TRANSIRA

Despre transportul public din Romania si din lume
It is currently Thu 15 Nov 2018 23:34

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Author Message
PostPosted: Thu 28 Jun 2007 22:26 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Exista sperante ca mocanita sa circule din nou pe ruta Sovata - Tirgu Mures.

Calea ferata Sovata gara - Sovata Bai - Praid a fost desfiintata.

Fotografii realizate in Sovata Bai:


Attachments:
Sovata 5051.JPG
Sovata 5051.JPG [ 333.33 KiB | Viewed 18052 times ]
Sovata 5052.JPG
Sovata 5052.JPG [ 343.34 KiB | Viewed 18053 times ]
Sovata 5053.JPG
Sovata 5053.JPG [ 311.75 KiB | Viewed 18052 times ]
Sovata 5054.JPG
Sovata 5054.JPG [ 384.53 KiB | Viewed 18053 times ]
Sovata 5055.JPG
Sovata 5055.JPG [ 376.63 KiB | Viewed 18053 times ]
Sovata 5058.JPG
Sovata 5058.JPG [ 336.96 KiB | Viewed 18048 times ]
Sovata 5056.JPG
Sovata 5056.JPG [ 499.58 KiB | Viewed 18046 times ]
S5005062.JPG
S5005062.JPG [ 101.14 KiB | Viewed 16778 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 30 Jun 2007 22:24 
Offline
User avatar

Joined: Wed 11 Jan 2006 21:30
Posts: 76
Location: Arad
:cry: E trist sa vad pe unde am fost acum 15 ani cu mocanita si chiar la bordul aburoasei, cum a ajuns.
Din cite am auzit din zona, cei din Miercurea Nirajului au facut multe cereri pentru reintroducerea mocanitei sau construirea unei cai ferate normale pina acolo, dar daca pina acum nu s-a realizat, slabe sperante sa reinvie acum. Poate daca o concesioneaza un intreprinzator sau iubitor de astfel de lucruri :wink:


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 06 Jul 2007 17:55 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Din pacate acea prelungire a liniei inguste Sovata-Praid a fost scoasa inca de pe vremea impuscatului,dar azi ar avea un potential turistic fenomenal.E vorba de vreo 7-8 km de cale ferata ce ar trebui refacuti,din care vreo 3 ar necesita doar implantarea unui al treilea fir in calea ferata cu ecartament normal Sovata-Praid,pt ca poate multi nu stiti,calea ferata ingusta facea jonctiunea cu cea normala linga bariera de la iesire dinspre Sovata spre Praid,si amindoua foloseau acelasi terasament si aceeasi linie.Nu stiu citi dintre voi ati fost la Cimpul Cetatii in ultima vreme,este o lcalitate deosebit de pitoreasca,la 2 km de soseaua Miercurea Niraj-Sovata,exista o ramificatie a caii ferate inguste de la Eremitu si pina in celalalt capat al satului,vreo 6-7 km de unde mai departe se putea ajunge cu CF forestiera pina pe munte ,la doar citiva km de virful Bucin (care se afla intre Praid si Gheorgheni).Prin 92-93 conform spuselor unui fost mecanic de locomotiva cu abur, localnic, au venit sefii intr-o buna zi au taiat tot cu autogenul,au ridicat calea ferata,totul fiind vindut la fier vechi!Iar prin 95-96 a fost desfiintata si ramificatia Eremitu-Cimpul Cetatii.Azi, aici in aceasta pitoreasca localitate plina de pensiuni private si o seama de case de vacanta private,exista o foarte mare pastravarie ,o veritabila atractie pt turisti din toate partile lumii. Ultima data am vazut americani si japonezi,ei inchipuiti-va ce impact ar avea treseul refacut Cimpul Cetatii-Sovata-Praid,nu e lung ,vreo 16 km dar zona e ca in povesti.S-au spus multe de refacerea principalului traseu Tg Mures -Sovata,dar deocamdata nu se misca nimic. Acum citeva luni vicepresedintele consiliului judetean Alexandru Fratean a declarat la radio,ca mocanita face parte din strategia pt dezvoltare turistica a zonei Valea Nirajului, si ca cel mai curind ar trebui ca aceasta sa treaca in proprietatea consilului judetean,astfel putindu-se accesa fonduri structurale.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 17 Jul 2007 16:23 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Vesti bune referitor la mocanita:intr-una din zile cind eram in masina, a fost invitat la radio prefectul Ciprian Dobre care a spus ca a discutat problema mocanitei si cind a fost in vizita ambasadorul Marii Britanii la Tg Mures,acesta declarind oficial sprijinul guvernului britanic pt refacerea liniei si repornirea circulatiei pe Tg Mures -Sovata.Mai concret de atit nu pot sa spun ,dar este de asteptat sa se miste in sfirsit ceva..........


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 19 Jul 2007 00:56 
Ieri pe Stii TV, senatorul Frunda Gyurika a afirmat, ca (ei) o sa refaca linia ingusta pana la Sovata, si ca acesta sa fie un tren de agrement.

Idee buna, dar cum ei vor sa faca, tare ma tem ca totul o sa iasa la pret triplu :evil:


Top
  
 
PostPosted: Thu 02 Apr 2009 08:59 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Intr-o stire aparuta in cotidianul de limba maghiara Vasarhelyi Hirlap (tradus :Jurnal Muresaen),se spune ca SAAF filiala Brasov doreste sa acceseze fonduri pt planul operational regional in vederea repornirii circulatiei mocanitei pe relatia Tg Mures M -Nirajului -Sovata.In acest sens au fost rugati primarii din valea Nirajului sa-si expuna punctul de veder cu privire la acest lucru,in principiu ei fiind total de acord cu repornirea circulatiei pe calea ferata ingusta.Sa vedem mai departe ce se intimpla.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 10 Apr 2009 09:22 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Am batut "la pas" atat Linia Targu Mures - Sovata cat si liniile Targu Mures - Lechinta si Band - Mihesu de Campie. Ce relatez eu acum este situatia din 2006, intre timp sa nu credeti ca situatia a evoluat in bine. Pentru repornirea acestei linii sunt necesare fonduri imense. Nu spun ca nu s-ar putea reabilita linia dar in contextul actual nu vad cine ar putea-o face. In afara de sectorul Eremitu - Sovata unde s-a facut o refactie la linie prin 1997 si traversele din lemn au fost inlocuite cu traverse de beton si sina tip 40 (fata de tip 23,6 cat era cea originala) in rest starea liniei este foarte proasta. S-a furat mult. S-a furat materialul marunt de cale (tirfoane, placi, eclise, suruburi) de tiganii din zona care l-au vandut ulterior la centrele de recuperare fier vechi. Procentul de traverse putrede si deteriorate depaseste 80%. Terasament spalat de raul Niraj cu linie suspendata pe aproximativ 50 m in apropierea localitatii Cinta. Poduri si podete care necesita a fi refacute. Apoi sunt o multime de locuitori din zonele pe unde trece linia care "si-au tras" gardul peste linie si acum daca ar trece trenul ar trece prin curtea lor (a se vedea cantonul 70 de la Sacadat, langa Sovata) si nu este singurul.
Din 2003 se tot vorbeste ca o sa se faca ceva cu aceasta linie. Material rulant exista in Depoul Mic la Targu Mures (locomotiva 764053 + 3 vagoane cale ingusta si LDH-ul 450 nr.41 in stare perfecta de functionare).
Frunda are o "proprietate privata" in zona Campu Cetatii si de asta se arata interesat. Dar cum UDMR a fost scos de la guvernare nu stiu daca se vor mai putea atrage asa curand fonduri pentru zona respectiva.
Subiectul ramane deschis.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 07 May 2009 13:30 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
E intr-adevar cam precara starea liniei ,in special pe portiunea bazinului inferior al Nirajului ,zona care de citiva ani a suferirt inundatii destul de devastatoare.E vorba de segmantul de la capatul localitatii Ungheni pina la Miercurea Nirajului,aici terasamentul fiind inundat de citeva ori ,si chiar distrus pe o mica prtiune in zona localitatii Gh Doja,unde linia atirna in aer intrucit terasamentul inalt avea si rolul de dig.De la Miercurea Nirajului pina la Sovata linia pare mai putin incercata,si in stare mai buna. Cei care treceti pe E 60 la Acatari sau la iesire din Cristesti,puteti vedea ca linia in sine e intreaga,insa strimbata si curbata,necirculabila dupa parerea mea,terasamnetul fiind inmuiat dupa atitea inundatii, si bineinteles cum spune si kappa foarte multe traverse sint sigur putrezite.La Sovata ,unde se (mai) afla gara vai de capul ei, pe jumatate din lungime ,au fost scoase sinele de pe toate cele trei liniile ca sa se faca loc contructiei unei gradinite,Ca aceasta stare de lucruri va fi permanenta sau temporara pina la terminarea constructiei ,vom vedea,sinele impreuna cu traversele stau gramada in gara Sovata.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 13:20 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Am facut astazi o vizita la depoul mocanitei din Tg Mures. Am avut ocazia sa ma intalnesc cu extraordinarul om care se numeste Astalus Ioan, si multumita caruia tot ceea ce veti vedea mai jos i se datoreaza lui in mare parte. Veti vedea ce inseamna cand cineva iubeste ceea ce face, iar ceea ce face face cu pasiune si suflet. Inca odata ii multumesc pentru extraordinara amabiliate. Incepem cu vagoanele:


Attachments:
File comment: unicul vagon de interventii existent (probabil si in Romania), dotat cu strung, cric, vinci in caz de accident pe cale ferata ingusta.
IMAGE_163.jpg
IMAGE_163.jpg [ 49.91 KiB | Viewed 16135 times ]
File comment: unicul vagon cisterna existent produs prin 1960
IMAGE_164.jpg
IMAGE_164.jpg [ 47.36 KiB | Viewed 16132 times ]
File comment: unicul vagon original pastrat, se observa caracterul patrat al geamurilor, ma rog al ramelor, vestea buna va fi restaurat
IMAGE_165.jpg
IMAGE_165.jpg [ 57.61 KiB | Viewed 16137 times ]
IMAGE_166.jpg
IMAGE_166.jpg [ 58.19 KiB | Viewed 16132 times ]
File comment: si acum vagoanele descoperite pentru plimbari de agrement, restaurate si aflate in stare exceptionala
IMAGE_172.jpg
IMAGE_172.jpg [ 51.97 KiB | Viewed 16132 times ]
IMAGE_174.jpg
IMAGE_174.jpg [ 55.31 KiB | Viewed 16133 times ]
IMAGE_181.jpg
IMAGE_181.jpg [ 59.9 KiB | Viewed 16135 times ]
File comment: si acum vagoanele pentru transport normal de calatori, restaurate asa cum a fost pe vremuri cu banci de lemn, geamuri curisabile si peretii plini de fotografii cu diferite trenuri din Romania.
IMAGE_175.jpg
IMAGE_175.jpg [ 41.93 KiB | Viewed 16133 times ]
IMAGE_176.jpg
IMAGE_176.jpg [ 42.75 KiB | Viewed 16134 times ]
File comment: aburoasa, este unica in Europa construita in 1947, unica si prin faptul ca are tenderele laterale
IMAGE_167.jpg
IMAGE_167.jpg [ 54.22 KiB | Viewed 16133 times ]
IMAGE_168.jpg
IMAGE_168.jpg [ 46.69 KiB | Viewed 16133 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 13:22 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
iata locomotiva diesel aflata in stare impecabila gata de pornire in minutul urmator. In fotografii veti vedea si starea motorului.


Attachments:
IMAGE_173.jpg
IMAGE_173.jpg [ 49.16 KiB | Viewed 16131 times ]
IMAGE_178.jpg
IMAGE_178.jpg [ 67.64 KiB | Viewed 16130 times ]
IMAGE_179.jpg
IMAGE_179.jpg [ 33.9 KiB | Viewed 16132 times ]
IMAGE_192.jpg
IMAGE_192.jpg [ 50.15 KiB | Viewed 16131 times ]
IMAGE_193.jpg
IMAGE_193.jpg [ 70.59 KiB | Viewed 16132 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 16:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Slava Domnului ca sunt pastrate/reconditionate aceste piese. Eu stiu ca in depoul din Targu Mures erau cel putin 3 locomotive.

O imagine a depoului Tg. Mures, din decembrie 2004.


Attachments:
Depoul CFR_0011.JPG
Depoul CFR_0011.JPG [ 76.59 KiB | Viewed 16114 times ]
Depoul CFR 2.JPG
Depoul CFR 2.JPG [ 85.67 KiB | Viewed 16112 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 16:42 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Acatari.

-decembrie 2004-


Attachments:
ACATARI -linie ingusta- gara.JPG
ACATARI -linie ingusta- gara.JPG [ 85.02 KiB | Viewed 16110 times ]
ACATARI -linie ingusta- mersul trenurilor ramas din anul 1996.JPG
ACATARI -linie ingusta- mersul trenurilor ramas din anul 1996.JPG [ 69.36 KiB | Viewed 16109 times ]
ACATARI -linie ingusta- mersul trenurilor ramas din anul 1996 -detaliu.JPG
ACATARI -linie ingusta- mersul trenurilor ramas din anul 1996 -detaliu.JPG [ 67.86 KiB | Viewed 16111 times ]
ACATARI -linie ingusta- canton.JPG
ACATARI -linie ingusta- canton.JPG [ 110.47 KiB | Viewed 16109 times ]
ACATARI -linie ingusta- 0017.JPG
ACATARI -linie ingusta- 0017.JPG [ 129.73 KiB | Viewed 16109 times ]
ACATARI -linie ingusta- 0014.JPG
ACATARI -linie ingusta- 0014.JPG [ 76.84 KiB | Viewed 16111 times ]
ACATARI -linie ingusta- 0015.JPG
ACATARI -linie ingusta- 0015.JPG [ 104.84 KiB | Viewed 16109 times ]
ACATARI -linie ingusta- 0018.JPG
ACATARI -linie ingusta- 0018.JPG [ 159.43 KiB | Viewed 16108 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 16:44 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Miercurea Nirajului

-mai 2005-


Attachments:
Miercurea Nirajului -narrow gauge.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge.JPG [ 139.86 KiB | Viewed 16108 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0103.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0103.JPG [ 150.1 KiB | Viewed 16112 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0104.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0104.JPG [ 202.01 KiB | Viewed 16108 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0105.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0105.JPG [ 187.28 KiB | Viewed 16108 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0106.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0106.JPG [ 227.31 KiB | Viewed 16108 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0107.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0107.JPG [ 188.66 KiB | Viewed 16108 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 16:46 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Miercurea Nirajului

-mai 2005-


Attachments:
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0109.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0109.JPG [ 144.42 KiB | Viewed 16107 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0110.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0110.JPG [ 192.19 KiB | Viewed 16107 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0111.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0111.JPG [ 199.71 KiB | Viewed 16110 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0112.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0112.JPG [ 156.75 KiB | Viewed 16107 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0113.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0113.JPG [ 182.06 KiB | Viewed 16107 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 16:47 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Miercurea Nirajului

-mai 2005-


Attachments:
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0116.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0116.JPG [ 148.43 KiB | Viewed 16104 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0123.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0123.JPG [ 153 KiB | Viewed 16105 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0125.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0125.JPG [ 124.53 KiB | Viewed 16104 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0130.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0130.JPG [ 192.59 KiB | Viewed 16106 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0131.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0131.JPG [ 138.94 KiB | Viewed 16104 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0132.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0132.JPG [ 162.86 KiB | Viewed 16105 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0135.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0135.JPG [ 141.76 KiB | Viewed 16107 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0136.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0136.JPG [ 154.16 KiB | Viewed 16107 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 17:00 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Miercurea Nirajului

-mai 2005-


Attachments:
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0108.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0108.JPG [ 95.68 KiB | Viewed 16098 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0117.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0117.JPG [ 116.19 KiB | Viewed 16100 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0119.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0119.JPG [ 132.48 KiB | Viewed 16103 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0120.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0120.JPG [ 103.47 KiB | Viewed 16101 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0121.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0121.JPG [ 111.92 KiB | Viewed 16101 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0126.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0126.JPG [ 122.79 KiB | Viewed 16101 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0127.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0127.JPG [ 111.05 KiB | Viewed 16099 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0128.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0128.JPG [ 107.6 KiB | Viewed 16101 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 17:02 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Miercurea Nirajului

-mai 2005-


Attachments:
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0115.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0115.JPG [ 114.3 KiB | Viewed 16098 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0118.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0118.JPG [ 133.69 KiB | Viewed 16097 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0122.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0122.JPG [ 138.53 KiB | Viewed 16097 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0124.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0124.JPG [ 112.21 KiB | Viewed 16099 times ]
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0129.JPG
Miercurea Nirajului -narrow gauge 0129.JPG [ 209.05 KiB | Viewed 16098 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 16 May 2009 21:03 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Silviu Sintea wrote:
... eu stiu ca in depoul din Targu Mures erau cel putin 3 locomotive.


Asa este. Erau foarte multe locomotive dar... au fost vandute fara discernamant pe sume cuprinse intre 6000 si 10000 de euro de "societatea de succes" SFT-CFR. La ultima mea vizita in Targu Mures acum cateva luni nici jumatate din cate locomotive existau inainte nu mai erau. Ramasesera in schimb vagoane de calatori de cale ingusta in stare de epava si multe vagoane WIT folosite odinioara pentru incalzirea trenurilor care nu prezentau "interes" pentru nimeni.
Vagoanele si locomotivele din hala sunt intr-adevar in buna stare, dar nu cum spune domnul Astalus. Ca sa le pornesti dureaza cel putin o zi.
Lasand la o parte ca domnul respectiv vorbeste vrute si nevrute, iar aceasta afirmatie o fac cunoscandu-l profesional bine pe acest om.
Se zvoneste de cel putin 5 ani ca se va prelua turismul feroviar pe cale ingusta ba de CJ Mures, ba de un investitor italian, ba de un investitor maghiar, dar pana acum nu s-a materializat nimic.
Despre starea tehnica a liniei am vorbit intr-un mesaj anterior. Din fotografiile realizate de Silviu se confirma ce am spus.
Un lucru care m-a intristat profund aveam sa il constat in noiembrie anul trecut. In Statia Targu Mures Sud exista o traversare a liniei inguste peste calea ferata cu ecartament normal, unicat in Europa. Sectia L7 din Targu Mures a luat hotararea si a demontat aceasta traversare, practic anuland posibilitatea ca vreodata sa se mai realizeze transport pe Sectia Targu Mures - Band - Lechinta.
Cat despre faptul ca SFT-CFR va avea bani sa repare materialul rulant este o utopie. A se vedea tot felul de afaceri necurate cu Hotelul Astoria si Complexul Snagov. Societatea este in stadiu de faliment nedeclarat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 May 2009 15:35 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Nu te supara ,kappa ,sa nu mi-o iei in nume de rau ,dar nu este treaba noastra aici sa judecam profesional oamenii pe care unii ii cunosc,altii nu.Pe acest forum e vorba de ce s-ar putea realiza ,in principal ,cred eu.Ca sint vrute si nevrute eu nu stiu,deocamdata rezultatele cel putin in conservarea patrimoniului se vad. Alta problema mare este patrimoniul care a ramas.Parerea mea este ca unica solutie viabila ar fi ca acelasi presedinte al Romaniei de azi,care ministru al transporturilor fiind in 1998 a dat dispozitie ca din motive de nerentabilitate sa fie oprite mocanitele,cele din Mures simultan cu Turda -Abrud,apoi Sibiu-Agnita-Vurpar in 2001,sa-si repare greseala si sa discute cu actualul ministru al transporturilor,(si care i-a fost coleg de partid),ca acest patrimoniu ,atit cit mai exista din el sa revina consiliilor judetene.Asta ar salva de la moarte sigura ,dar lenta mocanitele.Pt ca daca pe de alta parte, nu se gaseste un investitor in viitorul apropiat,depoul Tg Mures va ramine in perspectiva doar muzeu.Nu am stiut de scoaterea acelei intersectii din gara Tg Mures sud ,e pacat intr-adevar,a fost asa ceva ca la capatul Aradului ,cind tramvaiul se intersecteaza cu trenul. Ceea ce m-a intristat ,este ca intr-adevar acum citiva ani era plin de locomotive ,erau cel putin 10 cred eu in depou.Dupa oprirea circulatiei,toate vogoanele pt transport persoane au fost garate in fosta gara de plecare a ecartamentului ingust,aflata vizavi de gara normala ,ma rog cu 100 m mai incolo,linga peroane.Au fost atit de multe incit de abia incapeau toate odata.Dar din pacate ,in scurt timp cca 1-2 ani au fost atit de devalizate de "binevoitori" care au descompletat tot ce se putea lua de pe ele,incit au fost tractate toate in gara Berghia ,la 18 km de Tg-Mures,probabil sa fie ascunse de "binevoitori",dupa care eu nu le-am mai vazut niciodata.Ori au fost vindute ,ori casate.Ce probabil multi dintre voi nu stiti ,este ca fosta fabrica de zahar avea linie proprie ingusta ,de la gara pina la fabrica,pt a se putea duce direct in fabrica sfecla de zahar de pe valea Nirajului.In curtea fabricii exista o rampa speciala ,pe care se manevrau vagoanele,apoi aceasta rampa se inclina intr-un anumit unghi.pt ca descarcarea laterala a sfeclei de zahar sa mearga operativ,eu cel putin asa imi amintesc ,am fost copil in vizita cu scoala.Linia de cale ferata ingusta avea la un anumit moment o bifurcatie,in cart Mureseni de unde cobora lin intr-un fel de tunel si subtraversa perpendicular toate liniile cu ecartament normal pe care atunci se faceau manevre,iesind la suprafata undeva paralel cu str Depozitelor de azi ,printre gardurile fostelor intreprinderi de atunci,deci facea o bucla in subteran si isi continua drumul in directie opusa,iar acolo unde azi este un teren viran,traversa str Depozitelor,si intra in curtea fabricii de zahar.Nu va inghesuiti cu aparatele foto ,azi nu veti vedea nici urma de aceasta linie ,nici fabrica de zahar nu mai exista ,a fost rasa complet,numai cei cunoscatori ar putea sa-si dea seama.Din punctul meu de vedere ,cel mai normal ar fi ,daca societatea detinatoare a liniei SAAF, care oricum nu face nimic cu linia ,si ea este in paragina ,ar trebui scoasa din patrimoniul acesteia si printr-o hotarire de guvern redate consiliului judetean liniile.Ar fi cel mai just lucru al actualei guvernari ,si guvernantii ar face dovada ca fac intr-adevar ce e mai bine pt locuitorii zonei.Dar ,politica ,bat-o vina.......................


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 May 2009 17:16 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
In Berghia mai sunt in prezent 5 vagoane de calatori devastate. In rest ca si pe celelalte sectii de circulatie totul a cazut macelului facut de autogenuri. S-a intamplat in anii 2003-2004. Pe vremea cand director la CN CFR SA era Necolaiciuc. Acesta a initiat un ordin de ministru pe vremea lui Mitrea semnat de un secretar de stat si nu de ministru prin care toate vagoanele care erau excedentare la cele 3 companii care detineau atunci parc (SAAF, CFR Marfa si CFR Calatori) sa fie predate la CN CFR SA fara plata. Acest lucru s-a intamplat si chiar daca au fost destule voci care intuind ce se va intampla s-au opus masacrul a mers inainte, oamenii respectivi fiind schimbati urgent din functie.
La Sibiu a scapat un vagon platforma de cale ingusta pentru ca... era ascuns in vegetatie undeva in apropierea depoului de cale ingusta.
La Mures vagonul cisterna era folosit pentru ase transporta ierbicid la actiunile facute inainte de 1998 pe linie. In momentul de fata este doar vopsit si a fost folosit intr-un tren turistic mixt pentru ca de transportat lichide nici nu poate fi vorba. In celalalt vagon de marfa au fost depozitate niste agregate de WIT si de aceea nu a fost taiat.
Despre desfiintarea transportului feroviar pe liniile inguste a fost o decizie voita sau nu dar din cate am auzit numarul mare de blatisti care plateau la nasi fara a mai cumpara bilet sau abonament a contribuit substantial la aceasta decizie. De asemenea traficul de marfa scazuse foarte mult.
Din toate aspectele negative este intr-adevar un lucru imbucurator. S-au pastrat in buna stare acele 2 locomotive si acele 3 vagoane. Si la Sibiu sunt pastrate 2 locomotive dar din nefericire cele 3 vagoane care trebuiau sa ajunga de la reparator nu au fost trimise pentru ca SFT-CFR nu a mai avut bani sa plateasca restaurarea.
In 2004 si 2005 am facut inventarul la activele de pe sectoarele de linii inguste din judetele Sibiu, Mures si Bistrita Nasaud. O parte din cladiri sunt aproape ruine dar o parte totusi datorita chiriasilor care locuiesc in ele arata cat de cat bine.
Sa admitem ca se vor da aceste sectoare de linie in administrarea CJ. Vor trebui fonduri substantiale ca activitatea sa fie repornita. Apoi personal care sa fie instruit. Si cine va fi beneficiarul? Cateva grupuri de turisti? Majoritatea localnicilor au acum autoturisme. Exista curse locale cu microbuze. Agentii economici nu mai transporta pe cale ferata normala daramite pe cale ferata ingusta.
In 2005 cand s-au organizat ultimele trenuri turistice pe calea ferata ingusta din zona Mures cheltuielile pentru punerea in circulatie erau de 5 ori mai mari decat veniturile. Am fost in miezul problemei si cunosc toate detaliile.
Cred ca cineva a facut niste calcule si din aceasta cauza a lasat-o moale cu preluarea liniilor inguste.
M-as bucura enorm sa nu am dreptate si sa mai circul cu trenul pe cale ferata ingusta. Este o senzatie unica pe care au trait-o doar cei care au fost pe Valea Vaserului.
O idee fusese la un moment dat ca trenul sa circule doar intre Sovata si Eremitu. Urmau sa se monteze placi turnante pentru intoarcerea locomotivelor in cele doua localitati. Dar ideea a ramas... fara raspuns deocamdata.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 17 May 2009 20:51 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Nerentabilitatea consta intr-adevar din plata la "nasul " la jumatatea pretului de calatorie.Cei mai multi dintre voi stiti ca la iesirea din Cristesti,localitate suburbana a Tg Muresului, E 60 se intersecteaza cu calea ferata ingusta,ei si aici metoda de traversare a soselei era urmatoarea : se dadea jos seful de tren ,ca sa zic asa, lasa bariera jos ,trecea trenul apoi ridica bariera,si se urca in ultimul vagon .Ei ,aici dupa ce trenul traversase E60, inainte de oprirea circulatiei mocanitei,se desfasurau ample actiuni de control ,prin anii 95-97,cu multi jandarmi si cu multi ceferisti,care faceau un supra control trenului.Din toti calatorii ,desi trenul era ticsit, si avea calatori si pe scara,daca aveai atitia citi sa-i numeri pe degete care si-au luat bilet,restul plateau la "nasul".Principalul motiv al opririi circulatiei a fost acesta ,cel economic ,e asa cum spune kappa cu blatistii.Si ,totusi sustin ca daca ar incapea pe mina privata sau cel putin bine organizata,trenul ar fi cit de cit rentabil ,cel putin pt transporturile turistice periodice.Am un pricipiu,si anume ca un serviciu,fie el de orice fel, daca nu este efectuat ca lumea, nu este folosit,iar daca nu este folosit nu aduce incasari,deci devine nerentabil.Nemaivorbind de un serviciu public care nici nu finctioneaza .E drept ce zice kappa ,ca sint cheltuieli mari ,dar o popularizare pe masura si o functionare pe masura este imposibil sa nu aduca bani.Fiecare domeniu isi are manageriatul si marketingul propriu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009 18:57 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Linia ingusta in Targu Mures Sud la iesirea din statie in capatul dinspre Ludus se separa printr-un schimbator de cale in linia spre Leordeni - Sovata si linia spre Nazna - Band. Linia spre Nazna traversa cele 3 linii de cale ferata normala. Atacul nu se facea perpendicular pe axa liniei cu ecartament normal. Existau niste cupoane de cale ferata ingusta care erau frezate si taiate iar linia de cale ferata normala avea decupaje pentru ca buza bandajului sa treaca nu sa incalece. Inca din 2003 traversarea se facea cu viteza de 2 - 3 km/h deoarece exista pericolul deraierii. Cupoanele erau uzate si in 2004 unul dintre ele a cedat din fericire dupa trecerea trenului catre Targu Mures pentru ca altfel trenul ar fi ramas captiv in Cristesti. Daca s-ar fi intamplat sa deraieze trenul de ingusta s-ar fi blocat circulatia pe linia normala pe sectia Targu Mures - Razboieni.
Imi aduc aminte cum rasuflam usurat dupa trecerea trenului peste acele linii pentru ca tot acel ansamblu de sine si cupoane de sine se inclina si traversele pe care erau prinse se afundau in pamant sub greutatea vagoanelor si a locomotivelor.
Traversarea nu mai exista. In noiembrie 2008 am fost cu aparatul foto sa o imortalizez si sa o postez pe forum dar nu mai era. Sinele de normala odinioara intrerupte erau acum din cupoane intregi pe toata lungimea, traversele fusesera schimbate cu altele noi si toate acele segmente de cale ingusta disparusera. Am intrebat colegii mei din zona si mi s-a spus ca Sectia L7 Targu Mures a luat hotararea desfiintarii acelei traversari pentru ca nu mai era utilizata. Linia este inca in patrimoniul SAAF si desfiintarea a fost facuta abuziv. Trebuiesc aprobari date de AFER apoi intocmite forme de casare si dora apoi urmeaza casarea propriu-zisa dar ca si in cazul desfiintarii altor linii (vezi cazul desfiintarii racordului dintre Statia Brasov Calatori si Atelierul de Zona dispusa de primarul Scripcaru peste noapte pentru ca "stanjenea" circulatia autovehiculelor pe Bulevardul Garii din Brasov) este de ajuns ca cineva influent sa dea o dispozitie verbala ca se si realizeaza distrugerea.
Linia catre Nazna mai este dar este retezata si la fel cea catre schimbatorul de cale tot retezata.
Sigur ca se poate realiza o alta traversare dar de obicei in Romania ce se distruge nu se mai reface sau se reface greu si prost.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009 19:37 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Cunosc acele traversari de cale ferata. Exista si calea ferata ingusta (venea dinspre Band?) ce subtraversa calea ferata normala.

In data de 20 iulie 2008 am dat o raita prin Cristesti (Targu Mures Sud) dar nu am stiut cum sa ajung la subtraversarea de care vorbeam. Iata realitatea sumbra:


Attachments:
Cristesti.JPG
Cristesti.JPG [ 191.56 KiB | Viewed 15943 times ]
Cristesti 06.JPG
Cristesti 06.JPG [ 193.51 KiB | Viewed 15945 times ]
Cristesti 07.JPG
Cristesti 07.JPG [ 163.87 KiB | Viewed 15942 times ]
Cristesti 19.JPG
Cristesti 19.JPG [ 194.82 KiB | Viewed 15944 times ]
Cristesti 17.JPG
Cristesti 17.JPG [ 134.44 KiB | Viewed 15943 times ]
Cristesti macara.JPG
Cristesti macara.JPG [ 78.82 KiB | Viewed 15944 times ]
Cristesti macara 1.JPG
Cristesti macara 1.JPG [ 139.62 KiB | Viewed 15944 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009 20:50 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Sa dau cateva lamuriri referitoare la fotografiile postate de Silviu.
In fotografiile "Cristesti" si "Cristesti 19" este linia spre Sovata vazuta dinspre Ludus spre Azomures.
Fotografia "Cristesti macara 1" este facuta spre capatul Ludus al statiei, in fostul terminal de transcontainere. Fotografia "Cristesti macara" este facuta spre Azomures.
In Statia Targu Mures Sud erau mai multe linii de cale ferata ingusta. Trenul venea dinspre Azomures si se oprea la circa 50 metri dupa ce trecea de actuala cladire din fostul terminal de containere. Daca nu era nici un alt tren pleca catre schimbatorul de cale despre care am vorbit. In fotografia "Cristesti 07" se mai vede semaforul. Acolo era un salariat care manevra manual schimbatorul pentru directia dorita (Band sau Sovata).
Daca urma sa stea la cruce astepta sosirea altui tren care la sosire era garat pe linia abatuta. Daca trenul era de marfa pentru transbordare in vagoane de cale normala dupa plecarea trenului de calatori era introdus pe linia din terminal, in principal busteni si sfecla care nu era pentru fabrica de zahar din Targu Mures. Vagoanele cu sfecla sau cele cu containere incarcate cu sfecla pentru Targu Mures continuau deplasarea. In apropierea depoului de cale ingusta era un fascicol de linii unde se introduceau garniturile si asteptau pentru a fi introduse pe linia de subtraversare de care s-a vorbit la Fabrica de Zahar. Tot acolo erau garate si vagoanele goale.
Tractiunea trenurilor de marfa se facea de obicei cu 2 locomotive LDH 450 de cale ingusta.
In fotografia "Cristesti 17" se vede un canton pentru acar iar in fotografia "Cristesti 06" se vede in plan indepartat o magazie de scule a echipei de linii de la Districtul Cristesti al Sectiei L7.
Linia spre Nazna - Band dupa ce trecea de schimbatorul de cale trecea printre cele doua cladiri si in apropierea cantonului pentru acar traversa calea ferata normala. Imposibil sa o fi putut rata si sa nu o vezi daca la data respectiva mai era. Ar fi sarit in ochi cum de exemplu ar sari in ochi o intersectie intre doua linii de tramvai. Cand ai facut fotografia la cantonul pentru acar ai fi vazut-o undeva in dreapta ta


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 18 May 2009 21:25 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 46529
Acestea sunt si celelalte fotografii realizate in Targu Mures Sud (Cristesti).

Se vede fosta macara. Pana acolo am mers. Incrucisarile erau dupa macara, spre Azo?


Attachments:
Cristesti stanga.JPG
Cristesti stanga.JPG [ 77.27 KiB | Viewed 15916 times ]
Cristesti dreapta.JPG
Cristesti dreapta.JPG [ 77.12 KiB | Viewed 15915 times ]
Cristesti dreapta 2.JPG
Cristesti dreapta 2.JPG [ 96.67 KiB | Viewed 15917 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 19 May 2009 08:50 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
In fotografia "Cristesti stanga" se vede pasajul de trecere peste linii catre drumul comunal, cu vedere spre Ludus.
Fotografia "Cristesti dreapta" este vederea spre Azomures. Traversarea era dupa semnalele pitic pentru manevra cam la 20m si incepea din spatele cladirii cu tabla Targu Mures Sud. Era la capatul statiei spre Ludus si nu spre Azomures.
"Cristesti dreapta 2" este facuta dupa locul respectiv si este tot spre privind catre Azomures.
Daca mai ajung in zona voi pune niste repere si voi face fotografii detaliate cu linia taiata si iti vei putea da seama cam cum era, incercand sa respect unghiul de atac al caii normale.

Vorbeam intr-un mesaj anterior despre un tren mixt. Acesta a fost organizat la solicitarea unui grup de turisti cehi in 29 iulie 2003 cu compunerea pe care o aveti in imagini. Ce nu se vede in imagini este locomotiva LDH 0041 care era antemergator si care realiza impreuna cu vagonul de calatori care era singurul cu frana activa din tot trenul franarea la coborare. Voi incerca sa atasez fotografiile asa cum apar ele pe: http://www.turismferoviar.ro/ro/excursie1.php
Fotografiile au fost realizate de unul din turistii din grup si trimise unui salariat din SAAF. Ulterior salariatul s-a transferat la SFT si fotografiile au fost preluate de SFT si postate pe site-ul societatii.


Attachments:
File comment: Grupul de turisti in Dealul Bandului
mub1.jpg
mub1.jpg [ 67.47 KiB | Viewed 15870 times ]
File comment: Trenul pe podul peste Mures in drum catre Nazna
mub2.jpg
mub2.jpg [ 43.65 KiB | Viewed 15870 times ]
File comment: Trenul in punctul de oprire Dealul Bandului
mub3.jpg
mub3.jpg [ 65.26 KiB | Viewed 15872 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 05 Jun 2009 21:09 
Offline
User avatar

Joined: Wed 11 Apr 2007 17:57
Posts: 144
Location: Tg Mures
Intervin si eu cu cateva poze in legatura cu soarta locomotivelor diesel din Tg Mures.
Poza Vest.jpg facuta din tren va da o imagine de ansamblu a depoului, si va puteti da seama aproximativ cate locomotive erau acolo. Sirul inceput de nr. 36 este format din locomotive pe toata lungimea. Pun poza de calitate destul de slaba Sud-Vest.jpg pentru a ilustra acest lucru. Dupa calculele mele erau aproximativ 15 locomotive L45H in total, cu tot cu nr. 41 tinuta in hala.
Am prins exact zilele dinaintea plecarii locomotivelor. In cateva zile acestea au fost scoase de pe ultima linie si pregatite pentru a fi incarcate pe camion. In poza "pregatite-de-drum" puteti vedea aceleasi masini care erau mai inainte langa gard.
Apoi pun o imagine cu nr. 44 asteptand camionul. Ea, impreuna cu cele mai multe L45H a luat drumul spre CFI Brad/Criscior (de unde suspectez ca vor pleca in strainatate, dar decat la fier vechi, tot e mai bine asa). Iar ultimele doua locomotive, din poza "ptCovasna" cu aspect de L35H dar conform unor surse cu motor de L45H reparate la Cluj cu un an inainte de oprirea circulatiei, au fost transportate la Comandau, impreuna cu doua ramasite de vagoane de calatori de la Berghia. Stirea respectiva spunea ca, CJ Covasna a mai cumparat un L45H in anii trecuti, si ca planuiesc repunerea lor in circulatie. Sa vedem ce iese.
Si in incheiere o imagine cu nr. 47, care sta sigilata in aer liber, asteptand vremuri mai bune. Se spune ca e functionabila.


Attachments:
vest.jpg
vest.jpg [ 84.27 KiB | Viewed 15609 times ]
Sud-Vest.jpg
Sud-Vest.jpg [ 152 KiB | Viewed 15607 times ]
pregatite-de-drum.jpg
pregatite-de-drum.jpg [ 126.35 KiB | Viewed 15608 times ]
pleaca44.jpg
pleaca44.jpg [ 79.12 KiB | Viewed 15608 times ]
ptCovasna.jpg
ptCovasna.jpg [ 136.36 KiB | Viewed 15609 times ]
47.jpg
47.jpg [ 166.01 KiB | Viewed 15607 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 14 Aug 2009 21:33 
Offline

Joined: Fri 14 Aug 2009 19:16
Posts: 1
Salutare tuturor.

Legat de traseu, in randurile de mai sus s`a cam spus ce era de spus..

Insa as dori sa stiu, acel material rulant reconditionat unde a ajuns? Sau este tot la Targu-Mures?

O seara placuta.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 16 Aug 2009 15:39 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 85
Location: Tg-Mures
Materialul reconditionat este in depoul de CF ingusta Tg Mures(inca)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 20 Sep 2009 13:46 
Offline
User avatar

Joined: Wed 11 Apr 2007 17:57
Posts: 144
Location: Tg Mures
Am gasit fotografii cu un tren traversand liniile cu ecartament normal la Tg Mures Sud:
http://www.helgeharling.de/Osteuropa/f_tirgumures.html
Scrie ca e din 1999. Mai circulau trenuri personale cu locomotive cu abur in 99?


Attachments:
2225_089_Tigru_Mures.jpg
2225_089_Tigru_Mures.jpg [ 22.63 KiB | Viewed 12740 times ]
2225_091_Tigru_Mures.jpg
2225_091_Tigru_Mures.jpg [ 24.11 KiB | Viewed 12738 times ]
2225_093_Tigru_Mures.jpg
2225_093_Tigru_Mures.jpg [ 24.83 KiB | Viewed 12738 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 73 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group