Gara principala din Berlin - Berlin Hauptbahnhof
Noua cladire a garii inaugurata la 26 mai 2006 (s-a lucrat 10 ani in total, insa in etape, fara a opri traficul), este cea mai moderna si cea mai mare (ca trafic) gara din Europa. In fiecare zi lucratoare, prin aceasta gara trec peste 1200 trenuri ICE, IC, regionale si suburbane (S-Bahn) prin cele 14 peroane aflate la etajul 2 (6) si la -2 (8), si se estimeaza ca numarul trenurilor va ajunge la 1800/zi!
Prin aceasta gara trec zilnic si multe trenuri internationale, cele mai indepartate localitati legate de Berlin Hbf fiind Novosibirsk (Rusia) si Astana (Kazakhstan), prin expresul "Sibirjak".
Etajul 2 (pe directia vest-est) include doua peroane pentru trenurile S-Bahn si 4 peroane pentru trenuri regionale si de distanta luga. Peroanele sunt situate pe un pod aflat la 10m peste nivelul pietei Europa aflata in fata garii. Etajul -2 (pe directia nord-sud) detine 8 peroane situate la 15m sub nivelul pietei Europa. In proiect au fost incluse si construite si peroanele pentru extinderea liniei 5 de metrou (U-Bahn), dar si peroanele pentru proiectul trenulului Transrapid Maglev, care pentru moment a fost anulat.
La parter se afla un mare atrium, unde se gasesc birourile de informatii, salile de asteptare, automatele pentru emiterea biletelor, un centru de informatii turistice dar si cateva magazine. Etajele 1 si -1 sunt rezervate magazinelor si restaurantelor.
Centrul orasului este traversat de la vest la est de o cale ferata suspendata folosita atat de trenuri suburbane (S-Bahn), dar si de trenuri de distanta lunga sau regionale. Aceasta linie principala trece prin 6 gari mai importante, acestea fiind de la vest la est: Berlin-Charlottenburg, Berlin Zoologischer Garten, Berlin Hauptbahnhof, Friedrichstrasse, Alexanderplatz si Berlin Ostbahnhof.
A doua componenta majora a traficului feroviar din Berlin o reprezinta inelul S-Bahn (Ringbahn) care inconjoara centrul orasului si care se intersecteaza cu linia mediana vest-est in garile Westkreuz si Ostkreuz.
Ultima componenta a traficului feroviar o reprezinta conexiunea sud-nord, folosita atat de trenuri S-Bahn, dar si de trenuri de distanta lunga si regionale. Aceasta magistrala taie inelul S-Bahn in garile Sudkreuz si Gesundbrunnen.
|