TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Wed 13 Dec 2017 10:05

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Sun 21 Oct 2007 14:54 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
In plina epoca de distrugere a transportului electric din municipiul Brasov, eu ma gindesc deja la reintroducerea troleibuzelor in acest frumos oras.

Probabil ca acest topic o sa ramina multa vreme gol. Nutresc speranta insa ca intr-un viitor nu foarte indepartat, vom revedea circulind troleibuze si in Schei, si in Centru, si in Bartolomeu, si pe Calea Bucuresti...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Oct 2007 16:17 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
ultima actualizare: 07 octombrie 2008

TRAMVAIUL ELECTRIC LA BRASOV

- 1902-1911: se prevede in repetate randuri electrificarea tramvaiului suburban care functiona din anul 1892 intre Bartolomeu-Piata Sfatului-Darste-Satulung/Sacele, cu o ramificatie spre gara mare utilizata doar o scurta perioada pentru calatori
- 1931, 1942: se reia episodic ideea electrificarii tramvaiului suburban, a dublarii liniei pe zona orasului si a crearii unei noi ramuri spre gara mare
- 1960: se desfiinteaza tramvaiul suburban neelectrificat, administrat din 1948 de CFR
- 1980: se prevede introducerea tramvaiului electric modern la Brasov, in etape, pe mai multe trasee care sa lege zonele Steagul Rosu, Darste-Noua, Florilor, Gara, Tractorul-Rulmentul, Bartolomeu, Bartolomeu Nord, dar si orasul Sacele; etape de perspectiva - Sanpetru, Harman
- 1987: prima linie de tramvai electric - 101 (Saturn-Gara-Rulmentul)
- 1989: se realizeaza bucla a doua de la Saturn, pentru prelungirea liniei la Darste-Noua
- 2004: se refac toate sectoarele de curba, cu introducerea pietrei cubice in locul asfaltului aferent zonei liniei
- 2005: prin Strategia de Dezvoltare Durabila (Agenda 21) se enunta intentia de prelungire a liniei 101 la magazinele din Darste si de modernizare si extindere in general a transportului electric brasovean
- 2006: se desfiinteaza total tramvaiul electric la Brasov
- 2006-2007: se inlatura total sinele din oras si reteaua aeriana aferenta

TROLEIBUZUL LA BRASOV:

- 1941: primele planuri pentru 2 trasee, dar fara finantare
- 1944: primele vehicule, dar fara retea
- 1953: reluarea temei, propuneri pentru 4 trasee, nici un rezultat
- 1957-59: constructia primei linii si a instalatiilor aferente
- 1959: 1 linie (1 Pe Tocile-Gara veche); apoi prelungire de la gara veche la Triaj CFR
- 1960: 3 linii (1 la Triaj, 1 barat la gara veche, 2 Pe Tocile-Tractorul)
- 1961: 5 linii (1, 2, 3 Poarta Schei-Steagul Rosu, 4 - ex 1 b, 5 - varianta scurta la 2 de la Poarta schei)
- 1962: 7 linii (1, 2, 3, 4 - la gara noua, 5, 6 - var. scurta la 3 de la Casa Armatei, 9 - var. la 2 de la Casa Armatei); retea noua pe Bd. Garii si mutare linia 4 pe 13 Decembrie la gara noua, apoi scurtarea sa la Poarta Schei si devierea de pe Castanilor-Teatru pe I. Maniu-Iorga
- 1963: 8 linii (1, 2, 3, 4, 5 nou Steagul Rosu-Bartolomeu, 6, 7 Casa Armatei-Gara, 9)
- 1964: 7 linii (1, 2, 3, 4, 5, 7 nou: Steagul Rosu-Tractorul, 9 prelungit la Bartolomeu); desfiintare sens de coborare de pe N. Iorga-I. Maniu
- 1968: retea noua pe Bd. Victoriei (mutare pe aici a liniei 4, revenirea acesteia in ambele sensuri pe 15 Noiembrie)
- 1969: prelungirea retelei la Rulmentul (linia 2, mai apoi si 9 si 7) si inaugurarea bazei de troleibuze; 10 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6 varianta circulara la 7 intre Hidromecanica -Baza troleibuze, 6 barat varianta in sens invers la 6, 9, 9 barat)
- 1970: scurtare linia 6 (Gara-Baza Troleibuze) si desfiintare 6 barat;
- 1971: retea pe Saturn-Zizinului; linia noua 6 (Saturn-Zizinului-Str. Lunga-Gara Bartolomeu); linia 4 barat (Poarta Schei-Victoriei-Gara-Tractorul)
- 1970-72: circulatie deviata linii 2, 2 barat, 7, 9, 9 barat pe Bd. Victoriei-Bd. Garii; prima retea de pe Str. Toamnei (pentru linia 7)
- 1972: reteaua pe Vlahuta-Garii; linia 8 (Saturn-Gara-Rulmentul); linia 7 revine pe 13 Decembrie si circula pe firul al doilea reconstruit pe I. Maniu, spre Hidromecanica
- 1972-74: servire cu autobuze pe traseu deviat a liniei 1 (lucrari la Str. Harmanului)
- 1975: 11 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 9 barat); nu mai functioneaza capatul de linie de la Tractorul
- 1976: prelungire de la Gara Bartolomeu la Stadionul Municipal
- 1976-1979: reconstruirea vechii retele - inclusiv schimbarea firului aerian, desfiintarea ancorelor de pe cladiri, stalpi noi metalici in centru)
- 1980: linia 10 (Saturn-Gara-Stadionul Municipal)
- 1982: se prevede extinderea retelei pe Str. Al. I. Cuza-Avram Iancu si se pozeaza deja stalpii; se prevede extinderea in viitor si la Uzina 2
- 1984: 12 linii (1, 1 barat la N. Iorga, 2, 2 barat la N. Iorga, 3, 4, 5, 6 scurtat la N. Iorga, 7, 8, 9, 10)
- 1985: linia noua 16 (Poarta Schei-Grivitei-Gara Bartolomeu)
- 1986: linia noua 31 (N. Iorga-V. Alecsandri-Valea Cetatii); prelungire si realizare bucla Livada Postei (pt. 1 barat, 2 barat, 6, 31); reactivare legatura Piata Teatrului-N. Iorga (pt. 1 barat, 6)
- 1987: deviere 8 si 10 pe un sens pe Harmanului-Toamnei-Zizinului ca urmare a lucrarilor din Bd. Vlahuta; refacere partiala a retelei largire Calea Bucuresti; deviere linii 3, 5, 7 pe al doilea sens Calea Bucuresti-Poienelor ca urmare a lucrarilor din Str. Carpatilor
- 1988: dupa desfiintare linia 8 (preluare totala de catre 101 tramvai) si construire bucla Castanilor pentru intoarcere de pe 15 Noiembrie pe I. Maniu spre Hidromecanica - 17 linii (1, 1 barat, 2, 2 barat, 3, 3 barat, 4, 5, 6, 6 barat, 7, 9, 9 barat, 10, 16, 31, 31 barat); refacerea retelei la largirea Str. Zizinului fara intreruperea circulatiei
- 1989: devieri importante cu ocazia restructurarii zonei Hidromecanica; reteaua noua de pe Toamnei-Kogalniceanu; desfiintare 6 barat, 31 barat, mutare traseu 3 barat pe Toamnei, 7 pe Victoriei, celelalte pe Toamnei-Kogalniceanu pe sensul spre centru; mutare linii 1, 1 barat, 4, 9 barat pe Castanilor-Kogalniceanu
- 1990: desfiintare 9 barat, restrangere program 10, introducere 10 barat, reintroducere 31 barat la Gara; revenire 7 pe Castanilor; desfiintare tronsoane al doilea fir pe 15 Noiembrie si I. Maniu intre Castanilor-Hidromecanica; mutarea traseelor spre V. Cetatii pe reteaua noua de pe Bd. Muncii; revenire linia 10 al doilea sens pe Vlahuta; elaborarea proiectului de prelungire pe Soseaua Cristianului
- 1992: temporar 1, 1 barat, 31 barat servite de autobuze; apoi inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe linia 4; liniile 3, 6 revin pe la Hidromecanica spre centru, iar linia 2 se modifica spre Centru pe Castanilor-Teatru; reintroducere troleibuze pe 1 barat cu scurtare la Onix-Castanilor-Patria-Kogalniceanu
- 1993: linia 31 barat devine 32; revenire 3, 3 barat, 5, 7 pe Berzei-Carpatilor; 3 barat numai cateva curse la ore de varf, direct Hidromecanica-Kogalniceanu; inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe liniile 6 si 16; reprelungire linia 1 barat la Livada Postei, insa cu urcare pe I. Maniu
- 1994: linia noua 33; suspendare circulatie in contrasens pe 15 Noiembrie-Eroilor (linii 1, 2) cu mutare pe I. Maniu-N. Iorga
- 1999: noul garaj Valea Cetatii
- 2002: prelungire linia 1 barat pe Str. Lunga la Stadion Municipal
- 2003: desfiintare 3 barat (2 curse dimineata), prelungire 32 la Rulmentul la ore de varf
- 2004: demontarea retelei inactive de pe Str. Turnului (Parc Tractorul)
- 2005: se aproba proiectul de mutare a unui fir al retelei de troleibuze de pe Str. Lunga pe Str. De Mijloc, in vederea introducerii sensurilor unice; desfiintare 2 barat si 32-Rulmentul; apare linia noua 30; desfiintare totala linia 10 si reducere circulatie linia 10 barat; desfiintarea liniilor de troleibuze 2, 5, 9, 10 barat, 31 si inlocuirea cu autobuze; modificare si restrangere program 1 barat; linia noua 5 barat
- 2006: desfiintare linia 3, scurtare 1 la Livada Postei; inlocuirea totala cu autobuze a liniilor 1, 32 si partiala a liniilor 1 barat, 5 barat, 7 si 30; reactivare linia 8 troleibuze ca urmare a desfiintarii tramvaiului; mutarea si celui de-al doilea sens al liniei 33 pe V. Alecsandri
- 2005-2007: demontare masiva a retelei electrice si scoaterea stalpilor in Bartolomeu, Schei, centrul istoric, Str. Lunga, Eroilor-15 Noiembrie, Maniu-Iorga, Calea Bucuresti, piata garii
- 2007: mutare 5 barat si 7 pe Carpatilor; inlocuiri temporare repetate cu autobuze pe linia 8, ca urmare a lucrarilor edilitare de pe traseu
- 2008: suspendare linia 1 barat; modificari linii 5 barat, 7, 30 ca urmare a noilor sensuri unice din zona centrului civic; infiintare linii noi 3 si 10 (cu frecventa pe traseu de 60 minute!), in locul lui 1 barat

- posibil candva: cu mare efort sa fie reparata greseala eliminarii transportului electric din Brasov


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 21 Oct 2007 20:42 
Offline

Joined: Thu 22 Mar 2007 13:23
Posts: 21
Location: Brasov
Viziunea mea este urmatoarea:

In primul rand, este absolut necesar ca din iunie 2008 sa avem la conducerea administratiei locale oameni competenti, corecti si cu viziune.

Apoi, consider ca cel mai bun lucru pe care il vom putea face este sa avem parte de un moment 0, in care tot ceea ce a fost pana acum sa fie uitat si starea de fapte de la acel moment sa fie acceptata asa cum este, fara ranchiuni, pareri de rau si regrete. Iar, incepand din acel moment, sa fie adoptata cat mai degraba o strategie pe termen scurt, mediu si lung care sa fie in concordanta cu normele europene si cu necesitatile de transport existente in Brasov. Iar din secunda 2 sa inceapa readucerea transportului in comun brasovean la ceea ce a fost odata. Desigur ca principala directie pe care o intrezaresc este reintroducerea pe scara larga a transportului electric (sa nu uitam ca transportul ecologic este una din directiile abordate in UE). Desigur ca eradicarea retelei de troleibuz inceputa in 2005 ne trage mult inapoi. Ce ii costa sa o lase in conservare? Niciodata nu se stie ce rezerva viitorul... O eventuala reintroducere a unor trasee de troleibuz ar fi fost mai facila si mai ieftina daca reteaua exista.

S-a mai vorbit in diferite contexte despre faptul ca transportul cu autobuze ar fi mai ieftin decat cel electric (argumentul de baza fiind pretul de achizitie al vehiculelor). Sa presupunem ca asa ar fi. Parerea mea este ca prioritatea unei institutii a statului nu este crearea unui profit, ci asigurarea unui serviciu/acoperirea unei necesitati urmarind diferite directii (de ex. bunastarea cetateanului, constrangeri europene, etc.). De aceea consider ca a administra banul public in mod responsabil nu inseamna neaparat a alege ce e mai ieftin, ci ceea ce este mai bun pentru cetatean. Asta inseamna nivel de trai ridicat: atunci cand cetateanul consimte ca banii pe care ii varsa la stat sa fie investiti in calitate.

Concluzionand, ceea ce ar trebui sa se intample in viitorul apropiat este:
-schimbarea conducerii locale la alegerile din 2008
-elaborarea unei strategii care sa readuca transportul electric, de data aceasta la nivelul acestui inceput de secol 21

Si, daca s-ar putea pana atunci, oprirea distrugerii a ceea ce a mai ramas in prezent.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 13:56 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 214
Location: Brasov
Brassovia wrote:
Troleibuzul la Brasov:
...
- 1973-74: servire cu autobuze a liniei 1 (lucrari la Str. Harmanului)
...

S-au efectuat lucrari de inlocuire a podului de cale ferata pe linia Brasov - Bucuresti si dublare a liniei de cale ferata.
Linia 1 se scindase in doua: Pe Tocile - str. Harmanului pana la podul de cale ferata care face legatura intre Gara Brasov si Darste si cursa naveta intre str. Harmanului de la pod si pana in Triaj.
Pasagerii faceau transbordarea intre cele doua curse prin escaladarea taluzului caii ferate.
Biletul cumparat de la taxatoare era valabil pe ambele autobuze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 14:27 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Kappa wrote:
S-au efectuat lucrari de inlocuire a podului de cale ferata pe linia Brasov - Bucuresti si dublare a liniei de cale ferata.
Linia 1 se scindase in doua: Pe Tocile - str. Harmanului pana la podul de cale ferata care face legatura intre Gara Brasov si Darste si cursa naveta intre str. Harmanului de la pod si pana in Triaj.
Pasagerii faceau transbordarea intre cele doua curse prin escaladarea taluzului caii ferate.
Biletul cumparat de la taxatoare era valabil pe ambele autobuze.

Asta doar o perioada. La inceput inca din 1972 (corectez!) au circulat autobuze pe 1 deviat prin Zizinului-Vlahuta, apoi imediat traseul servit cu autobuze Skoda Karosa 706RTO a devenit Piata Unirii-Hidromecanica-Victoriei-Garii-Harmanului (cu intoarcere prin piata garii); in 1974 a fost povestea cu podul, iar traseul a revenit pe Harmanului intre Victoriei si Vlahuta, insa tot cu autobuze pana in iarna 1974-75, cand a aparut pe aceasta sectiune si linia de autobuz noua 21 Livada Postei-Uzina 2 (=fostul 10 barat care circulase mai inainte doar dimineata).

Vezi ca am mai completat si revizuit lista cu istoricul de mai inainte.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 14:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
andreiashu wrote:
O eventuala reintroducere a unor trasee de troleibuz ar fi fost mai facila si mai ieftina daca reteaua exista.

Tocmai de aceea s-au dat jos si reteaua si stalpii, de teama sa nu o repuna in viitor altcineva in functiune. Este o gandire copilareasca din partea lor. La momentul oportun, oricum se va relua transportul electric, insa cu mari cheltuieli. Aceste cheltuieli ar trebui totusi ca intr-o tara europeana sa le plateasca din buzunarul personal cei ce au actionat grabit, fara baza tehnica si fara acoperire legala. In rest, cum spui si tu: fara ranchiuni si fixatie in trecut.

Si pentru ca acest topic nou mi se pare mai potrivit, incerc sa fiu mai detaliat cu o afirmatie pe care am facut-o anterior pe alt topic, care se pare ca e, daca nu greu de inteles, cel putin greu de acceptat pentru unii.
Ma citez: "Dar poate faptul cel mai revoltator s-a petrecut prin 1999 sau 2000, cand s-a terminat razboiul din fosta Iugoslavie. Atunci, Statul Roman a primit diverse despagubiri din partea americanilor. S-a oferit Brasovului gratuit un lot de 70 troleibuze Ikarus noi-noute, in contul acestor despagubiri. Nu stiu daca era vorba despre vehicule originale maghiare sau despre achizitionarea unora pe bani americani de la fabrica din Arad. Ziarele au comentat pe larg subiectul. In cele din urma, majoritatea din Consiliul Local a hotarat sa nu accepte oferta. Orice comentariu e de prisos."

Este vorba de momentul in care SUA a decis sa acorde despagubiri economice pentru tarile care au avut de suferit indirect de pe urma interventiei in fosta Iugoslavie. Romania a fost calificata pentru aceste ajutoare intrucat s-a considerat ca blocarea navigatiei pe Dunare timp indelungat si imposibilitatea realizarii exporturilor contractate catre Iugoslavia ne-au adus pagube foarte insemnate.

Modalitatea de acordare s-a vrut sa fie de asa natura incat fondurile sa ramana tot in Europa centrala si de est, nu sa se dea bani pentru achizitii din vestul Europei sau din America. De aici si aparenta ciudatenie ca americanii au aceptat sa deconteze cheltuiala de achizitionare a tocmai 70 troleibuze noi Ikarus la Brasov. Repet, nu stiu daca acestea urmau sa fie comandate la Budapesta sau la Arad, dar in ambele situatii banii ramaneau in zona tarilor care au avut real de suferit - indirect, dar consistent - de pe urma conflictului.

Faptul ca onor CL nu a acceptat donatia nu poate insemna altceva decat ca ori au fost nemultumiti ca nu le pica nimic pe langa, ori era deja hotarat intre dumnealor sa puna cruce transportului electric. Judecand si dupa alte fapte petrecute in perioada 1990-99, inclin sa dau crezare celei de-a doua ipoteze.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 20:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Brassovia wrote:
andreiashu wrote:
O eventuala reintroducere a unor trasee de troleibuz ar fi fost mai facila si mai ieftina daca reteaua exista.

Tocmai de aceea s-au dat jos si reteaua si stalpii, de teama sa nu o repuna in viitor altcineva in functiune. Este o gandire copilareasca din partea lor.


Cu tot respectul, domnule, nu a fost o actiune copilareasca ci, dimpotriva, actiunea a fost bine regizata de catre niste adevarati profesionisti.

Nu fac decit sa imi pun niste intrebari si sa initiez anumite teme de reflectie, teme pe care le-am mai atins.

Cind s-a produs declic-ul? S-a aprobat in Consiliul Local introducerea transportului cu troleibuze pe str. De Mijloc. Initiator: primarul municipiului Brasov, George Scripcaru. "Brusc" dispar troleibuzele de pe liniile 2, 5, 10barat si 31 si apar MAZ-urile. Sincronizat cu aprobarea unui imprumut BERD pt. inlocuirea unor stilpi si a unor corpuri de iluminat, pe bani publici grei. Unde? Exact acolo de unde au disparut stilpii cu retea de troleibuze cu tot. Cine a dezafectat stilpii? Angajatii RAT Brasov. Cum asa? Ce spune legea?

Tot atunci apare un anunt micut-micut pe pagina web a primariei (dupa ala in care profesorul de sport Scripcaru a ramas impresionat de numarul de MAZ-uri ce ies pe "banda rulanta" din uzina din Minsk), citez din memorie: "locuitori ai municipiului Brasov doresc privatizarea RAT Brasov". Nici nu e o minciuna, anumiti cetateni brasoveni chiar aia doresc.

Apare blamarea sistemului de transport deservit de catre troleibuze pe toate caile posibile, la strada sint scoase troleibuze neintretinute (desi unele tocmai iesisera din RK sau din RC), se inregistreaza avarii voite la retea, omorim tramvaiul...

Colac peste pupaza, un ONG incearca sa intrebe ce si cum, protestind impotriva acestui jaf. Rasare si un consilier portocaliu, Gontea (brasoveni, voi stiti cine-i acesta), care spune ca troleibuzele sint relicve ale Estului, ca stilpii sint incovoiati de catre console si alte zevzecii.
ONG-ul respectiv ia legatura cu presa. Ziarul Adevarul (prin corespondentul sau brasovean), ziarul Monitorul de Brasov (printr-un presar ce scrie si la Evenimentul Zilei) sint extrem de interesate de subiect(i), le explic cu lux de amanunte ce si cum si... tacere.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:05 
Offline

Joined: Thu 22 Mar 2007 13:23
Posts: 21
Location: Brasov
Stiti ce mi se pare cel mai trist? Exista o categorie de cetateni care nu au o pasiune pentru transportul in comun. Ma refer la aceia care cunosc doar 2-3 trasee (cele pe care le folosesc), care nu cunosc modelele de vehicule, numere de parc, unde sunt depourile, etc. Ei bine, de fiecare data cand vorbesc cu un astfel de om (se gasesc multi si printre cunoscutii mei, chiar si in familie) si vine vorba de troleibuze, opinia este generalizata: troacele alea care se misca incet, in care ingheti iarna si scartaie din toate incheieturile. Atunci incerc sa le explic ca asta e imaginea pe care si-au creat-o... Intr-o tara civilizata troleibuzul este un mijloc de transport apreciat si cautat, modern si rapid. Daca vreunul din acesti oameni ar merge vreodata in (de ex.) Salzburg, sunt sigur ca si-ar schimba radical punctul de vedere.

Asta e dovada clara ca cei care au urmarit sa denigreze imaginea unui mijloc de transport perfect si-au atins obiectivul. Asta este lucrul pe care il regret cel mai mult.

Sper ca asta se va putea schimba.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:15 
Offline

Joined: Thu 22 Mar 2007 13:23
Posts: 21
Location: Brasov
E visul romanului care nu a iesit in viata lui din tara sau care, daca a iesit, nu a inteles nimic.

Din pacate, si eu ma lovesc la tot pasul de aceasta mentalitate. De fiecare data cand lansez o discutie (nu in cercuri oficiale, ci intre prieteni) legata de crearea unei legislatii care sa incurajeze transportul in comun, ma izbesc de argumente gen "sa ma urc cu toti nespalatii", care cateodata ma dezarmeaza complet.

Si nu e vorba ca eu nu am masina. Dar credeti-ma ca de luni pana vineri merg pe jos (40 de minute) sau cu autobuzul (din pacate, nu cu troleibuzul) la facultate.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Silviu Sintea wrote:
...se inregistreaza avarii voite la retea, ...

1. Am fost personal martor la urmatoarea scena:
Pe vremea cand pe Iuliu Maniu mai circulau doar liniile 1 si 3, in plina ora de varf, o incrucisare cu linia de pe Castanilor cu o ramura complet rupta, facea sa sara captatorii tuturor troleibuzelor chiar in mijlocul intersectiei supraaglomerate, fara ca sa se intervina timp de mai bine de o ora. Am sesizat personal RAT si abia dupa inca un sfert de ora a aparut o masina de interventie si s-a inceput remedierea fara nici o graba a avariei.

2. Intrebare: de ce nu se mai greseaza reteaua de troleibuze incepand din anul 2000, adica de pe vremea aducerii primelor SH? Inainte, ungatorul 185 putea fi vazut aproape saptamanal. Or fi avand noile troleibuze dispozitive individuale de ungere? Sau cineva a devenit atat de inconstient in cadrul RAT incat distruge cu buna stiinta un bun care nu-i apartine, punand in pericol pe deasupra si viata sau sanatatea oamenilor care ar putea fi de fata la scena unui incident?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
"Costinel". De aceea.

Eu am fost martorul unei alte scene: tot din cauza unei incrucisari (troleibuz ce a trecut cu 50 km/h peste cruce cu intrerupere de curent), captatorii troleibuzului au deraiat. Prima data au ajuns echipe de filmare, apoi masina de interventie RAT!!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:51 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Legea 92/2007 are unele prevederi interesante. daca cititi acolo, veti vedea un anume termen pina la care transportul public trebuie sa fie concesionat. Cum, cui, scrie in lege.

Pina atunci, exista totusi obligativitatea concesionarii transportului public. Ghici daca RAT Brasov a avut concesionat (prin incredintare directa) transportul urban sau operatorul exploateaza traseele ilegal.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 22 Oct 2007 21:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Un oras mare, cum este si Brasovul, nu poate functiona practic daca nu exista transport in comun. Transportul electric nu este numai ecologic si silentios, dar poate asigura in caz de necesitate (de exemplu criza de carburanti, cum au mai fost pe la noi) macar o parte din necesarul de transport.

Intrebare: daca distruge cineva transportul electric intr-un oras mare care avea acest sistem, nu inseamna ca pune in pericol intr-un fel siguranta nationala? Stiu ca exista in orice stat institutii care sunt considerate strategice, chiar daca nu aduc profit - de exemplu CFR. Transportul electric este cumva recunoscut de vreo lege ca element strategic si de protejare a sigurantei nationale in cazuri de criza? Mai ales ca tara noastra poate produce usor mult mai multa energie electrica decat se cere pentru consumul intern. Dar carburantii trebuie sa ii importe, devenind dependenta de furnizor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 24 Oct 2007 15:25 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
andreiashu wrote:
Daca vreunul din acesti oameni ar merge vreodata in (de ex.) Salzburg, sunt sigur ca si-ar schimba radical punctul de vedere.

Asta e dovada clara ca cei care au urmarit sa denigreze imaginea unui mijloc de transport perfect si-au atins obiectivul. Asta este lucrul pe care il regret cel mai mult.

Sper ca asta se va putea schimba.

Brasovul a fost un fel de "Salzburg" mai modest al Romaniei: asezarea sa naturala cu totul privilegiata, caracterul vestic-german (azi disparut), curatenia si civilizatia de pe vremuri, caracterul turistic care l-a avut si, nu in ultimul rand, reteaua absolut singulara in Romania, de transport cu troleibuzul.
Ca lucrurile sa revina undeva unde ar trebui, este necesar mai intai sa nu degenereze si mai rau. Aici e prima urgenta :!: .

Am citit Legea privind transportul public si m-am intristat mai adanc :cry: .

Cine sa aiba initiativa aducerii retelei de troleibuze la un standard cat de cat asemanator cu cel din vest (vehicule, reconstructia retelei)? Vreo firma de dubari reciclati, caruia consiliul local ii pune pe tava concesiunea unui pachet important de trasee (=halca de ciolan) din oras, rupand functional marile cartiere de centru?... Un segment neprofitabil si muribund din actualul RAT, eventual transformat in S.A. si privatizat, pentru ca banii din lichidarea activelor sa nu mai ajunga la buget?... Niste oameni politici cu viziune despre viitor si respect fata de trecut, veniti cumva de pe alta planeta?...

In plus, nu numai ca transportul electric nu este facilitat de lege, dar mai este si discriminat: pentru prestarea lui se cere o autorizare in plus data distinct de catre CL (a se citi la buna vointa a acestuia). Infiintarea, extinderea sau continuarea transportului electric este lasata la cheremul alesilor vremelnici ai fiecarei urbe, care nu sunt in mod obligatoriu si cunoscatori in domeniu si nici nu sunt interesati in proiecte ce-si arata roadele dupa mai mult de 1-2 mandate. Despre obligativitatea unor studii de circulatie pertinente, facute dupa metodologie si criterii europene, sau despre importanta strategica a transportului electric nu se aminteste nimic. Nimic nici despre dezvoltare durabila. Mi se pare inadmisibil acest lucru intr-o tara care este departe inca de a fi un stat de drept functional, cu institutii eficiente, cu o societate civila si o presa libera puternice, in care sa se poata gestiona eficient strategii pe termen lung in sistem descentralizat.

Asa ca nu m-ar mira ca din 2008 sa platim bilete mai multor firme ca sa putem ajunge in anumite zone ale orasului, ca doar asta pare a fi si ratiunea pentru care nu s-a introdus valabilitatea biletului pe orice linie timp de o ora, precum si distinctia stupida facuta traseelor, prin folosirea improprie a termenului de "microbuz". Asta da cadou de Craciun pentru firmele de taximetrie si de cumetrie.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Nov 2007 18:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Aristotel Cancescu, presedintele Consiliului Judetean Brasov wrote:
Transportul ecologic a disparut la Brasov

O alta chestiune legata de protectia mediului, aflata in atentia administratiei judetene vizeaza decizia municipalitatii de a renunta la mijloacele de transport ecologice, in favoarea autobuzelor. "Dupa parerea mea a fost o mare greseala si sunt convins ca aceasta greseala va fi reparata de viitorii primari ai Brasovului, pentru ca actualul edil cu siguranta nu o va face. Scoaterea tramvaiului a fost o mare eroare, a fost o gafa care va costa orasul pe viitor. Nu peste mult timp vom vorbi despre reintroducerea transportului ecologic reprezentat de tramvaie si troleibuze", a mentionat Aristotel Cancescu. De mentionat este faptul ca potrivit studiilor comandate inclusiv de municipalitate, Brasovul este unul dintre cele mai poluate orase din tara.


Mai bine mai tirziu decit niciodata :twisted:
Articolul complet: http://www.transilvaniaexpres.ro/index. ... icol=67431


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 08 Nov 2007 23:53 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Silviu Sintea wrote:
Mai bine mai tirziu decit niciodata :twisted:

"mai tarziu" = 1 an pentru tramvai = 0...2 ani pentru troleibuze

Nu cred ca disparitia lor nu a fost sesizata inca de atunci, dar "nu era momentul". Oricum, intarzierea reactiei a facilitat ca sina si firul de contact sa ajunga unde era prevazut conform planului, dand noi conotatii cu accent melodic grav, care au efectul bomboanei de pe coliva :twisted: .

Printre atatea dezavantaje, iata si unul din marile avantaje ale campaniilor electorale: acela ca, precum inundatiile, obliga sa pluteasca la vedere pe suprafata apei o constelatie de lucruri urat mirositoare, care mai inainte pareau sa nu deranjeze pe nimeni. Poate ACUM :idea: ar fi momentul reiterarii demersurilor catre autoritati, intru sustinerea refacerii transportului electric la Brasov, cu noi argumente, si nu numai ecologice ci si economice. Ca mai tarziu nu se stie daca va mai interesa pe cineva.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 13 Nov 2007 19:47 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Transportul electric va reveni si va avea viitor la Brasov.

Latura ecologica, silentiozitatea sa, cheltuielile totale de exploatare mai mici cu 10-20%, fiabilitatea motorului electric si riscurile mai scazute de fraudare sunt argumente pe care le-au avut si cei care au introdus, la vremea respectiva, acest tip de transport.

Intrucat la Brasov, fluxurile de calatori existente si cele din perspectiva previzibila nu pot justifica introducerea unor sisteme de tip metrou sau tren rapid (sub)urban, ramane ca si cel mai potrivit mijloc de transport pe trasee cu incarcare medie/mare troleibuzul, eventual tramvaiul separat de restul traficului pe anumite tronsoane.

Actualele trasee de transport in comun care intrunesc conditiile economice pentru exploatarea electrificata: 1, 1b+16, 2+36, 4+51, 5, 6, 8, 17+21+35, 23+23b, 31, 32. Trasee de mai mica incarcare care pot fi mentinute electrificate in paralel cu cele de mare incarcare: 7+30, 5b, 33.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007 00:12 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 744
Quote:
Faptul ca onor CL nu a acceptat donatia nu poate insemna altceva decat ca ori au fost nemultumiti ca nu le pica nimic pe langa, ori era deja hotarat intre dumnealor sa puna cruce transportului electric. Judecand si dupa alte fapte petrecute in perioada 1990-99, inclin sa dau crezare celei de-a doua ipoteze.


In vara anului 2003, deci la peste 4 ani de la razboiul din Serbia, linia 10 barat era deservita de niste troleibuze a caror stare tehnica lasa de dorit. personal am calatorit cu un DAC 117 E "scund"; nu ii mai stiu numarul, dar, pur si simplu, aveam impresia ca drumul de la Stadion la Gara e interminabil. De ce nu puteau pune troleibuze SHO 18, care au cam aceeasi capacitate si merg mult mai lin? Sa fi inceput de atunci campania de denigrare indirecta a transportului electric? Denigrare indirecta = mentinerea in circulatie a unor vehicule, mai mult sau mai putin proaste astfel incat populatia sa doreasca scoaterea lor.
Isii mai aduce aminte careva de troleibuzul #203? Mi-a facut o impresie deosebit de buna.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Nov 2007 00:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
OAB wrote:
Denigrare indirecta = mentinerea in circulatie a unor vehicule, mai mult sau mai putin proaste, astfel incat populatia sa doreasca scoaterea lor

Mai recent:
- 1). La sosirea lotului de troleibuze Graef & Stift din Innsbruck, adaptarea acestora de la 600 la 750 V a durat mai multe luni de zile. In primele zile de introducere pe traseu (in primavara 2005, la mai bine de 2 luni de la achizitie), au fost introduse si pe Linia 31, prin centru. Erau niste vehicule foarte luxoase, aspectuoase si culoarea rosie atragea atentia. In plus, erau potrivite ca si capacitate cu cererea de pe 31. Imediat, cineva care stia deja ca linia 31 va fi servita din toamna de autobuze MAZ nearticulate, a interzis sa mai fie repartizate pe vreo linie centrala cu trafic mai mare, aceste superbe articulate facandu-si veacul pe linii secundare. Abia cu putin timp inainte de desfiintarea retelei din centru s-a permis introducerea lor pe linia 1, cand se stia deja ca reteaua va fi desfacuta. In primul an au fost treptat introduse doar 6 din cele 8, apoi al saptelea dupa doi ani, iar al optulea a ramas pt. canibalizare.
- 2) Nici un capat de linie nu a fost reparat/modernizat atat timp cat servea drept terminal pentru linii de troleibuze. Situatia este si azi dezastruoasa la toate capetele de linie unde intorc troleibuze, inclusiv la Saturn, care ar fi trebuit reconditionat o data cu modificarea intersectiei.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 25 Jan 2008 17:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Situatia transportului electric cu troleibuze la Brasov devine din ce in ce mai dramatica :cry: . Incepand din luna ianuarie s-a generalizat practica de a se introduce si autobuze in paralel cu troleibuzele in zile de lucru, pe liniile 5 barat, 7, 30. Pe linia 8 sunt mai nou la datorie in primul rand troleibuzele mai uzate (Vetter, FBW 1975), desi incarcarea este mare, in timp ce vehiculele mai moderne si rapide (Graf&Stift, FBW 91GTS) circula aproape goale pe linii fara incarcare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 02 Apr 2009 00:39 
Offline

Joined: Tue 01 Nov 2005 12:41
Posts: 147
Location: Bucuresti
Sincer, nu pot sa inteleg mandria ca transportul individual detine suprematia, mai degraba as considera ca este o dovada in plus a nivelului scazut de civilizatie al romanilor. Cat despre costuri, nu cred ca poti sustine cu argumente economice ca intretinerea unuui autobuz este de doua ori mai ieftina decat a unui troleibuz (vorbind de vehicule de generatii comparabile, nu autobuze din 2006 si troleibuze de acum 30 de ani pentru care nu gasesti piese).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 14 Apr 2009 15:11 
Legat de shoppingul hipermarketian, tot ce pot spune este ca am plecat cu tramvaiul dela Car&Fur, dar numai cu doua sacose si cu o greutate rezonabila. Tramvaiul intorcea la 200m de magazin, iar dela destinatie tot maximum 200m faceam pana acasa. N'am indraznit insa sa repet figura cu un volum mai mare de shopping (cumparaturi) sau cu produse prea mari.

Apropos, conform regulamentelor de transport public din cel putin doua orase, din care unul e capitala, pentru bagajele suplimentare = chiuvete si alte produse transportate cu ratebe(ve)ul, se plateste un bilet suplimentar. Ma indoiesc ca vreun om (sau o majoritate rezonabila) prea normal(a) din cei mentionati mai sus au facut asta calatorind cu transportul in comun.

Inainte, carai chiuveta, cuptorul cu microunde sau kilogramele de piata si produse de supermarket cateva strazi pana acasa. Acum, te duci prin ajunul de weekend la hipermarket sa umpli portbagajul, iar pe drumul spre casa (cu orice l-ai face), vezi doar banci, farmacii, cazinouri si cate un magazin de masini sau haine de lux. Nexam magazin alimentar sau de electrocasnice (scuze, poate la Brasov or mai fi si nu stiu eu).

Legat de cealalta parte, nu ecologia altereaza calitatea produselor, ci economia cu pretext ecologic. Prefer sa schimb motorul cu unul mai putin poluant la masina mea veche de 20 ani care se incapataneaza sa nu rugineasca nici acum, decat sa-mi iau o adunatura de plastic si tabla subtire care se rupe lejer in gropi si borduri mioritice si care cade la doua saptamani dupa expirarea termenului de garantie.

Este paradoxal ca noi sa platim factura piperata a incalzirii globale in timp ce suntem fortati sa folosim tehnologii poluante, pentru ca solutiile alternative (in primul rand vorbesc aici de cele legate de transport) nu sunt atat de profitabile pentru baronii globalizarii.

In timp ce bunica mai are 2 ani si sarbatoreste jumatate de secol de cand are acelasi aragaz, frigider si aceleasi intrerupatoare si prize electrice prin casa, in casele noi sarbatoresti 5 ani in care n'ai schimbat masina de spalat, frigiderul sau intrerupatorul dela baie, precum parintii unui copil bonav de o boala grava si care s'a incapatanat sa depaseasca prognoza data de medici. Asta ca sa te duci din nou la magaoaia aia de shoppingarie sa dai bani din nou pe un produs care sa te mai tina inca pe atata. In fine, despre asta s'a mai discutat prin topicurile cafenelei forumului.

Revenind la transport, parerea mea este ca poporul este impins din spate de societatea de consum la un stil de viata incompatibil cu actualul sistem de transport in comun, in timp ce paradoxal este totodata impins prin constrangere la folosirea lui, asa cum este.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 30 Aug 2012 14:06 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Mai e mult pana departe...

Odata cu recofigurarea retelei de troleibuz din zona Kogalniceanu - 15 Noiembrie ar fi necesara, intr-o prima faza, reconfigurarea sau infiintarea unor trasee de troleibuz, astfel:

32 Gara - Valea Cetatii (deci revenirea troleibuzelor pe acest traseu)

10 Triaj - Kogalniceanu - 15 Noiembrie - Valea Cetatii (deci sa nu mai circule pe str. Castanilor)

5 barat Valea Cetatii - bul. Victoriei - Gara - A. Vlaicu - Stadionul Tineretului

6 barat (sau 22 barat) Saturn - Zizinului - Stadionul Tineretului

Traseele 3, 7, 8, 11, 30, 33 raman neschimbate. Ar fi nevoie de suplimentarea troleibuzelor pe linia 7.

Sunt disponibile pt. achizitionare 12 troleibuze FBW ex-Neuchatel la Titan Trade SRL Sibiu, dar si duo-buzele ex-Winterthur (11 unitati) si ex-Fribourg (11 unitati).

Urgenta: prelungirea retelei de troleibuz de la giratoriu Bartolomeu la capatul de linie "Stadionul Municipal".

Image

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Dec 2012 02:42 
Offline

Joined: Sun 02 Dec 2012 03:34
Posts: 6
Continui acest topic cu speranta ca voi beneficia de de bunavointa dvs. si veti trece cu vederea faptul ca la momentul actual sunt mai grabit sa aflu raspunsuri la intrebarile mele decat sa astept pana reusesc sa formulez acele intrebari intr-un mod mai "academic" :D .
Deja am primit cateva lamuriri foarte utile din parte unor useri la intrebarile mele de pe un alt topic si le sunt recunoscator pentru rabdare. Insa, am observat ca indiferent ce anume as intreba, este inevitabil sa nu se ajunga la partea in care realitatea din acest oras nu se potriveste cu teoria.
Prin urmare, am decis sa creez un mediu "virtual", care sa se potriveasca cu domeniul care ma intereseaza pe mine momentan si care poate va atrage anumiti useri sa se gandeasca la posibilitatile mai indepartate (din pacate) de realitatea lucrurilor curente.
Pentru inceput, am atasat un document cu un "compendiu" de idei luate din acest topic dar si din alte cateva si adaptate intr-un mod fortat realitatii brasovene, in asa fel in cat (sper) sa ofere cateva subiecte de discutie despre transportul electric si in special despre troleibuze, care poate imi vor lamuri si mie diverse curiozitati despre acest domeniu.
Dar pana atunci, cu permisiunea dvs., va multumesc anticipat celor care au curiozitatea sa il donwloadeze si sa il citeasca dupa care sa ofere o opinie (cat de scurta) asupra continutului. :wink:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Dec 2012 08:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Inainte de toate e necesar sa fie indicata sursa de finantare (ca idei avem cu totii)! Si e nevoie de explicatii referitoare la costuri (retele, vechicule). Troleibuz nu inseamna doar doua sarme. E nevoie de stalpi, de cabluri de injectie (substatii de redresare inteleg ca exista).

De ce nu tramvai pe rutele aglomerate (5, 35)?

Sursa hartii nu e precizata (Stefan Puscasu, Tramclub).

Preocuparea dumitale e de apreciat. Te rog sa iei legatura (prin mesaj privat), cu userii Brassovia si SPA29, pt. a putea stabili data unei intalniri live.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Dec 2012 14:21 
Offline
User avatar

Joined: Sun 28 Mar 2010 17:35
Posts: 245
Location: Brasov
BrasovulMioritic a scris:
Quote:
Pentru inceput, am atasat un document cu un "compendiu" de idei luate din acest topic dar si din alte cateva si adaptate intr-un mod fortat realitatii brasovene

Sunt niste idei foarte ambitioase si bune, din pacate cam greu de pus in aplicare intr-un oras unde primarul uraste "sarma".

Ai uitat sa iei in calcul numarul mare de turcisme (autobuze) cu care ne-a inzestrat, fara voia noastra, acest primar, autobuze ce au costat o groaza de bani. Folosirea parcului actual la capacitate maxima ar fi solutia optima pe termen scurt, recuperarea investitiei actuale pana ce se uzeaza acest parc de turcisme. Introducerea unor "noi" linii de troleibuz trebuie corelata cu scoaterea din circulatie a unor autobuze uzate, innoirea parcului RAT cu troleibuze si scaderea numarului de autobuze.

Sursa investitiei ar fi din fonduri europene, dar sa nu uitam ca cei care ne dau banii se vor uita pe ce ii cheltuim. Reinfiintarea unor linii de troleibuz exact pe traseele de unde au fost desfiintate nu cred ca va fi finantata, intr-un timp atat de scurt de la demontare. Reintroducerea troleibuzelor pana la Livada Postei va fi posibila probabil intr-un viitor mai indepartat cand se va produce "demioritizarea" conducerii orasului, atunci putem spera la electrificarea masiva a transportului in comun. Ce interval de timp de implementare are proiectul tau BrasovulMioritic?

Pe termen scurt as vedea mai oportuna extinderea unor linii de troleibuz existente pe strazi unde nu a existat inca retea si reabilitarea retelei existente, asa cum ai propus de exmplu retea pe str Zizinului pana la Uzina 2 -intersectia cu ocolitoarea Brasov.

1. Extinderea liniilor 3 si 5b pana la Depozite ILF, ( aceasta idee a fost propusa de mai multe persoane de pe forum) Sos Crsitianului, Calea Fagarasului, str Stadionului. Reteaua existenta veche de pe Grivitei, 13 Decembrie, Kogalniceanu , Toamnei, Castanilor, 15 Noiembrie si Calea Bucuresti pana la Judetean sa fie modernizata in acesata prima etapa. Reteau din zona centrul civic este folosita de patru linii de troleibuz (3,5b,7 si 30) asa cum ai propus in proiectul tau viteza de deplasare in trafic in aceasta zona ar fi mult marita.
2.Extinderea retelei in cartierul Noua si Calea Bucuresti pana la B-dul Saturn pentru linia 21, inlocuirea autobuzelor cu troleibuze pe aceasta linie, reabilitarea retelei de pe Saturn, Vlahuta si B-dul Garii.
3. Inlocuirea autobuzelor cu troleibuze pe traseele unde exista retea (10 si 32) sau ar putea fi montata /remontata retea cu minim efort si investitii, de exemplu pe Aurel Vlaicu, astfel se pot introduce troleibuze pe linille 23, 23b.

Nu vad utilitatea liniei 3 ea este dublata de linia 5 si 17 in mare parte, indicativele 3b,5b si 10b ar putea fi inlocuite cu altele ele neavand nimic comun cu traseele 3, 5 si 10 propuse de tine.
Pastrarea capetelor de linie Roman si Saturn la fel nu ar fi oportuna cum am vazut pe harta prezentata de tine, capatul de linie de pe Saturn ar fi suficient pentru toate liniile ce intorc la Roman si Saturn bineinteles in alta configuratie decat ce avem acum.

Pentru etapa finala la proiectul tau as fi propus unificarea liniei 5 si 17, introducerea de troleibuze second hand dublu articulate HESS sau chiar Mercedes Capacity trasformate in troleibuze, pe aceasta linie in sistem tramvai usor sau BRT, cum ai spus si tu introducerea tramvaiului ar fi mult prea costisitoare pentru Brasov.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 17 Dec 2012 02:10 
Offline

Joined: Sun 02 Dec 2012 03:34
Posts: 6
@trollino
In lipsa multor amanunte esentiale pentru relizarea "corecta si irefutabila" a unui asemenea proiect, m-am limitat la niste idei care per total acopera schimbarile necesare acestui oras chiar daca nu strict in ordinea si sub forma prezentata.
De exemplu, ideea principala pe care am vrut eu s-o dovedesc cu prezentarea celor 3 etape este faptul ca (prin intermediul finantarii U.E. bineinteles) se poate reface (la un nivel modern si eficient) ceea ce a fost odata unic in tara (si nu numai) la acest oras. Si toate acestea cheltuind aproximativ ACEEASI SUMA DE BANI care a fost data de-a lungul ultimilor ani PE TURCISME SI SH-uri (fara rea intentie catre Mercedesturile O305G). Insa am zis sa nu incep cu punctarea direct a acestei idei, dar daca tot a aparut in discutie asta e.

Un alt aspect (bine punctat si de userii Pok si Brassovia) este faptul ca intr-adevar absurditatea amplasarii unor statii si mai ales a unor capete de linie este infinita. Insa nu stiu daca aceste amanunte sunt neaparat singurele cu care trebuie inceputa schimbarea (care oricum e aproape imposibil de inceput).
Dar sa revenim. Recunosc faptul ca improvizatia necesitatii de a face o transbordare ca sa poti ajunge de fapt in centru este neplacuta si ineficienta (nu mai zicem ca oricum ai de mers pe jos cam tot atat cat si din Livada deci mai bine nu schimbai autobuzul de la bun inceput, dar trecem peste). Si prin urmare trebuie sa recunosc faptul ca totusi capatul de linie Livada Postei este total inadecvat cerintelor fluxului de calatori spre si dinspre centru. Din pacare in aceasta prinvinta lipsa experientei ma limiteaza la observatia ca este preferabil un capat al troleibuzelor la Liavada Postei decat in Piata Unii unde ar suferii din ambuteiajele de la Maternitate respectiv Poarta Schei. Insa sunt deschis la alte pareri.

Pe de alta parte, nici capetele Stadionul Municipal respectiv combinatia Saturn/Roman nu o duc mult mai bine.
-> In primul caz, sa zicem ca ar fi o parcela de pamant libera exact intre sensul giratoriu unde intoarce 5M+23 si liniile CFR pe care s-ar putea efectiv "muta" capatul de la municipal (lucru care nu se va face din lipsa de bani deci poate tot un fel de 44 prelungit ar ramane o alternativa viabila).
-> In al doilea caz, e si mai trist. Ideala ar fi combinarea celor 2 capete undeva langa centrele comerciale, ceea ce in configuratia actuala mi se pare greu de realizat.
Daca nu, pentru un maxim de eficienta ar fi utila o trecere a liniilor care circula catre noua undeva "prin" centrele comerciale dar preferabil nu pe strada principala (oare se poate face o "artera" care sa taie parcarile centrelor fix prin fata intrarilor?...ma indoiesc).
O alta varianta care era viabila in opinia mea ar fi fost retrocedarea strazii din interiorul Roman S.A., pe care sa circule o varianta electrificata de 17 (ar fi evitat aglomeratia de pe calea bucuresti [unde oricum in varianta mea existau liniile 3 si 5] si ar fi asigurat legatura cu centrul pentru locuitorii de pe carpatilor motivand folosirea de articulate).
E insa vre-o sansa de asa cva? Chiar ma indoiesc. Prin urmare ce vreau sa propun eu cu linia 3 de troleibuz este de fapt altceva (iarasi nu vroiam sa pomenesc de asta de la inceput). Asigurarea unei capacitati mari de transport spre centru pe liniile electrificate 3 si 6, si reconfigurarea unei linii de legatura 17 (NOUA - C.Bucuresti - Saturn) cu articulate, si 17b (NOUA - Poienelor [prin spate pe la practiker si kaufland] - ROMAN S.A.) cu scurte.
De ce? Prima asigura legaturi cu centrele comerciale si accesul la liniia de mare capacitate 6 (si eventual 23), iar a doua era un fel de scurtatura spre centrele mai mici de pe dreapta caii bucuresti si asigura accesul la linia de mare capacitate 3 (si eventual 5). Taxarea in stilul 44, ai abonament sau bilet pe 3 sau 5 calatoresti gratis cu 17b si idem cu 6 sau 23 si 17. Sau se introduceau bilele cu termen de valabilitate 1 ora si se elimina problema taxarii cu totu.
Numar de vehicule? 2 scurte pe 17b si 3 articulate pe 17 pentru o frecventa de 12 minute fiecare (17 face o cursa completa in 36 min iar 17b o cursa completa in 24 min).

Aceasta (lunga) poveste motiveaza existenta liniei 3 (putem adauga si faptul ca se termina si sacelele tot la Roman si poate oamenii aia vor sa ajunga si ei in centru) si modernizarea ei impreuna cu linia 6.
In legatura cu indicativele, trebuie avut in considerare faptul ca trebuie pastrata totusi o continuitate a numerotarii (nu?) si prin urmare e mai usor sa barezi traseele 3,5 si 10 si sa le infiintezi ca linii de o mult mai mare importanta pe alte trasee (care la urma urmei tot au cel putin un capat in comun cu baratele lor nu?).
Sper sa nu va plictisit cu lunga mea poveste si sper ca am expus ideile cat de cat logic. Daca gresesc undeva sunt deschis la critici si la alte pareri. Inca o data, daca una dintre idei vi se pare interesanta, chiar am argumente solide pentru ceea ce am afirmat, dar sunt si mai lungi si nu fac obiectul discutiei.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 16 May 2013 02:30 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Mai scriu si eu ceva, pentru ca acest topic a ajuns si el unul prafuit, desi probabil ar trebui sa reprezinte cheia de bolta a tuturor celorlalte legate de Brasov - oras candva model pentru transportul electric. Fara exagerare. Brasovul ar fi putut deveni Salzburgul Transilvaniei, daca un accident politic nu l-ar fi supus razbunarii unora care nu l-au inteles niciodata.

Concret, desi e aproape supraomenesc, vad chiar benefica o linie sau doua prin centrul istoric. Daca autobuzele pot circula intr-un loc stramt, viata din Elvetia demonstreaza ca si troleibuzele pot, la fel de bine. Problema este mai mult de psihologie, acum cand totusi ne aflam in alta etapa a dezvoltarii tehnicii decat in 1959. Linia spre Schei o vad totusi refacuta in ambele sensuri prin Piata Sfatului (fara sensuri unice). Niciodata transbordarea generala de la Livada nu va duce la normalizarea situatiei, chiar cu bilet valabil in timp. Este prea centrala aceasta transbordare. O transbordare ar putea fi insa foarte benefica in alte puncte din oras, de exemplu la Saturn, Gara, Bartolomeu - pe principiul unor noduri intermodale de unde sa plece linii de periferie sau metropolitane.

Vad apoi refacuta coloana vertebrala a orasului, totuna cu traseul istoric al DN 1: Bartolomeu - Lunga - Calea Bucuresti. Nu vad un Triaj sau un Racadau cu cate 5-6 capete de linii, doar maximum doua (una spre centru si una spre gara / alte noduri majore). Vad o revenire a circulatiei in dublu sens (pentru transportul public macar) pe 15 Noiembrie si Eroilor, posibila dupa construirea de parking-uri, fara de care intreg cartierul de sub Dealul Melcilor si Tampa ramane in afara retelei.

Cam acesta este genul de trasee care le-as sustine (in paranteza frecventele de dorit la ore de varf):

A. Legaturi intre Schei/Cetate si principalele noduri:

3. Pe Tocile - Casa Armatei - Calea Bucuresti - Saturn (15 min)
4. Pe Tocile - Casa Armatei - Victoriei - Gara (5 min)
15. Pe Tocile - Casa Armatei - Bartolomeu (15 min)

B. Legaturi intre Livada Postei si cartiere:

1. Livada Postei - Harmanului - Triaj (10 min)
2. Livada Postei - 13 Decembrie - Rulmentul (15 min)
6. Livada Postei - Zizinului - Saturn (5 min)
11. Livada Postei - Carpatilor - Poienelor (15 min)
16. Livada Postei - Grivitei - Bartolomeu (10 min)
31. Livada Postei - Valea Cetatii (10 min)

C. Legaturi intre zona Bartolomeu/Brasovul-Vechi si cartiere

5. Bartolomeu - Lunga - Calea Bucuresti - Poienelor (5 min)
10. Bartolomeu - Grivitei - Zizinului - Saturn (15 min)
13. Bartolomeu - Vlaicu - Gara - Triaj (10 min)

D. Legaturi intre marile cartiere:

7. Poienelor - Calea Bucuresti - 13 Decembrie - Tractorul (15 min)
8. Saturn - Vlahuta - Gara - Tractorul (10 min)
32. Valea Cetatii - Victoriei - Gara - Tractorul (15 min)
33. Valea Cetatii - Carpatilor - Saturn - Vlahuta - Triaj (15 min)


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 30 Jun 2017 06:14 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Incepem batalia pentru Brasov!

https://www.facebook.com/Transportul-El ... 233263220/


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 08 Jul 2017 21:34 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44891
Brașov este unul dintre cele mai mari orașe din România, cu peste 253.000 de locuitori. Este un centru important economic, rezidențial, universitar, medical, turistic, cu perspective de dezvoltare, fiind unicul pol de creștere din regiunea Centrală a României și are o tradiție importantă în transportul public de călători, care este organizat de către primărie în exploatare proprie încă de la 1 noiembrie 1932.

Tradiția municipiului în transportul cu troleibuze începe la 1 mai 1959, iar rețeaua fir-contact s-a extins treptat, ajungând în 1987 să însumeze nu mai puțin de 109 km, fiind parcursă de 17 trasee.

În prezent, deși Brașovul mai are doar 25 de troleibuze, din care maximum 15 circulă la ore de vârf, capacitatea instalată de alimentare cu energie electrică a sistemului de troleibuze este dimensionată pentru 130 de vehicule electrice de mare capacitate, iar sistemul beneficiază încă de valoroase dotări imobiliare, ce ar asigura premiza unei dezvoltări viitoare sustenabile.

Administrația locală plănuieste desființarea sistemului de transport cu troleibuze în acest an, urmînd ca acestea să fie înlocuite cu autobuze diesel.

Societatea civilă este sensibilizată de acest subiect și va lua atitudine pentru a determina factorii de decizie să păstreze transportul cu troleibuze.

Asociația Visum organizează o conferință avînd ca subiect transportul electric la Brașov, unde se vor face prezentări și dezbateri despre beneficiile operaționale, tehnice și ecologice ale acestui tip de transport. Sunt invitate la acest eveniment persoane cu preocupări în domeniul transportului electric, cu experiență în domeniul transportului public și reprezentanți ai unor organizații de profil. Evenimentul dorește să contureze o viziune corectă asupra acestui tip de transport și să fie un apel important către administrația locală, către factorii de decizie în vederea păstrării și dezvoltării transportului cu troleibuze la Brașov.

Invitați:
Eric Trel (Amsterdam, Olanda), expert finanţări transporturi urbane
Niculae Doboș (Cluj-Napoca), inginer tracțiune electrică
Liviu Neag (Cluj-Napoca), director general CTP Cluj-Napoca, preşedinte URTP
Tudor Măcicășan (Cluj-Napoca), specialist transporturi publice și trafic [consultant independent pe probleme de mobilitate urbană]
Gruia Hilohi (Brașov), arhitect-urbanist, cercetător în istorie urbană
Gabi Buhus (București), arhitect


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group