Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56098
|
Premiera nationala?! Minciuni locale!
Mita de zeci de milioane de euro a primarului Gheorghe Nichita
Dupa ce patru ani a stat degeaba si a blocat proiectele mari ale Iasului, primarul Gheorghe Nichita este gata sa arunce cu zeci de milioane de euro pentru a castiga un nou mandat • Asa se face ca a dat ordin ca, pana la alegerile de vara viitoare, Iasul sa fie impanzit de santiere • Mai mult, unele lucrari au fost intarziate intentionat, pentru a fi finalizate in preajma alegerilor • Nichita arunca sume impresionante pentru parcuri, strazi, linii de tramvai, sperand ca va rezolva ceea ce nu a facut in trei ani de mandat • Intrebat de ce atata graba, edilul-sef a raspuns sec: "E o coincidenta"
Cu aproape un an inainte de alegerile locale, primarul Gheorghe Nichita face ce stie el mai bine, respectiv mituirea electoratului, dand senzatia ca e ocupat cu treaba. Numeroase proiecte, unele incepute inca din primul mandat, au ca termen de finalizare sfarsitul acestui an sau inceputul lui 2012, respectiv in plina campanie electorala. Unele santiere vor fi inchise, altele, deschise chiar in preajma alegerilor; noi investitii in parcuri sau cheltuirea, in sfarsit, a primelor fonduri europene se regasesc pe lista mitei electorale pregatite pentru vara anului viitor. Milioane de euro vor fi aruncate pentru strazi, parcuri si linii de tramvai. Modelul a fost patentat si in campania precedenta, din 2008, cand, cu cateva luni inainte de alegeri, sefii primariei si cei ai regiilor din subordine au fost loviti de harnicie. Deschiderea santierului de la liniile de tramvai in primavara anului 2008, reabilitarea, in paralel, a mai multor strazi din oras si montarea pavelelor pe trotuare i-au adus atunci lui Nichita, desi la limita, un nou mandat de primar.
Aceeasi reteta va fi aplicata, cu siguranta, si in acest an, chiar daca orasul este indatorat pana peste cap, caldura iesenilor pentru iarna in curs sta intr-o minune, iar gropile au devenit pentru Iasi un brand la fel de cunoscut precum, altadata, cultura.
Sase ani pentru a inchide un santier
Unul dintre cele mai bune exemple prin care se observa modul primarului Nichita de a munci in folosul iesenilor il constituie eternul santier de la Hala. Proiectat pe vremea fostului primar, Constantin Simirad, inca asteapta sa fie finalizat. In 2006, Nichita anunta ca va demara lucrarile la pasajul care ar fi trebuit sa rezolve problema aglomeratiei din zona centrala si care sa reprezinte o alternativa pentru pietoni. In primavara anului 2007, exact cu un an inaintea alegerilor, lucrarile demarau in forta, urmand sa fie incheiate in termen de 12 luni, adica exact in preajma campaniei din 2008. N-a fost sa fie asa, intrucat edilii s-au impiedicat de vestigiile unui han datand din secolul al XVII-lea. Lucrarile au fost sistate mai bine de un an, timp in care proiectul a fost refacut pentru a fi incluse aici si ruinele. In august 2008, lucrarile au fost reluate, dar au decurs in ritm de melc. Ulterior, Nichita a decis ca mai poate silui bugetul cu cateva milioane de lei, astfel ca a majorat valoarea proiectului la peste 4 milioane de euro, incluzand aici si reabilitarea esplanadei de la Hala. Asa s-a ajuns ca, la mijlocul acestui an, pasajul sa fie tot nefunctional, lucrarile continuand sa intarzie. Ca prin minune, sefii municipalitatii sustin ca, in cateva luni, se va da drumul in totalitate circulatiei auto peste pasaj. Acesta va devin functional, insa, abia in primavara anului viitor, adica exact inaintea alegerilor pentru functia de primar.
Harnicie si la liniile de tramvai
Pe 17 martie 2008, Nichita deschidea primul santier de reabilitare a liniilor de tramvai. Zone ca Arcu, Bacinschi, Silvestru, Pod Alexandru, Podu de Piatra, bulevardul Nicolae Iorga sau strada Cuza Voda au fost reabilitate cu peste 20 milioane de euro, bani proveniti de la Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. In acest an, Nichita a deschis un nou santier, pe Anastasie Panu, pentru care s-au facut rost de inca 2,3 milioane de euro. Asta dupa ce, in 2009, sefii primariei declarau sus si tare ca nu ar fi nici o tragedie daca aceste linii vor fi scoase de tot. Acum, lucrarile avanseaza destul de repede si vor fi gata pana la finele anului, odata cu finalizarea lucrarilor de la pasaj.
Trei ani de intarzieri in Tatarasi
Dupa ce a lasat iesenii sa-si rupa masinile timp de trei ani prin cartierul Tatarasi, primarul Nichita si-a adus aminte ca poate cumpara si de aici numeroase voturi pentru alegeri. Asa se face ca santierul urmeaza sa fie inchis pana in iarna acestui an, lucrarile de executie fiind scoase deja la licitatie. Paradoxal sau nu, pe principiul "lucrurile importante au nevoie de timp", Nichita a avut nevoie de trei ani pentru a gasi 2,3 milioane de lei pentru asfaltarea strazii Vasile Lupu, dupa lucrarile de mantuiala facute la linii de firma elena Themeli. "Punctul de plecare al lucrarii este amplasat la intersectia strazilor Nicorita si Calarasi cu strada Tatarasi si se termina la km 1942, in Doi Baieti. Lucrarile neexecutate sunt reprezentate, in principal, de asternerea covorului asfaltic in zona liniilor de tramvai si pe carosabilul adiacent, lucrari de ridicare a caminelor la cota si chituirea rosturilor dintre sina si betonul asfaltic", se arata in caietul de sarcini intocmit de reprezentantii municipalitatii.
Telenovela santierului din Tatarasi a inceput in vara anului 2008, imediat dupa ce primarul Gheorghe Nichita a castigat cel de-al doilea mandat. Atunci, reprezentantii primariei si cei ai Regiei Autonome de Transport Public (RATP) au atribuit un contract de peste 14 milioane de lei firmei grecesti Themeli. Treaba trebuia terminata, conform contractului, in cel mult un an. Numai ca, din cauza unor lucrari de mantuiala facute de greci (fisuri la linii, asfalt turnat necorespunzator etc), sefii primariei au refuzat sa achite o serie de facturi. In consecinta, grecii au intins lucrarile pana in prezent, evident, cu acordul celor din primarie, strada Vasile Lupu aratand in multe zone ca dupa razboi. Mai mult, intre primarie, RATP si firma elena exista cateva procese de judecata.
Parcuri de 4 milioane de euro
Tot trei ani au trecut fara ca sefii primariei miste vreun deget pentru parintii care au nevoie sa-si plimbe copiii prin parcuri bine amenajate si sigure. Nu mai este nici un secret ca multe parcuri din Iasi arata jalnic si sunt periculoase pentru cei mici. Bancile rupte, balansoarele nesigure, toboganele crapate sunt doar cateva dintre pericolele care pandesc la tot pasul, dar pentru care autoritatile locale nu au luat nici o masura. Abia acum, dupa ani in care nu a facut nimic, Nichita gaseste brusc 17 milioane de lei pentru a cumpara leagane, balansoare si alte echipamente de joaca ce vor fi amplasate in peste 120 de parcuri din oras. Banii puteau fi investiti la fel de bine si pana acum, mai ales ca sesizarile venite din partea iesenilor au curs garla. O recunosc chiar si sefii primariei. "Vom demara procedura de achizitie de echipamente pentru locurile de joaca daca nu la sfarsitul lunii august, la inceputul lunii septembrie. Noi stim ca nu sunt in cea mai buna stare, am facut 69 de locuri de joaca, o parte dintre ele se prezinta inca intr-o modalitate relativ buna. Sa nu uitam faptul ca ele au fost facute pentru copii, dar le distrug adultii. Vom continua sa modernizam locurile de joaca. Cred ca este una dintre cele mai eficiente investitii din Iasi, avand in vedere faptul ca ei sunt viitorul nostru, al tuturor", a spus Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei Iasi.
Inca trei santiere urmeaza sa fie deschise
Saptamana aceasta, sefii primariei vor deschide un nou santier, de data aceasta in Copou, pentru reabilitarea liniilor de tramvai, investitie cuprinsa in proiectul „Axa culturala, istorica si turistica", evaluat la 91 de milioane de lei. Proiectul prevede reabilitarea a 16 strazi, punerea in valoare a obiectivelor turistice, reabilitarea liniilor de tramvai pe 3.629 de metri liniari de cale simpla, amenajarea spatiilor verzi, a trotuarelor sau a unor piste de biciclisti.
Pe 11 august, municipalitatea va deschide ofertele pentru achizitia de lucrari in cadrul proiectului de reabilitare a Axei de Transport Est - Vest, evaluat la 20,2 milioane de euro. Acestea prevede modernizarea strazilor si a infrastructurii adiacente pe traseul Pacurari - Independentei - Elena Doamna.
Tot in acest an, sefii primariei au in plan sa deschida si santierul pentru reabilitarea zonei Nicolina - CUG, modernizarea Axei Sud urmand sa coste peste 87 de milioane de lei.
Nichita: "E o coincidenta"
Intrebat daca este o coincidenta faptul ca Iasul va fi invadat de santiere inainte de campania electorala, primarul Gheorghe Nichita nici nu s-a sfiit sa nege. "Daca esti rau intentionat si vrei sa rastalmacesti adevarul, da. Pot sa spun ca este o coincidenta! Nimeni in Romania pe Axa I nu a deschis nici un santier. Asta poate fi o premiera nationala, de care trebuie sa fie mandri toti iesenii, inclusiv dumneavoastra!", a raspuns Nichita, vizibil iritat de intrebare.
http://www.bzi.ro/mita-de-zeci-de-milio ... oto-232142
Attachments: |
Tramvaie_blocate_in_trafic_zona_Tg_Cucu_13_copy.jpg [ 83.79 KiB | Viewed 12155 times ]
|
|
|