TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Mon 19 Aug 2019 23:13

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon 19 Nov 2007 08:05 
Offline
User avatar

Joined: Tue 20 Jun 2006 21:15
Posts: 236
Astazi metroul inplineste 28 de ani.Ministrul Ludovic Orban va tine o conferinta de presa pe tema asta si va vizita santierele de la metrou.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Nov 2007 19:05 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 657
Location: Bucuresti, Militari
Trebui sa fac o corectie, astazi metroul implineste 28 de ani de existenta.
Planuri pentru metrou au fost inca din timpul razboiului, chiar ing. Dimitrie Leonida a propus un proiect, insa acestea nu s-au mai putut realiza datorita razboiului si a ceea ce a urmat dupa.
LIniile propuse atunci erau
Nord-Sud: Hipodrom - Piata Victoriei- Piata Natiunilor Unite - intersectia cu Cal. Rahovei (~Pta Unirii) in lungime de 8,2 km
Est-Vest: Gara de Est - Bd Academiei - intersectia cu Stirbei Voda. l;ungime 5,5 km;
Gara de Nord - Bd. I G Duca - Piata Victoriei, lungime 1,5 km.
Dupa razboi problema metroului a intrat din nou in atentia autoritatilor. Se creeaza DIrectia Generala a Metroului si incep sa se faca studii si se propun solutii constructive. In 1954 deja se discuta despre variante de constructie la 20 si 40 metri adancime, munca si studiile de investigatie strangandu-se in 14 volume de studii de sinteza.
Trasee propuse:
Atelierele Grivita - centru - viitorul port;
Herastrau - centru - cartierele de locuinte din sud (viitorul Berceni-Oltenitei);
Fabrica de Confectii si Tricotaje - Centru - Uzinele 23 August.
Datorita conjuncturii politice a vremii, planurile nu au mai fost puse in aplicare. Dupa un scurt ragaz, se trece la fapte, se studiaza diferite sisteme de metrou, tehnologii de constructie si in 1975 ia fiinta Intreprinderea de Exploatare a Metroului (deja din februarie 1972 s-a luat hotararea de a construi metroul şi s-au stabilit planurile de urmat) si la scurt timp incep sapaturile la santierul metroului - se spune chiar ca metroul a fost proiectat in paralel cu santierul.
Dupa 4 ani de munca asidua, trecand peste inconvenientele produse de santiere, bucurestenii au in premiera (pentru ei) un nou mijloc de transport, sigur si rapid. La sfarsitul anului 1979 primele trenuri au inceput sa circule pe relatia Semanatoare - Timpuri Noi (8,1 km, 6 statii), in timp ce pe plansetele poriectantilor prindeau contur noi linii, ce aveau sa se nasca in anii urmatori. Pe 19 noembrie a fost deschiderea oficiala iar pe 19 decembrie a fost deschis publicului ? timp de o luna insa a circulat ?n probe cu calatori, din decembrie intrand ?n trafdic normal.
Aparitia celorlalte linii: http://www.urbanrail.net/eu/buc/bucurest.htm
Constructia,metroului nu a fost lipsita de peripetii, mai ales la constructia primelor linii, cand constructuorii au devenit şi arheologi ? s-au descoperit munitii şi bombe neexplodate din timpul razboiului, vechi canalizari, retele de apa, fundatii de case vechi, chiar şi pilotii de stahr ai unei case vechi de 200 de ani, dulapi de stejar folositi la vechile canalkizxari perfect conservati. Marturie ?n acest sens sta şi filmul artistic :Cale libera? dedicat copnstructorilor metroului: http://www.imdb.com/title/tt0261594/
La momentul actual reteaua are 62,4 km şi 45 de statii, o noua linie (Grigorescu ? Centura) fiind aproape de finalizare.
Singura statie supraterana este Depou IMGB, cu liniile şi vestibulul la nivelul solului; cea mai lunga statie Piata Unirii ? 310 m intre semnalele de capat de statie şi cea mai scurta Izvor cu 136 m. Cea mai adanca statie este Piata Unirii 2 cu 22 m
La statia Titan a fost o situatie aparte - timp de 90 de zile acolo, a functionat ?cea mai mare fabrica de frig? din tara. De ce? Pentru a ingheta solul mlastinos şi a face posibila forarea tunelurilor şi turnarea betonuliu ? din aceasta cauza statia are forma unei arcade. Alta statie binecunoscuta este Dristor, unde peretii tunelului au fost lasati nefinisati din cauza infiltratiilor şi a altor motive tehnice ? fiind singura statie proiectata a se realiza direct ?n tunel, fara alte spatii suplimentare, s-a ales solutia nefinisarii curburii tunelului aferent statiei, pentru a avea acces facil la elementele de legatura dintre placi (legaturile dintre buloane, cele electrice dintre buloane (?), altfel necesitand la fiecare interventie distrugerea finisajelor exterioare. Rezolvata fiind problema infiltratiilor, peste beton s-a aplicat doar o zugraveala ce lasă vizibila ?arhitectura? peretilor. Asta e motivul pentru care arata asa şi nu altul cum se mai zvonea, ca nu ar fi fost in proiect de la inceput şi s-a improvizat ? sunt cateva statii care au patit asa: Gorjului- nu a fost de la inceput ?n proiect, dar şi-au dat seama tarziu ca metroul practic substraverseaza cartierul Militari şi ca mai trebuie o statie; Piata Romana ? arata cum arata tot din cauza omisiunii din proiect. Late doua statii au fost realizat dar deschise publicului mai tarziu din motive ce tin de dezvoltare zonei de deservire ? Basarab şi Brancoveanu.
informatii mai tehnice se pot gasi si in cartea lui C. Chifane Dragusin - "50 de metropole si metrourile lor", Fundatia MRco Polo 2004 (ce-am mai umblat dupa ea... am fost chiar la sindicat la Unirii 1 sa ma interesez de ea - mi-au zis ca e numai pentru membrii de sindicat :evil. Cand nu mai aveam sperante a aparut si in librarii)

Multi au crescut cu gardurile alb-rosii, invatand alfabetul de la litera M. Semanatoarea, Grozavesti, Eroilor, Izvor, Piata Unirii, Timpuri Noi - toti se intreceau sa le retina, ce vine, pe ce peron. "Atentie se inchid usile. Urmeaza statia x cu peronul pe partea y" este o alta fraza intrata in firescul cotidian. La inceput aveau impiegati ca la CFR care dadeau semnalul de plecare (acest lucru a durat insa foarte putin, in perioada inagurala).
Uniforma cu petlite rosii tip CFR rar mai vezi, doar pe la controlorii de acces.
Intrarile te imbiau sa cobori spre lumina de dedesubt, de unde venea un miros incnfundabil de gudron, de la linii (mirosul de metrou, mai generic); deasupra scarilor era scris mare cu rosu si albastru pe firma luminoasa numele statiei. Jos te intampinau alte indicatoare luminoase si mobilierul de sticla (custile controloarelor si usile de acces) si inox cu tabla crem (aparatele de taxare). Aparatele functionau pe baza unui senzor optic, comandat de mecanismul cu moneda, ulterior trecandu-se la sistemul cu turnicheti mai sigur dpdv al trecerilor frauduloase (nu chiar atat de sigur, odata cu el inventandu-se saritura peste bare) dar putin mai inestetic. Pe peretii statiilor erau aliniate luminos, statiile ramase de parcurs.
Primele aparate avertizau sonor daca nu era introdusa moneda - pe cabina controloarei era un grup de boxe pentru diferite anunturi si avertizari (la turnicheti nustiu cum se comporta daca nu bagi cartela altfel decat ca barele raman blocate - la Obor au trecut unii fara sa bage cartela, si a inceput sa piuie o alarma).
Incet-incet, mobilierul de sticla a fost inlocuit cu cel metalic, insa ?n acelasi stil cromatic dar mai inestetice. Accesul ?n statii a fost uratit de noile usi metalice şi mai nou de grilajele de la exterior. Pe noile magistrale, casetele luminoase au fost inlocuite cu panouri de tabla - pe M2 de culoare albastra iar pe ex-M3 de culoare portocalie. Urme ale constructiilor originale de sticla (usi şi cabine) se mai gasesc cred ?n doar cateva statii ? Unirii 1 iesirea de la D> Cantemir (usi de sticla) şi prin statiile dinspre Republica. Nu stiu daca la iesirea de la Titan spre parc (nu aia de la tramvai) au mai ramas usile şi cabinele orginale din sticla.

:evil: :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 19 Nov 2007 23:15 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 657
Location: Bucuresti, Militari
Picanterii: http://www.metrorex.ro/istoric2.php?p=2 :mrgreen:
Mai e si aia cu inundatia din 11 mai 1986, cand s-a spart colectorul central si trei statii au fost inchise - Izvor, Piata Unirii si Timpuri noi.
Metroul azi: http://metropotam.ro/Locuri/2006/05/art ... -B-Pipera/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 21 May 2008 18:10 
Offline

Joined: Fri 02 May 2008 22:17
Posts: 83
Primele aparate de taxare (turnicheti) erau pe fotocelule o raza de lumina care era intrerupta de trecerea persoanei (putea fi pacalita cu o lanterna) , bagai leul (de atunci) si treceai, al doi-lea model cu bare (cel din prezent ) cind inca erau cu monezi (1 sau 2) sistemul de numarare a monezilor era tot foto dar pe infrarosu ( aparusera ledurille si fotodiodele tranzistorii) , (putea pacalit cu o moneda gaurita legata cu ata dar ata trebuia sa aibe de o anumita lungime. S-a recurs la cartelele magnetice pentru ca nu mai exista la momentul respectiv o solutie de a mari tarifele fara a umbla la fiecare aparat in parte , Si ca o ironie a sortii cei care au montat si au adus acest sistem de taxare au murit in accidentul aviatic de la Balotesti , existind o placa comemorativa in statia Piata Unirii 1 la intrarea dinspre tribunal


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 22 May 2008 10:59 
Fotocelula era pacalita si altfel (studentii din regie o practicau la greu). Trecea unul si tinea celula acoperita cu mana, restul din gasca treceau gratis.


Top
  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group