intervenit arbitrajul Moscovei, pentru a musamaliza scandalul.
Astfel, nu numai ca "Autobuzul" a renuntat din 1983 la aceasta cutie de viteze, dar toate, absolut toate vehiculele care o aveau montata (inclusiv cele din provincie) au fost modificate si cutia a fost inlocuita cu cea de tip mecanic. N-a fost nici o pierdere. Cei care au prins acele vremuri isi pot aminti cat de prost functiona cutia de viteze automata autohtona. La trecerea dintr-o treapta in alta se produceau smucituri si zgomote din cele mai penibile.

A mai fost o consecinta a scandalului acesta din urma: cehii nu au mai livrat niciodata dupa 1980 Karose in Romania, si se pare ca nici Romanii nu au mai solicitat Karose. Parcul de Karose din Constanta si din Brasov era insa impresionant (in 1974 spre exemplu, in Constanta toate autobuzele ITC erau de tip Skoda-Karosa), iar lipsa pieselor de schimb care a urmat inevitabil dupa scandal le-a grabit cu mult sfarsitul.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 03 Oct 2007 21:00 
Cred ca dupa '80, cehii n'au mai livrat nimic in Romania. Este vorba si de Tatre + piese pentru acestea. Karosa SM-11 existau foarte multe, dar intr'adevar au cam inceput sa dispara. La Iasi, retragerea masiva, egala cu disparitia completa a liniilor urbane in 1983 a permis pastrarea lor in conditii relativ bune, ceea ce le-a prelungit existenta inca 10 ani, desigur cu pretul canibalizarii unora dintre ele.
Imi amintesc ca autobuzele din seria 3180-3261 erau cu cutie automata. La vremea respectiva nu mi-am dat seama de ce erau acele butoane si lipsea schimbatorul. Asta am vazut prin 1982 sau 1983. Pe urma n'am mai vazut autobuze cu cutii automate.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007 21:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3351
Acum imi amintesc ca nu numai primele 117 UD au avut cutie automata. S-au livrat doar in Bucuresti, in 1979-1981, DAC-uri 112 UDM, avand aceeasi cutie de productie autohtona. In restul tarii livrarea DAC-urilor 112 UDM s-a permis doar din 1984, avand in vedere masivele imobilizari "pe stoc" care s-au operat asupra parcurilor circulante din tara in acea vreme; de aceea numai Bucurestiul a avut DAC 112 UDM cu cutie de viteze automata. Acestea au circulat in principal in zona Ferentari, pe liniile 123R (323), 39 (139), 39 barat (239), dar si pe liniile 79 (179, azi inlocuita de troleibuze) si 79R (379). Prin livrarea lor s-a urmarit inlocuirea completa a Roman-urilor 112 UD din prima generatie (1974-75), care tot pe aceste linii circulasera. A fost mare pacat de acele Romanuri, pentru ca erau mult mai luxoase si bine facute; cred ca totusi nu le-au taiat imediat, aveau doar 4-5 ani, ci au mai circulat o vreme la periferie. Multe dintre aceste Romanuri vechi au fost transferate in 1980-81 altor orase: #9338 din Brasov, spre exemplu, a fost un ex-vehicul ITB.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 04 Oct 2007 23:59 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Legat de cutia automata:
-la trecerea din prima in a doua treapta, motorul se tura foarte tare; ca si cum ar fi mers in gol; la Constanta
-la Constanta, inca in 1996 circulau DAC 117 UD cu cutie automata; deci nu toate din provincie au avut parte de schimbarea cutiei; sa dau exemple concrete: 8205, 8102 (cu stopuri ovale de TV), 8213 (acesta din urma avand o cutie de viteze aparte, dovada fiind sunetele scoase) si, nu in ultimul rand, 7912. La acesta din urma, pentru ca respectiva cutie sa treaca din treapta I in a II-a, soferul ridica piciorul de pe acceleratie. Probabil daca tinea pedala apasata, ar fi aparut acea turare a motorului, caracteristica DAC-ului hidramat


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007 01:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3351
Foarte corecta observatia cu cutia. Imi aduc si eu aminte de sunetul turarii excesive, care reprezenta o pauza nepermis de lunga in care motorul nu transmitea. Ca atare, demarajul nu era de loc lin. Mai tin minte ca iarna era un cosmar pentru aceste autobuze: cea mai mica zapada, chiar in lipsa pantei, le facea sa patineze foarte urat.

E posibil ca sa se fi schimbat cutiile existente nu ca o obligatie, ci din motivul ca functionau prea prost. Oricum, Bucurestiul a renuntat dupa experienta cu DAC-urile 117 UDA la orice fel de autobuz articulat. Mi se pare excesiv, dar cred ca furia pe aceste vehicule a fost uriasa. Mai era si o alta problema. Motorul de 192 CP era oricum slab in raport cu sarcina, dar acesti 192 CP erau numai pe hartie. In realitate, motorul nu atingea nici pe departe performantele pretinse, iar dupa "rachetare", ce sa mai vorbim...

Referitor la cele din Constanta, nu cumva totusi pe acestea fusese adaptata cutie de Karosa, dintre care se gaseau in acel moment din belsug in urma casarilor ? Spun asta, pentru ca in 1996 e putin probabil sa mai fi circulat DAC-urile fabricate in 1980, iar din cate imi amintesc DAC-uri 117 au sosit masiv in Constanta, ca si in alte orase, mult mai tarziu - adica in momentul cand deja se renuntase la echiparea cu cutie automata. (Oare era in principiu posibila aceasta adaptare ?). Oricum, in Constanta a existat banuiesc si cea mai indelungata traditie in intretinerea cutiilor de viteze automate, avand in vedere predominanta Karoselor timp de vreo 15 ani. Si cutiile de Karosa aveau foarte multe probleme, si din cate se spunea, nu era de loc simplu sa le rezolvi. Dar Constanta a avut si Karose cu cutie mecanica - acel tip SL-11, albastre, fara usa la spate si cu usa a doua din trei canaturi. S-au importat in doua randuri: prin 1971 cele cu caseta laterala de linie, apoi unele prin 1980, care de fapt le-au inlocuit pe primele.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Oct 2007 10:24 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 653
Quote:
Referitor la cele din Constanta, nu cumva totusi pe acestea fusese adaptata cutie de Karosa, dintre care se gaseau in acel moment din belsug in urma casarilor ? Spun asta, pentru ca in 1996 e putin probabil sa mai fi circulat DAC-urile fabricate in 1980


Nu prea cred: numarul de parc al autobuzelor constantene era un cod, nu un numar propriu-zis:
-primele doua cifre = ultimele doua cifre ale anului cand au fost cumparate; in cazul autobuzelor romanesti, anul achizitionarii coincidea, in general, cu anul fabricatiei
-ultimele doua cifre = al catelea autobuz din anul respectiv
In 1996, 7912 avea toate caracteristicile unui DAC din prima generatie. Chiar daca, sa zicem, 7912 nu era cel original, totusi, cel cu care am calatorit nu putea fi cu mult mai nou. De asemenea, imi aduc aminte sunetul puntii motoare: exact la fel cu cel al DAC-urilor din prima generatie. Este vorba de intervalul de septima mica intre:
-sunetul diferentialului (cel acut)
-sunetul angrenajelor planetare din butucii rotilor (cel grav)

Deci, era punte originala. Greu de crezut ca era puntea cu care a iesit din fabrica; cel mai probabil, puntea a fost facuta ulterior, dar respectand toate caracteristicile puntii originale. Din pacate, nu m-am uitat sa vad daca puntea era AB sau RABA, puntea RABA putand fi prezenta pe primele modele de DAC. Ma refer strict la cele din provincie.

In legatura cu puterea motorului. Atat DAC cat si Ikarus aveau acelasi motor pentru varianta standard si articulat?. Partial off-topic.
A. Ikarusul 280, unul dintre cele mai populare autobuze din fostul bloc comunist si nu numai, a dat nastere la alte 3 "ramuri", fiecare avand mai multi reprezentanti:
-Ikarus 282: 18 m lungime, cu axa C directoare, (ca si 280)
-Ikarus 283: 18m lungime, cu axa C fixa, acest model avand mari probleme in curbe; o varianta a acestuia - C83 - a fost construit pentru Bogota, cu scopul de a circula in regim de "metrou usor pe pneuri"
-Ikarus 284: 17,90 m, motor in spate, tractiune pe axa C; a fost un esec, dar poate fi considerat prototipul indirect al modelului 435
B. DAC 117 UD nu a dat nastere niciunei "familii", aparand diferente infime de la o generatie la alta; modelul cu care Silviu a deschis topicul nu constituie nici acela o ramura separata, ci are unele caracteristici care il fac mai fiabil. De exemplu, in locul motorului de 192 CP este unul de 240 CP. Poate daca nu ar fi fost lupta asta prosteasca impotriva articulatelor, ar fi putut aparea un DAC 117 UDAN, fiind, oarecum, similar modelului 284 al Ikarusului


Top
 Profile  
 
 Post subject: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 10:12 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
1) Toate motoarele RABA orizontale erau originale ,produse in Ungaria la RABA ,uzina din Gyor,au fost citeva incercari ale celor de la Roman sa-l produca ,dar nu s-a reusit construirea unui motor fiabil orizontal.Vertical sau inclinat da ,din astea au fost produse cu gramada la Roman Brasov.
Ca aceste motoare se puteau repara cu schimbarea setului motor ,asta e altceva .Astfel ,pina in ultima clipa pina s-au asamblat autobuze cu motor orizontal la Autobuzul,acestea erau original produse in Ungaria.Mi-aduc aminte ,ca in perioada cit am fost la Autobuzul detasat de la fosta IRA Tg Mures,era in probe un DAC 117 cu motor orizontal produs la Roman , ce s-a ales de el nu stiu.
2)Au fost DAC -uri si articulate si solo cu cutie automata destule ,aduse la Tg Mures,ca sa inlocuiasca UD 112-le,si dupa ce ca erau foarte lenese la traseele colinare ,cutiile automate s-au distrus in scurt timp fiind inlocuite cu cutie mecanica.S-au adus la doar citiva ani dupa IKARUS-urile articulate noi.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 14:55 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3351
Inca niste amanunte interesante.

Caroseria DAC-urilor produse in perioada 1978-1996 se bazeaza pe caroseria lui DAC 112 UDM, care a fost prima caroserie de autobuz din Romania conceputa in 1978 de o echipa in care se afla si un designer profesionist. Acesta se numea, daca memoria nu ma inseala, Geza Asztalos si era absolvent al Institutului de Arte Plastice - Sectia Design, angajat la Intreprinerea Autobuzul. Pentru caroseria respectiva, omul a primit un premiu (cred unul din premiile anuale ale Uniunii Artistilor Plastici, pe domeniul design). Era vremea cand se punea mare accent pe "aducerea proiectarii aproape de productie".

Personal, nu am fost insa niciodata prea incantat de aceasta caroserie, inspirata vizibil de la IK 4, dar departe de fiabilitatea acesteia. Totusi, trebuie sa tinem cont ca designerului i-au fost puse conditii aspre privind economia de materiale si eliminarea tehnologiilor mai costisitoare, iar in aceste conditii vitrege s-a achitat onorabil de datorie. Mie mi-a parut insa rau dupa formele rotunde cu dubla curbura ale vechilor Romanuri, chiar daca era costisitoare realizarea lor si nici nu prea mai erau la moda.

Primele scunde le-am vazut in fotografii ale unor exemplare 112 destinate livrarii in Grecia, cu mult timp inainte de livrarea in Romania. Cred ca au fost expuse si la TIB. Motivul principal al aparitiei scundelor pare a fi economia de metal si inaltime mai mica in vederea "rachetarii", dar este plauzibil si un alt motiv, care tinea si de aspectul estetic, mimandu-se cumva aspectul autobuzelor cu podea semijoasa, care incepusera sa apara in lume. Varianta de caroserie scunda cred ca ar trebui descrisa distinct pe Wiki.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 15:22 
DAC 112UDM in 1978?

DAC'urile scunde se mai numeau si "dezaluminizate", probabil ca au eliminat sau au redus componentele de aluminiu. Nu cred ca au avut legatura cu rachetele, cel putin cele ale RATB nu au avut niciodata rachete.


Top
  
 
 Post subject: Autobuze DAC 117 UD
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 16:08 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 86
Location: Tg-Mures
Dupa o perioada ,nu cu mult inainte de decembrie 89,austeritatea impusa de Ceausescu&comp, a fost atit de exacerbata incit s-a ajuns la masuri economice de risu-plinsu.Astfel,foarte multe componente,piese care erau doar din aluminiu,au fost schimbate cu cele din otel.Ordin de sus!Sa o luam pe rind :usile care erau din tabla de aluminiu,au fost schimbate cu cele din tabla de otel,masca fata la fel,capacele laterale de vizitare la fel, capacele interioare din podea care erau din aluminiu au fost scimbate cu rame din profil de otel,ramele geamurilor laterale care erau din aluminiu s-au schimbat cu profile din otel,au disparut ornamentele si canalele de scurgere laterale superioare si inferioare care erau din aluminiu,barele interioare si suportii de prindere ale acestora erau din aluminiu si au fost schimbate pe altele din teava de otel .Astfel,greutatea autobuzului (si a troleibuzelor)crescind considerabil era absolut necesar sa se reduca de undeva din greutatea vehicolului,si neavind de unde s-a redus din inaltimea lui,nascindu-se variantele scunde,cu tavan scund,cu usi mai mici ,cu geamuri mai mici.Mi-aduc aminte ,atunci cind am calatorit prima data cu un astfel de vehicol,intre bara interioara si tavanul masinii de-abia mi-a incaput mina.Nu erau proiectate pt a fi rachetate,s-a rachetat ce s-a apucat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 18 Mar 2008 17:41 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3351
Tom wrote:
DAC 112UDM in 1978?

DAC'urile scunde se mai numeau si "dezaluminizate", probabil ca au eliminat sau au redus componentele de aluminiu. Nu cred ca au avut legatura cu rachetele, cel putin cele ale RATB nu au avut niciodata rachete.


In 1978 ar fi fost prototipul sau "seria zero", care in mod cert s-a testat la ITB. In "lista neoficiala a nr. de parc..." postata pe forum apar cateva DAC 112 UDM din 1978. E posibil si sa fie o greseala sau chiar asa sa fi fost. Eu am preluat informatia din acea lista. Ce pot sa spun este ca deja in 1978 stiam ca exista un prototip de autobuz romanesc articulat. La inceput am crezut bineinteles ca e pe caroserie de Roman, (aceasta s-a fabricat pana in 1980). Primul autobuz cu caroserie "modernizata" l-am vazut in primavara lui 1979, daca nu ma insel, s-au facut probe pe el si la Brasov, fara pasageri. Era un 112 vopsit rosu complet in campul de sub ferestre. Stiu ca a durat foarte mult pana s-au putut omologa noile tipuri de autobuze. Un inginer implicat mi-a spus atunci ca aveau multe deficiente tehnice care trebuiau remediate, deci e posibil sa se fi produs prototipuri in 1978, achizitionate mai tarziu de ITB.

Poate nu e o idee rea sa fie cautat designerul acestei caroserii, de care am amintit mai sus. In caz ca mai traieste in Romania, ar putea avea informatii foarte interesante, poate chiar desene originale si fotografii. Omul trebuie sa aiba vreo 55-57 de ani acum si este artist plastic.

Referitor la DAC scunde, explicatia aparitiei lor e cat se poate de logica. Totusi, nu inteleg ratiunea pentru care in Grecia au circulat prin 1983-85 DAC-uri scunde, tin minte ca au fost aratate si la televizor. Sa fi fost vreo tentativa de autobuz pentru export cu podea mai joasa, cu motorul in spate? De asemenea, nu inteleg de ce in 1988-89, la Brasov cel putin, s-au livrat printre cele scunde si unele inalte (de ex #1210, #4507). La fel in 1990. Banuiesc ca nici unele, nici altele nu mai contineau aluminiu; totusi, de ce existau in fabricatie ambele subtipuri?


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 81 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group