Quote:
Referitor la DAC 117 din Constanta, nu cumva aveau motor de 240 CP?
Eu nu imi aduc aminte sa fi auzit tiuituri la DAC-urile constantene. Ori motorul de 240 CP nu avea turbina (ceea ce e greu de crezut, avand in vedere ca trebuia sa incapa in exact acelasi spatiu cu motorul standard de 192 CP; ori motorul cu care erau echipate autobuzele respective dezvoltau 192 CP
putere reala.
Sau e posibila o alta supraalimentare fara turbina si atunci, intr-adevar, e motor de 240 CP ceea ce exista acolo
Hidramate existau, dar cel putin in 1986 mergeau rar pe liniile din sudul litoralului. Se mai poate ceva. ca autobuzele care deserveau, atunci, liniile de tip 1x sa fi fost hidramate, dar, in urma scandalului cucehoslovacii, sa se fi recurs la inlocuirea majoritatii cutiilor de viteze cu unele mecanice, cu 4 sau 5 trepte, in special in cazul autobuzelor liniei 12. Hidramate mai mergeau pe 14 (exemplu: 32 CT 1669), dar 14-le era, oarecum, o linie mai deosebita; pornea ,e drept, din Neptun, dar ducea la Frontiera, ori,
la sud de Mangalia parca intrai intr-o alta lume. Un rudimentarism pe care nu il poti descrie in cuvinte; trebuia sa fi mers acolo si sa fi vazut.
In 1986
Autobuzul a livrat cel putin 18 autobuze, dovada fiind numarul de parc 8618. De altfel, sistemul de atribuire al numerelor de parc la autobuze (introdus dupa 1990) nu permitea - cel putin teoretic - acele rocade de care spuneam. Im ieste gre usa zic daca au avut loc sau nu astfel de reatribuiri ale numerelor de parc (care, in cazul Clujului, implicau, obligatoriu,
schimbarea placutei de inmatriculare), dar, daca au avut loc, au fost mult mai discrete
Ceea ce nu stiu este daca, la Constanta, a existat o etapa a Ikarusurilor 280 contemporana sau putin ulterioara celei bucurestene. Nu ma refer la anii '90, cand Constanta a primit astfel de autobuze, ci la perioada 1976-1981. Bucurestiul a "azvarlit" astfel de autobuze Constantei, cum a facut-o la Cluj, Targu Mures, Drobeta Turnu Severin?
DAC-urile constantene au avut un rol cel putin la fel de impotant cum l-au avut Skodele din familia RTO si SM 11. Zic din familia SM 11 deoarece la Constanta, daca nu gresesc, a existat o varianta de Skoda care nu era SM 11, dar nici autocar, ci un autobuz urban cu doua usi - fata si mijloc. Cutia nu era automata (sau era si nu tin bine minte). Era ori SD 11, ori SL 11.