SR sunt iniţialele de la numele fabricii:
Steagul Roşu, din Braşov, devenită ulterior: Intreprinderea de Autocamioane Braşov, Autocamioane Braşov, Roman SA.
Primele camioane produse acolo, au purtat acest nume. Primul model s-a produs începând cu anul 1954 şi s-a numit
SR 101 - inspirat dupa modelul sovietic
ZiS 150 (
ZiS -
Zavod
imeni
Stalina), care, la rândul lui, a fost o copie a camionului american
International KR-11.
Camionul avea sarcina utila 4 to, motor cu 6 cilindrii in linie, benzină, 5560 cmc, 95 CP, ambreiaj bidisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1700 mm / 1740 mm.
SR 101 a avut câteva modele:
SR 104 - 4x4 (din pacate nu sunt poze cu acest model);
SR 109 - autobasculantă.
Modelul
SR 101, a fost înlocuit, începând cu anul 1960 (din 1958 a început dezvoltarea noilor modele, inspirate după modelele americane, din aceiaşi clasă - medium-light), de modelul
SR 131 Carpaţi. Cabina acestor modele a fost proiectată de francezii de la
Chausson Plant, motorul fiind un V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor
Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 ÅŸi 4 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), 6 prezoane pe roată, pneuri: 7.50-20. Ampatament: 3400 mm, 4100 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1650 mm / 1650 mm.
Din anul 1962, în paralel cu modelul
SR 131 Carpaţi, a intrat în fabricaţie şi modelul
SR 132 Carpaţi, cu sarcină utilă 2,5 to. Acest model era echipat cu acelaşi motor V8, benzină (dezvoltat la Braşov, pe baza unui motor
Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 4 trepte, treptele 2, 3 ÅŸi 4 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenÅ£ial central, axe faÅ£ă/spate tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), axă spate cu roÅ£i simple, 6 prezoane pe roată, pneuri: 9.75-18. Ampatament: 3400 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1780 mm / 1750 mm.
Ulterior, sarcina utilă a fost mărită de la 3 to, la 5 to, fapt ce a determinat intrarea în producţie, începând cu anul 1964, a modelului
SR 113 Bucegi, cu sarcină utilă 5 to, având la bază aceiaşi cabină, proiectată de francezii de la
Chausson Plant ÅŸi motorul V8 (dezvoltat la BraÅŸov, pe baza unui motor
Ford Y), de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate (opÅ£ional, cutia de viteze putea fii cuplată cu o cutie suplimentară - reductor), 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), opÅ£ional, axa spate putea fii echipată cu 2 trepte de reducÅ£ie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20, 9.00-20. Ampatament: 3620 mm (autotractor cu ÅŸa, autobasculantă), 4000 mm, 4400 mm, 4800 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR 113 Bucegi a avut cateva modele:
SR 115 Bucegi - autotractor cu ÅŸa;
SR 116 Bucegi - autobasculantă.
În acelaşi an, 1964, a intrat în producţie şi modelul
SR 114 Bucegi, cu sarcină utilă 4 to, Camionul era echipat cu acelaÅŸi motor V8, benzină, de 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 ÅŸi 5 fiind sincronizate, 4x4, cutie de transfer cu 2 trepte nesincronizate, fără diferenÅ£ial central, axa faÅ£ă tip "split" (planul de secÅ£iune perpendicular pe axă), axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), opÅ£ional, diferenÅ£ialul spate putea fii echipat cu sistem de blocare, comandat pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 9.00-20. Ampatament: 4000 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1780 mm / 1750 mm.
Pe baza ÅŸasiului
SR 113, s-a fabricat un model de 6 to, cu cabină avansată, numit
SR BA-1, folosind mecanica de la
SR 113; motor V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP, 32 daNm, ambreiaj monodisc uscat, cutie de viteze cu 5 trepte, treptele 2, 3, 4 si 5 fiind sincronizate, 4x2, axă spate tip "banjo" (planul de secÅ£iune paralel cu axa), echipată cu 2 trepte de reducÅ£ie, comandate pneumatic, 8 prezoane pe roată, pneuri: 8.25-20. Ampatament: 2500 mm (autotractor cu ÅŸa), 3100 mm, 3550 mm; ecartament faÅ£ă/spate: 1750 mm / 1750 mm.
SR BA a avut o model 6x4, fabricat în serie redusă (din păcate nu sunt poze cu acest model).
În anii '70, uzina a păstrat pentru modelul
SR 114, cutia de transfer originală, dar, opţional, aceste modele puteau fii echipate şi cu noua cutie de transfer
G-450, cu 2 trepte nesincronizate şi diferenţial central asimetric blocabil, controlată pneumatic.
Ulterior, spre sfârşitul anilor '70, motorul V8, benzină, 5025 cmc, 140 CP - cod motor
SR-211, a fost înlocuit cu motorul diesel, cu 6 cilindrii in linie, 5491 cmc, 135 CP, licenţa
SAVIEM (
SAVIEM -
Société
Anonyme de
Véhicules
Industriels et d'
Equipements
Mécaniques) - cod motor
797-05. Odata cu motorul, a fost montată pe maşină şi cutia de viteze
AK 5-35, cu 5 trepte nesincronizate. Modelele astfel modificate s-au numit
SR 113/114/115/116 D.
Ulterior, în anii '80, fabrica a făcut modelelor diesel un "face-lift", care a constat în: înlocuirea grilei ÅŸi panoului frontal, cu un panou fără decupare pentru faruri ÅŸi înlocuirea barei de protecÅ£ie faÅ£ă cu un model adaptat de la
Roman - din 3 bucaţi şi cu decupare pentru faruri.
Modelele astfel modificate s-au numit
Dac 6135 R - 4x2 /
Dac 6135 RA - 4x4.
În ultimii ani de fabricaţie, uzina a modificat capotajul motorului, acesta fiind fabricat din fibră, devenind rabatabil.
Treptat, spre sfârşitul anilor '80, fabricarea modelelor
SR a încetat, acestea fiind înlocuite de noile modele din gama medie-grea
Roman/Dac - licenţa
MAN F8 (
MAN -
Maschinenfabrik
Augsburg
Nürnberg).
Roman-Dac
Cabina tip
CN, care echipeaza modelele militare, a fost realizată de români.
Dac CN
Bonus: Autospecială de pompieri, făcută la Timişoara, pe baza unui şasiu
SR 114.
SR 114 - UMT
Proiect, pe baza unui ÅŸasiu
Roman 19.215 DFK, cu cabină
SR.
Roman-SR
A rămas la stadiul de proiect, din păcate, nefiind disponibile alte date...