TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 14:12

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Author Message
PostPosted: Sat 02 Aug 2014 00:01 
Ca să pot explica ce erau, va trebui să fiu off-topic.
    Troleibuzele şi tramvaiele construite în fosta Uniune Sovietică, între anii 1946-1966, MTB-82D, MTBES, ZiU-5D, respectiv MTV-82, RVZ-6M, precum şi multe alte tipuri, aveau aceste piese montate pe acoperiş (două, sau numai una singură), care, conform schemei ataşate se numesc "радиореакторы", în traducere tehnică "radiobobină de reactanţă". Dar rolul lor, pentru mine, este un mister, că, din ce mai ştiu din fizică-electricitate, reactanţa este:
      1.un element care creează o rezistenţă pe care o opun curentului alternativ, circuitele ce conţin bobine sau condensatoare, sau
        2.o mărime caracteristică a circuitelor electrice ce lucrează în flux de curent alternativ şi care conţin ca elemente reactive bobine sau condensatoare.
          Dacă greşesc, rog corectaţi-mă.
            Rolul lor, însă, ar trebui să ni-l explice cineva care se pricepe bine la electricitate, ţinând cont şi de faptul că troleibuzele şi tramvaiele lucrau în curent continuu.


            Attachments:
            a_schemă_MTB-82D.jpg
            a_schemă_MTB-82D.jpg [ 358.08 KiB | Viewed 12884 times ]
            b_MTB-82D_ekaterinburg_33 [1948].jpg
            b_MTB-82D_ekaterinburg_33 [1948].jpg [ 286.16 KiB | Viewed 12884 times ]
            c_MTBES_moskva 718 [1963].jpg
            c_MTBES_moskva 718 [1963].jpg [ 189.23 KiB | Viewed 12884 times ]
            d_ZIU-5D_nijnii novgorod 1232 [1971].jpg
            d_ZIU-5D_nijnii novgorod 1232 [1971].jpg [ 355.18 KiB | Viewed 12884 times ]
            e_MTV-82_karpinsk_7 [1948].jpg
            e_MTV-82_karpinsk_7 [1948].jpg [ 261.01 KiB | Viewed 12884 times ]
            f_RVZ-6M_novosibirsk_512 [1977].jpg
            f_RVZ-6M_novosibirsk_512 [1977].jpg [ 374.12 KiB | Viewed 12884 times ]
            Top
              
             
            PostPosted: Sun 10 Aug 2014 15:40 
            Offline
            User avatar

            Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
            Posts: 619
            În clipul acesta: https://www.facebook.com/photo.php?v=817769434935053, începând cu minutul 4:26 şi până la 4:38 se pot vedea două TV 2 E (unul cu siglă triunghiulară şi fără parbriz curbat, în schemă de culoare gri-albastră şi unul în schemă de culoare gri-albăstrui palid. Să fie coleg cu 4200 şi 4202?. Fiind văzut din lateral, nu îmi dau seama dacă sigla e circulară sau triunghiulară. Înafară de TV-uri se mai văd:
            -un troleibuz care pare a fi T12
            -un autobuz care pare a fi un MTD. Nu cred că e TV 1.


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sun 10 Aug 2014 16:40 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            OAB wrote:
            În clipul acesta: https://www.facebook.com/photo.php?v=817769434935053, începând cu minutul 4:26 şi până la 4:38 se pot vedea două TV 2 E (unul cu siglă triunghiulară şi fără parbriz curbat, în schemă de culoare gri-albastră şi unul în schemă de culoare gri-albăstrui palid. Să fie coleg cu 4200 şi 4202?. Fiind văzut din lateral, nu îmi dau seama dacă sigla e circulară sau triunghiulară. Înafară de TV-uri se mai văd:
            -un troleibuz care pare a fi T12
            -un autobuz care pare a fi un MTD. Nu cred că e TV 1.
            Portiunea respectiva din film prezinta culorile deficitar, nu sunt deloc corecte. Troleibuzul care ar trebui sa fie albastru-verzui-deschis este intr-adevar coleg cu 4202. Celalalt n-as zice ca e rosu, ci tot albastru-verzui, sau poate chiar verde (ultimele troleibuze cu faruri de tip vechi produse in 1963). Apoi este si acel T12 modificat dupa RK. Autobuzul este cu certitudine TV 1, culoare gri-bleu sau bleu-petrol. Se deosebeste de MTD prin acea fereastra trapezoidala din dreptul soferului si inca multe alte detalii.


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Thu 14 Aug 2014 01:58 
            Offline
            User avatar

            Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
            Posts: 619
            1. Care ar fi primul număr de parc ITB al modelului 1960 cu siglă circulară şi stiplex? Poate mai corect e să spun "fără cucuvea" dat fiind aptul că e puţin probabil ca stiplexul să fi fost din fabrică. Înţelesesem că 4158-ul a intrat în circulaţie când, deja, modelul respectiv era în producţia de serie
            2. Care ar fi primul număr de parc al colegilor lui 4202? Ultimul ar fi, teoretic, 4208 din moment ce 4209 are, deja, sigla triunghiulară
            3. Care ar fi numerele de parc ITB a celei de-a doua serii de TV-uri cu siglă circulară (între cele cu siglă triunghiulară)? Posibil ca 4305 să fie ultimul cu siglă rotundă?
            4. 4306 e aparte. Sigla triunghiulară mare a revenit odată cu 4307? Sau e posibil să m,ai fi fost un "frate" de-al lui 4306 cu siglă mică? Parbrizul a rămas curbat până la 4581 sau au fost reveniri la parbrizele clasice cu 4 elemente? Mă refer la ceea ce s-a făcut în fabrică, nu la URAC.
            5. 4582 este, conform celor scrise pe forum, primul TV 20 E. Deci, ultimul TV 2 E ar fi trebuit să fie 4581.
            6. 4251 ar fi trecut prin nişte transformări. E posibil să fi avut siglă circulară şi să i se fi schimbat cu cea triunghiulară? Altfel spus, spre deosebire de 4200, e posibil ca "tributul" plătit de 4251 la RK să se fi rezumat la înlocuirea siglei rotunde cu cea triunghiulară?
            7. Mă surprinde - negativ - maniera în care URAC-ul a reparat contingentul 1959 şi 1960. Să nu uităm că perioada anilor 1958-1973 au însemnat, pentru România o deschidere - destul de pronunţată - şi, ţinând cont de rafinamentul cu care se lucra la "Tudor Vladimirescu", m-aş fi aşteptat ca şi cei de la URAC să lucreze ca atare.
            8. Care a fost ultimul TV 20 E? S-a ajuns la 4800?


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Thu 14 Aug 2014 16:04 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            OAB wrote:
            1. Care ar fi primul număr de parc ITB al modelului 1960 cu siglă circulară şi stiplex? Poate mai corect e să spun "fără cucuvea" dat fiind aptul că e puţin probabil ca stiplexul să fi fost din fabrică. Înţelesesem că 4158-ul a intrat în circulaţie când, deja, modelul respectiv era în producţia de serie
            2. Care ar fi primul număr de parc al colegilor lui 4202? Ultimul ar fi, teoretic, 4208 din moment ce 4209 are, deja, sigla triunghiulară
            3. Care ar fi numerele de parc ITB a celei de-a doua serii de TV-uri cu siglă circulară (între cele cu siglă triunghiulară)? Posibil ca 4305 să fie ultimul cu siglă rotundă?
            4. 4306 e aparte. Sigla triunghiulară mare a revenit odată cu 4307? Sau e posibil să m,ai fi fost un "frate" de-al lui 4306 cu siglă mică? Parbrizul a rămas curbat până la 4581 sau au fost reveniri la parbrizele clasice cu 4 elemente? Mă refer la ceea ce s-a făcut în fabrică, nu la URAC.
            5. 4582 este, conform celor scrise pe forum, primul TV 20 E. Deci, ultimul TV 2 E ar fi trebuit să fie 4581.
            6. 4251 ar fi trecut prin nişte transformări. E posibil să fi avut siglă circulară şi să i se fi schimbat cu cea triunghiulară? Altfel spus, spre deosebire de 4200, e posibil ca "tributul" plătit de 4251 la RK să se fi rezumat la înlocuirea siglei rotunde cu cea triunghiulară?
            7. Mă surprinde - negativ - maniera în care URAC-ul a reparat contingentul 1959 şi 1960. Să nu uităm că perioada anilor 1958-1973 au însemnat, pentru România o deschidere - destul de pronunţată - şi, ţinând cont de rafinamentul cu care se lucra la "Tudor Vladimirescu", m-aş fi aşteptat ca şi cei de la URAC să lucreze ca atare.
            8. Care a fost ultimul TV 20 E? S-a ajuns la 4800?

            Ca raspuns partial la aceste intrebari, postez in topicul BUCURESTI / ISTORIE / ISTORIA TROLEIBUZELOR o lista cu troleibuzele care au circulat in Bucuresti pana in 1979 inclusiv, desigur nu perfecta, realizata in urma discutiilor de pe forumuri. Din pacate, perioada 1959-1962 este putin documentata. Unele submodele de troleibuze au fost livrate in alte orase, dar nu si in Bucuresti, si invers. Troleibuzele TV 20-E au ajuns doar la 4768. Un lucru foarte important: la RK foarte multe troleibuze si-au pierdut aspectul original, deci nu trebuie judecata istoria dupa poze tardive. Mai raman multe semne de intrebare, de exemplu cand s-a dat numarul 5321 (DAC 112-EM)...


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Fri 15 Aug 2014 14:22 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            Brassovia wrote:
            Ca raspuns partial la aceste intrebari, postez in topicul BUCURESTI / ISTORIE / ISTORIA TROLEIBUZELOR o lista cu troleibuzele care au circulat in Bucuresti pana in 1979 inclusiv, desigur nu perfecta, realizata in urma discutiilor de pe forumuri. Din pacate, perioada 1959-1962 este putin documentata. Unele submodele de troleibuze au fost livrate in alte orase, dar nu si in Bucuresti, si invers. Troleibuzele TV 20-E au ajuns doar la 4768. Un lucru foarte important: la RK foarte multe troleibuze si-au pierdut aspectul original, deci nu trebuie judecata istoria dupa poze tardive. Mai raman multe semne de intrebare, de exemplu cand s-a dat numarul 5321 (DAC 112-EM)...
            Un detaliu care ar putea fi de mare folos in "inventarierea productiei romanesti de troleibuze" este si acela ca fiecare dintre aceste vehicule purtau un numar de fabricatie dat la rand incepand din 1958... Astfel, vedem un numar "217" pus in spatele parbrizului unui TV 2-E care tocmai era finisat in Uzinele TV la sfarsitul anului 1960, care inseamna ca acela era al 217-lea troleibuz iesit pe poarta fabricii, lucru care se verifica daca adunam ce se livrase pana atunci la Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj si Timisoara... Tot asa, un troleibuz TV 20E livrat in 1972 poarta un Abziehbild oval cu numarul de fabricatie lipit de parbriz, ceva de genul 1xxx, din pacate nu se pot descifra cifrele, pare a fi 1275... Ar fi o mina de aur sa putem face legatura intre numarul de parc al catorva troleibuze anume si numerele lor de fabricatie (care de altfel erau stantate si pe placuta de fabricatie prinsa in dreapta bordului la interior).


            Attachments:
            numar de fabricatie la TV2E an 1960.jpg
            numar de fabricatie la TV2E an 1960.jpg [ 216.01 KiB | Viewed 12746 times ]
            numar de fabricatie la TV20E an 1972.jpg
            numar de fabricatie la TV20E an 1972.jpg [ 129.73 KiB | Viewed 12746 times ]
            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sat 16 Aug 2014 00:34 
            Offline
            User avatar

            Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
            Posts: 619
            Cucuveaua aia nu permite decât afişarea indicativului. Pe ce anume se scria ruta?


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sat 16 Aug 2014 00:40 
            Offline
            User avatar

            Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
            Posts: 619
            Brassovia wrote:
            Brassovia wrote:
            Ca raspuns partial la aceste intrebari, postez in topicul BUCURESTI / ISTORIE / ISTORIA TROLEIBUZELOR o lista cu troleibuzele care au circulat in Bucuresti pana in 1979 inclusiv, desigur nu perfecta, realizata in urma discutiilor de pe forumuri. Din pacate, perioada 1959-1962 este putin documentata. Unele submodele de troleibuze au fost livrate in alte orase, dar nu si in Bucuresti, si invers. Troleibuzele TV 20-E au ajuns doar la 4768. Un lucru foarte important: la RK foarte multe troleibuze si-au pierdut aspectul original, deci nu trebuie judecata istoria dupa poze tardive. Mai raman multe semne de intrebare, de exemplu cand s-a dat numarul 5321 (DAC 112-EM)...
            Un detaliu care ar putea fi de mare folos in "inventarierea productiei romanesti de troleibuze" este si acela ca fiecare dintre aceste vehicule purtau un numar de fabricatie dat la rand incepand din 1958... Astfel, vedem un numar "217" pus in spatele parbrizului unui TV 2-E care tocmai era finisat in Uzinele TV la sfarsitul anului 1960, care inseamna ca acela era al 217-lea troleibuz iesit pe poarta fabricii, lucru care se verifica daca adunam ce se livrase pana atunci la Bucuresti, Brasov, Constanta, Cluj si Timisoara... Tot asa, un troleibuz TV 20E livrat in 1972 poarta un Abziehbild oval cu numarul de fabricatie lipit de parbriz, ceva de genul 1xxx, din pacate nu se pot descifra cifrele, pare a fi 1275... Ar fi o mina de aur sa putem face legatura intre numarul de parc al catorva troleibuze anume si numerele lor de fabricatie (care de altfel erau stantate si pe placuta de fabricatie prinsa in dreapta bordului la interior).


            Oare prototipurile aveau acel număr? Şi aici mă refer la cele nerulate, păstrate pentru protocol. Am înţeles că ar fi şi un TV 2 E coleg cu acele TV 2-uri neobişnuite (prototipul autocarului cu faruri duble în "orbite" adânci, prototipul cu o singură uşă de acces, deşi avea 9,62m şi acela din care a provenit etajatul constănţean).


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sat 16 Aug 2014 16:14 
            Offline
            User avatar

            Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
            Posts: 208
            Location: Brasov
            OAB wrote:
            Cucuveaua aia nu permite decât afişarea indicativului. Pe ce anume se scria ruta?


            In Brasov la troleibuzele TV 2E si TV 20E afisajul era cu numarul de traseu la cucuvea (o cifra din tabla) si o tabla cu numarul de traseu si ruta in spatele taxatoarei. La autobuzele TV 20 imi aduc aminte ca exista pe bord in partea dreapta, aproape de usa, o caseta rotitoare cu picior de dimensiuni de circa 15 cm inaltime si 10 cm latime cu santuri in care se introduceau placute din plexic alb mat pe care era scris cu negru numarul traseului. La apasarea pedalei de frana aceasta caseta avea un bec care se aprindea. Nu stiu daca era din fabrica sau era confectionat la ITBv.


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sat 16 Aug 2014 21:07 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            Kappa wrote:
            OAB wrote:
            Cucuveaua aia nu permite decât afişarea indicativului. Pe ce anume se scria ruta?


            In Brasov la troleibuzele TV 2E si TV 20E afisajul era cu numarul de traseu la cucuvea (o cifra din tabla) si o tabla cu numarul de traseu si ruta in spatele taxatoarei. La autobuzele TV 20 imi aduc aminte ca exista pe bord in partea dreapta, aproape de usa, o caseta rotitoare cu picior de dimensiuni de circa 15 cm inaltime si 10 cm latime cu santuri in care se introduceau placute din plexic alb mat pe care era scris cu negru numarul traseului. La apasarea pedalei de frana aceasta caseta avea un bec care se aprindea. Nu stiu daca era din fabrica sau era confectionat la ITBv.
            Inainte de 1962 nu stiu sa se fi folosit "cucuveaua" la troleibuzele din Brasov. Exista la parbriz pe partea soferului acel suport care se vede si in poza de mai sus, din fabrica din 1960 (cea cu nr. de fabricatie 217), si care era folosit la Brasov si Constanta pentru afisarea liniei, apoi existau si table pentru pus la spate la taxatoare, dar care de multe ori erau folosite si in fata. Modul de organizare a inscriptiei pe acele table a cunoscut mai multe stiluri in timp, cel putin sapte-opt pana in 1989. In prima imagine remarcati un afisaj de-a dreptul redundant in fata: toate cele trei variantele folosite concomitent. Depinde de ce avea si soferul la indemana si de buna sa dispozitie. In cel mai rau caz era doar cifra aceea putin vizibila pe suport interior. In a doua imagine remarcati o placa de tip lateral, din pacate partea din stanga unde scria "LINIA / 1" nu e vizibila.

            La autobuzele TV 2 si TV 20, pentru ca din oarece motiv nu exista bec de lumina la "cucuvea" (probabil ca sa nu supraincarce bateria si asa vai de ea), precum si din motivul ca era complicat sa se realizeze din tabla numere cu doua cifre, se confectionase acel suport de afisare cu bec care se aprindea doar la franare, asa cum spune Kappa. In grosimea suportului incapeau cateva placute, era deci totodata si un fel de mini-depozit, exista si placuta cu scris miniatural "se retrage la garaj" - vezi ultimul atasament. Dar placutele nu erau din plexi, ci din sticla vopsita pe spate, ceea ce facea sa nu fie atat de translucide pe cat ar fi fost nevoie ca sa se vada bine noaptea. Sistemul cred ca a fost o "gaselnita" a I.T. Brasov, nu l-am vazut prin alte parti. Ideea era ca sa se foloseasca becul doar strictul necesar de timp, dar, daca soferul nu tinea piciorul pe pedala de frana, nu puteai deslusi noaptea pe ce traseu circula...


            Attachments:
            AfisajLinia5_TV2E_1964.jpg
            AfisajLinia5_TV2E_1964.jpg [ 42.95 KiB | Viewed 12704 times ]
            AfisajLinia1_TV2E_1969.jpg
            AfisajLinia1_TV2E_1969.jpg [ 54.83 KiB | Viewed 12704 times ]
            AfisajSeRetrageGj_TV2U_1967.jpg
            AfisajSeRetrageGj_TV2U_1967.jpg [ 76.71 KiB | Viewed 12704 times ]
            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Wed 27 Aug 2014 12:30 
            Offline
            User avatar

            Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
            Posts: 619
            Postez o poza cu un TV 2 E care pare a fi contingent 1964-1969. Poza fiind alb-negru, nu îmi dau seama dacă schema de culoare e gri cu roşu sau gri cu albastru. Intuiesc că a fi gri cu albastru, dar nu un albastru pur, ci uşor spre gri. Mă întreb dacă acesta e sau nu contemporan cu ITB 4370, însă 4370 apare ca fiind (deja) roşu.


            Attachments:
            55.jpg
            55.jpg [ 117.67 KiB | Viewed 12622 times ]
            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sun 07 Sep 2014 16:44 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            Conform unui document din 1964, completat cu observatii proprii directe, reparatiile la troleibuzele TV 2-E se planificau dupa cum urmeaza:
            - "R0" - revizia/reparatia saptamanala (la 6-7 zile);
            - "R1" - reparatia curenta (la 45 zile);
            - "R2" - reparatia anuala (anual, doar in cazul in care nu se face R3 sau R4);
            - "R3" - reparatia bienala (o data la doi ani, include revopsire):
            - "R4" - reparatia capitala (in principiu o data la patru ani).
            Troleibuzele TV 2-E au beneficiat de doua reparatii capitale, timpul dintre achizitionare si prima reparatie fiind in general intre 3,5-4,5 ani, iar intre cele doua reparatii capitale de 3-4 ani. Dupa cea de-a doua reparatie capitala, troleibuzul mai rezista in circulatie intre 2-4 ani. Astfel, cele mai longevive troleibuze TV 2-E au circulat in jur de 12 ani. Nu la fel s-a procedat in cazul troleibuzelor TV 20-E, care nu au mai beneficiat de a doua reparatie capitala, fiind retrase in medie dupa 8 ani.


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sun 27 Sep 2015 10:46 
            Offline

            Joined: Sat 17 May 2014 07:02
            Posts: 21
            Tocmai am gasit pe FB o fotografie cu un troleibuz TV 2E de la inceputuri, din Constanta (nr. 125, daca vad eu bine), realizata de catre Radu Cornescu. De remarcat numarul mare de fante de aerisire atat din spate cat si lateral, care nu au mai existat la modelele cu luneta din trei bucati si faptul ca geamurile laterale nu aveau cele doua gemulete culisante pentru aerisire (in fine, culisant cred ca era doar unul), ci, din cate observ, se puteau rabata in jos. Va rog sa ma corectati daca gresesc.


            Attachments:
            2015-09-27_102420.jpg
            2015-09-27_102420.jpg [ 132.34 KiB | Viewed 11806 times ]
            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:19 
            Offline

            Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
            Posts: 3299
            demonseye wrote:
            Tocmai am gasit pe FB o fotografie cu un troleibuz TV 2E de la inceputuri, din Constanta (nr. 125, daca vad eu bine), realizata de catre Radu Cornescu. De remarcat numarul mare de fante de aerisire atat din spate cat si lateral, care nu au mai existat la modelele cu luneta din trei bucati si faptul ca geamurile laterale nu aveau cele doua gemulete culisante pentru aerisire (in fine, culisant cred ca era doar unul), ci, din cate observ, se puteau rabata in jos. Va rog sa ma corectati daca gresesc.
            E vorba de "modelul 1959". Da, ochiurile mobile erau rabatabile cu ax orizontal si opritor, ca la autobuzele TV 1. Din ce tin minte, aerisirile exterioare de la spate au fost mutate pe interiorul salonului la "modelul 1960", troleibuzele TV 2 nemaiavand astfel bancheta la spate, precum autobuzele.


            Top
             Profile  
             
            PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:19 
            Nu greșești.
              Este vorba de prima variantă a troleibuzului TV-2E, construită între anii 1958 și 1960.
                La I.T.Constanța au fost livrate aceste troleibuze în cursul anilor 1959-1960.


                Attachments:
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_c.jpg
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_c.jpg [ 45.57 KiB | Viewed 11796 times ]
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_m.jpg
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_m.jpg [ 40.09 KiB | Viewed 11796 times ]
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_n.jpg
                1959-1960_ITConstanța_TV-2E_n.jpg [ 87.28 KiB | Viewed 11796 times ]
                Top
                  
                 
                PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:25 
                La I.T.București au fost livrate în cursul anilor 1959-1960.
                  Prototipul a fost realizat în 1958 și a fost în circulație tot la I.T.B.


                  Attachments:
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_c.jpg
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_c.jpg [ 46.98 KiB | Viewed 11796 times ]
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_m.jpg
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_m.jpg [ 45.42 KiB | Viewed 11796 times ]
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_n.jpg
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_n.jpg [ 50.24 KiB | Viewed 11796 times ]
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_p.jpg
                  1958-1960_ITBucurești_TV-2E_p.jpg [ 40.76 KiB | Viewed 11796 times ]
                  Top
                    
                   
                  PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:28 
                  La I.T.Cluj au fost livrate în cursul anului 1960.


                  Attachments:
                  1960_ITCluj_TV-2E_c.jpg
                  1960_ITCluj_TV-2E_c.jpg [ 47.5 KiB | Viewed 11796 times ]
                  1960_ITCluj_TV-2E_m.jpg
                  1960_ITCluj_TV-2E_m.jpg [ 50.25 KiB | Viewed 11796 times ]
                  Top
                    
                   
                  PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:38 
                  Offline

                  Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                  Posts: 3299
                  bucsan wrote:
                  La I.T.Cluj au fost livrate în cursul anului 1960.
                  O mica observatie. Vopsite total in rosu-visiniu-inchis si apoi rosu-coral-deschis au fost trei serii distincte ca particularitati:
                  - in iunie 1959, seria livrata la Brasov (nr. 7...10), care nu aveau bare de protectie, ci doar acele tampoane paralelipipedice, si nici ornament in acolada culcata sub parbriz;
                  - in octombrie-noiembrie 1959, seria livrata la Cluj (primele) si la Brasov (nr. 11...14);
                  - in decembrie 1959, seria livrata la Brasov (nr. 15...18), in nuanta deschisa; poate un numar de vehicule din aceasta serie au ajuns si la Cluj, in completarea celor deja in circulatie.

                  Troleibuzul din a doua imagine nu are bare de protectie, ornamentul de pe bot este drept, deci este unul dintre cele rosii livrate la Brasov, chiar daca schema de vopsire este identica cu cea livrata putin mai tarziu la Cluj.


                  Top
                   Profile  
                   
                  PostPosted: Sun 27 Sep 2015 16:45 
                  Brassovia wrote:
                  Din ce tin minte, aerisirile exterioare de la spate au fost mutate pe interiorul salonului la "modelul 1960", troleibuzele TV 2 nemaiavand astfel bancheta la spate, precum autobuzele.
                    Invers, prima generație, cu două ferestre la lunetă, nu aveau banchetă la spate.
                      A doua generație, cu trei ferestre la lunetă, aveau banchetă de 5 locuri la spate.


                      Attachments:
                      1958-1960_ITBucurești_TV-2E_n.jpg
                      1958-1960_ITBucurești_TV-2E_n.jpg [ 50.24 KiB | Viewed 11794 times ]
                      1961_ITBucurești_TV-2E_n.jpg
                      1961_ITBucurești_TV-2E_n.jpg [ 49.5 KiB | Viewed 11794 times ]
                      Top
                        
                       
                      PostPosted: Sun 27 Sep 2015 19:29 
                      Offline

                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                      Posts: 3299
                      Brassovia wrote:
                      Vopsite total in rosu-visiniu-inchis si apoi rosu-coral-deschis au fost trei serii distincte ca particularitati:...
                      Iata cele trei variatiuni pe rosu ale modelului 1959 (nr. parc Brasov: 7-10; 11-14; 15-18).


                      Attachments:
                      TV2Em1959_trei variante in rosu.jpg
                      TV2Em1959_trei variante in rosu.jpg [ 139.28 KiB | Viewed 11785 times ]
                      Top
                       Profile  
                       
                      PostPosted: Mon 28 Sep 2015 11:06 
                      Brassovia wrote:
                      Troleibuzul din a doua imagine nu are bare de protectie, ornamentul de pe bot este drept, deci este unul dintre cele rosii livrate la Brasov, chiar daca schema de vopsire este identica cu cea livrata putin mai tarziu la Cluj.
                        Îmi asum greșeala. Am uitat de troleibuzele livrate la Brașov.
                          Aici, schema pentru prima serie, livrată în 1959.
                            De asemenea, o fotografie, probabil după un RK, repostată de pe forum.


                            Attachments:
                            1959_ITBrașov_TV-2E_c.jpg
                            1959_ITBrașov_TV-2E_c.jpg [ 47.84 KiB | Viewed 11768 times ]
                            Brașov#..._TV2E-m1959.jpg
                            Brașov#..._TV2E-m1959.jpg [ 45.14 KiB | Viewed 11768 times ]
                            Top
                              
                             
                            PostPosted: Mon 28 Sep 2015 11:16 
                            Aici, schema pentru a doua și a treia serie, livrate tot în 1959 la Brașov.
                              (Culoarea din schemă este aproximativă, nuanțele reale sunt cele expuse de Brassovia).


                              Attachments:
                              1959_ITBrașov_TV-2E_c2-3.jpg
                              1959_ITBrașov_TV-2E_c2-3.jpg [ 47.5 KiB | Viewed 11768 times ]
                              Top
                                
                               
                              PostPosted: Mon 28 Sep 2015 11:22 
                              bucsan wrote:
                              La I.T.Cluj au fost livrate în cursul anului 1960.
                                Revin cu o fotografie a unuia dintre primele troleibuze TV-2E, livrate la Cluj în cursul anului 1960.
                                  Starea fotografiei este precară, dar există...
                                    Și încă o fotografie, în bună stare, repostată de pe forum.


                                    Attachments:
                                    1960_ITCluj_TV-2E_m.jpg
                                    1960_ITCluj_TV-2E_m.jpg [ 33.69 KiB | Viewed 11768 times ]
                                    Cluj#5_TV2E-m1960.jpg
                                    Cluj#5_TV2E-m1960.jpg [ 91.82 KiB | Viewed 11767 times ]
                                    Top
                                      
                                     
                                    PostPosted: Mon 28 Sep 2015 20:42 
                                    Offline
                                    User avatar

                                    Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                                    Posts: 619
                                    Am o nelămurire: TV 2 E-ul care are:
                                    -lunetă bipartită + scară pe acel montant gros
                                    -fereastră zenitală deasupra uşii din spate:
                                    e model fabricat doar în 1959 sau e unul dintre cele care s-au fabricat şi în 1960? Cucuveaua alungită există, ceea ce mă face să cred că e un model puţin anterior troleibuzelor ITB prevăzute cu stiplex pentru afişarea indicativului de traseu.

                                    Legat de stiplex. Cum se făcea afişarea traseului?
                                    1. Stiplexul avea o "fantă" pe unde se introducea un plastic translucid / o tablă cu indicativul de traseul?
                                    2. Pe partea din faţă a stiplexului se lipea - ca un abţibild - indicativul de traseu?
                                    3. Se scria pe stiplex cu ceva vizibil, dar care să se poată şterge?
                                    4. E posibil ca, la unele TV 2 E-uri, stiplexul să fi fost montat la RK în locul cucuvelei alungite? Mă refer la perioada anilor 1963-1965. Teoretic, TV-urile cu cucuvea alungită trebuiau să treacă prin prima RK atunci.


                                    Top
                                     Profile  
                                     
                                    PostPosted: Mon 28 Sep 2015 23:33 
                                    Offline

                                    Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                                    Posts: 3299
                                    OAB wrote:
                                    Am o nelămurire: TV 2 E-ul care are:
                                    -lunetă bipartită + scară pe acel montant gros
                                    -fereastră zenitală deasupra uşii din spate:
                                    e model fabricat doar în 1959 sau e unul dintre cele care s-au fabricat şi în 1960? Cucuveaua alungită există, ceea ce mă face să cred că e un model puţin anterior troleibuzelor ITB prevăzute cu stiplex pentru afişarea indicativului de traseu.
                                    Dupa indelungi cercetari proprii, am convingerea ca doar in anul 1959 s-au fabricat TV 2-E cu caracteristicile indicate, iar a cincea fereastra zenitala a aparut sigur doar din toamna acelui an. E posibil insa ca unele exemplare fabricate in decembrie sa fi intrat in circulatie efectiv abia in ianuarie 1960. Dar, inceputul anului 1960 a fost marcat de introducerea noului "model 1960", care intr-o prima ipostaza nu avea deloc cucuvea, ci numai acel cadru pe care se putea fixa o placa din stiplex sau din tabla.
                                    OAB wrote:
                                    Legat de stiplex. Cum se făcea afişarea traseului?
                                    1. Stiplexul avea o "fantă" pe unde se introducea un plastic translucid / o tablă cu indicativul de traseul?
                                    2. Pe partea din faţă a stiplexului se lipea - ca un abţibild - indicativul de traseu?
                                    3. Se scria pe stiplex cu ceva vizibil, dar care să se poată şterge?
                                    4. E posibil ca, la unele TV 2 E-uri, stiplexul să fi fost montat la RK în locul cucuvelei alungite? Mă refer la perioada anilor 1963-1965. Teoretic, TV-urile cu cucuvea alungită trebuiau să treacă prin prima RK atunci.
                                    Cel mai probabil se picta inscriptia cu vopsea direct pe stiplex (fie cu burete sau aerograf si sablon, fie de mana, cu pensula), existand cate o placa pentru fiecare traseu, care se agata in doua carlige cam la fel cu cele de pe botul vechilor autobuze din anii 50. Alta tehnologie nu era pe atunci accesibila (abziehbild, colant, serigrafie etc). Nu exista insa dovezi ca s-ar fi folosit stiplex la alte intreprinderi decat I.T. Bucuresti. De altfel, acesta era o marfa de import foarte rara, foarte scumpa si foarte ravnita in comunism. Exista o poza din Timisoara unde se vede ca era folosita o placa opaca de traseu montata pe acel cadru, deci nu stiplex. Exista poze din Brasov unde se vede doar cadrul gol, iar dupa o vreme si acesta a fost inlaturat, afisarea facandu-se deci doar in spatele parbrizului. Nu am vazut poze din Constanta sau Cluj cu submodelul fara cucuvea. La RK-uri in nici un caz nu s-au montat cadre pentru stiplex, ci cucuvele patratoase, unificandu-se astfel afisajele tuturor modelelor. La prima RK s-au pastrat in general vechile particularitati (cu exceptia schemelor de vopsire), dar de la a doua RK (1967-1968) au disparut cu certitudine majoritatea detaliilor provenind din anul 1959 sau inceputul anului 1960 - asta conform propriilor amintiri, pe care le pastrez destul de vii, dar si a unor fotografii edificatoare de la inceputul anilor 70.


                                    Top
                                     Profile  
                                     
                                    PostPosted: Tue 29 Sep 2015 08:50 
                                    Stiplex ?? Era pur și simplu sticlă, sticlă de geam, aceeași care se folosea la ferestrele troleibuzului.
                                      Un exemplu de inscripționare, traseul 82, troleibuzul 4139.


                                      Attachments:
                                      1961_ITBucurești_TV-2E_m.jpg
                                      1961_ITBucurești_TV-2E_m.jpg [ 111.08 KiB | Viewed 12404 times ]
                                      Top
                                        
                                       
                                      PostPosted: Tue 29 Sep 2015 17:28 
                                      Offline

                                      Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                                      Posts: 3299
                                      bucsan wrote:
                                      Stiplex ?? Era pur și simplu sticlă, sticlă de geam, aceeași care se folosea la ferestrele troleibuzului.
                                        Un exemplu de inscripționare, traseul 82, troleibuzul 4139.
                                        Am avut tot timpul aceasta banuiala, dar nu stiu de unde a rasarit ideea cu "stiplexul". Acest material se folosea doar in industrii de varf in anii 70-80 (de ex. aeronautica), nu prea avea cum si de ce sa il aiba ITB in anii 60. S-a mai folosit un fel de stiplex primitiv pentru ferestre curbe la autobuze in anii 50 (MTD, SR), pe vremea cand nu se producea inca la noi sticla securizata curbata (introdusa in premiera in 1962 la noile autocamioane SR si la troleibuzele TV 2-E).


                                        Top
                                         Profile  
                                         
                                        PostPosted: Tue 29 Sep 2015 18:10 
                                        Offline
                                        User avatar

                                        Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
                                        Posts: 619
                                        1. Care a fost logica desfiinţării cucuvelei alungite?

                                        2.
                                        Quote:
                                        existand cate o placa pentru fiecare traseu, care se agata in doua carlige cam la fel cu cele de pe botul vechilor autobuze din anii 50


                                        Şi cum se schimbau plăcile? Se cocoţa şoferul pe capotă? Avea o trapă? Din câte ştiu, cucuveaua avea (în interior) o uşiţă pe pe unde se introducea suportul pe care era inscripţionat indicativul de traseu.

                                        Din punctul meu de vedere, modalitatea afişării indicativului de traseu indică şi atitudinea pe care societatea de transport o are faţă de pasageri. De exemplu, ideea inscripţionării pe o placă de sticlă e chiar drăguţă. În alte cazuri:
                                        Quote:
                                        Exista o poza din Timisoara unde se vede ca era folosita o placa opaca de traseu montata pe acel cadru, deci nu stiplex. Exista poze din Brasov unde se vede doar cadrul gol, iar dupa o vreme si acesta a fost inlaturat, afisarea facandu-se deci doar in spatele parbrizului

                                        ori nu au existat posibilităţi financiare, ori nu s-a vrut, mergându-se pe ideea că "las' că merge şi aşa". Să nu uităm un lucru. În 1960 începea o perioadă de deschidere, când lucrurile păreau să o ia în direcţie bună şi de aceea, mă surprinde - puţin - faptul că unele întreprinderi de transport nu au luat în considerare şi acest aspect care - aşa cum spuneam - constituie parte a interfeţei întreprinderii cu publicul călător.

                                        3. Cum se ilumina indicativul (fie sticlă, fie tabla) dat fiind faptul că era "în aer liber"? Sau, noaptea, pasagerii trebuiau să se "chiorască" a să distingă numărul?

                                        4. Pe lateral (mă refer strict la 4139 şi la "colegii" acestuia) era acel cadru agăţat în spatele penultimei ferestre în care se punea tabla? E posibil să fi avut becuri pentru iluminare?

                                        5. În spate unde se găsea indicativul de traseu? Luneta trebuia, deja, să fi fost tripartită din moment ce sub-modelul "fără cucuvea" face parte din "modelul 1960".
                                        6. La câteva luni după aceea, 4202-ul ieşea pe porţile uzinei => 4139 nu putea avea prea mulţi "colegi". Nu au fost probleme cu piesele de schimb?
                                        7. Roşul acel e original sau, deja, 4139 trecuse prin prima "R3"? Adică reparaţie cu revopsire.


                                        Top
                                         Profile  
                                         
                                        PostPosted: Tue 29 Sep 2015 19:04 
                                        1. Nu trebuie logică.
                                          2. Nu avea acces din interior. Se schimba placa de sticlă pe care era scris numărul traseului. Ulterior, la unele troleibuze se agăța o placă metalică ce avea decupate cifrele de la numărul traseului, astfel că fondul era negru iar cifrele alb mat, noaptea fiind iluminate.
                                            3. În acest caz, noaptea te "chiorai" să vezi numărul, indicativul neavând iluminare.
                                              4. Pe lateral, indicativul cu numărul traseului era în interior, la ultima fereastră, în spatele postului de taxare. Era o ramă cu trei laturi, una inferioară și două laterale, în care se introducea o placă de tablă sau de PFL, pe care erau inscripționate numărul și capetele de linie. Nu era iluminat.
                                                5. Nu exista noțiunea de indicativ de traseu în spatele troleibuzului.
                                                  6. Peste 95 % din piese erau identice.
                                                    7. Având ornamentul de sub parbriz în acel unghi, sunt sigur că acel roșu este culoarea originală. După prima revopsire în Atelierele Centrale I.T.B., acel ornament era liniar.


                                                    Attachments:
                                                    1970_TV-2E_RK-A.C.ITB_a.jpg
                                                    1970_TV-2E_RK-A.C.ITB_a.jpg [ 48.72 KiB | Viewed 12389 times ]
                                                    Top
                                                      
                                                     
                                                    PostPosted: Fri 04 Mar 2016 21:43 
                                                    Offline

                                                    Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
                                                    Posts: 3299
                                                    Tocmai cand credeam ca am vazut deja totul in materie de TV 2-E, mi-au picat ochii din intamplare pe-o poza postata mai demult la JUDETUL CLUJ, respectiv frumoasa imagine color cu primul #6, in straiele sale originale.

                                                    Si iata ca deasupra ferestrei de la sofer se mai vede o a sasea fereastra zenitala, vopsita ca sa nu-i bata in cap soarele soferului, dar totusi o fereastra... Deci si la modelul "1959" s-a facut acest experiment, dupa ce tocmai se introdusese a cincea fereastra in dreptul usii de la spate. Totusi, intre seria din care face parte acest troleibuz (sfarsitul anului 1959) si seria celor din Bucuresti fara "cucuvea" si cu 6 ferestre zenitale (ITB 4121...4125), a mai fost livrata la Bucuresti o serie tot fara "cucuvea", dar cu doar cinci ferestre (ITB 4111...4120, presupuse a fi "seria zero" a modelului "1960"). Cu alte cuvinte, nu s-ar regasi o continuitate directa. Logica ne spune ca 4121...4125 ar trebui de fapt sa fie "seria zero", probabil intrata cu intarziere in exploatarea definitiva a ITB. Cine stie...

                                                    Incantat de descoperire, am cautat cu disperare sa mai gasesc un exemplu, stiind ca la Brasov s-au livrat tot in decembrie 1959 troleibuzele cu nr. 15...18. Din pacate, pe singura fotografie certa cu un vehicul dintre acestea patru, nu se vede exact partea care ar fi fost interesanta.


                                                    Attachments:
                                                    TV2E_#6_Cluj.jpg
                                                    TV2E_#6_Cluj.jpg [ 140.97 KiB | Viewed 12345 times ]
                                                    Top
                                                     Profile  
                                                     
                                                    Display posts from previous:  Sort by  
                                                    Post new topic Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

                                                    All times are UTC + 3 hours


                                                    Who is online

                                                    Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


                                                    You cannot post new topics in this forum
                                                    You cannot reply to topics in this forum
                                                    You cannot edit your posts in this forum
                                                    You cannot delete your posts in this forum
                                                    You cannot post attachments in this forum

                                                    Search for:
                                                    Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group