TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Wed 01 Apr 2020 09:01

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri 30 Jul 2010 00:53 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3425
Dupa mult timp de observare a acestui joc, nu poti sa nu remarci ca evolutia actuala este de tip "un pas inainte, doi inapoi". Sau chiar mai multi inapoi. Nu poti sa nu remarci ca nu este o intamplare sau un fenomen izolat, ci o tendinta clara de (auto)distrugere, ce se raspandeste cancerigen. Voi aborda pe rand unele actiuni care au dus, incet dar sigur, la compromiterea acestei forme de deplasare si, in consecinta, la un trafic aglomerat de vehicule individuale. Vedem la tarile din jur aceeasi tendinta? Nicidecum. Atunci inseamna ca ceva e altfel aici. Va invit sa descoperim de unde apare acest altfel.

Transportul este declarat o activitate cvasi-falimentara la noi, dar tot mai multi se inghesuie sa devina dubari... Gratuitati, facilitati pentru dizabili, carduri, GPS... Totusi, alte lucruri esentiale lipsesc si pare ca nimeni nu observa: stabilitate a traseelor, conformare rationala, programe flexibile, transparenta orarelor, statii amplasate la locul potrivit, senzatia de siguranta si confort.

Peste toate, troneaza condamnarea la moarte a transportului electric, singurul nefraudabil si eficient, ca de ecologie nu indraznesc sa mai amintesc in tara unde orice parau care strabate o localitate arata la iesire ca un canal colector menajer.

Voi reveni cu descrierea faptelor care au batut cate un cui in sicriul din scanduri imbibate cu motorina al transportului public romanesc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 06 Oct 2010 07:27 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 49252
Mi-a retinut atentia un aspect din Bulgaria: compania Egged Ruse (privata) a concesionat reteaua de troleibuze si exploateaza traseele de troleibuze din Ruse.

La fel, orasul Pazardjik, ce are in circulatie troleibuze vechi (printre altele Skoda 8Tr), va concesiona reteaua si traseele troleibuzelor. La noi de ce nu se poate?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Sep 2011 00:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3425
In multe orase, transportul public e pe buza falimentului.

Reteta a fost cam urmatoarea.
Pentru ca UE a interzis subventiile, s-a inventat smecheria cu facilitati acordate anumitor categorii (pensionari etc). Primariile decontau cu generozitate transportatorilor bani mult mai multi decat ar fi fost justificat de numarul real al calatoriilor facute de cei cu facilitati. Astfel, s-a pierdut din vedere criteriul rentabilitatii si atractivitatii serviciului prestat. Regiile traiau pe picior mare din aceste subventii mascate, nu aveau nici o grija, era loc si pentru furtisag din belsug. Votantii erau in extaz, toata lumea parea fericita pentru vecie.

A venit austeritatea, primariile au inceput sa nu-si mai plateasca cu regularitate obligatiile catre regii. Nu au renuntat insa la facilitati, din motive electorale. Oricum, cei subventionati nu ar fi in stare sa aduca venituri din bilete cumparate, la nivelul a ceeace deconta primaria in vremurile bune. Regiile fac facturi, platesc TVA, unele apar ca avand profit, directorii iau prime pentru "bun management", dar banii fizic nu exista sau vin cu intarzieri mari. Evident, nu se pot plati cele necesare si atunci incep rarirea frecventelor, furtul de curse, improvizatiile.

Cealalta mare problema este scaderea clientelei, in general. Ani de zile, regiile nu numai ca nu s-au preocupat de atragerea ei, dar au ramas cu reflexul comunist de descurajare a folosirii transportului in comun. Calitatea era pe ultimul loc, pe principiul ca oricum n-ai de ales.

Vazand mai apoi ca scade cererea si nu mai au incasari, au redus mai intai doar transportul electric, ca nu cumva sa le scada cota de motorina si avantajele de pe piata neagra. In cele din urma, s-au facut imbunatatiri de confort, dar clientela pierduta nu a mai revenit. Asa au ajuns regiile sa depinda de subventiile mascate, din care oricum mare parte se duc pe furtisaguri si achizitii supraevaluate.

Si uite asa, incet-incet, ne indreptam din nou spre Epoca de Aur. Avem bilete ieftine si gratuitati, dar pretul platit este ca autobuzul vine din ce in ce mai rar. In unele locuri, din anul viitor probabil nu va mai veni deloc.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 15 Jan 2020 19:54 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 49252
BERD. Constanta, Iasi, Brasov, Sibiu, fac parte dintr-o axa a mitei?

Exact orasele ce si-au desfiintat troleibuzele, au imprumutat bani de la BERD pt. achizitionarea de autobuze. Toate si-au inlocuit troleibuzele cu MAZ-uri.

Acum, din nou BERD, din nou cele 4 orase, tot autobuze. Turcesti!

https://constanta.ro/2018/07/23/autobuz ... ce-diesel/


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group