Brassovia wrote:
Bucurestiul a fost dotat masiv cu troleibuze articulate in 1980-82, iar restul tarii (deci si Constanta) in anii 1982-1986 si ceva mai putin consistent in 1981 si dupa 1986. Motivul: transportul cu autobuze practic disparuse, din lipsa motorinei.
Intr-adevar, in acea perioada a crizei petroliere, se desfiintau masiv liniile de autobuz, deoarece autoritatile vremii erau obsedate de economii (se ajunsese si la a se scoate caldura din autobuze). Nu stiu cum a avut loc desfiintarea liniilor de autobuz in toate orasele din Romania, insa la Iasi stiu ca s-au desfiintat aproape complet liniile de autobuz, autobuzele fiind inlocuite de troleibuze (din ceea ce am citit din cele spuse de Silviu Sintea) iar la Constanta unele linii de autobuz au fost inlocuite de linii de troleibuz sau au disparut practic dupa infiintarea tramvaiului. Altele au avut o soarta mult mai cruda: au disparut pentru totdeauna.
Cateva exemple:
-linia 4 (Poarta 1 Port-Centru-C.F.R. Palas) a fost inlocuita cu troleibuzul 48, care a intors si el o perioada la Poarta 1 Port, iar apoi a inceput sa intoarca in acelasi loc unde intorcea si troleibuzul 42. Probabil ca nu se dorea cheltuirea unor bani pentru reteaua de troleibuz, asa ca 48 nu a urmat in totalitate traseul lui 4, pe sensul C.F.R. Palas-I.C.I.L. (adica 48 nu vira dreapta pe 1 Decembrie 1918 si stanga pe Ferdinand, cum facea autobuzul; pe afisajele autobuzelor de pe linia 4 era gresit scris in acea vreme
Gara, pentru ca autobuzele nu faceau rond acolo, Gara fiind la vreo 500 metri de intersectia Bd. Ferdinand-Bd. 1 Decembrie 1918);
-linia 8 (Tomis Nord-Piata Chiliei-Poarta 2 Port) a fost inlocuita de troleibuzul 45 (Tomis Nord-Piata Chiliei-Centru). Capatul de linie a fost schimbat, troleibuzul 45 nu intorcea in bucla de pe Marinarilor, ci cotea stanga de pe Rascoala din 1907 pe Ferdinand, apoi cotea inca o data stanga de pe Ferdinand pe Mircea cel Batran. Nu s-a mai reinfiintat vreodata vreo alta linie cu indicativul 8;
-linia 14 (Poarta 1 Port-Centru-Energia) a fost inlocuita cu troleibuzul 44, care avea aproape acelasi traseu, numai ca dupa Magazinul Tomis, vira stanga pe Constantin Bratescu, dreapta pe I.Gh.Duca, continua pe I.L.Caragiale, vira dreapta pe Baba Novac si intorcea la Intreprinderea metalurgica
Energia. Autobuzul 3 facea multe ocolisuri (strabatea cartierul Coiciu): de la Magazinul Tomis, inainta pe Mihai Viteazul, vira stanga pe Secerisului (la Trocadero), traversa Bd. Alexandru Lapusneanu (care prin anii 1960 nu era decat o strada de piatra cubica, a fost latit dupa ce s-a introdus tramvaiul), vira stanga pe Poporului, dreapta pe Trandafirului, stanga pe Frunzelor si apoi dreapta pe Baba Novac. A fost desfiintata si sora liniei 14, linia 3 (Poarta 1 Port-Centru-Institutul de Marina);
-linia 22 (Tomis Nord-Centru-Poarta 1 Port) a fost inlocuita cu troleibuzul 42 (care a avut o vreme acelasi traseu, apoi s-a facut o rocada cu liniile 44/49/51 si a inceput sa intoarca la Poarta 2 Port). Traseul era aproape acelasi, numai ca, la Dacia, troleibuzul nu cotea dreapta pe Alexandru Lapusneanu, stanga pe Sucevei si dreapta pe Cismelei, ci urma traseul pe care il are si astazi. Odata cu linia 22, a disparut si anexa acesteia (22B), care intorcea la Boema;
-linia 27 (Poarta 1 Port-Centru-I.L.F.) a fost inlocuita de troleibuzul 49. Aveau aproape acelasi traseu, numai ca troleibuzul 49 cotea dreapta de pe I.L.Caragiale pe Eliberarii (pe linia 51), stanga pe Dezrobirii (pe linia de tramvai 102) si dreapta pe I.C.Bratianu (pe liniile 48 si 48B). Autobuzul 27 isi continua drumul pe I.L.Caragiale si cotea stanga pe Dezrobirii (atunci nu erau blocuri acolo). Apoi, traseul era cel cunoscut: Str. Alba-Iulia, Str. Verde, Str. Nicolae Filimon, Str. Interioara 3 si amandoua intorceau la I.L.F. (Intreprinderea de Legume-Fructe Constanta).
Odata cu aparitia tramvaiului, in 1984, au disparut si alte linii de autobuz, iar linia 6 (care circula pe la Casa de Cultura si Dacia) a fost deviata prin Centru si apoi, prin Piata Chiliei, pe traseul defunctei 8. Iar liniei 50, cu traseul Gara-Sat Vacanta, i s-a schimbat capatul de linie cu Tomis Nord, in favoarea tramvaiului 100.
Precizez ca dupa ce a aparut si linia 101, au fost desfiintate liniile 7 si 7B, ceea ce a fost un lucru nu tocmai bun pentru cei care stateau in Centru, deoarece tramvaiul intorcea la Gara, si ca sa ajunga in Centru, oamenii trebuiau sa ia autobuzele 2 sau 5. A fost insa un lucru bun pentru ca tramvaiul, fiind un vehicul lung, a decongestionat foarte mult Zona Industriala, in care se puteau introduce si 100 de autobuze ca tot nu ar fi facut fata fluxului de calatori (autobuzele liniei 7 plecau pline din statii la orele de varf, de multe ori cu usile deschise si cu oamenii pe scari). Asta in ciuda faptului ca se infiintase si linia 7B, care intorcea la Poarta 2 Port (7 intorcea la Poarta 1 Port) si care acoperea oarecum Zona Industriala impreuna cu linia 7: 7 se intorcea de la Depou pe Industriala, pe langa I.P.L. (Intreprinderea de Prelucrare a Lemnului Constanta) si 7B se intorcea pe Celulozei, pe la C.C.H. (Combinatul de Celuloza si Hartie Constanta). Nu a mai fost infiintata vreo linie cu indicativul 7.
Deci, reorganizarea traseelor IJTL Constanta din anul 1985 a fost, de fapt, o mare vrajeala, un pretext pentru a scapa de anumite linii de autobuz, care au disparut complet sau au fost reinfiintate pe distante scurte:
-4: Gara-Fabrica de Oxigen
-3: Ciresica-Palazu Mare
-14: Neptun-2 Mai-Vama Veche
-22: Tomis III-Ovidiu-Navodari
-22B: Tomis III-Ovidiu-Lumina
-27: Tomis III-Ovidiu-Nazarcea