Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56084
|
Un comentariu semnat "Valentin" pe www.caon.ro
Adevarul de dincolo de interesele materiale ale celor din primarie
Este trist ca in conditiile in care Comisia Europeana militeaza pentru realizarea unui transport public ecologic, electric, pentru care se ofera si sume consistente nerambursabile, in Romania se incearca in continuarea manipularea oamenilor in scopuri pur personale de catre alesii locali, oentru care grija principala este unplerea buzunarului propriu si nicidecum dezvoltarea localitatilor pe care le administreaza si cresaterea calitatii vietii acolo.
E trist ca , desi avem experienta Europei occidentale, care a facut aceeasi greseala in anii 50-60, refuzam sa invatam ceva. In acea perioada exista convingerea ca automobilul va rezolva problemele de mobilitate, investitiile in transportul public fiind aproape inexitesnte, rezumindu-se la inlocuirea tramvaielor si troleibuzelor cu autobuze, principalul motiv invocat fiind ca "INCURCA CIRCULATIA" (suna cunoscut nu?). Insa, dupa mai putin de 20 de ani de politica "TOTUL PENTRU AUTOMOBIL", vest europenii au inceput sa isi dea seama ca este o mare prostie, ca rezultatul a fost doar o crestere extensiva a poluarii, a timpuului petrecut in trafic, a aglomeratiei si a consumului de resurse energetice.
Ca urmare au demrata programe de dezvoltare a transportului public, cu precadere cel electaric pe sine (metrou, tramvai, in fucntie de marimea oraselor), si de restrictionare a utilizarii automobilelor prin reducerea numarului locurilor de parcare in centru (Viena), desfiintarea unor benzi de circulatie (Paris), interzicerea intrarii automobilelor in centru (Freiburg), si , nu in ultimul rind, aplicarea unor trafie substatiale pentru parcare, combinate cu sanctiuni drastice pentru cei care nu respectau reglementarile. Rezultatele au inceput sa apara, prin dezvoltarea unor sisteme de transport public eficiente, ecologice, care asigura o buna mobilitate a cetatenilor, reduc poluarea (energia electrica se poate obtine pe cale hidro, nucleara, eoliana, solara, nu doar din hidrocarburi), care nu sint vazute doar ca un mijloc de transport pentru cei cu venituri mici, cum este perceptia la noi.
La aceasta dezvoltare a contribuit si presa, prin camapniile responsabile pe care le-a sustinut, in colaborare cu autoritatile locale. Din pacate la noi se face exact invers, daca cei din primarie au un cistig material din desfiintarea unei retele de transport, toata presa lcoala incepe sa tipe ca acel sistem de transport e o nenorocire, ca incurca traficul, ca trebuie desfiintat cit mai repede, manipulind opinia publica fara jena, chiar impotriva intereselor cetatenilor.
Daca s-ar dori intr-adevar rezolvarea problemei in favoarea cetatenilor, s-ar lua o atitudine corespunzatoare, pozitiva, de evidentiere a solutiilor si avantajelor oferite de imbunatatirea retelei de transport. In cazul Resitei, spre exemplu, care este un oras de munte, e clar ca desfiintarea tramvaiului nu va duce decit la cresterea poluarii, exemplul Brasovului, care a masacrat efectiv transportul electric fiind elocvent.
Intr-adevar, situatia liniei de tramvai e dificila in Resita, insa daca se doreste intr-adevar slujirea intereselor cetatenilor, se pot gasi solutii care sa permita reabilitarea tramvaiului cu sume care pot fi suportate de la bugetul local. Exista si la noi in tara exemple: Timisoara a reabilitat cu fonduri europene aproape 70% din retea, in curind se va ajunge la 100%, Oradea la fel, a reabilitat mare parte din reteaua de tramvai cu fodnuri europene, Galati intentioneaza acelasi lucru (contributia locala va fi maxim 10% din valoarea lucrarilor), Braila de asemenea, Ploiesti , Arad, chiar si Iasi...Deci , daca se doreste ,se pot urma exe,ple pozitive, se pot intocmi proiecte si se pot obtine bani, doar sa se vrea.
Avantajele pentru comunitate ar fi mult mai mari daca se reabiliteaza linia decit daca se desfiinteaza (in acest caz practic, beneficiile le vor lua citiva din primarie care vor valorifica imensa cantitate de curpru si metal rezultata). In plus, prin reabilitare, se pot realiza portiuni separate complet de traficul auto, ducind la scurtarea timpului de calatorie, si o mai buna respectare a graficului de circulatie. Aceste lucruri, completate cu o taxare la nivel real a parcarii (nicaieri in Occident parcare nu e gratis in zonele centrale ale oraselor), si sanctionarea dura a celor parcati ilegal (nicaieri in Occident parcarea pe iarba sau trotuar nu e permisa, fiind sanctionata, si nici nu se accepta motive puerile gen nu aveam unde parca, considerindu-se de la sine inteles ca utilizarea masinii personale implica si respectarea regulilor de parcare si asumarea riscului de a nu gasi loc de paracre amenajat) poate duce la o crestere a numarului de calatori platitori (cei acre merg gratis pe subventii de la primarie oricum vor fi).
Legat de incurcarea circulatiei, este o tema complet falsa, prin care cei din primarie incearca sa manipuleze oamenii. Un tramvai nu poate bloca circulatia decit daca linia pe care circula este blocata de automobilisti care nu respecta codul rutier, de aici se vede clar intentia de manipulare grosolana, omitindu-se cu buna stiinta cauzele reale. In loc ca primaria si politia sa aplice legea si sa sanctioneze pe cei care circula neregulamentar, se incearca o manipulare grosolana, schimbindu-se cauza cu efectul.
Sper ca presa resiteana sa nu duca aceeasi camapnie murdara ca in Brasov sau Constanta, unde toti sint aserviti autoritatilor locale si sint doar trompeta acestora, ci sa fie obiectiva, sa prezinte atit partea negativa din prezent cit mai ales solutiile care se pot aplica pentru remedierea situatiei in folosul comunitatii locale si nu doar a citorva alesi.
Sint convins ca multi ziaristi, si chiar cetateni, au fost prin orasele occidentale, si au vazut ca acolo tramvaiele nici vorba sa incurce circulatia, din contra circulatia e mult mai lejera acolo unde exista sisteme de transport pe sine, de mare capacitate, linii de tramvai sau metrou usor. De aceea imi exprim speranta ca se va milita pentru o solutie avantajoasa, demontindu-se si ideea lansata de primar ca nu sint bani, adevarul fiind ca bani sint, dar trebuie facute proiecte pentru ei, de unde rezulta ca nu prea sint de fapt oameni competenti la nivelul primariei pentru a scrie asemenea proiecte (o solutie este apelarea la o firma de consultanta). Exista atit bani europeni, cit si bani de la guvern, pentru investitii in transportul electric, trebuie doar proiecte bine facute pentru a-i obtine.
|
|