TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Fri 21 Sep 2018 20:38

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 02:09 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA ASTRA

- Roman SA / Astra. A aparut in anii 30-40 sub denumirea de Astra, la intersectia Str. Poienelor cu Str. Carpatilor. Din 1948 devine Uzinele Steagul Rosu. Din 1961 serveste si trasee de troleibuze (3 si 6, apoi 5, 7). A fost si cap de linie pentru traseele preorasenesti spre Predeal (23, 24, 25) si Sacele (21, 42) intre anii 1964-1974. Din 1978 se muta spre nord pe Str. Poienelor, pe actuala platforma, iar intre 1999-2001 a servit si noile trasee spre Predeal, 40 si 41. S-a mai numit Uz. St. Rosu, Uz. Autocamioane, IABV, Autocamioane. Are dispecerat.

- Metrom. Apare initial pentru scurt timp in anii 30 sub numele Fabrica de Laminate. Dupa 1954 reapare pentru liniile de autobuze 5 si 5 barat, care circulau pe Str. Carpatilor, respectiv Berzei. Dispare in 1961. LATER EDIT: Reapare in 2008, pentru curse gratuite spre Real.

- Complex Steagul Rosu. Apare in 1965 in parcarea din fata asa-zisului "complex mare", in dreptul Str. Uranus, pentru linia 11. Dupa 1967 se desfiinteaza, linia 11 prelungindu-se pana la capatul Str. Saturn.

- Saturn. Functioneaza neintrerupt din anul 1967 (numit initial Cartier Steagul Rosu III), mai intai pentru autobuzele liniei 11 (aproximativ actuala 6), apoi, din 1971 si pentru troleibuze (liniile 6-Bartolomeu, 8, 6 barat, 6-Livada Postei, 10). In perioada 1987-2006 a fost si terminal al liniei de tramvai 101. Al doilea peron pentru tramvaiele ce urmau sa circule spre Darste-Noua, construit in 1989, nu a mai fost folosit niciodata. Are dispecerat.

- Magazin Piese Auto. A functionat la intersectia Calea Bucuresti / Berzei. A servit doar traseul de noapte 3N intre anii 1976-1984, in prima sa varianta (Rulmentul - Gara - Mag. Piese Auto).

- Grup Scolar Astra. Functioneaza din 2004 in Str. Panselelor, pentru cateva curse pe zi (varianta a liniei 17 barat). Desfiintat 2008.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 02:22 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA VALEA CETATII

- Racadau (Scoala generala nr. 4). A functionat pentru autobuzele liniei 31 in 1982, la intersectia Str. Tampei / V. Alecsandri.

- Racadau (Tampei). A functionat in 1982-83, la intersectia Tampei-Valea Cetatii.

- Racadau (actuala Fragilor). A functionat in 1983-86 pe Bd. Valea Cetatii, la intersectia cu Str. Fragilor.

- Valea Cetatii. Functioneaza din 1986 pana in prezent, fiind si cap de trasee troleibuze. Are dispecerat. Din 1999 are legatura de serviciu cu garajul de troleibuze Valea Cetatii, pe Str. Jepilor.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Apr 2008 02:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
CAPETE DE LINIE DIN ZONA DARSTE - NOUA

- Noua Strand. Functioneaza in 1959-1965 pentru linia 11, devenita 17. Reapare la mijlocul anilor 70, pentru linia 17 barat rapid, devenita 31. In 1976 dispare, pentru a mai fi apoi folosit ocazional duminicile, la sfarsitul anilor 70, pentru varianta de week-end a liniei 25 de atunci (Saturn - Strand Noua). A ocupat platforma de la Intersectia Prunului / Lacurilor / Mesteacanului.

- Darste (Aurora). A functionat intre 1965-1974 pentru linia 17, la intersectia Calea Bucuresti (ex Moscovei) cu Mesota (ex Lacurilor). Reapare din anul 2007 pentru noul traseu al lui 17 barat. Desfiintat 2008.

- Republica. A functionat pe ramura moarta a vechii sosele nationale, pentru curse selectate de pe linia 17, la sfarsitul anilor 60. Apoi a fost servit pana in 2001 doar de curse in conventie (numit mai recent Pantex).

- Noua (Complex Alimentar). Se infiinteaza in 1974 ca urmare a blocarii vechiului drum principal spre Noua, traseele fiind deviate prin Darste. Initial bucla se realiza pe Str. Fontei - Furnalelor - Brazilor, caci pe Str. Prunului se circula in ambele sensuri. Se mentine si in prezent. A avut dispecerat.

- Noua - Garoafelor. A functionat la ore de varf intre 1978-1981 pentru traseul vechi 25 (IABv - Darste - Noua - Garoafelor). Era amplasat pe parcarea de la intersectia Brazilor / Garoafelor.

- Telescaun Bunloc. A functionat duminicile, intre 1983-1984, in parcarea de langa statia telescaunului Bunloc, pentru linia de agrement 26 (cu plecare de la IABV).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Apr 2008 00:22 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
O curiozitate legata de capetele de linie au fost "semafoarele" montate candva pe cabinele dispecerilor, care dadeau semnalul de plecare in cursa pentru fiecare linie in parte. Au existat din cate imi amintesc doar pentru troleibuze, la Poarta Schei (3, 4, 16), la Pe Tocile (1, 2) si la Poienelor (3, 5, 7). Au fost inspirate de instalatii similare care existau in Bucuresti in anii 70. Perioada de functionare a fost una extrem de scurta.

Dispecerul avea nu numai atributia verificarii / stampilarii foii, dar trebuia sa efectueze regularizarea traficului in timp real, in functie de incarcarea de pe traseu, prin devansarea sau intarzierea plecarii vehiculelor ce stateau in asteptare pe linia de stocare. In preajma declansarii varfurilor de trafic, erau in mod normal in asteptare la Poarta Schei cam 3-4 vehicule pe linia 3 si 2 pe linia 4. Pe linia de autobuz 11, se ajunsese la Livada Postei chiar la 5-6 vehicule in asteptare. Graficele fiecarui tur erau deci mai mult informative. Acestea s-au introdus relativ tarziu (anii 60) si nici macar pe toate traseele. Dispecerii dispuneau de statii de radio emisie-receptie, cu care tineau legatura cu dispeceratul central.

O alta dotare care mai exista inca partial au fost cabinele de urmarire a circulatiei, introduse prin 1966-67. De atunci au aparut numerele de parc inscrise pe colturi si pe autobuze, nu numai pe troleibuze. Au fost 3 asemenea cabine: Patria, Cinema Astra (in parc, la inceputul Strazii Lungi), 13 Decembrie/Garii. Ultima a fost desfiintata de curand. Pozitia lor a fost asa gandita incat sa acopere aproape toate traseele, macar pe un sens de circulatie. Persoana de serviciu noteaza intr-un registru numerele de parc ale vehiculelor ce trec prin fata cabinei, pe fiecare linie in parte, cu ora trecerii.

Au constituit o tentativa de supracontrol menita sa diminueze indisciplina soferilor si a dispecerilor de la capetele de linie. Prin 1974 s-au revopsit numerele de parc ale tuturor vehiculelor, folosindu-se cifre de dimensiuni mai mari, tocmai pentru a fi mai usor vizibile la trecerea prin fata cabinei. Ulterior, dupa 1979, iarasi s-au revopsit, de data aceasta cu cifre gigantice, pe lateralele si pe spatele vehiculului, amintind de inscriptiile obligatorii ale numarului de inmatriculare din anii 50.

O intamplare care arata importanta cabinelor: prin 1976, s-a modificat pe un sens traseul liniei 22 (pe Castanilor) pentru a putea fi urmarite vehiculele din cabina de la Patria. Se pare ca indisciplina pe acest traseu a condus la aceasta solutie, desi, din amintirile mele, pot spune ca era la inceputuri un traseu-model ca regularitate (venea fix la 15 minute).

In anul 2004 s-au inceput demersurile la CL pentru introducerea urmaririi prin GPS a tuturor traseelor de troleibuze (si existau inca multe atunci!). Bineinteles ca totul a fost sufocat inca din fasa. Nici macar validatoare de tip nou nu s-au permis a fi montate pe troleibuze (existau doar pe un singur ROCAR 212), decat dupa marea desfiintare si decimarea parcului.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 26 Apr 2008 22:49 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
ALTE DOTARI PRIVIND ALIMENTAREA CU ENERGIE ELECTRICA

Revin cu completari la cele postate la inceputul topicului.

In afara de statia de redresare din Str. Verii (substatia S1), pentru alimentarea retelei de contact troleibuze au mai fost construite in timp alte substatii de redresare:
- Substatia S2 (Str. Iorga-Str. Furcii) - prima din tara cu redresori cu siliciu, automatizata (1962), in prezent fara sarcina;
- Substatia S3 (Stadionul Tractorul, 1968);
- Substatia S4 (Str. Soarelui, 1969);
- Substatia S5 (Bartolomeu, cca. 1978-80);
- Substatia S6 (Baza - Rulmentul);
- Substatia S8 (Str. Caisului, langa Prefa, 1986).

Pentru alimentarea tramvaiului, au mai fost construite doua substatii, una in Parcul Tractorul (S11), cealalta in apropierea terminalului Saturn (S12).

Sistemul de alimentare de care dispune RAT Brasov ar permite circulatia concomitenta a circa 150 troleibuze si 30 tramvaie. Aceasta inseamna o capacitate mai mare de 1,5 ori decat se realizeaza la ora actuala cu autobuze si troleibuze in total la ora de varf... Puteam avea intreg transportul urban electrificat, modern, ecologic, ieftin - si inca o rezerva substantiala de dezvoltare in zona metropolitana. Dar n-a fost sa fie.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Sep 2008 00:31 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2060
Location: Brasov
Si un punct de observare al autobuzelor si al troleibuzelor ce circula in zona. De obicei o doamna contorizeaza si verifica daca mijloacele de transport in comun respecta orarul. Este situat pe Castanilor.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 29 Sep 2008 20:19 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
SPA29 wrote:
Si un punct de observare al autobuzelor si al troleibuzelor ce circula in zona. De obicei o doamna contorizeaza si verifica daca mijloacele de transport in comun respecta orarul. Este situat pe Castanilor.

Mai exista unul in parcul central, la intersectia N. Iorga-Muresenilor. Pana nu demult a mai existat si unul in intersectia Garii-13 Decembrie, dar a fost desfiintat, probabil pentru a nu exista documente referitoare la linia 8, pe care de multe ori circula mai putine vehicule decat in grafic.

Aceste "cabine de urmarire a circulatiei" au fost astfel amplasate la inceputul anilor 60 incat sa acopere cat mai bine reteaua, fiind in legatura radio permanenta cu dispeceratul central.

Despre eficienta lor ar fi multe de vorbit. Cert este ca fara ele ar fi fost mult mai rau, dispecerii de la capetele de linii solidarizandu-se cu soferii la acte de indisciplina.

Totusi, in ciuda acestui "supracontrol", s-au gasit solutii de fentare. De exemplu, in cazul cabinei postata mai sus, soferii autobuzelor care nu mai efectuau ultima cursa din Piata Unirii, procedau in felul urmator. Cei de pe linia 14 (dar si 15, si pe vremuri si 12), se retrageau la garaj intrand din 15 Noiembrie pe Matei Basarab si apoi iesind iarasi in 15 Noiembrie pe Dorobantilor. Chiar daca erau vazuti din cabina cand treceau prin fata Fabricii de Stofe, din cauza distantei si intunericului nu se puteau citi numerele de parc, iar controloarea de trafic prefera sa se faca ca nu observa, peste 15 minute incheind si ea serviciul. Cei de pe 34, veneau pe 15 Noiembrie incet, ca si cum s-ar fi aflat in ultima cursa, dar in realitate nu luau nici un calator din statii inca de la Piata Unirii, iar dupa ce depaseau cabina accelerau si se deplasau spre garaj, in loc de Uzina 2.

Dupa surse de incredere, aceste fapte si multe altele asemenea s-au petrecut in continuu, noapte de noapte, atat inainte de 1984, cat si dupa 1990, pana in noiembrie 2006 cel putin. Daca vom calcula cata motorina s-a deturnat prin neefectuarea a zeci de mii de curse, ne vom ingrozi. Dar acesta nu este decat varful aisbergului, mici ciupeli. Grosul tine de activitatile celor care au condus intreprinderea de la diferite nivele. Vorba unui fost IJTL-ist: "eu n-a trebuit sa cumpar niciodata benzina de la pompa, pentru masina mea". Si asta era un biet sef de serviciu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 04 Oct 2008 22:41 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2060
Location: Brasov
O imagine a sediului RAT Brasov.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 10 Oct 2008 20:45 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2060
Location: Brasov
Brassovia wrote:
Mai exista unul in parcul central, la intersectia N. Iorga-Muresenilor.


Iata-l:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Feb 2009 16:31 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Am completat subiectul despre substatiile de redresare cu datele despre S5 si S8. Substatia S6 a fost construita in cadrul depoului de la Rulmentul, iar S7, care trebuia sa fie la Spitalul Militar, nu a mai apucat sa fie construita pana in 1990. Inca exista toate substatiile, unele fiind inactive.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:43 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Garajul central, singurul mereu plin, in urma implementarii principiului "omul si masina".
CUP = 40%, banuiesc.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:44 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Fosta baza de troleibuze a ajuns sa aiba mai multe autobuze decat troleibuze.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:48 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Fostul depou de tramvaie: despre morti - numai de bine!


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Garajul Valea Cetatii: troleibuzele il impart cu autobuzele frateste...


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:52 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Garajul Bartolomeu - un loc ferit, ideal pentru canistre


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:56 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Livada Postei - imagine trista de autogara banala de periferie, pe locul unui scuar ultracentral, candva atragator si plin de verdeata...


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 27 Nov 2012 23:58 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Ce-a mai ramas din piata garii. Nu e loc de intors - la propriu!


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 28 Nov 2012 00:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Si, in fine, bomboana de pe coliva, evident prevazuta cu motzul atat de necesar: multifunctionalul din mlastina Sprenghiului.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 28 Nov 2012 00:36 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Brassovia wrote:
Garajul central, singurul mereu plin, in urma implementarii principiului "omul si masina".
CUP = 40%, banuiesc.

Cred ca nu m-am inselat prea tare. Fara a numara autobuzele din halele de reparatii, nu mai putin de 133 autobuze sunt parcate deodata sub soarele amiezii, in patru garaje, din totalul de 195. Asta inseamna ca la acel moment se circula cu sub 30% din parc. Evident nu era zi de lucru, dar tot e penibil.
Din 15 MAZ-uri galbene, cel putin 12 "se odihnesc". Din 15 Conecto, cel putin 10 stau. Din 28 de midibuze, someaza cel putin 16. A avut contribuabilu' bani sa mai se cumpere inca 15 autobuze vorbitoare, plus dobanzile aferente la credit. Nu e nici o problema cu banii la Brasov.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 10 Jul 2015 17:49 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2060
Location: Brasov
Noua infatisare a sediului RAT Bv:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 01 Aug 2015 20:11 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
Brassovia wrote:
FOSTA AUTOGARA ITBV (HIDROMECANICA)
Se impune o completare pentru a aduce o informatie anterior nepostata pe prima pagina.

FOSTA AUTOGARA ITBV (GARA VECHE)

La inceputul lunii noiembrie 1964, Autogara ITBv s-a mutat din Str. Kogalniceanu (Hidromecanica) in fosta piata a garii vechi (Str. Harmanului). Astfel a putut fi pus la dispozitie si un spatiu interior necesar activitatii, in cladirea fostei gari. Liniile 21 (Sacele), 23 (Dambul Morii) si 24 (Predeal) nu au mai plecat din autogara, ci de la capatul de linie Uzinele Steagul Rosu (Str. Poienelor langa intersectie cu Str. Carpatilor, comun cu liniile 3, 5, 7). Linia 17 a disparut si ea din autogara, fiind prelungita intr-un sens pe Str. Karl Marx si N. Iorga pana la Parcul Prieteniei (Livada Postei), iar in celalalt, pe Str. Lacurilor, de la Strandul Noua pana la Darste Fabrica Aurora. Linia 32 (Sanpetru), care avea si ea plecarea din autogara, a fost probabil tot cu aceasta ocazie scurtata la Uzinele Tractorul.

Autogara a functionat astfel pana in primavara anului 1967, cand in zona garii vechi au inceput sa se dea in folosinta primele blocuri, fiind mutata in Str. Stadionului, vezi: viewtopic.php?f=7&t=2652&start=0


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 02 Jan 2016 21:02 
Offline
User avatar

Joined: Sun 28 Mar 2010 17:35
Posts: 245
Location: Brasov
Aspecte din garajul de la Rulmentul in anii 2013-2015.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 02 Jan 2016 21:08 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
trollino wrote:
Aspecte din garajul de la Rulmentul in anii 2013-2015.
Se vede intr-o poza de interior #264. Ai cumva si alte poze cu acest troleibuz timpuriu decedat?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 02 Jan 2016 21:20 
Offline
User avatar

Joined: Wed 18 Jul 2007 15:09
Posts: 2060
Location: Brasov
Mai degraba #284. Singurul Renault care a reusit rara performanta de a fi la traseu doar cateva zile de la aducerea lui in Brasov. Nici nu am apucat sa il fotografiez. Gasiti poze cu #264 in topic-ul destinat troleibuzelor Renault.

trollino: ce se vede in ultima poza "gardul" ala de plastic rosu? Au sapat prin garaj? Si acum e plasa aia acolo.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 02 Jan 2016 21:21 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3455
SPA29 wrote:
Mai degraba #284. Singurul Renault care a reusit rara performanta de a fi la traseu cateva zile de la aducerea lui in Brasov. Gasiti poze cu #264 in topic-ul destinat troleibuzelor Renault.
Da, scuze, pe 284 as fi vrut sa il vad...


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 02 Jan 2016 21:50 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:37
Posts: 238
Location: Brasov
284 a apucat si anul 2016, la fel ca toate celalealte Renaulturi defecte, doar ca s-a luat tot de pe el si sta pe butuci.

Gardul ala de plastic inveleste Mazul lovit de tren, astfel cand bate vantul, sa nu se imprastie ramasitele autobuzului. De asemenea unde e plasa aia rosie s-a alaturat si o depanare AGB + toate Renaulturile cu 2 usi.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group