TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 07:19

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 10 Mar 2016 23:18 
A. Autobuze cu motor pe benzina

1. Autobuze ansamblate la Arad, incepand din anul 1909, si pana in anul 1926, de fabrica MARTA.

2. Autobuze de tipurile: „Chevrolet”, „Henschel” si „Renault” carosate la Atelierele STB si la "Garajele Leonida" din Bucuresti, in perioada interbelica.

3. Autobuze carosate in atelierele IRTA sau la intreprinderea IRA-Grivita in anii 1950- 1960, pe baza sasiurilor "ZIS/ZIL-120" sau "SR-101".

4. Autobuze carosate la intreprinderea "Steagul Rosu" Brasov intre anii 1955- 1959.

5. Autobuz urban "MTD", produs intre anii 1955- 1957 la actuala intreprindere "Vulcan" Bucuresti

6. Autobuz urban "TV1", produs in anul 1956.

7. Autobuze urbane si interurbane "TV-2-U" si "TV-2-R", produse din 1959 si respectiv din 1960, pana in 1969.

8. Autobuze urbane si interurbane "TV-20-U" si "TV-20-R", produse din 1968 si 1969, pana in 1975.

9. Autocar-prototip TV

10. Autobuz-prototip "TV etajat" din 1957 (realizat la IRA nr. 1 Bucuresti)

11. Minibuz "TV-7" (1957- 1967)

12. Minibuz "TV-71" (1967- 1975)

13. Minibuz "CIRA-A-7" (1972- 1973, realizat la IRA-Berceni, actuala Romprim).


B. Autobuze echipate cu motoare diesel

1. Autobuze carosate in atelierele IRTA sau la IRA-Grivita, in anul 1973 (de tipul "A-7", "A-8" si apoi "A-83").

2. "Roman-108-Satelit". Realizat intre anii 1974- 1978, echipat cu motor Saviem de 135 sau 154 cp, produs la IRA-Targu Mures si IRA-Grivita, cu o varianta de caroserie realizata si la UMT Timisoara.

3. "Roman-112-UD", primul autobuz (urban) cu motor diesel ("MAN" de 192 cp) produs de uzina "Autobuzul". Realizat intre anii 1974- 1980.

4. "DAC- Romania-109-UD". Echipat cu motor "Saviem" de 135 cp, in doar doua bucati in anii 1974- 1975.

5. "RD-109". Autobuz interurban cu motor "Saviem" de 135 cp. Produs intre anii 1976- 1978 in serie si intre anii 1978- 1990 numai pe comanda.

6. "RD-111", cel mai cunoscut si raspandit autobuz interurban romanesc de dinainte de 1990, produs intre anii 1978- 1994. Echipat cu motor "MAN" de 192 cp.

7. "DAC-112-UDM", cel mai cunoscut si raspandit autobuz urban romanesc inainte de 1990. Produs intre anii 1979- probabil 1998. Echipat cu motor "MAN" de 192 cp.

8. "DAC-117-UD". Produs intre anii 1979- probabil 1994.

9. "RDM-109-Montana". Autobuz interurban produs intre anii 1981- 1993. Ar fi existat si in varianta autocar.

10. "DAC-122-UD". Autobuz dublu-articulat, care se presupune ca s-ar fi realizat la URAC.

11. "RDT-LD-112". Autocar realizat in anii 1980.

12. "Rocar-109-UDFD" (Autobuz interurban realizat numai pentru export)

13. "Rocar-Urbis-111-UDF (Autobuz urban realizat numai pentru export)

14. "Rocar-211-UD-Pelican" cunoscut si ca "Roman-211-UD". Autobuz urban realizat in doua variante-prototip in 1986. Echipat cu motor "MAN" de 240 cp.

*Ar fi existat si o varianta-prototip interurbana denumita "Roman-211-SD".

15. "Rocar-217-UD". Ar fi fost un model de autobuz articulat, cu dispunerea geamurilor si usilor ca la troleibuzele DAC-217-E).

16. "Rocar-DAC-112-UDS". Autobuz urban cu podea partial coborata.

17. "RDTM-111". Autobuz interurban produs intre anii 1993- 1996 in serie si dupa 1996 numai pe comanda. Echipat cu motor "MAN" de 240 cp.
A existat si in varianta autocar.

18. "Rocar-U-312". Ultimul autobuz (urban) produs in serie de firma "Autobuzul/Rocar", inaintea inceperii colaborarii cu firma "De Simon".


Top
  
 
PostPosted: Fri 11 Mar 2016 00:18 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
fl82 wrote:
A. Autobuze cu motor pe benzina

2. Autobuze de tipurile: „Chevrolet”, „Henschel” si „Renault” carosate la Atelierele STB si la "Garajele Leonida" din Bucuresti, in perioada interbelica.
+ foarte multe alte tipuri carosate in fabrici si ateliere din alte orase, de ex. la Cluj, Sibiu, Brasov, dar si din Bucuresti (vezi autobuzele Saurer ale CFR).

4. Autobuze carosate la intreprinderea "Steagul Rosu" Brasov intre anii 1955- 1959.
Inclusiv pana in 1960.

6. Autobuz urban "TV1", produs in anul 1956.
TV 1 s-a fabricat intre 1957-1960, in doua modele constructive si doua variante - predominand cea urbana, putine exemplare de tip rutier.

7. Autobuze urbane si interurbane "TV-2-U" si "TV-2-R", produse din 1959 si respectiv din 1960, pana in 1969.
In 1959 s-a produs doar un prototip de TV 2 (primul)... Productia de serie a fost intre 1960-1968, in nici un caz in 1969. Modelele anterioare primaverii 1962 erau echipate cu motor de tip SR-120 imbunatatit (95 CP), doar cele ulterioare cu celebrul SR-211 V8

8. Autobuze urbane si interurbane "TV-20-U" si "TV-20-R", produse din 1968 si 1969, pana in 1975.
In anii 1968 si 1975 s-au produs doar TV 20 R.

9. Autocar-prototip TV
TV 21 RT, 1967

10. Autobuz-prototip "TV etajat" din 1957 (realizat la IRA nr. 1 Bucuresti)
Acesta nu era TV etajat, ci mai degraba Ikarus 60 etajat...
Alt autobuz etajat s-a realizat pentru I. T. Constanta, prin modificarea prototipului unicat TV 2RT/1961 cu o singura usa, in anul 1972


11. Minibuz "TV-7" (1957- 1967)
TV 7 s-a fabricat intre 1964-1967

12. Minibuz "TV-71" (1967- 1975)
Nu cred ca s-a mai produs dupa criza petrolului din 1973. In nici un caz si in 1975.

13. Minibuz "CIRA-A-7" (1972- 1973, realizat la IRA-Berceni, actuala Romprim).
Conform arhivei dl. Bucsan si amintirilor proprii, s-ar fi produs ceva mai repede (incepand cu 1970) si doar pentru scurt timp

B. Autobuze echipate cu motoare diesel

1. Autobuze carosate in atelierele IRTA sau la IRA-Grivita, in anul 1973 (de tipul "A-7", "A-8" si apoi "A-83").
A 7 nu a avut varianta diesel. Cred ca A 8 s-a produs doar in 1974-1976, apoi abia mult mai tarziu A 83 (1983-198x).
A existat si un prototip de A 8 urban, testat cu calatori la IT Bucuresti in 1975


2. "Roman-108-Satelit". Realizat intre anii 1974- 1978, echipat cu motor Saviem de 135 sau 154 cp, produs la IRA-Targu Mures si IRA-Grivita, cu o varianta de caroserie realizata si la UMT Timisoara.
1974? What???

4. "DAC- Romania-109-UD". Echipat cu motor "Saviem" de 135 cp, in doar doua bucati in anii 1974- 1975.
+ doua prototipuri de Roman 109 UD, 1975-1976

11. "RDT-LD-112". Autocar realizat in anii 1980.
Motor supraalimentat cu turbosuflanta (240 CP), incepand din 1981-1982, doar pentru export si putine exemplare la IRTA si ONT
+ Rocar/Mercedes I-611 "Carro" (prototip intrat in parcul unei firme private din jud. Brasov)
+ Rocar/Autodromo U-812 (prototip intrat in parcul RATB)
+ Elcar-Igero (serie mica) produse in joint-venture Roman / Igescu
+ Roman (prototipuri si serie mica) produse la Roman SA Brasov dupa 2000
+ Grivbus-urile produse la fosta IRA Grivita
+ BMC-urile de Ciorogarla, Cibro, Mercedes-Cobra si alte minuni de genu'


Top
 Profile  
 
PostPosted: Fri 11 Mar 2016 12:46 
fl82 wrote:

5. Autobuz urban "MTD", produs intre anii 1955- 1957 la actuala intreprindere "Vulcan" Bucuresti

    Prototipul şi prima serie a autobuzului MŢD 1U, s-au fabricat la Atelierele Centrale ITB, în anul 1955.
      "Actuala intreprindere VULCAN" nu prea mai există, anul trecut a intrat în insolvenţă. Denumirea de atunci era MAO TZE DUN.
        Aici au fost fabricate, începând din acelaşi an, autobuzele MŢD 1U, MŢD 2U şi varianta interurbană MŢD 2R.
          În anul 1957, o dată cu transformarea fostei fabrici de utilaje agricole din Ferentari, strada Ostrov, în Intreprinderea AUTOBUZUL, producţia de autobuze MŢD a fost transferată aici. În a doua parte a anului 1957 a fost realizat prototipul autobuzului TV 1U, intrat apoi în producţie de serie, înlocuind autobuzele MŢD.


          Top
            
           
          PostPosted: Wed 16 Mar 2016 23:05 
          Va multumesc pentru precizari!

          Bun- deci ca sa inteleg:

          1. "A-7" este unul si accelasi vehicul cu minibuzul "CIRA-A-7", echipat cu motor pe benzina si realizat la IRA-Berceni, ori in 1970, ori cel tarziu in anii 1972-1973 ?

          2. "A-8" este unul si accelasi vehicul cu "Roman-108-Satelit", realizat ori la IRA, ori de uzina "Autobuzul". Produs din 1974 pana in 1976 ?
          A fost si primul autobuz (de fapt ca si dimensiuni si capacitate era mai mult minibuz) echipat cu motor diesel (licenta "Saviem") , produs in Romania.

          3. Primul autobuz standart, de mare capacitate, echipat cu motor diesel (licenta MAN), produs in Romania, a fost modelul "Roman-112-UD", realizat la uzina "Autobuzul", incepand din anul 1974 si panain anul 1980 ?


          Top
            
           
          PostPosted: Wed 16 Mar 2016 23:30 
          4. Iar atunci modelul "A-83" care sa fi fost de fapt ? Dupa titulatura logic ar fi ca a fost realizat incepand din anul 1983. Ori la aceea data cred ca toata productia romaneasca de autobuze si minibuze era concentrata la uzina "Autobuzul"- deci nu cred ca in 1983 se mai realizau ori carosau autobuze sau minibuze prin vreo unitate de tip IRA!


          5. Desi regiunile si raionele sunt desfiintate in 1968 si se revine la judete, totusi IRTA a devenit ITA (cu filiale in giecare judet si in municipiul Bucuresti) abia in 1975! De ce ?!

          6. In anii 1980, parcul auto al unitatilor ITA era format in cea mai mare parte din vehicule de mare capacitate, de un numar restrans de tipuri.
          In general, predomina RD-111 (cel mai raspandit autobuz interurban romanesc in acei ani si chiar in anii 1990), mai erau si unele DAC-112-UDM si DAC-117-UD (variantele interurbane), si RDM-109-Montana.

          Celelalte tipuri erau mai putin prezente in parcul ITA- RD-109, si poate cateva RDT-LD-112.

          Dupa 1993, in parcul societatilor de transport interurban auto (mostenitoarele ITA) se va mai adauga si modelul RDTM-111 (o varianta imbunatatita a lui RD-111).

          7. In parcul unitatilor IJTL si a ITB, ca autobuze urbane romanesti, erau prezente:

          -Roman-112-UD (in orasele mai mici chiar pana la mijlocul anilor 1990)

          -DAC-112-UDM si DAC-117-UD, cele mai raspandite autobuze urbane romanesti.


          Top
            
           
          PostPosted: Thu 17 Mar 2016 02:49 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3299
          fl82 wrote:
          4. Iar atunci modelul "A-83" care sa fi fost de fapt ? Dupa titulatura logic ar fi ca a fost realizat incepand din anul 1983. Ori la aceea data cred ca toata productia romaneasca de autobuze si minibuze era concentrata la uzina "Autobuzul"- deci nu cred ca in 1983 se mai realizau ori carosau autobuze sau minibuze prin vreo unitate de tip IRA!
          Ba dimpotriva, abia din 1983 s-a reluat la IRA - dupa mai multi ani de stagnare - productia lui A-8, in varianta cu caroserie modernizata, numita A-83. Istoria este asa cum este, chiar daca pare acum ilogica. Anumite trasee dificile cereau astfel de vehicule, iar cele vechi si imbatranite trebuiau inlocuite cu ceva.
          fl82 wrote:
          5. Desi regiunile si raioanele sunt desfiintate in 1968 si se revine la judete, totusi IRTA a devenit ITA (cu filiale in fiecare judet si in municipiul Bucuresti) abia in 1975! De ce ?!
          Nu chiar. Schimbarea denumirii din IRTA in DRTA a avut loc in 1968, iar schimbarea din DRTA in ITA in 1970. Totusi, pana in 1975 nu exista cate o ITA in fiecare judet, ci functiona inca vechea schema regionala, fiind doar denumirile schimbate. Explicatia este foarte simpla si tine de eficienta exploatarii. La CFR chiar si astazi avem regionale. A trebuit mai intai sa se justifice infiintarea acestor multe ITA. Traficul a crescut, posibilitatile de inzestrare au crescut. Odata cu preluarea traseelor preorasenesti externe, vechile ITA din marile judete deveneau depasite, iar statul a ales varianta divizarii pe judete si dezvoltarea unor intreprinderi noi, desi era vorba de intreprinderi subordonate direct unui minister national.
          fl82 wrote:
          6. In anii 1980, parcul auto al unitatilor ITA era format in cea mai mare parte din vehicule de mare capacitate, de un numar restrans de tipuri.
          In general, predomina RD-111 (cel mai raspandit autobuz interurban romanesc in acei ani si chiar in anii 1990), mai erau si unele DAC-112-UDM si DAC-117-UD (variantele interurbane), si RDM-109-Montana.

          Celelalte tipuri erau mai putin prezente in parcul ITA- RD-109, si poate cateva RDT-LD-112.
          TV 20-R si TV 20-U erau inca destul de multe in 1980, disparand apoi rapid pana in 1983. DAC 112-UDM au fost la ITA chiar mai multe decat la IJTL-uri. Dar omiti un tip care a fost foarte raspandit pe traseele ITA, incepand chiar din 1975, si anume Roman 112-UD. Desi era autobuz de tip urban, era folosit intens pe multe trasee aglomerate, in special - dar nu numai - pe traseele preluate de la consiliile populare.


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Thu 17 Mar 2016 03:04 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3299
          fl82 wrote:
          Va multumesc pentru precizari!

          Bun- deci ca sa inteleg:

          1. "A-7" este unul si accelasi vehicul cu minibuzul "CIRA-A-7", echipat cu motor pe benzina si realizat la IRA-Berceni, ori in 1970, ori cel tarziu in anii 1972-1973 ?
          Exact.

          fl82 wrote:
          2. "A-8" este unul si accelasi vehicul cu "Roman-108-Satelit", realizat ori la IRA, ori de uzina "Autobuzul". Produs din 1974 pana in 1976 ?
          A fost si primul autobuz (de fapt ca si dimensiuni si capacitate era mai mult minibuz) echipat cu motor diesel (licenta "Saviem") , produs in Romania.
          Poti sa postezi o fotografie cu acest "Satelit" de care vorbesti? Nu-l tin minte in traficul din Romania, poate s-o fi incercat un prototip pentru export. In nici un caz nu cred ca bietul A8 sa fi avut o denumire asa pompoasa. Din cate imi amintesc, prospectul detaliat al fabricatiei din 1975-1976 nu prevedea asa ceva, era doar 109-UD prevazut, dar nici acesta nu s-a mai realizat in serie pana la urma. Mai degraba e posibil sa fi fost un experiment din anii 80.

          fl82 wrote:
          3. Primul autobuz standard, de mare capacitate, echipat cu motor diesel (licenta MAN), produs in Romania, a fost modelul "Roman-112-UD", realizat la uzina "Autobuzul", incepand din anul 1974 si pana in anul 1980 ?
          La sfarsitul anului 1974 s-au livrat primele exemplare in Bucuresti. In orasele mari - incepand din primavara lui 1975. In orasele resedinta de judet, dar mai mici - abia din 1976. In restul oraselor mici - si mai tarziu. In 1979-80 nu s-au mai livrat in Bucuresti, ci doar in tara si in mai putine exemplare decat pana atunci.


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Thu 17 Mar 2016 10:01 
          Offline
          User avatar

          Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
          Posts: 56085
          ROCAR SATELIT 108 RD: viewtopic.php?f=46&t=852


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Thu 17 Mar 2016 17:23 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3299
          Silviu wrote:
          ROCAR SATELIT 108 RD: viewtopic.php?f=46&t=852
          Asa cum banuiam - un vehicul conceput in anii 80, produs doar in serie mica, dedicat pentru export (denumirea comerciala "Rocar" nu se folosea la acea vreme pentru produsele destinate pietii interne). Sper sa nu gresesc, dar cred ca armata a fost dotata cu ele abia dupa 1989.


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Thu 17 Mar 2016 23:34 
          Citat:

          "Dar omiti un tip care a fost foarte raspandit pe traseele ITA, incepand chiar din 1975, si anume Roman 112-UD. Desi era autobuz de tip urban, era folosit intens pe multe trasee aglomerate, in special - dar nu numai - pe traseele preluate de la consiliile populare".

          Intrebare: cand (in ce an) au disparut complet autobuzele Roman-112-UD , de pe traseele interurbane aleITA ?

          Intreb asta, deoarece din anul 1978 a inceput fabricarea autobuzului RD-111, special conceput pentru traseele interurbane (desi partea mecanica si motorul erau acceleasi din cate stiu la ambele autobuze- doar ca la Roman-112-UD motorul era amplasat la mijloc sub podea, iar la RD-111 in spate), RD-111 ca si amenajare interioara, banchete (cu burete si musama sau material textil, cu plase portbagaj in salon) era mult mai potrivit ca si autobuz interurban, fiind special conceput in acest sens.

          La unele autobuze interurbane RD-111 (cu care am apucat sa calatoresc in zona Husi, pana in 2008, cand au fost aici retrase din circulatie) am observat ca aveau si difuzoare audio montate pe tavan, si un casetofon de bord, astfel pasagerii putand asculta si muzica (bine- dupa preferintele soferului, care erai in general spre muzica populara si de petrecere, dar nu manele) in timpul calatoriei!

          Aceste sisteme audio le-au avut autobuzele RD-111 din fabricatie s-au au fost montate ulterior de soferi ?

          In 1981 aparea si autobuzul RDM-109-Montana, care, desi avea unele minusuri fata de RD-111 (motor Saviem mai putin puternic fata de motorul MAN, capacitate mai mica de transport, usi manuale, si suspensii mai putin confortabile- in loc de perna de aer erau arcuri lamelare si amortizoare hidraulice), pe drumuri dificile, neasfaltate, spre sate izolate si greu accesibile, se descurca mai bine decat RD-111.

          Punctele slabe a lui RD-111 au fost:

          -Pernele de aer care se mai spargeau (de ce ?)

          -Si sistemul de incalzire a salonului, care nu tot timpul functiona corespunzator (de ce ?).


          Top
            
           
          PostPosted: Fri 18 Mar 2016 00:09 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3299
          fl82 wrote:
          Intrebare: cand (in ce an) au disparut complet autobuzele Roman-112-UD , de pe traseele interurbane a ITA ?
          Destul de repede după privatizarea unitatilor ITA, probabil prin 1993-1994.
          fl82 wrote:
          Intreb asta, deoarece din anul 1978 a inceput fabricarea autobuzului RD-111, special conceput pentru traseele interurbane (desi partea mecanica si motorul erau acceleasi din cate stiu la ambele autobuze- doar ca la Roman-112-UD motorul era amplasat la mijloc sub podea, iar la RD-111 in spate), RD-111 ca si amenajare interioara, banchete (cu burete si musama sau material textil, cu plase portbagaj in salon) era mult mai potrivit ca si autobuz interurban, fiind special conceput in acest sens.
          Incarcarea vehiculelor pe traseele de navetisti era foarte mare, asa ca pe distante cam de pana la 35 km s-au folosit la greu si Roman 112 UD si DAC 112 UDM. Autobuzele interurbane aveau 44 sau 56 de locuri, in picioare se calatorea la greu in ele, incomod si ilegal, dar totusi mai mult de 70-80 persoane nu cred ca intrau. In schimb, in cele urbane intrau peste o suta de persoane. Crede-ma ca era mai confortabila calatoria in picioare intr-un autobuz urban decat in cel rutier. Desigur, daca nu aveai cine stie ce bagaj si distanta de parcurs nu depasea trei sferturi de ora. Pe traseul Brasov - Predeal, destul de lung si dificil, au circulat bunaoara multa vreme amestecat atat autobuze urbane cat si rutiere, poate in functie de incarcarea curselor sau pur si simplu pentru ca cele rutiere nu erau suficiente ca numar. Roman 111 s-a produs abia din 1977 si nu indestulator fata de cerintele de atunci. Repet, circulau inca foarte multe TV-uri ce trebuiau inlocuite.
          fl82 wrote:
          Aceste sisteme audio le-au avut autobuzele RD-111 din fabricatie s-au au fost montate ulterior de soferi ?
          Sunt posibile ambele variante, dar in anii 70-80 muzica se auzea doar de la sofer, nu si din difuzoare.
          fl82 wrote:
          Punctele slabe a lui RD-111 au fost:
          -Pernele de aer care se mai spargeau (de ce ?)
          -Si sistemul de incalzire a salonului, care nu tot timpul functiona corespunzator (de ce ?).
          Toate autobuzele romanesti cu perna de aer au avut aceasta problema pana la un moment dat. Din ce am reusit sa aflu, nu s-a aprobat importarea pernelor si nici a unui cauciuc de calitate, iar materialul disponibil din productia interna era catastrofal. Intr-o vreme, cadeau Romanurile pe capete in traseu. Vehiculul ramanea tintuit in strada, perna sparta facand sa se piarda tot aerul comprimat si sa se blocheze in consecinta franele. Economisiri meschine de tip ceausist, dar si gradul mare de supraincarcare (pana la 120 pasageri). Se intampla chiar si la Karosele SM-11 sa se sparga perna, nu mai vorbesc ca acestea erau toate cu sasiul incovoiat de la supraincarcarea repetata (nu aveau rezerva de rezistenta peste incarcarea nominala). De ce crezi ca ITB-ul a preferat IK-4? :wink:
          Sistemele de incalzire erau foarte putin fiabile si greu de intretinut si oricum mult subdimensionate. In plus, dupa ce au disparut taxatoarele, nu exista interes pentru temperatura din salon. Aeroterma de la sofer functiona, dar acesta tot cu caciula si haine groase trebuia sa conduca iarna. Acesta era nivelul tehnic de dezvoltare la vremea respectiva, dar era luat in calcul de calatori. Mai rau era cu defectarea autobuzului interurban intr-o zi cu ger. Am avut o data parte si de asemenea placere, noroc ca dupa vreo ora soferul cu mainile inghetate a reusit sa inlature cumva, prin lovituri si manevre repetate, dopurile de gheata din motor sau ce era acolo.


          Top
           Profile  
           
          PostPosted: Fri 18 Mar 2016 23:22 
          Va multumesc pentru raspunsurile oferite! Si pentru ca dupa cum observ cunoasteti multe amanunte tehnice legate de autobuzele romanesti, indraznesc sa va mai intreb un aspect:

          -In "Mersul autobuzelor ITA valabil pe anii 1989-1991 pentru judetul Vaslui" (probabil ultimul "Mers a autobuzelor" editat de ITA), se preciza faptul ca "incepand cu anul 1984, s-a generalizat autotaxarea in sectorul de transport cu autobuzele interurbane".

          In acest sens se montasera compostoare de bilete in aceste autobuze (vag mi le amintesc- erau niste cutii , montate langa geamuri, iar autobuzele in care le-am vazut montate erau de tip RD-111), iar calatorii "erau rugati sa composteze biletele imediat dupa urcarea in autobuz din statie", deoarece "dupa plecarea din statie a autobuzului, compostoarele se blocheaza".

          Intrebarea este: care era si cum functiona acest sistem automat de blocare a compostoarelor, dupa plecarea autobuzului din statie ?

          Daca la autobuzele dotate cu usi automate (RD-111, DAC, Roman-112-UD) putea exista un sistem care in momentul inchiderii usilor automate a autobuzului sa duca la blocarea compostoarelor, la autobuzele cu usi manuale (RDM-109-Montana) cum se realiza acest lucru ?

          Si care a fost reactia calatorilor (mai ales a celor din mediul rural) privind acest sistem a autotaxarii ?


          Top
            
           
          PostPosted: Sat 19 Mar 2016 00:31 
          Offline

          Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
          Posts: 3299
          fl82 wrote:
          Va multumesc pentru raspunsurile oferite! Si pentru ca dupa cum observ cunoasteti multe amanunte tehnice legate de autobuzele romanesti, indraznesc sa va mai intreb un aspect:

          -In "Mersul autobuzelor ITA valabil pe anii 1989-1991 pentru judetul Vaslui" (probabil ultimul "Mers a autobuzelor" editat de ITA), se preciza faptul ca "incepand cu anul 1984, s-a generalizat autotaxarea in sectorul de transport cu autobuzele interurbane".

          In acest sens se montasera compostoare de bilete in aceste autobuze (vag mi le amintesc- erau niste cutii , montate langa geamuri, iar autobuzele in care le-am vazut montate erau de tip RD-111), iar calatorii "erau rugati sa composteze biletele imediat dupa urcarea in autobuz din statie", deoarece "dupa plecarea din statie a autobuzului, compostoarele se blocheaza".

          Intrebarea este: care era si cum functiona acest sistem automat de blocare a compostoarelor, dupa plecarea autobuzului din statie ?

          Daca la autobuzele dotate cu usi automate (RD-111, DAC, Roman-112-UD) putea exista un sistem care in momentul inchiderii usilor automate a autobuzului sa duca la blocarea compostoarelor, la autobuzele cu usi manuale (RDM-109-Montana) cum se realiza acest lucru ?

          Si care a fost reactia calatorilor (mai ales a celor din mediul rural) privind acest sistem a autotaxarii ?
          Ma mira faptul ca in judetul Vaslui se vorbea de "generalizarea" autotaxarii, pentru ca la ITA nu stiu sa fi existat asa ceva. Autotaxarea a fost folosita incepand din 1975-76 pe traseele de tip suburban, naveta si in general cu flux mare de calatori si statii dese. In rest, pentru cursele de lung parcurs, se proceda astfel: in autogari era obligatorie cumpararea biletelor de la casierie (sau anticipat din agentiile de voiaj ITA, dar numai pentru anumite trasee ce dispuneau de aceasta facilitate), iar pe traseu se cumparau bilete de tip universal de la sofer, care le taia din cupon in dreptul marcajului pentru tariful respectiv. Taxatoare fusesera doar pe trasee periurbane si doar pana in anii 70.

          Nu tin minte sa fi vazut niciodata in Romania compostoare electromagnetice care sa persiste, inainte de anii 90. Nici macar la ITB/RATB. S-au testat o vreme unele in anumite locuri, doar atat. Deci compostoarele erau mecanice, actionate de mana calatorului, fie basculante, fie cu apasare directa, fie cu apasare intermediata prin parghii. Revenirea se facea cu arc. Nu imi pot imagina cum anume soferul putea bloca centralizat astfel de compostoare mecanice. Repet, eu nu am vazut electromagnetice, dar asta nu inseamna ca nu ar fi existat pe undeva in urma vreunui experiment izolat, catre sfarsitul anilor 80. Erau mai multe probleme, si anume: 1) tehnologia de atunci nu permitea construirea in serie mare a unor compostoare electromagnetice compacte si fiabile; 2) bateria de acumulatori a vehiculelor era extrem de neperformanta, se evita legarea la ea a oricaror circuite electrice care nu erau absolut indispensabile.

          In alte domenii existau insa inca din anii 50 aparate cu functionare similara compostoarelor electromagnetice, de exemplu marile uzine aveau aparate de pontat care imprimau data si ora pe cartela de pontaj. Ele erau insa putine ca numar (cateva la fiecare poarta a uzinei) si mari ca dimensiuni. Este posibil ca acestea sa fi fost in multe cazuri realizate local, prin autoutilare. Bineinteles, au aparut apoi mult mai tarziu validatoarele de la metrou, initial fiind doar turnicheti care se deblocau prin introducerea monedei. Dar sa produci industrial in mare serie un aparat mic si fiabil si sa dotezi o flota uriasa de vehicule cum era cea a ITA (peste 600 de autobuze pe judet in perioada de varf 1979-1981) era aproape imposibil, dat fiind constrangerile privind importurile de orice fel, problemele de aprovizionare cu consumabile etc. Oricum, in Romania, din cauza ratei inalte de fraudare si a aglomeratiei cronice, sistemele de autotaxare din vehicule erau foarte complicate, compostoarele trebuiau sa permita schimbarea codului de perforatii si sa fie in numar mare, uneori chiar peste 12 bucati intr-un singur autobuz, era nevoie de zeci si sute de case de bilete in statii. In fosta RDG (Berlinul de Est) inca functiona in 1990 sistemul de autotaxare bazat pe constiinta omului, incercat fara succes si in Romania in anii 60. Respectiv depuneai suma potrivita in monede intr-o cutie montata chiar in vehicul si te serveai apoi cu biletul tot de acolo, rupand-ul dintr-o rola. Simplu, fara compostoare, fara case de bilete. Mai uluitor era pretul unei calatorii in Berlin, care era unic desi distantele erau aproape ca la interurban, in acelasi timp fiind derizoriu de mic: 15 pfennig (echivalent cam 50 bani, adica pretul de dinainte de 1976 din Romania).


          Top
           Profile  
           
          Display posts from previous:  Sort by  
          Post new topic Reply to topic  [ 13 posts ] 

          All times are UTC + 3 hours


          Who is online

          Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


          You cannot post new topics in this forum
          You cannot reply to topics in this forum
          You cannot edit your posts in this forum
          You cannot delete your posts in this forum
          You cannot post attachments in this forum

          Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group