TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 11:38

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat 01 Sep 2007 23:50 
Au existat odata, iar astazi nu prea mai exista mult din ele. Si sunt probabil destule.
Un exemplu care imi vine acum in minte este halta CUG Iasi, pe langa care am trecut de zeci de ori. Nu-mi amintesc sa fi mers vreodata pe acolo cu un personal care sa opreasca in acea statie, dar stiu ca nici in mersul trenurilor nu prea erau trenuri care sa opreasca. Erau cateva "trenuri cursa" locale.
Halta avea doua peroane, cate unul pentru fiecare din cele doua linii care trec pe acolo. Cele doua peroane erau legate printr'o pasarela denivelata. Venind dinspre Bucuresti, pe peronul din dreapta, undeva la jumatatea peronului se afla o tablita mare pe care scria:
PUNCT OPRIRE
CUG IASI

In Mersul Trenurilor, halta aparea cu titlul P.O., dar la un moment dat titlul a fost schimbat in "h".
Halta parea sa aiba doar sali de asteptare. Prima data cand am observat aceasta statie, era intreaga, adica salile de asteptare aveau geamuri, dar din cate imi amintesc stalpii de iluminat deja nu mai aveau globuri, desi pareau intregi.
De-a lungul timpului, mai ales dupa 1990, aceasta statie s'a degradat tot mai mult, ajungand in prezent o ruina. Panoul cu numele statiei a disparut, la fel si stalpii de iluminat si cam tot ce era metalic pe acolo, de vina fiind probabil cetatenii de prin comunele din vecinatate.
Ultima data cand am trecut pe acolo ziua am observat si rufe puse la uscat, semn ca pe acolo totusi nu e chiar pustiu de tot.
Odata cu disparitia CUG, in zona ar putea apare, dupa clasicul model capitalist, niste shoppingarii si bisnisuri si poate chiar cartiere. Poate intr'o zi aceasta statie va fi refacuta, iar locuitorii din zona (nu cei mentionati mai sus), ar putea veni cu trenul la cine stie ce targ sau hyper-super-mega-market de acolo.
Pana atunci, cred ca si anul acesta voi trece noaptea tarziu pe acolo si poate ca nici n'o voi observa. Sper sa reusesc sa organizez o expeditie acolo sa fac si niste poze la ce a mai ramas.

Daca mai stiti asemenea locuri, scrieti aici despre ele.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 02 Sep 2007 00:27 
Cel putin in anii '80 opreau toate trenurile personale acolo, inclusiv cele care legau Iasiul si Brasovul. In prezent constructiile sunt folosite de catre persoane ramase fara adapost, desigur, ilegal si in conditii greu de imaginat.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 03 Sep 2007 01:31 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Imediat cum treci de Palas, acolo unde trenurile care vin din provincie o iau pe abatere pentru ca sa rebruseze in Gara Constanta, se desprindea o linie care ducea catre port trecand printr-un tunel. Locul este usor de recunoscut: acolo incepe un debleu, un fel de "vale" care, pe masura ce avanseaza spre rasarit devine din ce in ce mai adanca. Linia respectiva avea o declivitate considerabila, dar, in prezent, e imposibil de a fi facuta functionala, avand in vedere ca sinele au cam disparut. Eventual, tunelul ar putea fi redat traficului rutier, ceea ce presupune niste lucrari deloc de neglijat:
-repararea tunelului; blocarea infiltratiilor (se pare ca se infiltreaza nu numai apa freatica, ci si apa din sistemul de canalizare)
-racordarea drumului care trece prin tunel la reteaua stradala a orasului
si altele


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Feb 2008 18:17 
Offline

Joined: Tue 04 Dec 2007 20:34
Posts: 63
Este vorba despre tunelul din valea portului, care a fost proiectat de Anghel Saligny in perioada in care s-au construit si silozurile portului Constanta.
Are o lungime de 500 de metri, cale dubla si o declivitate de 11‰. Din ce am citit pe internet linia fost abandonata in urma unor alunecari de teren care s-au produs la inundatiile din 1992.
Repararea tunelului este obligatorie, putandu-se incepe chiar cu repararea sistemului de canalizare.
Nu stiu in ce masura tunelul ar putea fi redat traficului rutier avand in vedere faptul ca de la inaugurare a fost folosit numai pentru traficul feroviar.
Sper ca banii pentru reparatii sa se gasesca si acestea sa inceapa neintarziat.
Are cineva idee daca respectivul tronson a fost vreodata electrificat? Am impresia ca gabaritul tunelului permite acest lucru.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 Feb 2008 20:36 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
feroviar wrote:
Are cineva idee daca respectivul tronson a fost vreodata electrificat? Am impresia ca gabaritul tunelului permite acest lucru.

In anul 1984 tunelul mai era inca functional, iar noul racord al portului exista deja atunci.

Ca o curiozitate, in mersuri vechi de tren am gasit ca au fost in circulatie si trenuri de calatori prin acest tunel dintre Palas-Constanta Port.

Inainte de mutarea garii de calatori (1960), a mai existat si o legatura directa intre aceasta si port, numita popular "linia zigzagului", caci presupunea doua rebrusmente. Din cauza riscurilor aduse de declivitatile mari si de instabilitatea taluzului, circulatia pe aceasta linie a fost inlocuita cu cea din tunel. La inlaturarea resturilor sale din teren, a fost descoperit de catre arheologi edificiul roman cu mozaic.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 Feb 2008 12:20 
Offline

Joined: Tue 04 Dec 2007 20:34
Posts: 63
Am gasit articolul despre tunel: http://ro.altermedia.info/reportajinves ... _1793.html
Se pare ca tunelul nu are chiar 500 de metri iar declivitatea este de 16‰.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 20 May 2008 23:39 
Cateva fotografii ale statiei CUG Iasi, facute dintr'un tren in mers. Scuze de calitate.


Attachments:
Iasi 012.jpg
Iasi 012.jpg [ 26.47 KiB | Viewed 17041 times ]
Iasi 013.jpg
Iasi 013.jpg [ 28.45 KiB | Viewed 17042 times ]
Iasi 014.jpg
Iasi 014.jpg [ 27.2 KiB | Viewed 17041 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 May 2008 11:32 
Ce inseaman prescurtarea C.U.G. din cate stiu in sudul Iasiului exista un cartier numit Nicolina-C.U.G.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 25 May 2008 11:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:26
Posts: 195
Location: Bucuresti
"Combinatul de Utilaj Greu"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 25 Oct 2008 22:21 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56080
Chiriasi in garile CFR-ului

Evenimentul Zilei, 25.10.2008
http://www.evz.ro


Attachments:
Gara Titan Sud-Bucuresti.JPG
Gara Titan Sud-Bucuresti.JPG [ 31.38 KiB | Viewed 16663 times ]
Gara Titan Sud-Bucuresti 1.JPG
Gara Titan Sud-Bucuresti 1.JPG [ 32.38 KiB | Viewed 16663 times ]
Gara Titan Sud-Bucuresti 2.JPG
Gara Titan Sud-Bucuresti 2.JPG [ 25.9 KiB | Viewed 16663 times ]
Gara Titan Sud-Bucuresti 3.JPG
Gara Titan Sud-Bucuresti 3.JPG [ 109.62 KiB | Viewed 16664 times ]
Barzesti.JPG
Barzesti.JPG [ 108.26 KiB | Viewed 16663 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 08 Feb 2009 23:39 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 610
Location: Bucuresti, Militari
Pe linia 300, portiunea Posada - Valea Larga ofera aspecte interesante ale vechii infrastructuri CFR - doua tunele si urmele vechiului terasament al liniei, de dinainte de lucrarile de modernizare si dublare - primul tunel este deschis la ambele capete, in timp ce al doilea (nu i se vede decat un capat, cel dinspre Brasov) este zidit - zidul are insa o gaura in el. Tot in zona Valea Larga se afla si un fel de cladire din piatra, ca un turn. Un alt fost tunel se afla langa DN1 in zona Azuga, ce a servit ca deposit sau ca ciupercarie.
Pozele au fost facute cu ultimele puteri ale acumulatorului, cu teama ca se termina, ceea ce a si facut ulterior, in apropierea "turnului" de la Valea Larga (constructia este langa firul 2 de circulatie, iar dupa ea - cum mergi spre Ploiesti - la cateva sute de metri se afla gura zidita a unui vechi tunel).
constructiile de langa tunelele de la Predeal, care au servit pentru corpul de paza, in grija cui sunt, deoarece par parasite.
La capatul dinspre Brazov al Tunelului Mare au avut loc si niste lucrari de consolidare - s-a infiintat (nu stiu daca a fost si inainte) PO "Tunelul Mare" cat si o mica organizare de santier cu baraci de locuit pentru muncitori. In ultima poza, dupa baraca din spatele postului de garda se afla gura unui mic tunel, deasupra intrarii pe firul 2. Nu dau de o poza mai veche ca sa exemplific despre ce e vorba.
LE: Am gasit poza respectiva
Altceva, unele halte care au avut cladiri macar pantru casa de bilete sunt acum in paragina - un exemplu este Halta Nistoresti a carei cladire, frumoasa, este parasita, fara geamuri, nu mai zic de ruinele altor cladiri cu folosinta tehnica, mai mult sau mai putin impunatoare (cantoane, posturi centralizare, cabine acari). Unele active imobile si-au indeplinit norma de casare si au fost transformate in locuinte de serviciu sau particulare, un lucru bun pentru ca nu s-au distrus (poate ca nu inca, pana nu s-o plictisi proprietarul de actuala cladire), insa din pacate, in ultimul timp obieceiul s-a extins si la unele cladiri cu functiune de gara, pe unele sectii secundare, serviciile dezafectate din locatie trebuind sa-si gaseasca alt spatiu te miri pe unde. (din Hm se transforma in hcv, in hc, in h, in PO si in final nu mai opreste nici un tren acolo). Pana la urma o sa ingradeasca si peronul ca proprietate personala. Ca unele constructii sunt vandute sau inchiriate (in loc de gara e restaurant sau altveva) e un lucru care aduce niscaiva fonduri CFR, dar unele imobile sunt lasate de izbeliste, sa se deterioreze si sa dea un aspect nu tocmai placut peisajului care se deruleaza pe fereastra (nu mai spun de dosurile de curti si maldarele de gunoaie care se pot vedea la marginea liniei)


Attachments:
File comment: Canton CFR (?) pe unde trecea odata linia - intre Predea si Azuga
canton.jpg
canton.jpg [ 148.81 KiB | Viewed 16470 times ]
File comment: Tunelul depozit
Tunel Azuga.jpg
Tunel Azuga.jpg [ 138.43 KiB | Viewed 16469 times ]
File comment: Fost (?) post de garda, la capatul Tunelului Mare spre Brasov
Tunelul mare.jpg
Tunelul mare.jpg [ 43.71 KiB | Viewed 16469 times ]
File comment: De asta vreau sa zic, tunelul de deasupra intrarii (ce trebuinta are)
P3008intrainTunelulMare.jpg
P3008intrainTunelulMare.jpg [ 48.69 KiB | Viewed 16454 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Feb 2009 01:15 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 610
Location: Bucuresti, Militari
Despre tunelele de la Posada
http://www.club-feroviar.ro/club/index. ... &Itemid=31
Tunelul-depozit de la Busteni a fost inchis in 1961


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 09 Feb 2009 12:05 
Ar putea cineva sa marcheze pe Google Earth pozitia tunelelor de la Posada?


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 11 Feb 2009 14:07 
Offline

Joined: Tue 04 Dec 2007 20:34
Posts: 63
Am eu impresia sau tunelul de la Busteni (Azuga) are gabarit pentru electrificare?
Tin minte ca la tunelul de la Posada, prin anii 80, inca mai exista podul de cale ferata peste Prahova. In acea zona trenul trece pe dedesubtul unui apeduct.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Feb 2009 08:48 
Offline
User avatar

Joined: Mon 12 Mar 2007 20:28
Posts: 245
Location: Brasov
rosetti61 wrote:
constructiile de langa tunelele de la Predeal, care au servit pentru corpul de paza, in grija cui sunt, deoarece par parasite.
La capatul dinspre Brazov al Tunelului Mare au avut loc si niste lucrari de consolidare - s-a infiintat (nu stiu daca a fost si inainte) PO "Tunelul Mare" cat si o mica organizare de santier cu baraci de locuit pentru muncitori. In ultima poza, dupa baraca din spatele postului de garda se afla gura unui mic tunel, deasupra intrarii pe firul 2. Nu dau de o poza mai veche ca sa exemplific despre ce e vorba.


Cladirea din poza - Tunelul mare.jpg -- Fost(?) post de garda , la capatul Tunelului Mare spre Brasov - este data in chirie, servind drept locuinta unui angajat al CFR-ului.
Nu acelasi lucru se poate spune despre cladirea similara de la iesirea din Tunelul Mare spre Predal care este in paragina.

Despre tunelul pe care il vezi deasupra Tunelului Mare pot sa iti spun ca pe la inceputul anilor 2000 s-au facut lucrari de consolidare a tunelului, incercandu-se oprirea infiltratiilor apei, lucrari abandonate apoi(ca de obicei la noi in tara) din lipsa de fonduri.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 12 Feb 2009 14:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Da, modernizam de forma magistrala 300, pentru viteze de 160-200 km/h, dar, cand trecem prin tunelurile de langa Predeal, riscam in orice moment o catastrofa (nu exagerez deloc). Din pacate, aceasta este realitatea - "complexa", cum ar explica politicienii cu eleganta. Desigur, ei nu trebuie sa treaca cu Jeep-ul prin aceste tunele.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 23 Jul 2009 00:25 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 610
Location: Bucuresti, Militari
Ramasitele vechiului terasament de la Posada. Tunelurile au servit prin anii 50 la transportul conductei de gaze transcarpatice, care aproviziona Bucurestiul - in urma cu multi ani din tunelul 1 Posada iesea o conduscta suspendata pe piloni (sau era in alta parte a vaii Pahovei ?).


Attachments:
File comment: Vechi pod CF
posada1.jpg
posada1.jpg [ 137.66 KiB | Viewed 15303 times ]
File comment: Vechiul pod CF vedere spre Sinaia.
posada2.jpg
posada2.jpg [ 196.89 KiB | Viewed 15303 times ]
File comment: Urmele vechiului pod care traversa Prahova - de pe pod linia intra direct in tunel - gura acestuia este ascunsa de vegetatie; e vizibil numai iarna.
posada3.jpg
posada3.jpg [ 179.86 KiB | Viewed 15301 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 14 Oct 2010 15:51 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56080
Gara Filaret este prima gară a Capitalei

Bucureşteanul ori turistul străin dornic de o plimbare pe micile străduţe ce urcă Dealul Filaretului va descoperi, pe o latură a pieţei ce se întinde pe platoul din vârful colinei, o clădire pe frontispiciul căreia litere de culoare maro compun două simple cuvinte: „Autogara Filaret“. Dar câţi dintre cei care trec pe-aici ştiu oare că în această clădire a funcţionat, timp de aproape un secol, prima gară a Capitalei? Locul din care plecau, ori în care îşi debarcau pasagerii, trenurile ce circulau pe linia ferată Bucureşti Filaret-Giurgiu...

Povestea clădirii în care, de multă vreme, nu mai soseşte niciun tren şi de unde doar eternele sale rivale – autocarele – mai pleacă astăzi începe în a doua jumătate a secolului XIX, mai exact în ziua de 13 septembrie 1865. Atunci, după lungi şi interminabile tratative şi furtunoase dezbateri parlamentare, Companiei fondate de inginerii britanici John Trevor Barkley şi John Staniforth i s-a acordat dreptul de a construi şi de a exploata prima cale ferată din România acelor vremuri, ce urma să lege oraşul Bucureşti cu portul dunărean Giurgiu.

Într-un final, la începutul anului 1867, construcţia viitorului traseu a demarat de la ambele capete ale liniei, iar pe terenul situat între câmpurile cu vii ce se întindeau pe Colina Filaretului au început să se înalţe zidurile viitoarei gări. Un an mai târziu, în luna octombrie 1868, locuitorii oraşului Giurgiu asistau, cu mare uimire, la sosirea unei încărcături nemaivăzute pe meleagurile româneşti: primele două locomotive cu abur, fabricate la uzinele engleze „Canada Works-Birkenhead“ şi botezate 1-Sabaru şi 2-Giurgiu. Aşezaţi cu mare grijă pe şine, cei doi cai de foc au început, în scurt timp, să remorcheze trenurile de lucru ce transportau materialele folosite la construcţia traseului.

Gara Filaret, deschisă oficial în 1869

În ziua 7 septembrie 1869, din gara Filaret a plecat primul tren, ce l-a avut ca pasager pe însuşi Principele Carol, care şi-a putut îndeplini astfel cuvântul dat în faţa tuturor supuşilor săi: acela de a nu-şi părăsi ţara până când nu va putea utiliza „întâiul drum de fier românesc“.

Prima gară a Capitalei a fost deschisă oficial, în cadrul unei grandioase ceremonii, în ziua de 31 octombrie 1869. În acea dimineaţă solemnă de toamnă, după slujba oficiată de Mitropolitul Primat Nifon, în sunete de corn (vechiul semnal de plecare a trenurilor) şi în uralele entuziaste ale privitorilor ce împânziseră peronul gării Filaret, „Trenul de Onore Michaiu Bravul“, remorcat de locomotiva cu acelaşi nume, ce era condusă de însuşi concesionarul liniei, a plecat spre Giurgiu, la orele 10.45. Garnitura ce-i avea între pasagerii săi pe membrii Guvernului, pe reprezentanţii Corpului Diplomatic şi pe cei ai autorităţilor din localităţile traversate de noua legătură feroviară, a parcurs cei 67 de kilometri ai traseului în numai o oră şi 30 de minute, circulând cu o „iuţeală mijlocie“ de aproximativ 45 de km/oră şi intrând în gara Giurgiu, care-o aştepta împodobită cu nenumărate ghirlande şi drapele tricolore, „la ceasurile 12 ½“.

Desfiinţată înainte de a împlini 100 de ani

După numai trei ani de la inaugurarea sa, gara Bucureşti Filaret a încetat să mai fie unica staţie de cale ferată a Capitalei, în ziua de 13 septembrie 1872 fiind inaugurată Gara Târgoviştei, mult mai bine cunoscută de locuitorii Bucureştilor sub numele pe care ea l-a primit începând cu anul 1888: Gara de Nord. Concomitent cu construcţia actualei porţi feroviare a Capitalei, între anii 1870-1872, Concesiunea Stroussberg (în anul 1870) şi ulterior, „Societatea Acţionarilor C.F.R.“ (în anii 1871-1872) au realizat racordul, în lungime de 7 kilometri, ce pornea din Gara Târgoviştei, traversa râul Dâmboviţa, urca pe Dealul Spirii, iar după ce trecea prin Gara Cotroceni, se oprea în Gara Filaret, asigurând astfel conexiunea atât de necesară între linia Bucureşti Filaret-Giurgiu şi restul reţelei naţionale de căi ferate. Timpul necruţător şi expansiunea continuă a oraşului şi-au pus însă amprenta asupra primei gări a Capitalei, ce n-a mai apucat să-şi aniverseze centenarul, fiind desfiinţată în ziua de 19 noiembrie 1960 şi transformată ulterior în punct de plecare şi de sosire pentru traficul auto.

Ce facem cu clădirea?

Aflată astăzi la o vârstă venerabilă (clădirea şi-a sărbătorit, aproape pe neobservate, cea de-a 140-a aniversare, în ziua de 31 octombrie 2009), vechea gară continuă încă să domine platoul din vârful Colinei Filaretului, chiar dacă se găseşte, din ce în ce mai des, sub asaltul necontenit al traficului rutier, ce tinde s-o cuprindă din aproape toate direcţiile. Pe faţada unde odinioară străjuiau, semeţe, stema, orologiul şi iniţialele C.F.R., în timpurile moderne pe care le traversăm se înghesuie conducte de gaz, reclame, frigidere cu băuturi răcoritoare, din spatele cărora se iveşte marmura uneia dintre cele două plăci comemorative – menite să amintească trecătorilor de gara ce exista cândva pe aceste locuri.

Mai zăreşti, căutând cu privirea, copertinele ori gratiile metalice ce domină intrările în micile magazine amenajate în birourile unde, cu mulţi ani în urmă, îşi aveau serviciul feroviarii români. Iar prin imensul gol ce se cască în copertina care odată se întindea peste interiorul clădirii, unde se găseau cele trei linii şi peroanele înţesate de călători, stropii de ploaie se scurg încet, corodând dantelăria metalică a grinzilor ce încă susţin bătrânul acoperiş.

Să fie oare definitiv condamnată la uitare această bijuterie de arhitectură feroviară? Sau, într-un viitor nu foarte îndepărtat, acest veritabil monument al Bucureştilor de altădată îşi va regăsi menirea ce-i fusese destinată încă din perioada interbelică – aceea de a deveni un muzeu în aer liber? Un loc unde cei care-şi spun simplu „pasionaţi feroviari“ vor putea rememora, redescoperi, cunoaşte câte ceva din istoria oamenilor şi a maşinilor care, de peste 130 de ani, păstrează vie „roata cu aripi“, binecunoscutul simbol al „Căilor Ferate Române“?


http://www.historia.ro/exclusiv_web/gen ... -capitalei


Attachments:
Bucuresti_-_Gara_Filaret72.jpg
Bucuresti_-_Gara_Filaret72.jpg [ 125 KiB | Viewed 13965 times ]
Bucuresti_Filaret_-_1873.jpg
Bucuresti_Filaret_-_1873.jpg [ 131.59 KiB | Viewed 13964 times ]
IMG_0076.jpg
IMG_0076.jpg [ 116.59 KiB | Viewed 13964 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 18 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group