TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Wed 13 Dec 2017 17:45

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fagaras: transport local
PostPosted: Tue 12 Aug 2008 21:26 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Transportul in comun in Municipiul Fagaras este efectuat de Coloana Fagaras a firmei S.C. Transbus Codreanu S.A., aceeasi coloana care opereaza si traseul Fagaras - Brasov.

Exista o singura linie de transport in comun, linia 1, ce circula pe un traseu circular, Catedrala - Lic. Industrial - Combinat - Gara - Centru. Pretul unui bilet este de 1,5 RON, el cumparandu-se de la sofer.

Programul de circulatie este afisat pe aceasta foaie A4 lipita pe o cabina telefonica de la capatul din centru. Nu este prea bine respectat (era sa pierd trenul asteptand sa pozez autobuzul in apropiere de gara, unde conditiile de fotografiere erau mai bune), din pacate.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008 21:27 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Sa vedem si indicatoarele de statii... ele dateaza de pe vremea fostei S.C. Mixta de Transport S.A., inainte de concesionarea transportului (cu garajul de rigoare) catre firma S.C. Transbus Codreanu S.A.. Linia 2 nu (mai) exista, desi apare pe statii. De precizat ca sunt locuri unde, desi sunt statii, nu exista niciun fel de indicator.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008 21:34 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Sa vedem si unicul autobuz surprins pe traseu, un Ikarus 255 cu numarul BV 33 WIN.

Am incercat sa vizitam si autobaza, insa directorul de acolo nu a dorit fotografierea vehiculelor sale (de nicaieri...) pe motiv ca sunt vechi, in stare proasta etc., invitandu-ne sa facem o vizita la sediul central al firmei din Brasov, in vederea obtinerii unei autorizatii pentru fotografiere, cu toate ca ,,nici daca va trimite Codreanu sa pozati in garajul asta, tot nu va las eu sa le pozati, ca sunt prea vechi si ne facem de ras cu ele". Intr-adevar, starea unor vehicule nu era din cea mai buna, insa ele erau functionale. Ca autobuze, erau Ikarusuri de toate tipurile (255, 256, 260, 263, 280), mare parte in diverse stadii de descompunere, 2 Mercedes O303 (pe care le vedeti in topicul dedicat autobuzelor Codreanu de la ,,Autobuze interurbane", ca si o parte din Ikarusuri, Isuzu si Otokar-uri, o parte fiind transferate de la alte coloane), minim un Isuzu Tourqoise si midibuze Otokar.
Existau si cateva dube mai noi, o parte in curs de dezmembrare (!).


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008 21:37 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Aceasta duba efectua o cursa spre o comuna limitrofa. Banuiesc ca a fost detasata de la garajul din Sinaia al aceleiasi firme. Numarul ei este PH 10 JBZ.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 12 Aug 2008 21:42 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Va spuneam de traseul Fagaras - Brasov, deservit de aceeasi coloana. Am calatorit cu midibuzul BV 19 WIN. Pretul unui bilet este de 9,5 RON pentru cei 63 km, biletul cumparandu-se de la casele de bilete de la capetele liniei, ori de la sofer pentru restul statiilor. De precizat ca se accepta oameni in picioare, desi vehiculul NU a fost construit pentru asa ceva (presupun ca nici bilete nu li s-au taiat celor care stateau in picioare), lucru oarecum ,,normal" pentru Republica Bananiera Romania, unde vehiculele sunt subdimensionate fata de cererea de transport, pentru a aduce un profit cat mai mare si cat mai rapid firmelor ce le opereaza.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 13 Aug 2008 13:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Cateva informatii istorice cu privire la transportul local din Fagaras.

In primul rand, trebuie spus, ca datorita faptului ca Fagarasul a beneficiat de multe legaturi interurbane de tip IRTA/ITA si era tranzitat de aceste autobuze, prezenta transportului local a fost destul de discreta.

Acesta apare totusi - conform statisticilor oficiale - undeva in perioada 1956-1960. In anii 70 era exploatat de catre EGCL (Exploatarea de Gospodarire Comunala Fagaras), in subordinea Consiliului Popular Orasenesc.

Traseele interne au fost preluate in decembrie 1979 de catre IJTL Brasov, infiintandu-se aici "Autobaza mixta Fagaras", avand si transport de marfa (cel mai probabil fiind vorba doar de autobasculantele care serveau santierele de constructii de blocuri, la fel ca si in cazul Brasovului). Desigur ca existau si taximetre, insa in anii 80 aceasta existenta era mai mult teoretica.

Dupa preluarea de catre IJTL, in raportarile statistice ale vremii s-au strecurat in mod voit unele exagerari. Acestea aveau pe de o parte rolul de a "infrumuseta" rezultatele economice ale intreprinderilor (ca nu cumva tovarasii directori sa nu-si mai primeasca primele si decoratiile), dar si de a reusi alocarea unei cote mai mari de motorina, prin declararea unui parc circulant mai mare decat cel real si a mai multor trasee decat existau cu adevarat. Cine a trait acele vremuri intelege ce vreau sa spun.

Astfel, s-a scris de exemplu ca IJTL dispunea in 1980 de 320 autobuze. In realitate, cifra acestora nu a fost niciodata mai mare de aprox. 280-290. E posibil ca multe vehicule casate sa fi ramas inca din anumite motive "in scripte", sau sa fie pur si simplu o minciuna propagandistica (nu era singura, la acea vreme).

O alta informatie oficiala din 1987 (preluata si in istoricul actual al RATBv) sustinea ca in Brasov erau 16 trasee de autobuz, iar in Fagaras 8. Pentru a vedea daca e credibila cifra pentru Fagaras, am analizat situatia la Brasov, care era urmatoarea in 1987:

- linia 14b: vreo 4-5 curse pe zi;
- linia 15: 2 curse dimineata, posibil suspendate;
- linia 15b: maxim 5 curse pe zi;
- linia 17b: singurul traseu cu miscare ceva mai vizibila (frecventa 10-15 min);
- linia 18: frecventa 60 min;
- linia 20: frecventa 60 min;
- linia 22: cca 4-8 curse pe zi;
- linia 23 spre Ghimbav: frecventa 60 min;
- linia 24: 2 curse pe zi;
- linia 24b: doua semicurse pe zi;
- linia 25: doua semicurse pe zi;
- linia 28: 3 curse pe zi;
- linia 28b: frecventa 30-60 min;
- linia 31b: doar la ore de varf, curand inlocuita cu troleibuze;
- linia 34: cca 8 curse pe zi;
- linia 34b: cateva curse la ore de varf.

Deci am gasit 16 trasee, insa numarand si variantele si fantomele. Doar 17b, 18, 20, 23 si 28b circulau si duminica, insa au existat si duminici fara trafic pe 17b si 20.

Extrapoland cazul Brasovului, la Fagaras, se poate deduce ca existau in 1987 cateva curse la orele de varf, care legau diferitele cartiere de Combinatul Chimic, si cam atat.

In 1990, la desfiintarea IJTL, s-au creat in afara de RATBv si mai multe societati comerciale - ETAX SA, Autotransmar SA, SC Mixta de Transport SA Fagaras - ultima ramanand teoretic responsabila cu transportul local din Fagaras. In ce masura s-a achitat de aceasta datorie, nu pot preciza.

Ca vehicule ce au circulat in Fagaras, alaturi de ceva TV-uri (ultimele TV 20U care au circulat in Brasov fiind retrase de IJTL Brasov in 1981, in Fagaras circuland se pare pana in 1984), s-au alocat si doua Karosa SM-11 din lotul de 10 buc sosite in decembrie 1980 si puse in circulatie abia cateva luni mai tarziu din lipsa motorinei necesara efectuarii rodajului (numere de parc de tipul 1xx-2xx). De asemenea s-au mai alocat si cel putin doua DAC 112 UDM din lotul 1984 si un DAC 117 UD din lotul 1985. E foarte posibil ca IJTL sa fi transferat la autobaza Fagaras si cateva Roman 112 UD sau Karosa SM-11 vechi, caci dupa casarea TV-urilor nu existau destule vehicule la Fagaras. Emblema IJTL care aparea pe vehiculele din Fagaras era usor diferita, avand si subtitlul "Autobaza Mixta Fagaras". Vehiculele nu aveau numarul de parc vopsit ca la Brasov, nefiind supuse urmaririi pe traseu.

In prezent, exploatarea de catre Transbus SA are toate caracteristicile prezente si pe celelalte trasee codrene. Fiind traseu interior, putea macar sa puna un autobuz de tip urban. Codreanu nu pune table indicatoare de statie cu informatii despre trasee si orare nicaieri. De altfel, ar fi interesant de stiut daca vreo lege specifica in sarcina cui cade amplasarea acestora, si ce criterii trebuie ele sa indeplineasca (nu ma refer la indicatoarele de tip rutier "statie de autobuz", care sunt clar in sarcina primariilor/administratorilor de drumuri judetene si nationale).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 02 Jun 2012 12:29 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44885
Fagaras, anul 1966.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Dec 2012 01:36 
Offline
User avatar

Joined: Thu 19 Aug 2010 23:18
Posts: 263
Location: Romania
Pe site-ul Primariei Fagaras, legat de transportul public exista o hotarare, nr 26 din 23 februarie 2009 care reglementeaza transportul public.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Dec 2012 14:30 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3453
Daca tot ne-am amintit de Fagaras: o "noutate" din 1983.
Este surprinzator ca inca mai circulau in acel an TV-uri la Fagaras, la Brasov fiind retrase total in perioada 1980-81. In general, "rachetizarea" s-a facut la diesel-uri, dar iata ca s-a incercat si la autobuze pe benzina. Nu cred ca au avut o viata prea lunga, fiind deja cu norma de casare indeplinita.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 24 Dec 2012 17:13 
Offline
User avatar

Joined: Thu 19 Aug 2010 23:18
Posts: 263
Location: Romania
Traiasca Google Street View.- anul 2009.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 25 Feb 2014 21:54 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44885
Autobuze casate.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 25 Feb 2014 22:00 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44885
Concesionare transport public.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 26 Feb 2014 01:30 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 8022
Lipse┼čte fix Anexa 1, cea cu traseele.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 07 May 2015 20:07 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 44885
Noul operator este AXI Tours Izi SRL.

Iata un autobuz de-al firmei respective, parcat langa Catedrala.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group