TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Mon 11 Dec 2017 19:48

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 
Author Message
 Post subject: Poiana Brasov
PostPosted: Tue 07 Aug 2007 22:43 
Offline

Joined: Tue 07 Aug 2007 21:34
Posts: 15
Location: Brasov
Masina de Poiana, prin anii 60:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Aug 2007 15:12 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 744
Pare a fi vehicul (ex) militar . Uitati-va la
-jenti; au acea conducta care pompeaza aer tot timpul in pneuri; in situatia spargerii vreunui pneu, acesta nu se dezumfla, deoarece compresorul pompeaza aer tot timpul in pneuri
-dispunerea rotilor; acest vehicul este fie 6x4, fie chiar 6x6; cadrul este, evident, de camion.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 08 Aug 2007 17:02 
Offline

Joined: Tue 07 Aug 2007 21:34
Posts: 15
Location: Brasov
Intr-adevar, e pe sasiu de camion, iar camionul este Zis 150, modelul dupa care este copiat SR-ul.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Aug 2007 00:56 
vaschez wrote:
Intr-adevar, e pe sasiu de camion, iar camionul este Zis 150, modelul dupa care este copiat SR-ul.


Sunt de acord ca e sasiu de camion, dar nu are cum sa fie Zis 150 pentru ca acesta are doar doua punti. Eventual ar putea fi sasiu de Zis 151, care are 3 punti, dar sincer nu vad cum s-ar potrivi rotile si lungimea dintre axe.
Poza este fenomenala, la fel ca cea cu Buceagul cu bena de Marsa, sper ca mai ai.

SR-ul nu este copiat dupa Zis 150.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 09 Aug 2007 01:27 
Offline

Joined: Tue 07 Aug 2007 21:34
Posts: 15
Location: Brasov
Intr-adevar, era Zis 151. M-am grabit cand am scris.
Din cate stiam eu, primul SR este o copie dupa Zis 150 N. Se poate sa ma insel. Daca totusi ma insel, dupa care camion este copiat?
Poze cu Buceagul ala marisor nu mai am, dar in setul de prezentare de la uzina Roman erau vreo 10 poze pe carton gros, asa ca s-ar mai putea gasi.


Un autobuz asemanator cu cel prezentat de mine mai sus a aparut in filmul "Sfanta Tereza si Diavolii" (1972).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 10 Aug 2007 00:56 
vaschez wrote:
Daca totusi ma insel, dupa care camion este copiat?


S-au schitat cateva informatii despre originea Buceagului (de fapt Carpatiului - el a fost primul) in topicul Istoria camioanelor Roman; ca rezumat, este proiectat de Chausson cu influente certe din partea Ford, si imparte foarte multe elemente comune cu Zil-130.

Later edit: scuze, abia acum am realizat ca te referi la SR 101 care intr-adevar a fost copiat dupa Zis-150. Uitasem complet de 101.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 11:01 
camionul carosat de mai sus este ZIL 157 sau ZIS 151G (ZIS 151 fara litera nu avea sistem de umflare).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Oct 2007 22:35 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 646
Location: Bucuresti, Militari
In afara de linia 20, Livada Postei - Poiana Brasov, a existat un timp si linia 21, Gara -Livada Postei - Poiana Brasov?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 15:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
rosetti61 wrote:
In afara de linia 20, Livada Postei - Poiana Brasov, a existat un timp si linia 21, Gara -Livada Postei - Poiana Brasov??

Da, intre 1990 si prima parte a anului 1992. La inceput a fost servita de microbuz TV de tip maxi-taxi (IJTL avusese in dotare 1 sau 2 microbuze inca de prin 1988-89, insa la vremea respectiva nu s-a mai primit aprobarea pentru traseul de maxi-taxi). Apoi a fost servita de un autobuz Karosa SM 11, cu succedare la 90 minute. A fost gandita ca linie rapida, fara statii intermediare. Dupa un timp, s-a admis totusi ca statie intermediara Livada Postei, in ideea preluarii/lasarii calatorilor pentru ajutarea liniei 20.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 26 Dec 2007 21:28 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
O calatorie cu RATBv la Poiana Brasov in 26.12.2007

Anul 2007 - an al intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, an al unor ample investitii in transportul in comun Brasovean. Sa vedem cum a decurs astazi, 26 decembrie 2007, o calatorie cu RATBv pe linia 20 Livada Postei-Poiana Brasov.

Pentru cei care nu stiu, pentru un parcurs de 20-25 min (12 km, cu trei statii intermediare), una calatorie pe linia 20 costa in prezent 3,50 RON. Vazand ca politia restrictioneaza accesul autoturismelor personale, intreb la dispecerat daca autobuzele mai circula sau nu. Mi se raspunde ca sunt 6-7 vehicule pe traseu. In realitate se va dovedi ca erau doar 5, dintre care 4 circulau in perechi, unul dupa altul. Restul au circulat probabil doar in scriptele RAT, pentru a se mai scoate ceva motorina.

Imediat dupa "modernizarea" capatului de linie Livada Postei, peronul liniei 20 fusese amplasat primul, unde exista si un trotuar amplu care era absolut necesar in momentele cand erau multi pasageri. Dar o persoana cu functie inalta a dispus mutarea liniei 20 la ultimul peron, care e si cel mai scurt, si izolat total de restul trotuarelor. Astfel incat, dupa un gol de cca 20 min in care nu trecuse nici un autobuz, cei peste 200 de calatori care asteptau debordau de pe peron pe carosabilul adiacent, dar si pe peroanele invecinate, expunandu-se astfel accidentelor. A ramas de domeniul trecutului vremea cand, timp de peste 40 ani, RAT obliga calatorii sa formeze o coada ordonata in functie de momentul sosirii acestora si ii verifica de bilet la urcare. Probabil vreun sef care in tineretea lui era incomodat de aceasta masura de ordine si disciplina, a dispus sa nu mai existe nici o ordine. In momentul sosirii autobuzului, acesta a fost luat cu asalt din toate partile de catre o gramada informa de oameni, cei batrani, copiii si cei mai putini ageri fiind impinsi cu brutalitate. Soferul abia reuseste sa intre la peron datorita razei de curbura prea mici, dar si a calatorilor coborati deja pe carosabil in asteptarea asaltului final. Bineinteles ca dupa "modernizare" nu mai exista nici statii separate de coborare si urcare, asa ca putinii calatori care trebuiau sa coboare au fost pe aproape de a nu putea face acest lucru.

Norocul mi-a suras, am reusit sa intru in acest prim vehicul sosit. Mercedesul Conecto O345 a fost incarcat cu peste 100 persoane, inchiderea usilor fiind o sarcina dificila pentru sofer. Am constatat de indata ca nici un sfert din calatori nu au mai validat vreun bilet dupa urcare, ceeace explica lipsa traditionalei cozi de la casa de bilete. Deci acum se poate calatori "pe blat" in liniste. Banuiesc ca beneficiarii acestei initiative vor sti cu cine sa voteze la anul, pentru ca inca un mandat sa poata face blatul. Evident ca fara calatorii fraudulosi, ar fi fost probabil si locuri libere pe scaune, insa asa am calatorit precum sardelele, la fiecare curba avand senzatia ca barele de sustinere din salon vor ceda sub suprasarcina. Sosit la destinatie, autobuzul mai pierde vreo 5 minute datorita blocajului de trafic, intelept gestionat de o turma de politisti veniti si ei la oxigenul de la munte. Sub privirile carora, de altfel, autoturismele private parcasera chiar pe bucla de intoarcere a autobuzelor, acestea fiind nevoite asadar sa intoarca "din trei miscari" chiar in axul drumului principal, ceeace bineinteles ca nu imbunatateste fluenta traficului. O serie de calatori care vor sa se intoarca in oras "au prins poanta" si asteapta autobuzul pe carosabil in prezumtivul loc de intoarcere, pentru a prinde locuri pe scaune, si urca in timp ce altii se straduiesc din greu sa coboare.

Dupa aceasta experienta, stiind ca la intoarcere va fi mai rau, am ales calea de a cobora pe jos in Schei, pe "drumul vechi". Surprizele nu inceteaza insa. Pe primul tronson, indicatoare mari interzic accesul "oricarei persoane straine", fiind santier al firmei care a concesionat pe 8 ani asfaltarea Brasovului la pret triplu fata de Europa Occidentala. Nimeni nu tine cont insa de aceasta gluma proasta, dar pericolelele nu lipsesc totusi: grupuri de 4-5 ATV-uri circuland cu viteze incredibile pe acest drum exclusiv pietonal trec "la mustata" pe langa turistii terifiati. A doua parte a drumului, de la Poiana de Jos, tocmai fusese reabilitata anii trecuti de Consiliul Judetean. Insa surpriza si aici: drumul proaspat refacut e distrus din nou pentru pozarea unor cabluri de telecomunicatii, astfel ca potecuta utila ramasa e plina de noroi, pietre si crengi taiate. Un santier neterminat in plina iarna, care face deci plimbarea o adevarata cursa cu obstacole.

Ajuns la Pietrele lui Solomon, unde inainte de marea si inteleapta desfiintare din 2006 intorcea linia de autobuz 19, nu ai altceva de ales decat sa mai mergi doi kilometri pe jos pe un drum fara trotuare, nemodernizat, dar deszapezit - deci plin de noroi, cu atentia sporita de a nu fi luat in bot de vreun autoturism. Scopul final: capatul de linie al lui 50 barat (Str. Invatatorilor). Acolo lipseste deja placuta cu orarul de circulatie, ceeace poate fi neplacut avand in vedere succesiunea vehiculelor la intervale de 30 min. Pe vreme friguroasa, este preferabil mersul pe jos. Dar BMC-ul minuscul de pe 50 barat soseste, si imi gasesc o pozitie buna, cu genunchiul infipt in carcasa uriasa a rotii din axul a. In timp ce soferul abordeaza curbele de pe stradutele stramte, un calator ii intinde 3 lei, iar acesta, cunoscator, intreba: "Cati sunteti, ba? unu, doi?". I se raspunde ca trei. Deci calatorii au facut o economie de 0,50 RON de persoana iar soferul are bani de (inca o) bere. Nici nu s-ar putea altfel, caci in tot cartierul Schei si in intregul centru istoric al orasului nu functioneaza nici o casa de bilete astazi. Nici macar cea de la cap linie Pe Tocile. Sa nu va inchipuiti ca e o problema izolata a acestui cartier. Nu, de cand chioscurile din statii au fost preluate de principalul sponsor politic al orasului, acestea nu mai sunt deschise in zile de odihna deloc. Sunt la dispozitie casierii doar la 7 capete de linie indepartare si la cabina de urmarire a circulatiei de la "Patria". Nimeni nu se supara insa, dupa cum se vede, acum fiind dulcea vreme a ilegalitatilor netulburate de nimeni si in orasul nostru.

Sa ne mai reamintim ca, pe vremea cand orasul nu era condus de primi-secretari de partid atat de buni gospodari, pe linia 20 se scoteau duminicile 20-30 autobuze? Ca se tinea in linii mari cont de ordinea urcarii si practic nu existau calatori fraudulosi? Ca de multe ori numerosi angajati ai ITBv/IJTL erau pe teren pentru a monitoriza in timp real situatia, si existau vehicule de rezerva care erau solicitate la nevoie?
Nu, nu are rost sa mai vorbim de asa ceva. Pentru ca probabil in acele vremuri, carmacii nostri de acum, persoane pe atunci complet insignifiante, isi indesau salamul in traista si bascul pe nas si faceau blatul pe troleu cu nonsalanta, strecurandu-se zilnic cu ochii in podea printre milioanele de calatori cinstiti transportati anual.

Invit pe aceasta cale si conducerea RAT la o experienta unica in viata: calatoria spre locul de munca la orele de varf ale diminetii cu propriile lor mijloace din dotare, sau calatoria "de agrement" spre Poiana Brasov. Sa se foloseasca si ei macar o zi din viata de scutirea de plata biletului RAT, de care beneficiaza in virtutea functiei. Iar economia de motorina facuta cu aceasta ocazie la autoturismul lor diesel personal sa o doneze RAT-ului, pentru ca soferii bine inchisi in custi sa nu mai fie tentati sa inchida iarna sistemul de incalzire din salon.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007 17:56 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
In prezent nu se folosesc pentru ruta spre Poiana decat Conecto O-345. In zile de lucru sunt 2 vehicule, iar in zile de odihna 2-6 vehicule, dupa criterii care imi scapa. Si in anii 70-80 era aglomeratie mare, dar asta din cauza ca se depasea limita fizica a sistemului de transport insusi: la peste 3000 calatori/ora x sens, trebuiau intervale de succedare sub 3 min, ceeace era imposibil datorita timpilor necesari imbarcarii/debarcarii. Si asta in ciuda faptului ca se facea imbarcare simultana in cate doua autobuze. Pe vremea aceea, articulatele erau interzise pe drumul spre Poiana, dar oricum Ikarus 280 sau DAC 117 nu aveau o putere a motorului care sa le faca potrivite pentru acest traseu. Acum insa traficul este cu mult mai mic si RAT ar fi putut face fata cu succes situatiei critice din cele doar cateva zile ale anului. Insa de la nivel inalt este impiedicata orice actiune care ar putea atrage calatori, nu stiu daca pur si simplu din prostie sau din dorinta de falimentare.

Articulatele Mercedes O-305 G au facut fata foarte bine traseului spre Poiana Brasov in 2001, desi au motorul pe spate. Intre timp insa, ele au fost dirijate spre trasee periferice cu drumuri in stare proasta (Stupini), fiind rapid harbuite si vandalizate. In prezent cred ca mai exista in circulatie doar vreo cateva din cele 19 initiale (recent le-am mai vazut pe 530, 532, 535, 538, 540, 541, 542, 543, 545). Mare pacat. A fost un tip de autobuz potrivit ca si constructie necesitatilor din traficul actual brasovean. La fel ca si tramvaiele aduse tot din Frankfurt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007 18:54 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44905
S-a pus vreodata in discutie introducerea troleibuzului pina in Poiana Brasov?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 27 Dec 2007 21:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Silviu Sintea wrote:
S-a pus vreodata in discutie introducerea troleibuzului pina in Poiana Brasov?

Da, imediat dupa ce actualul drum de acces a fost dat in exploatare (1964-65). Intentia a fost mentionata si in presa, dar nu vad cum ar fi putut fi materializata, avand in vedere ca erau disponibile la acea vreme doar vehicule TV 2E, care de abia se miscau incarcate pe un drum cu pante de 4-5%, iar pe drumul Poienii sunt si sectoare cu pante de 7%. Poate s-a avut in vedere importarea unor troleibuze TATRA? Nu stiu. Cred mai degraba ca a fost un exces de zel propagandistic (cam ce se intampla si azi, din pacate! - vezi Sanpetru, Harman). Totusi, facand abstractie de pante si conditiile de circulatie de iarna, traseul avea atunci suficienta clientela (inclusiv in zile de lucru) pentru a fi rentabila electrificarea sa. S-a preferat insa achizitionarea in continuare de autobuze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 21 Aug 2008 22:01 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44905
Toamna.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Mar 2009 18:15 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44905
Poiana Brasov, anul 1971. Hotel Sport.

Foto: Sludge Gulper.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 22 Sep 2010 19:07 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44905
Hotel Sport (1967).

Foto: http://orasulmemorabil.ro


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 13 Jan 2013 19:35 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
IK 4 si Karosa SM-11 pe linia 20, in anul 1981. Anul in care a inceput decaderea transportului public brasovean, imposibil de oprit pana azi, in ciuda eforturilor cu bune rezultate din perioada 1997-2003.
Astfel de imagini imi par ca o raza de soare ce se stinge incet la apus.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 14 Jan 2013 01:47 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 744
Quote:
Pe vremea aceea, articulatele erau interzise pe drumul spre Poiana, dar oricum Ikarus 280 sau DAC 117 nu aveau o putere a motorului care sa le faca potrivite pentru acest traseu.


Uzina "Autobuzul" a scos un model de DAC 117 cu motor de 240 CP. Era doar pentru export sau doar prototip? Sau nu ar fi facut fata nici acela chiar daca, sa zicem ca s-ar fi intervenit pe linie de partid?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 15 Jan 2013 21:05 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
OAB wrote:
Quote:
Pe vremea aceea, articulatele erau interzise pe drumul spre Poiana, dar oricum Ikarus 280 sau DAC 117 nu aveau o putere a motorului care sa le faca potrivite pentru acest traseu.


Uzina "Autobuzul" a scos un model de DAC 117 cu motor de 240 CP. Era doar pentru export sau doar prototip? Sau nu ar fi facut fata nici acela chiar daca, sa zicem ca s-ar fi intervenit pe linie de partid?

Eu n-am avut norocul sa intalnesc in viata vreun DAC cu motor de 240 CP. Daca nu cumva a fost vorba doar de un prototip... De export de autobuze produse in serie mare la Bucuresti n-am auzit niciodata, cu exceptia celor 500 bucati TV 71 pentru Cehia (sau Polonia?). Troleibuze, da. Incercari, da. Parca si cu Grecia s-a incercat. Singurul autobuz romanesc cu motor peste 192 CP care a circulat in mai multe exemplare pana in 1991 a fost acel semi-autocar 112RDT (216 CP datorati supraalimentarii). Nu era de dorit sa treaca unul pe langa tine pe strada - zgomot infernal, nor de fum din esapament. Nici inauntrul lui nu cred ca era o fericire.

Totusi, nu puterea motorului era problema pe traseul spre Poiana, ca doar au urcat din 1966 si pana in 1974 chiar si TV 2 pe linia 20, ci aglomeratia cronica si imposibil de eradicat. Iar articulatele au fost interzise datorita lungimii si comportamentului imprevizibil al articulatiei, nu datorita puterii. Totusi, a mai scapat prin Poiana cate un DAC articulat venit la plezneala de prin alt judet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Poiana Brasov
PostPosted: Sun 29 Dec 2013 14:37 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Linia 100 - da, circula; cam asemanator cu vechiul 21 din 1991.

Astazi am urmarit efectuarea ultimei curse "de dimineata" pe acest nou traseu. Iata ce am vazut.

Autobuzul MAN #723, plecat prezumtiv, dupa grafic, la 11.35 din Poiana Brasov, a ajuns la gara la ora 11.52, deci aparent dupa 17 minute de drum. Fiind vorba de 16 km, rezulta o viteza medie de peste 55 km/h, lucru legal imposibil, avand in vedere limitarile la 40-50 km/h, cele trei sectoare cu curbe si pante pronuntate si cele 11 intersectii de pe parcurs. Dar probabil de asta se numeste 100 "linie rapida", ca nu trebuie sa respecte viteza legala...

Ramas pe dreapta la fostul mall incendiat, pentru ca nu are unde sa stationeze in asteptare la gara, datorita minunatei sistematizari scripciste facute aici, autobuzul a tras in statie cu 6 minute inainte de ora plecarii (12.05). Peronul 2, unde este in mod ciudat repartizat, era neincapator pentru lumea care astepta, ca asa a fost gandit de mintea celor in putere, basca nu are nici copertina - dar noroc ca vremea e buna...

In mod deloc surprinzator, autobuzul avea deja asezati pe scaune 6 pasageri, dintre care 2 imbracati caraghios in salopete albastre ca ale celor ce desfunda canale. Am realizat ulterior ca acestia erau de fapt controlorii RAT, iar ceilalti patru, probabil prietenii lor de familie, care - evident fara bilet fiind - au stat bine mersi pe scaune, urcand mai inaintea tuturor calatorilor, cu acceptul soferului. In acelasi timp, calatori cu bilet si care au asteptat pana la o ora in statie au ramas sa calatoreasca in picioare, caci nu se numarau printre "jmekeri". Acest lucru este binecunoscut de cand lumea si pe linia 20, cei cu pile la sofer urcand in statia (teoretica) de coborare, astfel incat sa prinda locuri pentru khurul lor delicat.

Autobuzul a plecat cu circa 66 pasageri la bord - lucru bun din punct de vedere al rentabilitatii, dar care arata o proasta conceptie a programului de circulatie, caci vehiculul folosit nu ofera nici cel mai elementar confort persoanelor care stau in picioare, fiind de notorietate proasta gandire a salonului la masinile turcesti, iar alti multi calatori, sositi dupa 12.05 la gara, nu mai au nici o cursa la dispozitie, mai devreme de trei ore jumatate!

Fata de toate acestea, s-ar impune din partea conducerii RAT o mai atenta aplecare asupra problemelor acestui nou traseu, asupra programului, vehiculelor atribuite, conduitei soferilor si controlorilor.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group