Anii 1990 - 2004
Am putea sa numim perioada 1990 - 2004 ca fiind "inceputul sfarsitului" pentru transportul electric brasovean. Totusi, in acesti ani, lucrurile nu au evoluat foarte rapid, datorita existentei unui parc foarte mare de troleibuze si a perpetuarii unei relative stari de echilibru intre politicile pro si contra.
S-au finalizat in 1990-1994 pentru troleibuze lucrarile deja incepute: revenirea liniei 7 pe la Hidromecanica, reteaua refacuta pe sensul spre Saturn al Bulevardului Alexandru Vlahuta, reteaua noua de pe Bulevardul Muncii, reteaua refacuta pe Str. Berzei si Carpatilor (fiind abandonat firul provizoriu de legatura directa Calea Bucuresti - Str. Poienelor), precum si completarile de retea de pe Str. Carpatilor si Poienelor, ce au permis aparitia liniei 33. Intre Gara si Cartierul Valea Cetatii a fost resuscitata linia 31 barat, devenita apoi 32. Toate acestea au fost ultimele lucrari semnificative de dezvoltare a retelei electrice din Brasov, aceasta ajungand la maxima utilizare in 1991 si la maxima extindere in 1994. In plus, s-a mai realizat doar garajul din Valea Cetatii, intre 1997-1999, pentru troleibuzele ce pana atunci erau garate la capatul de linie de la Roman.
O serie de mici proiecte de extindere, cum ar fi prelungirea retelei de troleibuze pe Sos. Cristianului, fir de sens unic pe Str. De Mijloc, supravegehrea prin sisteme de locatie electronica a parcului si prelungirea tramvaiului la Darste au fost studiate, insa s-au lovit de opozitia oamenilor politici ce nu doreau nici o imbunatatire in privinta transportului electric, tocmai pentru a nu se diminua consumul de motorina, in conditiile scaderii generale a clientelei transportului public, si pentru ca intregul declin sa afecteze negativ doar sectorul cu tractiune electrica.
Din pacate, desi transportul cu autobuze era mult mai precar dotat, s-a preferat ca, pe masura ce parcul de autobuze a fost sporit, acesta sa nu fie folosit pentru reactivarea vechilor linii desfiintate in "perioada neagra" 1982-1984, ci in primul rand pentru inlocuirea troleibuzelor. Traseele cele mai incarcate, 4 si 6, precum si traseul 16 au fost primele victime ale noii tendinte de a consuma cat mai multa motorina. Tronsoanele din Str. Zizinului si Bulevardul Grivitei au ramas inactive. Instituirea sensurilor unice a adus o noua lovitura transportului electric, atenuata insa pana in 1994 de pastrarea unei benzi de circulatie in contrasens pe Bulevardele 15 Noiembrie si Eroilor.
Sectia de troleibuze inca avea mai multe coloane, respectiv: - Coloana Rulmentul, cu garare la sediul din Rulmentul, apoi pe Str. Turnului la Tractorul, la Poarta Schei si la Pe Tocile (doar pana in 1992), precum si la Triaj (pana in 2006); - Coloana Bartolomeu (pana in 2005), cu garare la Stadionul Municipal si punct de intretinere in Soseaua Cristianului nr. 14, ce nu a dispus niciodata de retea de contact pentru acces (fosta coloana pentru autobuze Ikarus 280 si Ik-4, construita in 1984); - Coloana Astra (pana in 2008), cu garare la Saturn si Poienelor (pana in 1999) si la Valea Cetatii (din 1999).
A urmat o vreme de relativa stabilitate, marcata pozitiv catre finalul ei de demult asteptata prelungire a liniei 1 barat la Stadionul Municipal, precum si de extinderea liniei 32 la orele de de varf la Rulmentul, pe fundalul unei usoare modernizari a parcului de troleibuze, cu vehicule de import de mana a doua. Daca in perioada 1990-1994 s-a facut regulat o relativa improspatare a parcului cu vehicule noi DAC/ROCAR 117, 217 si 212, in anii 1995-2000 achizitiile de troleibuze noi au fost aproape inexistente, parcul inregistrand o scadere si o imbatranire fara precedent. Din anul 2000, au urmat o serie de achizitii de troleibuze second-hand din Elvetia, precum si din Constanta (unde transportul electric incepuse sa fie deja desfiintat), achizitii prea firave insa pentru a opri declinul.
La tramvaie, situatia a stat simtitor mai bine, in anii 1996-2003 fiind aduse mai multe serii de vehicule second-hand din Germania, ce au condus la o calitate sporita a serviciului. Calea de rulare a inregistrat insa degradari din ce in ce mai semnificative, fata de care autoritatile au afisat o neputinta cel putin dubioasa. Si firul de contact al troleibuzelor a continuat sa se degradeze, mentenanta sa a fost in mod deliberat ignorata, insa traficul din ce in ce mai scazut a facut ca acest lucru sa fie mai dificil de remarcat.
Trebuie adaugat faptul ca, in mod incredibil si in ciuda tuturor masurilor luate, pana in anul 2004 transportul cu troleibuze a detinut inca suprematia absoluta in Brasov ca si capacitate a parcului si ca numar de calatori transportati. Aceasta situatie este remarcabila, in conditiile in care la Constanta - oras ce surclasase Brasovul ca pondere a troleibuzelor - deja acest tip de transport era condamnat la disparitie in acel moment.
Attachments: |
042_1990 Mar - 1991.jpg [ 440.9 KiB | Viewed 12198 times ]
|
043_1991 - 1992.jpg [ 438.48 KiB | Viewed 12198 times ]
|
044_1992 - 1993 Oct.jpg [ 438.54 KiB | Viewed 12186 times ]
|
045_1993 Oct - 1994 Jan.jpg [ 438.6 KiB | Viewed 12185 times ]
|
046_1994 Jan - 1994 Jun.jpg [ 442.96 KiB | Viewed 12183 times ]
|
047_1994 Jun - 1997.jpg [ 442.43 KiB | Viewed 12183 times ]
|
048_1997 - 2002.jpg [ 438.81 KiB | Viewed 12183 times ]
|
049_2002 - 2003.jpg [ 438.4 KiB | Viewed 12183 times ]
|
050_2003-2004 Oct.jpg [ 440.66 KiB | Viewed 12184 times ]
|
|