OAB wrote:
Mă surprind neplăcut două lucruri:
1. Codificarea cu seria 6yyy a troleibuzului SVARZ (Sokolniceskii) în condiţiile în care cifra 6 era alocată vehiculelor cu 3 axe (de 15m şi 18m) adică clasa Asobo Balşoi; pentru clasa vehiculelor standard era cifra 5
2. Achiziţionarea doar de vehicule standard (la ei considerate clasa Balşoi).
Ce i-o fi determinat să procedeze aşa? Tocmai Moscova care s-a confruntat cu o criză acută a vehiculelor de capacitate sporită în anii '90?
1. Codificarea autovehiculelor produse în fosta Uniune Sovietică şi ulterior în Federaţia Rusă este reglementată încă din anul 1966, prin Normativul ON 025270-66, care este şi acum în vigoare, dar nu este obligatoriu. A doua cifră din clasificare, *2***, se referă la autobuze/troleibuze, clasa 42*** se referă la autobuze/troleibuze de medie capacitate, clasa 52*** se referă la autobuze/troleibuze de mare capacitate, clasa 62*** se referă la autobuze/troleibuze de foarte mare capacitate (suplimentară). Nicăieri nu se face referire la lungimea sau la tipul constructiv solo sau articulat al autobuzelor/troleibuzelor. De altfel, în anul 1966 nici nu se punea problema existenţei autobuzelor/troleibuzelor cu lungime de 14 sau 15 metri. Iar existenţa autobuzelor/troleibuzelor articulate era firavă. SVARZ consideră produsele sale autobuze/troleibuze de foarte mare capacitate (suplimentară), chiar dacă lungimea lor este de 12 metri.
Clasele despre care spui "osobo balşoi" " şi "balşoi" sunt denumiri date pe forumuri şi pe portale, nu sunt oficiale. (Similar cu ce găseşti la noi, CITARO 1,2,3, care nu există, acestea fiind MB O.350/O.350G CITARO (EURO 3,4,5) şi MB.O.350/O.350G DER NEUE CITARO (EURO 5,6). În limba rusă, osobo/osobâi "особый" înseamnă "aparte/special", iar bolşoi, pronunţat balşoi "большой" înseamnă "mare". În jargonul rusesc, pentru autobuze/troleibuze articulate se foloseşte cuvântul garmoşka "гармошка", care se traduce prin "armonică".
2. Achiziţionarea numai de troleibuze solo? Greu de răspuns. La Moscova, subiectul privind dezvoltarea transportului în comun electric, troleibuze, tramvaie, extinderea reţelei de metrou, a fost discutat în toamna anului trecut de primarul Moscovei, Serghei Sobianin şi de primarul adjunct pentru Transport şi Dezvoltare a Infrastructurii de Transport, Nikolai Liamov, direct cu preşedintele Rusiei, Vladimir Putin. No comment.