TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Sat 26 May 2018 20:49

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 Jan 2010 21:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3457
Autocamioane fabricate la Brasov in anii 80.

Se remarca DAC 665T si DAC 444T, cele doua modele militare de baza, cu tractiune integrala si cabina pentru mediu dificil. Dispuneau de sistem de umflare a pneurilor in timpul mersului si de troliu de tractiune (cabestan). Acestea au fost concepute si testate la sfarsitul anilor 70. Au fost vandute in numar mare de exemplare doar in strainatate, de exemplu in Irak sau Iran, intr-o perioada cand conducerea Romaniei prinsese gustul exporturilor de tehnica militara. Ulterior, s-au folosit caracteristicile constructive ale acestor tipuri si pentru o gama restransa de vehicule civile. In ciuda aspectului putin atractiv, cabina si designul interior, plus confortul rezultat, erau foarte apreciate de utilizatori, prin comparatie cu solutia clasica de la ROMAN (licenta MAN).


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 28 Jan 2010 08:17 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7975
O vidanja Carpati la Tulcea, TL 02 HIW:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Mar 2010 17:36 
Ăsta are botul în formă originală!


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR sunt iniţialele de la numele fabricii: Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, Roman SA.
Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic ZiS 150 (ZiS - Zavod imeni Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american International KR-11.
Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1700 mm / 1740 mm.
SR 101 a avut câteva modele: SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model); SR 109 - autobasculantă.


Modelul SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaÅŸi clasă - medium-light), de modelul SR 131 CarpaÅ£i. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la BraÅŸov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 ÅŸi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1650 mm / 1650 mm.


Din anul 1962, în paralel cu modelul SR 131 CarpaÅ£i, a intrat în fabricaÅ£ie ÅŸi modelul SR 132 CarpaÅ£i, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaÅŸi motor V8, benzină (dezvoltat la BraÅŸov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 ÅŸi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenÅ£ial central, axe faÅ£ă/spate tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), axă spate cu roÅ£i simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1780 mm / 1750 mm.

Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producÅ£ie, începând cu anul 1964, a modelului SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaÅŸi cabină, proiectată de francezii de la Chausson Plant ÅŸi motorul V8 (dezvoltat la BraÅŸov, pe baza unui motor Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opÅ£ional, cutia de viteze putea fii cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), opÅ£ional, axa spate putea fii echipată cu 2 trepte de reducÅ£ie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu ÅŸa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR 113 Bucegi a avut cateva modele: SR 115 Bucegi - autotractor cu şa; SR 116 Bucegi - autobasculantă.


ÃŽn acelaÅŸi an, 1964, a intrat în producÅ£ie ÅŸi modelul SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaÅŸi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 ÅŸi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenÅ£ial central, axa faÅ£ă tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), opÅ£ional, diferenÅ£ialul spate putea fii echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1780 mm / 1750 mm.


Pe baza ÅŸasiului SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit SR BA-1, folosind mecanica de la SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducÅ£ie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu ÅŸa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă (din păcate nu sunt poze cu acest model).


În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fii echipate şi cu noua cutie de transfer G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic.
Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa SAVIEM (SAVIEM - Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Equipements Mécaniques) - cod motor 797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit SR 113/114/115/116 D.


Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei ÅŸi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri ÅŸi înlocuirea barei de protecÅ£ie faÅ£ă cu un model adaptat de la Roman - din 3 bucaÅ£i ÅŸi cu decupare pentru faruri.
Modelele astfel modificate s-au numit Dac 6135 R - 4x2 / Dac 6135 RA - 4x4.



În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil.


Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea Roman/Dac - licenţa MAN F8 (MAN - Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg).


Roman-Dac

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


Cabina tip CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români.


Dac CN

Image
Image
Image
Image
Image


Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu SR 114.


SR 114 - UMT

Image
Image


Proiect, pe baza unui şasiu Roman 19.215 DFK, cu cabină SR.


Roman-SR

Image


A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:18 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 45426
Multumim de informatii. Nu ai poze mai "mari"?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Un "SR-Dac"... undeva in Siria.

Image


Un SR 116 Bucegi, autobasculanta, in Mariqita / Columbia.

Image
Image


Un autocamion SR, din fosta Iugoslavie: Torpedo SRT.

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:40 
De menţionat că în anul 1956 fabrica "Z.I.S." a fost redenumită "Z.I.L. (Zavod Imeni Lihaceva)"... fiind cunoscuţi la noi mai ales pentru frigidere.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:43 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Pozele cu SR-urile din strainatate, sunt pe imageshack si tot nu se vad la dimensiunea reala (scrisa pe bareta neagra de sub poze)!!! :shock: :cry:

Poate ma lamuriti si pe mine cu ce puneti voi pozele aici, in afara preluarii directe de pe PC-ul personal, pentru ca la aceasta modalitate, numarul pozelor, este de regula, limitat! :?: :!:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 21:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
mrM wrote:
De menţionat că în anul 1956 fabrica "Z.I.S." a fost redenumită "Z.I.L. (Zavod Imeni Lihaceva)"...



Mai exact:
@. Din 1924 pana in 1931: AMO - Avtomobilnoe Moskovskoe Obschestvo (АМО - Автомобильное Московское Oбщество).
@. Din 1931 pana in 1956: ZiS - Zavod imeni Stalina (ЗиС - Завод имени Сталина).
@. Din 1956 pana in prezent: ZiL - Zavod imeni Lihacheva (ЗиЛ - Завод имени Лихачева).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Apr 2010 22:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3457
Din experienta proprie, abandonarea fabricatiei pe scara larga a modelelor SR (pe benzina) s-a facut la mijlocul anilor 70, nicidecum la sfarsitul anilor 80. Poate doar pentru armata sa se mai fi fabricat SR-uri, pana in momentul intrarii in fabricatia de serie a DAC-urilor 6x6 si 4x4 cu cabina CN (cca 1978).

Frumoasa prezentarea, MagnuM, felicitari.

Am o intrebare. Unul dintre modelele de Roman Diesel a fost folosit in varianta furgon 4x4 ca si autobuz pentru trasee dificile (de ex. in jud. Brasov pe traseele Moeciu-Pestera si Zarnesti-Magura; in jud. Sibiu la Paltinis). Ai cumva fotografii cu aceste "autobuze de teren"? Furgonul era asemanator cu al vehiculelor pentru echipe de interventie si nu avea legatura cu cabina soferului. Cred ca erau de tip 8135D (sau poate 10215?). Ultima data le-am vazut prin 1992.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 05:14 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Brassovia wrote:
Din experienta proprie, abandonarea fabricatiei pe scara larga a modelelor SR (pe benzina) s-a facut la mijlocul anilor 70, nicidecum la sfarsitul anilor 80...



Eu am specificat ca:
- inlocuirea motorului SR 211, s-a facut undeva prin anii '70.
- inlocuirea modelelor SR/Dac 6135, s-a realizat undeva pe la sfarsitul anilor '80.



Brassovia wrote:
... Am o intrebare. Unul dintre modelele de Roman Diesel a fost folosit in varianta furgon 4x4 ca si autobuz pentru trasee dificile (de ex. in jud. Brasov pe traseele Moeciu-Pestera si Zarnesti-Magura; in jud. Sibiu la Paltinis). Ai cumva fotografii cu aceste "autobuze de teren"? Furgonul era asemanator cu al vehiculelor pentru echipe de interventie si nu avea legatura cu cabina soferului. Cred ca erau de tip 8135D (sau poate 10215?). Ultima data le-am vazut prin 1992.



Inteleg din descrierea ta, ca e vorba de un sasiu 4x4 cu cabina separata de duba; ceva similar cu autoatelierele mobile montate pe sasiul Roman R 8135 FA.
Ce ampatament aveau; mare, sau mic?!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 05:38 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Ce am gasit pe internet!!! O poza cu un SR 14BA32S-40! ^:)^
Nu credeam ca o sa mai vad vreodata SR-uri cu 3 axe! Le vedeam cand eram mic, prin Bucuresti; majoritatea erau betoniere!


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 14:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Intrucat pozele din postul initial, nu pot fi deschise de acest forum, la marimea originala, am sa incerc sa postez pozele direct.
Acest aspect are inconvenientul ca, nu veti avea pozele mari, asociate cu textul din postul de prezentare (nu gasesc optim sa repostez si textul!).
Sursa pozelor: prospecte, reviste, carti, internet.

SR 101


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 14:24 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 109


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 14:30 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 131 Carpaţi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 14:40 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 132 Carpaţi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 20:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3457
MagnuM wrote:
Inteleg din descrierea ta, ca e vorba de un sasiu 4x4 cu cabina separata de duba; ceva similar cu autoatelierele mobile montate pe sasiul Roman R 8135 FA.
Ce ampatament aveau; mare, sau mic?!
Inclin sa cred ca era vorba de tipul 10.215 sau 12.215, din amintiri neclare ce le mai am din anii 80-90, iar ampatamentul cred ca era mare, pentru ca duba parea destul de incapatoare. Accesul in ea era insa criminal, pe acele scarite... Ultra-high floor...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Brassovia wrote:
Inclin sa cred ca era vorba de tipul 10.215 sau 12.215, din amintiri neclare ce le mai am din anii 80-90, iar ampatamentul cred ca era mare, pentru ca duba parea destul de incapatoare. Accesul in ea era insa criminal, pe acele scarite... Ultra-high floor...



Roman R 10215 F/FA, e posibil sa fi fost; e un sasiu 4x2/4x4, asemanator cu Roman R 8135 F/FA.
Roman R 12215 in nici-un caz! Aceste sasiuri sunt DF/DFA; sasiuri cu 3 axe - 6x4/6x6, la fel ca si Roman R 19215 DF/DFA.






Continuare poze SR:

SR 113 Bucegi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:10 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 113 Bucegi - continuare


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:13 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 113 Bucegi - continuare


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:31 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 115 Bucegi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:38 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3457
MagnuM wrote:
Brassovia wrote:
Inclin sa cred ca era vorba de tipul 10.215 sau 12.215, din amintiri neclare ce le mai am din anii 80-90, iar ampatamentul cred ca era mare, pentru ca duba parea destul de incapatoare. Accesul in ea era insa criminal, pe acele scarite... Ultra-high floor...

Roman R 10215 F/FA, e posibil sa fi fost; e un sasiu 4x2/4x4, asemanator cu Roman R 8135 F/FA.
Roman R 12215 in nici-un caz! Aceste sasiuri sunt DF/DFA; sasiuri cu 3 axe - 6x4/6x6, la fel ca si Roman R 19215 DF/DFA.

Nu cred ca avea trei axe, deci aproape sigur este vorba de 10.215. Imi pare rau ca nu am avut inspiratia de a-l fotografia, desi am calatorit cel putin o data in el cu aparatul de fotografiat la mine. A fost ultimul tip de vehicul cu tractiune integrala folosit in transportul public romanesc. Avea si usa larga la spate, pentru ca taranii sa-si poata lua cu ei in salon utilajele agricole din dotare...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:40 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 116 Bucegi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 116 Bucegi, in Mariqita/Columbia.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 114 Bucegi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:50 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 114 Bucegi - continuare


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 21:59 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
SR 7BA Bucegi


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 22:05 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Dac 6135 R


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 22:08 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
Dac 6135 RA


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Apr 2010 22:10 
Offline
User avatar

Joined: Tue 13 Apr 2010 12:46
Posts: 29
Location: Bucureşti / România
"SR-Dac", in Siria.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 79 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group