TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Fri 21 Sep 2018 07:14

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Mon 07 Apr 2008 23:42 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Voi descrie pentru inceput istoricul acestora (birouri, garaje, ateliere, depouri etc), postandu-le pe cat posibil in ordinea cronologica a aparitiei lor.

Unele dintre acestea nu mai exista astazi sau vor dispare curand. De aceea am considerat util sa marchez contururile pe imagini aeriene luate la inceputul anului 2005. Ma refer pentru inceput doar la obiective din municipiul Brasov, inclusiv la fostele dotari pentru liniile preorasenesti (autogarile ITBv).

In afara de dotarile din Brasov, au mai existat pana la sfarsitul anului 1974 coloane de autobuze ale ITBv in: Sacele (Satulung-Suseni), Moeciu de Jos (Ramificatie Moeciu de Sus) si Zarnesti (Tohanu Vechi fabrica). De asemenea, IJTL a avut in perioada 1979-1990 o autobaza mixta (pasageri si marfa) la Fagaras.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 07 Apr 2008 23:57 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTUL SEDIU ITBV (13 DECEMBRIE 17)

Acesta a inceput sa fie folosit din 1932 ca si garaj de autobuze al serviciului Autobuzele Comunale Brasov, folosind constructiile si terenul unei foste fabrici de gaz aerian. A functionat neintrerupt ca si garaj de autobuze pana in anul 1983, apartinand pe rand de ACB, RIMB, IEB, ICOS, IGOOS, IGOBV, ITBV si IJTL BRASOV. Intre 1959 si 1969 a servit si ca si garaj pentru troleibuze. De asemenea, a adapostit si taximetrele din 1956 pana in anii 60. In anii 60 a suferit o extindere inspre Uzina Electrica. La sfarsitul anilor 70, o mica portiune a fost expropriata ca urmare a amenajarii intersectiei si a Bulevardului Grivitei; a urmat apoi alta bucata pierduta la construirea blocului "potcoava" din Bd. Grivitei 77. Anterior, pe fostul terasament al caii ferate (devenit Bulevardul Grivitei) erau la inceputul anilor 70 urmatoarele dotari: statia de alimentare cu carburanti, cabina de control unde se distribuiau placile cu numarul de traseu, o parcare pentru autobuze casate in curs de dezmembrare, mai tarziu o parcare pentru autobuze diesel dotata cu sistem de incalzire cu abur pentru iarna. Accesul autobuzelor s-a facut in ultima perioada doar prin intrarea dinspre Grivitei. In 1983, sediul a fost preluat de industria locala (IJPIPS Brasov), o parte din cladiri fiind apoi demolate pentru construirea blocului "Onix", iar altele se pastreaza cu sau fara modificari pana astazi, avand diverse destinatii. De asemenea, se pastreaza o parte din pavajul original cu calupuri din bazalt.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 00:03 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
SUBSTATIA DE REDRESARE NR. 1 (VERII 3)

Aceasta a fost construita in 1957-1958 si pana in 1978 a fost dotata cu redresoare cu vapori de mercur, de provenienta sovietica, foarte periculoase ca si toxicitate. Amplasamentul statiei a fost asa gandit incat sa fie aproximativ in centrul de greutate al retelei orasenesti de troleibuze care urma a fi construita in mai multe etape. Inaugurarea a avut loc la 1 mai 1959, cand 6 troleibuze de tip TV 2E au inceput sa circule pe Linia 1 (Pe Tocile-Gara veche).


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 00:11 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTUL GARAJ TAXICAMIOANE /MIHAI VITEAZUL 98/

A functionat intre Scoala generala nr. 15, Str. Mihai Viteazul si fostul terasament al CFR (azi Bd. Grivitei), avand o parcare ampla si cateva mici ateliere. La inceputul anilor 70 s-au mutat si taximetrele si taxifurgonetele in acest garaj, fiind ramase putine camioane in dotare, doar pentru necesitatile populatiei. Spre sfarsitul anilor 70, garajul a fost mutat in Str. Crisana nr. 3, iar apoi, in anul 1983, in spatele actualului sediu RAT Brasov.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 00:18 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTUL GARAJ AUTOTAXIMETRE (CRISANA 5)

Acesta a functionat cam din 1977 si pana in 1983, pe cea mai mare parte din terenul sediului central al Companiei Apa RA Brasov de astazi. Anterior, aici functionase autobaza 2 calatori IRTA, aceasta locatie fiind initial garajul "Autobuselor CFR", incepand cu anul 1938-39, iar apoi garajul RATA (1946-1953).


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 00:30 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA SECTIE ETAX / ATEL REPARATII CAPITALE (HARMANULUI 10)

Utilizand fostele garaje "Ford" din perioada interbelica, aceasta dotare a fost mai intai destinata doar pentru birouri si ateliere intretinere taximetre, spatiu suficient pentru garare neexistand. La inceputul anilor 70, a fost transformata in atelier principal de reparatii capitale. Aici s-au facut reparatii pentru o parte din troleibuzele TV 2E si pentru toate TV 20E, de asemenea pentru o parte din autobuzele SKODA KAROSA 706 RTO si SM 11. Autobuzele TV erau reparate insa la sediul din Str. 13 Decembrie 17 sau in orasul Sfantu Gheorghe. O data cu darea in folosinta a sediului nou IJTL din Str. Harmanului nr. 49 (1983), activitatea a incetat. Cladirile au fost demolate in vara anului 1987, pentru a face loc "centrului civic". Astazi, pe locul sau este un maidan cu pretentii de spatiu verde.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 00:43 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA AUTOGARA ITBV (HIDROMECANICA)

Intre anii 1960-1962, autogara IRTA, care functionase anterior pe platforma la intersectia Balcescu-Politehnicii-Castelului, a avut ca amplasament carosabilul generos al Strazii Kogalniceanu, langa Uzina Strungul (Hidromecanica). In 1961, toate traseele din aria de subordonare a orasului regional Brasov au trecut in exploatarea nou infiintatei ITBv, ca trasee preorasenesti (sau, cum am spune azi, metropolitane). In perioada 1961-62, autogarile IRTA si ITBv au functionat alaturat, apoi IRTA s-a mutat la gara noua (19 august 1962), in Str. Kogalniceanu ramanand doar Autogara ITBv. Aceasta a functionat aici pana in toamna anului 1964. Inclusiv trasele spre Noua, Sacele, Dambul Morii, Predeal si Sanpetru erau initial servite din autogara.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 01:23 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA AUTOGARA ITBV (STADIONUL TINERETULUI)

In anul 1967, autogara ITBv a fost mutata la marginea localitatii, in zona carosabilului Str. Stadionului, aproape de Str. De Mijloc, de partea caii ferate principale Brasov - Sibiu. De aici erau servite toate traseele spre directiile Rasnov/Bran/Zarnesti si Vulcan/Codlea. De asemenea, pleca de aici traseul spre Stupini [18], care avusese cap de linie la Gara Bartolomeu (iar mai inainte la Livada Postei si Piata Unirii). Intre bariera Bartolomeu si Autogara, se insirau de-a lungul caii ferate mormintele eroilor romani de la 1916 care au fost omorati chiar langa terasament. Spre sfarsitul anului 1970, cu ocazia inceperii lucrarilor la largirea Str. Stadionului si la pasajul Grivitei, atat autogara cat si cimitirul au fost mutate. Aceasta autogara nu a avut dotari deosebite, doar o cabina improvizata pentru dispeceri, fiind cunoscut faptul ca era o locatie cu caracter provizoriu.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 01:38 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
BAZA DE TROLEIBUZE (13 DECEMBRIE 106)

In anul 1969, in sfarsit troleibuzele au avut un garaj al lor, inaugurandu-se in anul precedent si tronsonul de retea dintre Tractorul si Rulmentul. A fost gandita ca autobaza distincta pentru 120-130 troleibuze de medie capacitate. Ulterior a devenit "sectia troleibuze", iar astazi adaposteste atat putinele troleibuze ramase, cat si o parte din autobuzele noi de tip MAN SL 283 (sectie transport "mixt").

Intre 1969-1971, a existat aici si cap de linie la orele de varf, cu intoarcere prin baza, pe vechea bucla de iesire, pentru trasele efemere 6 si 6 barat (Patria - Baza troleibuze, Hidromecanica - Baza troleibuze; mai apoi doar Gara - Baza troleibuze). Dupa prelungirea liniei 2 (apoi si 9 si 7) la Rulmentul, vechea linie de autobuz 22 (Tractorul - Rulmentul) s-a desfiintat, iar linia 32 (Tractorul - Sanpetru) s-a scurtat la Rulmentul.

Odata cu cresterea rapida a parcului de troleibuze, incepand cu a doua jumatate a anilor 70, multe vehicule nu mai erau garate in baza, ci in zona capetelor de linii (in special la Tractorul si Intr. Autocamioane).


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 01:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA AUTOGARA ITBV (SUBURBIU)

Din 1970 pana in 1974, autogara ITBv a functionat pe fostul terasament al liniilor de cale ferata din fosta gara Suburbiu, la intersectia Str. Plevnei cu Grivitei. Cladirea garii a fost utilizata ca dispecerat si sala de asteptare pentru calatori. Pozitia autogarii era foarte avantajoasa pentru ITBv, fiind aproape de garajul de autobuze, dar extrem de neplacuta pentru calatori, fiind foarte putine mijloace de transport care asigurau legatura cu acea zona. Din acest motiv a fost prelungita atunci linia 12, intre Stadionul Tineretului si Autogara. Totusi, multi calatori preferau sa se imbarce la statia intermediara care era situata in parcarea de la gara noua Bartolomeu, zona mult mai accesibila.

De la 1 ianuarie 1975, toate trasele preorasenesti au trecut in exploatarea ITA, nemaifiind nevoie de o autogara a ITBv. Insa exista deja constructia finalizata a noii si modernei autogari ITBV, pe Str. Avram Iancu. Aceasta a fost preluata de catre ITA. ITBv a servit pana in 1984, din noua autogara ITA nr. 2, traseele 18 (Stupini) si 23 (Ghimbav), care se inscriau in teritoriul administrativ al municipiului.

In 1975, ca urmare a inceperii sistematizarii zonei, cladirea care a adapostit gara Suburbiu si autogara ITBv a fost demolata. Pe locul ei se afla azi blocurile de 10 etaje din Bd. Grivitei nr. 40-42.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject: FOSTA COLOANA SATURN
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 02:05 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA COLOANA SATURN

Intre anii 1975 si 1990, pe terenul ocupat partial astazi de Biserica Baptista Speranta, a existat o amenajare pentru gararea autobuzelor, fara alte dotari decat cele ale dispeceratului vecin "Cap linie Saturn". Aici s-a constituit Coloana Saturn, compusa din cateva zeci de autobuze, doar de tipul Karosa SM 11. Terenul acesteia a fost usor diminuat o data cu realizarea buclei tramvaiului. Declinul a inceput in 1983, cand traseele pe care circulau autobuzele au inceput sa dispara, vehiculele fiind apoi casate ca urmare a lipsei pieselor de schimb si a crizei de motorina. Spre sfarsitul anilor 80 au devenit rezidente aici si cateva DAC 112 UDM.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject: FOSTA COLOANA BARTOLOMEU
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 02:16 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA COLOANA BARTOLOMEU

Ca urmare a cresterii explozive a numarului de autobuze, dupa anul 1976 s-a infiintat un loc de garare pe una din parcarile Stadionului Municipal. Aici s-a constituit apoi "Coloana Bartolomeu", compusa doar din autobuze de tipul Ikarus 280 si IK 4. Exista ca dotare doar o cabina din tabla pentru paznic, plus dotarile dispeceratului vecin.

Dupa construirea punctului de intretinere autobuze din Soseaua Cristianului nr. 14 (1984), autobuzele nu au mai fost garate aici. Coloana s-a mentinut ca formatiune distincta dupa 1985, insa a devenit de troleibuze. Acestea erau insa parcate pe benzile special destinate, existente la capatul de linie Stadionul Municipal pana in anul 2005.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 02:30 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
SEDIUL CENTRAL IJTL/RAT (HARMANULUI 49)

Cu mari eforturi financiare s-a ridicat intre anii 1979-1983 noul sediu al IJTL Brasov, astazi RATBv. Cuprindea cladirea de birouri cu trei niveluri si baza de exploatare pentru un parc de 400 vehicule, incluzand numeroase ateliere, spatii de parcare, precum si sectia de taxi. In spatele acesteia ar fi trebuit sa fie construit in prelungire depoul de tramvaie, insa ratiuni de ordin economic au condus pana la urma la alta rezolvare.

Toate acestea se intindeau pe o suprafata de cca 6 ha, de drept apartinand la acea vreme de comuna Sanpetru. In anul 1987 s-a realizat o extindere a sediului in coltul nordic. In sectorul vestic al incintei au fost garate intre 1984-1990 autobuzele trecute pe stoc inactiv ca urmare a masurilor de economisire a motorinei. Pe rampa de gunoaie mai putin inalta din imediata vecinatate se dezmembrau pana in anii 90 autobuzele casate. Inainte de 2000, accesul autobuzelor in incinta se facea doar pe poarta dinspre Paraul Timis.

Imediat dupa 1989, toata partea care servea exploatarea de taximetre a fost instrainata pe nimic, creandu-se o societate pe actiuni care mai apoi a valorificat acest activ si in alte scopuri.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 02:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
PUNCT INTRETINERE BARTOLOMEU

In anul 1984 s-a realizat aceasta dotare pentru autobuze, ca urmare a faptului ca noul sediu din Str. Harmanului era situat excentric fata de reteaua liniilor de autobuze si oricum nu oferea capacitatea de garare necesara. Aici au fost aduse autobuzele Ikarus 280 si IK 4 ale coloanei Bartolomeu. O hala de reparatii completeaza in mod fericit ansamblul.

Dupa 1987, nu s-a mai utilizat pentru gararea autobuzelor. S-a trecut la efectuarea de reparatii la troleibuze aici, situatie mentinuta pana in toamna anului 2005. Atunci, ca urmare a primei mari desfiintari a transportului electric, incinta a fost din nou populata cu autobuze, de data aceasta numai de tip MAZ 103-065 verzi.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 02:51 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
FOSTA SECTIE TRAMVAIE (13 DECEMBRIE 125)

Ca urmare a directivelor de Partid si de Stat, mai multe orase din Romania au fost obligate sa treaca la infiintarea transportului in comun cu tramvaie intre anii 1984-1989. Brasovul s-a numarat printre acestea (fiind devansat totusi de Constanta, Ploiesti si Cluj-Napoca), si in septembrie 1987 au inceput sa circule primele tramvaie pe linia 101. Din cauza parcului insuficient de tramvaie, linia de troleibuze 8 a mai fost mentinuta in functiune pana spre sfarsitul anului 1988.

Desi initial depoul de tramvaie fusese prevazut sa se lege de ansamblul sediului central IJTL, din cauza ca ar fi fost necesara construirea unui pod peste Timis, s-a preferat amplasarea sa la marginea cartierului Tractorul. In data de 18 noiembrie 2006, ultimul tramvai in circulatie in Brasov s-a retras in depoul care a devenit apoi un mare cimitir de vehicule. S-a folosit mai recent pentru gararea autoturnurilor de interventie la troleibuze si pentru unele reparatii la autobuze ROCAR scoase din circulatie, ce urmau sa fie instrainate. Zilele fostului depou de tramvaie sunt acum numarate.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 03:08 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
GARAJ TROLEIBUZE VALEA CETATII

Cea mai recent construita dar si cea mai ciudata dotare a transportului public local brasovean este mini-garajul de troleibuze din Valea Cetatii. Amenajat cu mari cheltuieli intre anii 1997-1999, garajul adapostea in principiu vehiculele de pe liniile din zona (31,32,33, apoi si 30). Insa din anul 2000, partizanii desfiintarii transportului electric au inceput sa activeze sustinut in sensul dorit, in urmatorii ani, transportul electric din Brasov fiind redus la nici 5% din ce a fost odata.

In paralel cu functionarea acestui garaj, s-a pastrat pana in decembrie 2007 si obiceiul gararii troleibuzelor pe platforma capatului de linie Roman SA, platforma aparuta in anii 1978-1979.

In prezent, activitatea garajului este aproape nula, aici fiind garate temporar si unele vehicule radiate, destinate dezmembrarii.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 12:59 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
ALTE DOTARI EXISTENTE ODINIOARA

Se mai pot aminti:

- punctul de intretinere ARLUS (Biblioteca Judeteana de la Livada Postei) care functiona fie acolo unde astazi este parcarea din Str. Dupa Ziduri, intre transformatorul electric si actualul liceu Aprily Laios, fie pe locul unde este noua scoala nr. 6; avea o remiza cu 2-3 locuri si echipament corespunzator; era foarte util pentru rezolvarea operativa a unor probleme tehnice moderate, fara a mai fi necesara retragerea vehiculelor la garaj; a functionat in a doua parte a anilor 50, posibil chiar pana in 1965.

- cele doua puncte de intretinere de la Tractorul si Steagul Rosu, situate langa fostele capete de linie din Str. Turnului si de la intersectia Carpatilor - Poienelor; dispuneau de cate o rampa cu canal, instalatie de spalare, insa nu cred ca exista personal propriu, micile lucrari de reparatii fiind facute chiar de catre soferi; in anii 70, aceste dotari si-au pierdut importanta, ramanand in paragina.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 19:48 
Offline

Joined: Thu 22 Mar 2007 13:23
Posts: 21
Location: Brasov
Foarte interesant si complet acest istoric. L-am citit pe nerasuflate.

As dori sa-l intreb pe ultra-documentatul Brassovia care sunt datele activitatii legate de troleibuze in Harmanului 49. Acolo a existat (si inca exista) retea aeriana. De asemenea, o alta intrebare ar fi legata de motivul pentru care nu a fost niciodata extinsa reteaua pana la punctul de intretinere din Soseaua Cristianului.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Apr 2008 22:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
andreiashu wrote:
...care sunt datele activitatii legate de troleibuze in Harmanului 49. Acolo a existat (si inca exista) retea aeriana.
...motivul pentru care nu a fost niciodata extinsa reteaua pana la punctul de intretinere din Soseaua Cristianului.

1. Reteaua de serviciu care intra in sediul de pe Harmanului a fost realizata la scurt timp dupa construirea sediului. Banuiesc ca asa a fost proiectul, in ideea ca, daca va fi necesar, sa poata fi introduse troleibuze in incinta fara a fi tractate. Sa nu uitam ca era epoca in care criza de combustibili era aproape de apogeu, deci chiar si motorina consumata la tractarea unui troleibuz era o mare problema. O alta posibila ratiune ar putea fi aceea ca se putea presupune la acea vreme (1983), ca autobuzele vor fi complet inlocuite de troleibuze, aparand aici o a doua baza de troleibuze. Lucrul acesta nu s-a intamplat datorita introducerii tramvaiului; altfel, mai mult ca sigur ca am fi asistat la nasterea unei noi baze de troleibuze. Eu personal nu am vazut niciodata vreun troleibuz sa foloseasca aceasta retea, desi au existat cazuri cand erau aduse aici troleibuze pentru reparatii.

2. Lipsa aprobarii finantarii a fost cauza neextinderii retelei pe Sos. Cristianului. Inainte de 1989, desi se dorea transport electric 100%, nu se alocau decat cu mare greutate fonduri pentru investitii; de abia se puteau face si intretinerea curenta si reparatiile. In plus, cuprul era considerat material deficitar si era supus unor reglementari aparte foarte aspre, care limitau drastic utilizarea sa in orice domeniu. Dupa introducerea tramvaiului, s-a sistat orice extindere a retelei de troleibuze, fiind prevazut chiar ca o parte din aceasta sa fie inlocuita cu tramvai (de ex. linia 10). Dar nici pentru tramvai nu s-au mai alocat bani. In 1990 s-au realizat proiectele de extindere a retelei de troleibuze pana la Depozite Sos. Cristianului si a celei de tramvai pana la Noua. Municipiul avea insa pe atunci foarte putine resurse financiare, iar interesele legate de piata neagra a motorinei au fost mai puternice, astfel ca, din 1991, a inceput treptat inlocuirea transportului electric cu autobuze. Singurele retele finalizate dupa 1989, cele de pe Vlahuta (sensul spre Saturn, refacere dupa largirea strazii), de pe Muncii si de pe Carpatilor fusesera de fapt incepute dinainte.

3. Am facut postarile anterioare doar pentru ca s-a intamplat sa aflu anumite date, si mi se pare util, pentru cei care sunt pasionati, sa poata stii de unde au pornit lucrurile si unde au ajuns. Astfel vom reusi sa ne raportam mai bine si mai impartial la situatia existenta si la propunerile de viitor. Multe din informatii provin din experienta personala, altele mi-au fost impartasite de oameni mai in varsta, iar altele le-am gasit in decursul timpului (de multe ori intamplator), rasfoind publicatii vechi.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 09 Apr 2008 22:33 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Eu am vazut reteaua din sediul de pe Harmanului prin anii 1987-1989 folosita. Aici se efectuau si reparatii la troleibuze, chiar in prima hala de langa sediul de birouri. Troleibuzele veneau pe linia 1 pana in dreptul statiei IJTL de atunci si soferii mutau manual captatorii de pe o retea pe alta. La iesire veneau pana la baza podului si iarasi mutau captatorii de pe o retea pe alta. Prin fata sediului era pe fiecare consola retea dubla, iar in interiorul garajului era o bucla de intoarcere. Nu au fost montate niciodata macaze de intrare respectiv iesire din garaj. Eu am fost in garajul de pe Harmanului cand se reparau troleibuze si chiar am fost in canal sub unul dintre ele sa vad cum este pe dedesubt, parca era #2. Imi aduc aminte cu precizie cum se impingeau troleibuzele pe canal cu stanga din spate de catre camioanele de interventie.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Apr 2008 19:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Brassovia wrote:
Reteaua de serviciu care intra in sediul de pe Harmanului a fost realizata la scurt timp dupa construirea sediului.

Kappa wrote:
Eu am vazut reteaua din sediul de pe Harmanului prin anii 1987-1989 folosita.

Trebuie sa revin cu o precizare necesara. In ianuarie 1987 nu exista inca reteaua de serviciu pentru acces troleibuze in sediul din Str. Harmanului. Nu exista de loc nici poarta actuala de acces de pe latura sudica, accesul fiind posibil numai pe latura vestica (langa sectia etax). De asemenea nu erau nici macar pozati stalpii care sustin consolele cu cale dubla. Deci reteaua s-a instalat in perioada 1987-1989, dupa 4 ani de la darea in folosinta a sediului. Intr-adevar nu a avut niciodata macazuri. Am vazut si eu troleibuze aduse pentru reparatii, parcate in curte aproape de cladirea de birouri, dar n-am avut sansa de a asista la intrarea / iesirea acestora pe bucata de retea de serviciu. Imi amintesc vag un moment in care reteaua aceasta era in constructie, cred ca s-a facut deodata cu actuala bucla de la cap linie Triaj (cand ultimele blocuri din cartier erau aproape de finalizare). Apropo: bucla anterioara era mult mai mica, cu un singur fir, si fusese la intersectia actualei Str. Pascani cu Harmanului - inca se mai vad bordurile; cea mai veche bucla de intoarcere troleibuze la Triaj fusese intre 1959-1963 de partea cealalta a caii ferate, cam unde este acum intrarea la grupul scolar CFR, caci nu era inca realizat pasajul denivelat si se circula doar pe actuala Fundatura Harmanului.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 16 Apr 2008 22:34 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Revin cu o serie de postari despre capetele de linie din Brasov, care cred ca se inscriu in acest subiect de discutie, fiind tot dotari pentru transportul local. Le voi grupa pe zone. Voi mentiona atat capetele de linie existente, cat si cele disparute.

CAPETE DE LINIE DIN CENTRUL ISTORIC SI DE LA MARGINEA ACESTUIA

- Piata Sfatului. A aparut inca din anii 20-30, functionand pana in 1956. S-a numit de fapt Piata Libertatii si Piata 23 August. Servea traseele spre cartierele periferice si spre fabrici. La desfiintare, traseele au fost redirectionate spre Piata Unirii si Livada Postei. A avut dispecerat.

- Livada Postei. A aparut in 1956, numindu-se in timp: ARLUS, Sfatul Popular Regional, Casa Armatei, Parcul Prieteniei, Sirul Livezii, Livada Postei. A avut mai multe locatii (in fata Bibliotecii Judetene, in fata Rectoratului, pe bulevard, in alveola, la actualele peroane). Din decembrie 1964, de aici pleaca si traseul spre Poiana. In octombrie 1986 sunt realizate aici 3 peroane distincte si retea de troleibuz, prelungindu-se liniile care intorceau la Casa Armatei, dar de fapt aveau statie doar pe N. Iorga (1 barat: C. Armatei - Triaj, 2 barat: C. Armatei - Rulmentul, 6: Casa Armatei - Saturn, 31: C. Armatei - V. Cetatii). La 1 decembrie 2006 se scot troleibuzele iar in vara urmatoare se amenajeaza sub forma actuala. A avut si are dispecerat.

- Casa Armatei / Primarie. Intre 1961-63 a existat cap linie troleibuze langa parc, vizavi de Casa Armatei (6: C. Armatei - Uz. St. Rosu, 9: C.Armatei - Uz. Tractorul, posibil pentru f. scurta vreme si 7: C. Armatei - Gara). Intre 1983 - 1986 a figurat ca si cap de linie Casa Armatei pentru liniile de troleibuze 1b, 2b, 6, 31, dar de fapt intre statia de pe N. Iorga si cea de la Teatru nu exista nici o oprire. In acelasi mod a intors aici linia de autobuze 37 intre 2003-2004, avand de fapt statie finala la Primarie, pe Nicolae Iorga.

- Poarta Schei. In 1958 a aparut sub denumirea de Sirul Beethoven, pentru trasee de autobuze aduse aici fie de la Piata Unirii, fie de la Livada Postei (2: S. Beethoven - Uz. Tractoare, 3: S. Beethoven - Uz. St. Rosu, 5 si 5 barat: S. Beethoven - Uz. Metrom). Incepand cu 1961 ajunge aici, de la P. Unirii, pentru cativa ani doar, fosta linie 6 devenita 10 (S. Beethoven - Uzina 2) si apar troleibuzele (mai intai liniile 3: S. Beethoven - Uz. St. Rosu, 5: S. Beethoven - Uz. Tractorul, reinfiintata mai tarziu ca 2 barat). In anii 1985-1991 au functionat de aici liniile de troleibuze 3, 4 si 16. S-a desfiintat in iunie 2006. A avut dispecerat.

- Muzeul de Arta. Pentru o perioada de cateva luni in anul 1976, cand circulatia troleibuzelor pe Str. Lunga nu a fost posibila datorita lucrarilor, a functionat de aici linia naveta de autobuz 28: Muz. de Arta - Lunga - Stad. Tineretului. Aceasta linie s-a reinfiintat apoi cu traseu modificat si cu cap de linie la Magazinul Universal.

- Posta. In anii 40 era aici un fel de terminal al liniilor preorasenesti. Intoarcerea se realiza in sensul giratoriu care a existat pana in 1962 la intersectia Republicii / Eroilor / I. Maniu. In perioada 1961-62 a fost reactivat acest cap de linie pentru traseul 21 (Brasov - Sacele).

- Magazin Universal / Teatru. In 1959 a aparut sub denumirea Camin Studentesc, statia fiind amplasata pe Balcescu pe partea dinspre Prefectura. A servit traseele 11 (devenit apoi 17: Brasov - Noua) si 21 (Brasov - Sacele). In 1976 a reaparut pentru linia 10 barat scurtata de la P. Unirii (Mag. Universal - Uzina 2 - SPI). O scurta vreme capatul acesteia fusese la Teatrul Dramatic. Ulterior traseul 10 barat a fost rebotezat 30 si prelungit la L. Postei. I s-a alaturat pentru scurt timp pe Balcescu si traseul efemer 28 (Mag. Universal - A. Iancu - Stad. Tineretului).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Apr 2008 22:48 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETELE DE LINIE DIN SCHEI

- Piata Unirii. Inca din 1925, de aici erau servite traseele principale ale orasului, spre Bartolomeu si spre Gara mare. S-a mai numit si Prund, Piata 30 Decembrie. In perioada 1934-1964 plecau de aici vehiculele catre Poiana Brasov, pe drumul vechi. Perioada de glorie a acestui terminal a fost anii 60-70, cand autobuzele umpleau practic intreaga piata. S-a desfiintat in 2007. A avut dispecerat.

- Pe Tocile. S-a infiintat in 1959 ca si terminal pentru troleibuze. Au functionat aici liniile 1 si 2, iar in perioada 1960-1962 si linia 1 barat, devenita 4 (Pe Tocile - Gara veche). Liniile 1 si 2 au devenit de autobuze din 2006, respectiv 2005, fiind scurtate la L. Postei. In prezent serveste liniile de autobuze 50, 51, 52. A avut dispecerat pana de curand.

- Pietrele lui Solomon. Dateaza din 1958, servind initial linia 9, devenita apoi 19 (P. Unirii - P. lui Solomon). In perioadele 1983-1992 si 2006-2008 nu a functionat. In prezent serveste curse selectate de pe linia 50 barat.

- Invatatorilor / Podul Cretului. Serveste din 2006 linia 50 barat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Apr 2008 22:58 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETELE DE LINIE DIN POIANA BRASOV

- Poiana Ursului. A fost primul terminal, fara amenajari deosebite, intre anii 30 si 50. Era situat pe locul unde si astazi este o parcare, langa intersectia drumului vechi cu drumul spre Rasnov, in fata fostului restaurant Turcu (Capatana), devenit Poiana Ursului (astazi demolat).

- Teleferic. La sfarsitul anilor 50, traseul liniei 10 (devenita apoi 20) s-a prelungit la telefericul vechi, in parcarea de la sosirea partiilor de schi.

- Hotel Sport. In anii 60, autobuzele intorceau in parcarea de la Hotel Sport, avand statie intermediara la Capra Neagra.

- Parcarea Capra Neagra. Din 1970, nu s-a mai permis accesul autobuzelor in restul statiunii, fiind amenajate aici un peron pentru autobuze, cu refugiu, si o parcare, extinsa ulterior ca suprafata in anii 80. Functioneaza si in prezent pentru linia 20.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 16 Apr 2008 23:49 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETELE DE LINIE DIN ZONA BARTOLOMEU-BRASOVUL VECHI

- [Gara] Bartolomeu. In alveola care exista pana in 2005 in fata cladirii vechi a garii Bartolomeu a functionat din anii 20 pana in 1976 si din 1985 pana in 1993 un important capat de linie. Traseul de autobuze Piata Unirii - Bartolomeu a avut ca indicative de linie 1, 4, 11 (desfiintat in 1964 in favoarea liniei 15). In 1964 au fost introduse aici si troleibuze, mai intai linia 5 (Bartolomeu - Uz. St. Rosu), apoi prelungita pana aici linia 9 (Bartolomeu - Uz. Tractorul). In scurte episoade a functionat si 9 barat (Bartolomeu - Gara noua / Tractorul). Intre 1971-1983 a aparut si linia de troleibuz 6 (Bartolomeu - Saturn). In 1976, capatul de linie a fost mutat la Stadionul Municipal, insa bucla de intoarcere a mai servit linia 16 in perioada serviciului cu troleibuze, 1985-1993 (Poarta Schei - Bartolomeu). A avut dispecerat.

- Abator. In anii 40 a existat o varianta prelungita a liniei Prund - Bartolomeu, pana la Abator.

- Romradiatoare. A functionat pe o locatie foarte apropiata de actualul terminal Stadionul Municipal, numindu-se de fapt in acea epoca Ancora Romana. A intors aici linia 4 barat (devenita din 1961 linia 15). Aceasta a fost prelungita in 1965 pe Sos. Cristianului.

- Brintex. In 1965-1968, a functionat sub numele de Baza MCPC, pentru linia 15. Intre 2004-2007 a functionat aici linia 38, apoi 23, apoi si 23 barat. In prezent serveste doar cursele gratuite "Real".

- Rasaritul. A aparut odata cu linia 14 in anii 1964-65. Intre 1984-1990 a fost suspendat. Functioneaza si in prezent, la intersectia Carierei / Caramidariei.

- Depozite (ILF). A functionat din 1968 pana in prezent sub denumirile de SETAU, Depozit ILF. Este situata in apropierea noii bariere de pe Sos. Cristianului. A servit liniile 13, 15, recent si 16, 23, 23 barat, 9. In prezent functioneaza numai pentru linia naveta 44.

- Magurele / Avicola. Functioneaza din 1970 pentru curse selectate ale liniei 15 (numite dupa 1976 linia 15 barat). Primul amplasament era la intrarea in Statiunea Experimentala Magurele (Pajisti). In anii 80 s-a mutat la Avicola.

- Stadionul Municipal. S-a infiintat in 1975 ca si cap de linie in afara orelor de varf pentru linia 13 (Saturn - Gara - Stad. Mun / SETAU). In 1976 a fost mult extins si s-au prelungit aici liniile de troleibuze 5, 6, 9, 9 barat. A mai gazduit fostele linii de troleibuz 10 si 10 barat (ex 13 autobuz) si in perioada 2002-2005 linia de troleibuz 1 barat prelungita. Are dispecerat. In 30 noiembrie 2006 s-a dat in folosinta varianta modernizata, cu peroane acoperite.

- Stadion[ul Tineretului]. A functionat in perioada anilor 40 si din 1957 pana in prezent ca si cap de linie pentru autobuze, mai intai pe Str. Mihai Viteazul in dreptul cazarmii (se numea "Vanatorii de munte", dupa destinatia interbelica a cazarmii). Linia initiala Piata Sfatului - Stadion a reaparut in 1957 ca si linia 7, devenita apoi 12. Din 1973 functioneaza aici si linia 22. Intre 1964-1985 a functionat aici si linia 16, iar intre 1978-1980 si linia 29 (St. Tineretului - Caramidariei - Fabr. de var), inlocuita apoi cu 14 barat. A avut in trecut dispecerat.

- Suburbiu. A functionat in piateta transformatorului din Str. Mihai Viteazul in anii 1950-51 (linia 5: P. Sfatului - Al. I. Cuza - Nicopole - Mihai Viteazul, cu intoarcere prin Morii), iar intre 1958-1964 pentru linia 7 barat, devenita apoi 16 (cam acelasi traseu). S-a numit si Mihai Viteazul. In anii 1970-74 a functionat pentru linia 12 pe amplasamentul fostei gari Suburbiu (sub denumirea Autogara), apoi, tot pentru aceeasi linie a mai functionat un an pe vechiul amplasament din Str. Mihai Viteazul, sub numele Transformator.

- [Bariera] Bartolomeu. Situat in spatele garii Bartolomeu, la intersectia Str. Lunga - Str. Agricultorilor, a functionat dupa 1970 pentru linia 18 barat, devenita din 1975 linia 24. Dupa 1983, s-a mutat aici capatul lui 18, care functioneaza si in prezent.

- Autogara 2. De la peroanele 1-2 ale autogarii au fost servite liniile 18 (ICA) si 23 (Ghimbav Centru) intre 1975-1983. A avut dispecerat.

- Fabrica de Var. A aparut in 1977 pentru linia 29 (Stad. Tineretului - Caramidariei - Fabr. de Var). Dupa 1981 a servit linia 14 barat, functionand si in prezent.

- Camine IAR (Str. Lanii). A aparut odata cu linia 28 barat din 1984, sub numele Camine ICA si Bartolomeu-Nord. Ulterior s-a mutat la OIF, apoi la Podul Ghimbaselului. Dupa o perioada de inactivitate, revine pentru linia 29 scurtata, in anul 2008..

- Cimitirul Municipal. A aparut in anii 90 pentru linia 27 (Bartolomeu - cimitir, prelungita apoi la Livada Postei). Dupa octombrie 2005 a functionat ca terminal in afara orelor de varf pentru linia 41. In prezent desfiintat.

- Colina Universitatii. In 1972 a functionat scurt timp cu ocazia unei expozitii internationale. Din 2007 intoarce aici linia 43.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 00:24 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN STUPINI SI GHIMBAV

- Str. Fundaturii. Apare in anii 50 ca si Stupini Gostat, la intersectia Albinelor / Fundaturii. Functioneaza initial pentru linia 8, devenita din 1961 linia 18, pana in 1968-69, cand aceasta se prelungeste la ICA (IAR). Revine in functiune pentru linia 28 dupa 2004, mai apoi si pentru 18 si 29; in 2006 este mutata pe Str. Fundaturii in zona fostelor blocuri IAS.

- IAR Ghimbav. Functioneaza din 1969 sub numele de ICA, apoi, din 1991, IAR. A gazduit liniile 18, 18 barat devenita 24, 28 (Gara - Bartolomeu Nord - ICA), linia 28 de la Livada Postei, dupa 1983.

- ICPC. A aparut in 1970 ca ICCS (linii cu caracter special 14 barat din Piata Unirii si 13 barat de la Gara, ulterior denumite 27 si 26 si modificate (27 pe Avram Iancu, 26 de la Saturn). Este situat in parcarea din zona ansamblului Casa Agronomului. In anii 1983-2006 a gazduit cele 2 curse pe zi ale liniei 24 barat. In prezent intorc aici curse selectate de pe linia 28.

- Stupini - Plugarilor. A aparut in 2005 (la intersectia Plugarilor / Oitelor) si a fost folosit de liniile 40 si 41, in prezent desfiintat.

- Stupini - Centru. Capat de linie aparut in 2005, actual pentru 41 (in ore de varf) si 40. Se intoarce "din trei miscari" in intersectia de la biserica. A fost o vreme si capatul lui 29.

- Ghimbav [Centru]. A functionat din 1974 pentru linia 23G, devenita apoi 23, in piata centrala din fata cetatii Ghimbav. In anul 2001, traseul s-a privatizat si este servit in prezent de dube.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 00:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE IN ZONA BLUMANA - GARA

- Gara mare (veche). A functionat inca din 1925 in piata fostei gari din Str. Harmanului. In perioada 1959-1962 a fost cap de linie si pentru troleibuze (linia 1, apoi 1 barat devenita 4), dar si pentru autobuze (linia 3 spre Bartolomeu, devenita 13 + 13 barat). Capatul de linie a fost mutat in august 1962 la gara actuala.

- Castanilor / Patria. A aparut prima data pe actuala Str. Titulescu sub denumirea Fabrica de Stofe intre 1973-1974 pentru linia de ora de varf a diminetii 11E (Fabr. de Stofe - Hidromecanica - Carpatilor - Saturn - Dorobantilor - Fabr. de Stofe). Din 1986, reapare in actuala statie de pe Str. Castanilor, pentru linia de autobuze 31 barat (V. Cetatii), servita apoi intre 1988-1989 de troleibuze. In perioada 1987-1990 a functionat si in statia Patria (Spital CFR) terminus pentru autobuzele liniei 34 barat (mai intai cu intoarcere prin Dorobantilor - Titulescu, apoi prin I. Maniu - Castanilor. Intre 1988-1989, in actuala statie Castanilor, aveau cap de linie si traseele de troleibuze 3 barat si 6 barat, care faceau bucla 15 Noiembrie - Castanilor - I. Maniu. Dupa 1990, 3 barat a devenit o linie fantomatica, circuland la orele diminetii cu intoarcere pe la Onix.

- Gara [noua]. S-a numit si Gara Calatori si Gara Centrala. Desi s-a dat in folosinta deodata cu gara noua, reteaua de troleibuze nu a putut fi finalizata decat cateva luni mai tarziu, iar asfaltarea pietii nu era facuta nici dupa un an. Initial a avut statii distincte pentru coborare si urcare, precum si linie de stocare. Functioneaza permanent din 19 august 1962 pana in prezent, pozitia peroanelor suferind modificari drastice in 1977, prin reorganizarea circulatiei in piata garii. A avut dispecerat.

- Hidromecanica. A functionat initial pe Str. Kogalniceanu, intre 1963-1965, sub denumirea de Autogara, pentru linia 17 spre Noua. Reapare in statiile adiacente fostei giratii, prima data pentru fostele trasee de troleibuze de la ora de varf a diminetii, in circuit, 6 si 6 barat (spre Rulmentul, 1969), apoi in prima jumatate a anilor 70, pentru traseele de ora de varf a diminetii 10E (Uzina 2) si 17E (Darste). In 1978 este capat pentru linia 32 (spre Turnatoria Tractorul), dupa prelungirea acesteia de la Gara, dar doar pana la o noua prelungire, catre IABV (1979).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 01:06 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA TRACTORUL

- Tractorul. Apare in anii 30 sub denumirea de IAR, pe actuala Str. Turnului. Numit in anii 1948-1956 Sovromtractor. Din 1960 primeste retea de troleibuze cu intoarcere in bucla pe ramurile strazii. Dupa 1974 este folosit doar ca loc de garare troleibuze. Reteaua de troleibuze a mai supravietuit intre 1990-2004, nefolosita. A avut dispecerat.

- Aerogara Orasul Stalin. Functioneaza in a doua jumatate a anilor 50 pentru curse selectate ale liniei de autobuze 2, in zona fostului aeroport (in prezent, statia Tractor-Proiect, fosta ICPAT).

- Rulmentul. Apare in 1961 pentru linia 22 (Tractorul - Rulmentul) si 32 (Uz. Strungul - Rulmentul). Din 1968 devine capat de linie si pentru troleibuze, iar intre 1987-2006 si pentru tramvaie. Intre 1967-1974 a fost cap de linie si pentru traseul preorasenesc al ITBv 32 (Sanpetru). Au mai intors aici traseele de autobuze 35 si 33. Are dispecerat.

- Baza Troleibuze. In 1969 functioneaza la orele diminetii, prin bucla cu intrare in Baza, pentru liniile efemere de troleibuze 6 si 6 barat.

- Turnatoria Tractorul. A aparut in 1977 pentru linia 32 ce pleca initial din parcarea vestica din piata garii, apoi fiind prelungita in etape la Hidromecanica si IABV. S-a mai numit si Hidromecanica-2. In anul 1983 dispare. Amplasamentul a fost reprezentat de o bucla betonata situata la capatul fundaturii ce se desprinde din Str. 13 Decembrie (de la Tractor-Proiect), catre paraul Timis (vizavi de fostele rampe de gunoi). Unitatile economice din zona (Tractorul, Hidromecanica-2) aveau o mare activitate in acea vreme, fiind chiar prevazuta linie de tramvai pe aceasta strada, ce urma sa fie parte dintr-o semiinelara locala de ocolire a orasului.

- Independentei. Functioneaza din 2002 pentru linia de autobuze 36, in apropierea barierei CFR de pe strada cu acelasi nume.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 01:35 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA CRAITER - TRIAJ

- Camine CFR. A functionat scurta vreme in anii 40, la Str. Pavilioanele CFR, pentru un traseu ce pleca din Piata Sfatului.

- Triaj. Din toamna anului 1960 se amenajeaza un cap de linie pentru troleibuzele liniei 1 (prelungita de la gara veche), pe actuala Fundatura Harmanului, in dreptul depoului. In 1963, capatul de linie se muta pe noua sosea, de partea cealalta a caii ferate, iar in anii 80 se amenajeaza un cap de linie mai amplu ce serveste si in prezent traseele 1, 1 barat si 21. A avut dispecerat.

- Autogara 3. A functionat intre 1981-1983 pentru linia 33 (spre Rulmentul), pe atunci existand inca si vechea ramura a Str. Harmanului, ce permitea intoarcerea in dreptul Str. Fanionului.

- Depou CFR. Intre 2004-2005 a functionat la ore de varf linia de autobuze 39 (Gara - Depou CFR). Capatul a fost improvizat pe Str. Fundatura Harmanului, in dreptul caselor vechi.

- Craiter. Numit si Pavilioanele CFR, apare in 2003 pentru linia 37, pe aleea de legatura dintre Str. Ceferistilor si Str. Pavilioanele CFR.

- Terminal CFR. Functioneaza in 1990-1991 pentru linia 34 barat, intre podul peste Timis al ocolitoarei si intersectia acesteia cu Fundatura Harmanului.

- CET. Apare acum cativa ani ca si capat la ore de varf al liniei 34 barat, apoi pana astazi capat al liniei 34.

- Str. Timis-Triaj. Apare in 2005 pentru fantomatica linie 42, pe ramura cu case de locuit a Str. Timis-Triaj, in dreptul statiei CFR Brasov-Triaj. Ulterior circula aici si curse selectate ale liniei 34. Se mentine in prezent.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 01:47 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA INDUSTRIALA ZIZINULUI

- Uzina 2. A aparut in anii 40 sub numele Fabrica Voina. Circulatia se reia dupa 1953 ca si linia 6, devenita din 1961 linia 10, iar din 1981 linia 34. In anii 60-70 a functionat in parcarea de la intrarea principala in Carfil. A fost mutat apoi langa Stadionul Carpati, fiind servit dupa 1990 doar in afara orelor de varf. Dupa 1995 dispare. A avut dispecerat.

- Energo SA. Numit si SPI, ICIM, SUTPI, Energoreparatii, a aparut la inceputul anilor 70 ca si cap de linie la ore de varf pentru linia 10A, devenita apoi 30. A intors aici intre 1979-1983 la ore de varf si linia 21 (Livada Postei - Mag. Universal - Harmanului - Vlahuta - Uzina 2 / SPI), provenita din fosta 10 barat. Dupa 1984 este utilizat doar de 34 si 34 barat, din 2006 disparand, odata cu prelungirea permanenta a lui 34 la CET. A avut dispecerat.

- Intreprinderea de Suruburi. A functionat incepand cu sfarsitul anilor 60, numai pentru traseul de noapte 22(N). Ulterior a devenit o statie de parcurs a unor curse selectate ale liniei 2N, numita Poligrafie.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group