Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32 Posts: 7774
|
http://www.ziarulevenimentul.ro/stiri/m ... 20492.htmlUltima investiţie păguboasă a RATP!
Cetăţenii au sesizat că pe străzile din oraş nu mai circulă nici un autobuz echipat cu instalaţie de gaz lichefiat (GPL). Eşecul unei investiţii de aproximativ 280.000 de euro a fost determinat de proasta inspiraţie a şefilor regiei de a dota cu instalaţii pe GPL autobuze vechi, în prag de casare
În urmă cu patru ani, municipalitatea ieşeană a prezentat primul autobuz echipat cu instalaţie GPL (gaz petrolier lichefiat), combustibil a cărui utilizare prezenta mai multe avantaje, precum reducerea emisiilor poluante, un nivel mult mai scăzut al zgomotului, eliminarea fumului, dar şi o durată mai mare de viaţă a motorului. După acest episod, alte 29 de autobuze Renault au fost înzestrate cu instalaţii similare, întreaga investiţie ridicându-se la minim 280.000 de euro, bani alocaţi în cadrul programului Civitas. Autobuzele au circulat o bună perioadă, numai că, începând cu vara acestui an, prin oraş nu mai vezi nici un vehicul inscripţionat cu sloganul „Eu sunt din generaţia eco”, ceea ce, evident, confirmă faptul că vorbim de o investiţie nerentabilă. De altfel, ieşenii au remarcat acest lucru, dovedit şi de mesajele apărute pe site-ul domnuleprimar.ro. „Ca simplu cetăţean al acestui oraş, sunt interesat de modul în care se cheltuieşte banul public, iar dacă sunt implementate proiecte ce se dovedesc ulterior inoportune şi păguboase pentru banul public, lucrurile nu trebuie trecute cu vederea. Îmi rezerv dreptul de a semnala organismelor europene situaţia celor 30 autobuze şi a staţiei GPL, pentru care s-au utilizat fonduri puse la dispoziţie de acestea”, spune Mircea Mina. Acestea mai întreabă de ce a fost nevoie acum de 40 de autobuze second-hand ce utilizează drept combustibil motorină şi nu se folosesc cele 30 de maşini Renault convertite pe GPL. „Dacă erau folosite aceste 30 autobuze Renault, se puteau păstra banii daţi pe cele 40 de autobuze sau puteau fi utilizaţi în alte investiţii destinate transportului public, cum ar fi avansul pentru autobuze noi, cu dotări moderne”, mai spune acesta.
Instalaţii noi, montate pe 30 de rable! De partea cealaltă, reprezentanţii RATP nu consideră investiţia ca fiind una păguboasă. „Cele 30 autobuze Renault R312 au fost achiziţionate înainte de proiectul Civitas Archimedes şi nu au avut legătură cu acesta. Ulterior, acestea s-au transformat în autobuze care funcţionează cu GPL, deci cu acordul şi cu finanţare de la Uniunea Europeană. Nu putem considera această transformare ca fiind o investiţie păguboasa, întrucât autobuzele sunt funcţionale şi sunt utilizate în funcţie de nevoile regiei de acoperire a traseelor. Mai mult, instalaţiile GPL pot fi refolosite şi pe alte autobuze”, spun aceştia. Tot oficialii RATP afirmă însă că nu vom mai vedea prea curând la stradă autobuzele echipate cu instalaţii pe GPL. „Ţinând cont de faptul că autobuzele Renault R312 sunt fabricate la începutul anilor ’90, acestea nu vor mai putea fi exploatate mult timp, întrucât piesele de schimb necesare nu se mai fabrică, îngreunând astfel, din ce in ce mai mult, operaţiile de întreţinere şi reparaţie”, mai spun aceştia. Afirmaţia confirmă declaraţiile unor angajaţi ai RATP, şoferi pe autobuzele Renault, care susţin că aceste mijloace de transport sunt dintre cele mai păcătoase din tot parcul regiei. „Dacă le-aţi văzut, aţi remarcat probabil faptul că au mers toată vara cu capacul din spate ridicat, pentru a nu se încinge. Nu a existat o zi în care să nu avem probleme cu autobuzele. Cât priveşte reparaţiile, acestea au fost minime, pentru a li se putea imputa şoferilor că nu au exploatat cum trebuie autobuzul. De altfel, în garaj se petrec tot felul de lucruri necurate, sub oblăduirea şefilor de coloană”, spune unul dintre aceştia.
„Vizionarii” de la RATP au omis să ia în calcul dublarea preţului gazului! O altă cauză care a condus la retragerea autobuzelor Renault o constituie creşterea preţului gazului lichefiat. „Trebuie menţionat că din momentul începerii transformării autobuzelor Renault prin Proiectul Civitas Archimedes (2009) până în prezent, preţul GPL-ului aproape s-a dublat, crescând de la 0,39 euro/litru (2009) la 0,68 euro/litru în prezent, impact care se regăseşte în costurile de operare şi greu de anticipat la momentul iniţial, la care se adaugă costurile rezultate de condiţiile speciale de transport şi depozitare. Astfel până la revenirea unui context favorabil pe piaţa carburanţilor, s-a luat decizia de a limita utilizarea acestor autobuze cu GPL”, se mai arată într-un răspuns al celor de la RATP. Concluzia ar fi că, dintr-o iniţiativă lăudabilă s-a ales praful. Autobuzele Renault vor mai rămâne ceva timp în garaje, MAZ-urile, Van Hool-urile sau DAF-urile dovedindu-se mult mai fiabile. Mai mult decât atât, în scurt timp vor fi scoase la stradă cele 40 de autobuze Den Oudsten Alliance City B96, aşa că şansele de a călători cu „maşini eco” tind spre zero. (Dan Constantinescu) Data publicarii: 04/12/2013--- Într-adevăr, în vizita mea la Iaşi am văzut un singur autobuz Renault la stradă. Curios e că, la Ploieşti, circulă Ikarusuri cu instalaţii asemănătoare. Ikarusurile sunt fabricate între 1977 şi 1988... şi piese se găsesc destule, deci argumentul cu ,,produse la începutul anului '90" nu prea se susţine. A, că au fost gioarse de la început e altă mâncare de peşte (după cum ştiţi, unul nici nu a circulat).
|
|