Municipiul Sibiu, o bijuterie arhitectonica si culturala este situat chiar in inima Romaniei, avand o istorie plina de evenimente ce s-au racordat la trairile Europei.
In anul 1904 se introduce pt. prima data in Romania, la Sibiu, OMNIBUZUL. Acest bunic al troleibuzului a fost adus din Budapesta si era dotat cu motor electric dar cu roti din lemn. Originalul mijloc de transport a circulat pe ruta Gara - Floasu doar doua luni.
Proiectul pt. introducerea in acest municipiu a unui transport electrificat prinde contur in anul 1905 la propunerea lui Carl Wolf. Astfel, la 8 noiembrie 1905 se da in folosinta traseul de tramvai Piata Garii - Parcul Sub Arini, aceasta ruta extinzandu-se pana la Padurea Dumbrava.
In perioada 1914-1917 se construieste linia interurbana de tramvai ce leaga Sibiul de comuna RASINARI. Desi initial se dorea racordarea Rasinariului la calea ferata (legaturile cu Vintu de Jos si Brasov fiind facute in acea perioada), acest lucru nu s-a putut realiza din motive tehnice.
Linia de tramvai ce functioneaza si astazi s-a realizat in sistem "barter": materialele necesare constructiei dar, in principal, cei care au lucrat efectiv (rasinarenii) au fost platiti nu in bani ci in grane.
Momentele de glorie ale tramvaiului sibian au apus incet-incet, astfel ca din anul 1970 incoace functioneaza doar linia Cimitir - Padurea Dumbrava - Muzeul Astra - Rasinari (a fost desfiintata si ruta ce facea legatura cu Gara Turnisor, prin Piata Cibin).
Odata cu aparitia IJTL Sibiu, transportul cu autobuze se dezvolta in tot orasul, societatea dispunand in anii '80 de o flota de masini compusa din autobuze de tip: -IKARUS (12 buc.): 31 SB 3861-3869, 1421, 1422, 1429; -SKODA KAROSA SM11 (25 buc.) cu numerele de inmatriculare 31 SB 4142-4156, 1464, 1488, 1492, 1498, 1512, 1522, 1523, 1524, 1526; -ROMAN 30-40 buc., printre care: 31 SB 2200, 1196, 1198, 2230, 2229, 1781, 1782, 1281, 3879-3882, 4684-4688, 1192, 3370, 3674-3676, 4307-4312, 1225, 3790, 1210, 3113, 2459 -DAC 117 UDM (30 buc.), printre care: 31 SB 1738, 5169-5176, 4728-4732, 1348, 1390, 2266, 2338, 4559, 108, 111, 114, 122, 5460-5463, 1723, 1729, 4469 (actualul 174).
In data de 17 august 1983, datorita eforturilor directorului de atunci, ing. Capraru, se introduce troleibuzul, acesta circuland pe doua rute, fiind aduse din Bucuresti (ITB) 20 bucati troleibuze de culoare albastra, cu numerele de inventar cuprinse intre 228-247. Reteaua de troleibuze se va extinde treptat, fiind aduse la Sibiu troleibuze articulate noi, dotate cu tragatoare: 250-255, 258-260, 270-289, 300-305. Se mai aduc si troleibuze uzate IT Bucuresti (307-316, 285 II, 336-338). Pe masura ce troleibuzele invechite se caseaza, echipa de troleibuze a IJTL Sibiu (fosta ITSibiu) se inoieste continuu: 320-331 (troleibuze scunde), 356-358, 361-362. Autobuzele si troleibuzele vechi erau trecute in conservare, pt. piese de schimb, intr-un depou situat pe str. PREOT BACA. Acest loc este acum teren arabil.
Dupa Evenimentele din DECEMBRIE 1989 activitatea de transport urban din municipiul Sibiu cunoaste un declin accentuat, la fel ca toate regiile de transport din tara: mijloace de transport vechi, lipsa investitii, trasee anulate.
Trebuie mentionat faptul ca in 1989 se da in folosinta prima linie de troleibuz din municipiul MEDIAS, judetul Sibiu, T1 Gara - Automecanica. Se aduc de la Sibiu citeva troleibuze vechi de proba (228, 229, 234, 308) si mai apoi 4 troleibuze uzate ITBucuresti, vopsite portocaliu inchis (332-335), pastrandu-se numerotarea practicata la Sibiu. Alte troleibuze sibiene ce au luat drumul Mediasului sunt: 323, 330, 361, 362, pastrandu-si acelasi numare de inventar de la Sibiu.
Dupa tergiversari, se infiinteaza actuala societate SC TURSIB SA (aflata in subordinea Consiliului Local, dar conducandu-si activitatea dupa regulile unei firme) care, treptat-treptat se va pune pe picioare. Au fost achizitionate din WEIMAR 5 troleibuze SKODA 14Tr03. A fost adus si un troleibuz din GENEVA (GENF) avind numarul original 803, fiind inventariat cu nr. 366 Sibiu. Actualmente zace in curtea Tursib cu nr. 217 -troleibuz indragit de sibieni, acesta numindu-l "Marele Alb".
Si-au facut aparitia troleibuzele romanesti moderne, 228-231 troleibuze articulate si 232-239 troleibuze nearticulate ROCAR (dupa cum se vede, s-a reluat vechea numaratoare, incepind de la 228). Se primesc si 4 troleibuze VOLVO FBW donatie de la TL Lausanne: 681-684. Aceste troleibuze moderne, desi avand ani buni in carca, au pastrat multa vreme numerele de inventar din Lausanne (chiar si tablitele cu traseele originale, de exemplu 1 La Maladiere - Bellevaux. De fapt "am circulat" si prin Biel cu traseul 8 Bozingen - Boujean). Troleibuzul 683 a avut viata scurta, suferind un accident serios.
Apar dupa o vreme troleibuzele din BIEL (BIENNE), 685-699 dar si autobuzele din Belarus de tip MAZ, achizitionate in leasing de la SC Dunarea Galati.
Troleibuzele si autobuzele se renumeroteaza, numaratoarea troleibuzelor incepind cu nr. 201 (fost 228). Se continua cu 202-204 (foste 229-231), 205-212 (232-239), 218-219 (681-682 TL), 220 (684 TL), 221-235 (troleibuzele din Biel, 685-699), 236-246 fiind ultimele troleibuze cumparate din Lausanne (din seria TL 701-718; 3 dintre troleibuzele acestei serii se afla in serviciu la FRIBOURG). Au mai fost aduse si autobuze din Lausanne, acestea fiind scoase aproape toate de pe trasee si descompletate (mare pacat!).
S-a realizat si inlocuirea unei parti a retelei de troleibuz din Sibiu (tronsonul Calea Dumbravii - Gara) cu componente Siemens ale retelei de troleibuz din KAPFENBERG. Cei din Kapfenberg au mai colaborat cu Romania, troleibuzele lor fiind aduse la Medias. Dar si in SARAJEVO.
Actualmente sunt in stare de functionare 31 de troleibuze, alte 6 troleibuze fiind in reparatii si troleibuzul 304 folosit pt. depanare.
Mai functioneaza tramvaiul 721.
Silviu Sintea, 05.03.2005
|