Aseara, 15.01.2009, a avut loc la postul local FocusTV o emisiune despre strategia urbanistica a municipiului Buzau, invitat fiind viceprimarul munisipiului Buzau, domnul Barla Fanica.
Am intrat in direct, solicitand raspunsuri la 3 intrebari:
1) Care este strategia pe termen mediu si lung a municipalitatii privind transportul public intrucat eu constat zi de zi ca acesta este intr-o stare precara, din cauza prezentei pe trasee a dubelor maxi-taxi, mai mereu aglomerate la ore de varf, care circula haotic etc.
Asa cum ma asteptam, mi s-a dat raspunsul "standard", o poveste bine gandita, cum ca "o mare firma" a facut un studiu de trafic si ca in urma acelui studiu a rezultat ca "e necesar" sa fie introduse si dube.
Probabil ca municipalitatea este "acoperita", din punct de vedere legal, cu acel studiu, insa nu se precizeaza cand si cum a fost facut acel studiu. Stim prea bine in ce tara traim si ca un studiu poate "sa iasa" dupa cum doreste "beneficiarul", deci pe mine ma lasa rece acel studiu al lor.
Pe de alta parte, chiar si admitand ca studiul a fost corect si bine-intentionat facut, eu vad aproape zi de zi microbuze gemand de calatori, vad dubagii care gonesc ca tampitii, care opresc ilegal etc. Daca dubele sunt arhipline, inseamna ca studiul ala nu mai e de actualitate si trebuie facut altul, zic eu, daca stau in loc de un "studiu" si nu vad realitatea din teren!
Ca o paranteza, am verificat pe net existenta firmei care ar fi facut acel studiu si firma e reala iar in portofoliul ei apare si acest studiu de trafic pentru Buzau, deci in privinta asta nu s-a mintit, chiar exista un studiu.
Apoi s-a trecut la o poveste de adormit copiii, cum ca "vai, ce s-ar intampla daca n-ar mai circula intr-o zi autobuzele sau maxi-taxi, ce rau ar fi etc" Se pune problema de asa natura incat sa i se induca prostimii ideea ca acele microbuze sunt indispensabile, nu se poate trai fara ele.
Sa fim seriosi, cine-i pune sa nu le ceara privatilor sa se doteze cu autobuze?!? N-am nimic impotriva sa fie si privati pe trasee, dar sa-si ia autobuze, nu sa faca profituri carandu-ne pe noi, calatorii, in conditii infioratoare!
Doar nu le-am cerut sa scoata dubele fara sa bage ceva in loc!
Moderatorul avea si el o problema cu halul in care circula acesti dubagii, stanjenind circulatia, dar n-a fost lasat sa-si continue ideea.
2. Am solicitat explicatii privind ne-afisarea orarelor autobuzelor si maxi-taxi-urilor in statii, desi legea o cere.
Evident, mi s-a livrat un raspuns conceput de asa natura incat sa fie credibil pentru naivi, afirmandu-se ca maxi-taxi-urile circula prea des, din 4 in 4 sau din 5 in 5 minute si ca daca ar afisa orarele ar iesi un orar prea "stufos".
Sunt 3 probleme mari:
- legea cere afisarea orarelor, fara a preciza alte conditii, asadar inteleg ca e obligatoriu, nu scrie nicaieri ca daca orarul ar fi prea dens nu mai e obligatoriu sa fie afisat! E doar o scuza!
- afirmatia este doar partial adevarata, sunt linii pe care intr-adevar microbuzele circula des, insa sunt si linii, preum 3(M) pe care se circula rar. De ce nici acolo nu se afiseaza?!?
- Bun, la maxi-taxi nu pot afisa, dar la autobuze de ce nu afiseaza, ca oamenii ar putea nota orarul si ar veni in statie la ora potrivita pentru autobuz. Ei, dar cum, sa piarda "scumpii" nostri dubagii?!? Nu se face...
Lipsa de informare si incertitudinea din jurul orarelor de transport sunt o manusa perfecta pentru dubagii, care o exploateaza din greu!
3. Am intrebat daca exista intentia introducerii transportului electric, nepoluant, cu troleibuze, cu atat mai mult cu cat se dau fonduri imense de la UE pentru infrastructura si mediu de la U.E.
Din pacate vice-primarul a fost ferm, afirmand ca nu se justifica transportul "pe fir electric" din cauza infrastructurii (:shock:
) , ca ar trebui umblat si la retelele de gaze, apa...
Am ramas stupefiat! Nu pricep ce treaba are reteaua de troleibuz, care este 99% aeriana, la 4-5 metri deasupra strazii, cu retelele de gaze si apa care sunt SUB strada!
Tare ma tem ca domnul Barla a facut o confuzie grava, incurcand troleibuzul cu ... tramvaiul!
Din ce a pomenit dansul, inteleg ca ar exista un studiu privind oportunitatea unei retele de troleibuz, tare as fi curios sa-l vad si eu.
In opinia mea, linia 7 de autobuze, unde actualmente se circula din 12 in 12 minute, in ciuda parazitarii acerbe facute de dubagii, are sanse reale si obiective de a fi transformata in troleibuz!
Daca ar fi eliminate total dubele de pe aceasta linie, traseul de troleibuz ar putea fi viabil, cu atat mai mult cu cat este o linie integral urbana, circula numai in interiorul orasului, legand cartiere de locuinte intre ele si cu gara, asadar ar fi o solutie viabila pe termen lung, nefiind expusa riscului de desfiintare precum retelele din alte orase, concepute si construite gresit inca din start, intrucat legau orasul cu marile platforme industriale, care intre timp au falimentat sau si-au redus substantial activitatea. Liinia 7 buzoiana ar avea un flux de calatori constant.
Pe de alta parte, domnul Barla m-a invitat, pentru a doua oara, la o discutie fata in fata la sediul Primariei Buzau. Prima data a lansat invitatia prin decembrie 2008, insa am amanat-o pe de o parte din cauza lipsei mele de timp, iar pe de alta parte am pregatit mai multe materiale, pliante, fisiere, pe care vreau sa i le prezint.
materialele sunt aproape gata, mai mi-a venit o idee de ultim moment aseara, vreau sa fac niste schite cu propunerile mele de traseu de troleibuz, sper ca in cursul saptamanii viitoare, daca si dansul va fi disponibil, sa ma duc sa-i prezint materilalele.