ultima actualizare: 07 octombrie 2008
TRAMVAIUL ELECTRIC LA BRASOV
- 1902-1911: se prevede in repetate randuri electrificarea tramvaiului suburban care functiona din anul 1892 intre Bartolomeu-Piata Sfatului-Darste-Satulung/Sacele, cu o ramificatie spre gara mare utilizata doar o scurta perioada pentru calatori
- 1931, 1942: se reia episodic ideea electrificarii tramvaiului suburban, a dublarii liniei pe zona orasului si a crearii unei noi ramuri spre gara mare
- 1960: se desfiinteaza tramvaiul suburban neelectrificat, administrat din 1948 de CFR
- 1980: se prevede introducerea tramvaiului electric modern la Brasov, in etape, pe mai multe trasee care sa lege zonele Steagul Rosu, Darste-Noua, Florilor, Gara, Tractorul-Rulmentul, Bartolomeu, Bartolomeu Nord, dar si orasul Sacele; etape de perspectiva - Sanpetru, Harman
- 1987: prima linie de tramvai electric - 101 (Saturn-Gara-Rulmentul)
- 1989: se realizeaza bucla a doua de la Saturn, pentru prelungirea liniei la Darste-Noua
- 2004: se refac toate sectoarele de curba, cu introducerea pietrei cubice in locul asfaltului aferent zonei liniei
- 2005: prin Strategia de Dezvoltare Durabila (Agenda 21) se enunta intentia de prelungire a liniei 101 la magazinele din Darste si de modernizare si extindere in general a transportului electric brasovean
- 2006: se desfiinteaza total tramvaiul electric la Brasov
- 2006-2007: se inlatura total sinele din oras si reteaua aeriana aferenta
TROLEIBUZUL LA BRASOV:
- 1941: primele planuri pentru 2 trasee, dar fara finantare
- 1944: primele vehicule, dar fara retea
- 1953: reluarea temei, propuneri pentru 4 trasee, nici un rezultat
- 1957-59: constructia primei linii si a instalatiilor aferente
- 1959: 1 linie (1 Pe Tocile-Gara veche); apoi prelungire de la gara veche la Triaj CFR
- 1960: 3 linii (1 la Triaj, 1 barat la gara veche, 2 Pe Tocile-Tractorul)
- 1961: 5 linii (1, 2, 3 Poarta Schei-Steagul Rosu, 4 - ex 1 b, 5 - varianta scurta la 2 de la Poarta schei)
- 1962: 7 linii (1, 2, 3, 4 - la gara noua, 5, 6 - var. scurta la 3 de la Casa Armatei, 9 - var. la 2 de la Casa Armatei); retea noua pe Bd. Garii si mutare linia 4 pe 13 Decembrie la gara noua, apoi scurtarea sa la Poarta Schei si devierea de pe Castanilor-Teatru pe I. Maniu-Iorga
- 1963: 8 linii (1, 2, 3, 4, 5 nou Steagul Rosu-Bartolomeu, 6, 7 Casa Armatei-Gara, 9)
- 1964: 7 linii (1, 2, 3, 4, 5, 7 nou: Steagul Rosu-Tractorul, 9 prelungit la Bartolomeu); desfiintare sens de coborare de pe N. Iorga-I. Maniu
- 1968: retea noua pe Bd. Victoriei (mutare pe aici a liniei 4, revenirea acesteia in ambele sensuri pe 15 Noiembrie)
- 1969: prelungirea retelei la Rulmentul (linia 2, mai apoi si 9 si 7) si inaugurarea bazei de troleibuze; 10 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6 varianta circulara la 7 intre Hidromecanica -Baza troleibuze, 6 barat varianta in sens invers la 6, 9, 9 barat)
- 1970: scurtare linia 6 (Gara-Baza Troleibuze) si desfiintare 6 barat;
- 1971: retea pe Saturn-Zizinului; linia noua 6 (Saturn-Zizinului-Str. Lunga-Gara Bartolomeu); linia 4 barat (Poarta Schei-Victoriei-Gara-Tractorul)
- 1970-72: circulatie deviata linii 2, 2 barat, 7, 9, 9 barat pe Bd. Victoriei-Bd. Garii; prima retea de pe Str. Toamnei (pentru linia 7)
- 1972: reteaua pe Vlahuta-Garii; linia 8 (Saturn-Gara-Rulmentul); linia 7 revine pe 13 Decembrie si circula pe firul al doilea reconstruit pe I. Maniu, spre Hidromecanica
- 1972-74: servire cu autobuze pe traseu deviat a liniei 1 (lucrari la Str. Harmanului)
- 1975: 11 linii (1, 2, 2 barat, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 9 barat); nu mai functioneaza capatul de linie de la Tractorul
- 1976: prelungire de la Gara Bartolomeu la Stadionul Municipal
- 1976-1979: reconstruirea vechii retele - inclusiv schimbarea firului aerian, desfiintarea ancorelor de pe cladiri, stalpi noi metalici in centru)
- 1980: linia 10 (Saturn-Gara-Stadionul Municipal)
- 1982: se prevede extinderea retelei pe Str. Al. I. Cuza-Avram Iancu si se pozeaza deja stalpii; se prevede extinderea in viitor si la Uzina 2
- 1984: 12 linii (1, 1 barat la N. Iorga, 2, 2 barat la N. Iorga, 3, 4, 5, 6 scurtat la N. Iorga, 7, 8, 9, 10)
- 1985: linia noua 16 (Poarta Schei-Grivitei-Gara Bartolomeu)
- 1986: linia noua 31 (N. Iorga-V. Alecsandri-Valea Cetatii); prelungire si realizare bucla Livada Postei (pt. 1 barat, 2 barat, 6, 31); reactivare legatura Piata Teatrului-N. Iorga (pt. 1 barat, 6)
- 1987: deviere 8 si 10 pe un sens pe Harmanului-Toamnei-Zizinului ca urmare a lucrarilor din Bd. Vlahuta; refacere partiala a retelei largire Calea Bucuresti; deviere linii 3, 5, 7 pe al doilea sens Calea Bucuresti-Poienelor ca urmare a lucrarilor din Str. Carpatilor
- 1988: dupa desfiintare linia 8 (preluare totala de catre 101 tramvai) si construire bucla Castanilor pentru intoarcere de pe 15 Noiembrie pe I. Maniu spre Hidromecanica - 17 linii (1, 1 barat, 2, 2 barat, 3, 3 barat, 4, 5, 6, 6 barat, 7, 9, 9 barat, 10, 16, 31, 31 barat); refacerea retelei la largirea Str. Zizinului fara intreruperea circulatiei
- 1989: devieri importante cu ocazia restructurarii zonei Hidromecanica; reteaua noua de pe Toamnei-Kogalniceanu; desfiintare 6 barat, 31 barat, mutare traseu 3 barat pe Toamnei, 7 pe Victoriei, celelalte pe Toamnei-Kogalniceanu pe sensul spre centru; mutare linii 1, 1 barat, 4, 9 barat pe Castanilor-Kogalniceanu
- 1990: desfiintare 9 barat, restrangere program 10, introducere 10 barat, reintroducere 31 barat la Gara; revenire 7 pe Castanilor; desfiintare tronsoane al doilea fir pe 15 Noiembrie si I. Maniu intre Castanilor-Hidromecanica; mutarea traseelor spre V. Cetatii pe reteaua noua de pe Bd. Muncii; revenire linia 10 al doilea sens pe Vlahuta; elaborarea proiectului de prelungire pe Soseaua Cristianului
- 1992: temporar 1, 1 barat, 31 barat servite de autobuze; apoi inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe linia 4; liniile 3, 6 revin pe la Hidromecanica spre centru, iar linia 2 se modifica spre Centru pe Castanilor-Teatru; reintroducere troleibuze pe 1 barat cu scurtare la Onix-Castanilor-Patria-Kogalniceanu
- 1993: linia 31 barat devine 32; revenire 3, 3 barat, 5, 7 pe Berzei-Carpatilor; 3 barat numai cateva curse la ore de varf, direct Hidromecanica-Kogalniceanu; inlocuire definitiva a troleibuzelor cu autobuze pe liniile 6 si 16; reprelungire linia 1 barat la Livada Postei, insa cu urcare pe I. Maniu
- 1994: linia noua 33; suspendare circulatie in contrasens pe 15 Noiembrie-Eroilor (linii 1, 2) cu mutare pe I. Maniu-N. Iorga
- 1999: noul garaj Valea Cetatii
- 2002: prelungire linia 1 barat pe Str. Lunga la Stadion Municipal
- 2003: desfiintare 3 barat (2 curse dimineata), prelungire 32 la Rulmentul la ore de varf
- 2004: demontarea retelei inactive de pe Str. Turnului (Parc Tractorul)
- 2005: se aproba proiectul de mutare a unui fir al retelei de troleibuze de pe Str. Lunga pe Str. De Mijloc, in vederea introducerii sensurilor unice; desfiintare 2 barat si 32-Rulmentul; apare linia noua 30; desfiintare totala linia 10 si reducere circulatie linia 10 barat; desfiintarea liniilor de troleibuze 2, 5, 9, 10 barat, 31 si inlocuirea cu autobuze; modificare si restrangere program 1 barat; linia noua 5 barat
- 2006: desfiintare linia 3, scurtare 1 la Livada Postei; inlocuirea totala cu autobuze a liniilor 1, 32 si partiala a liniilor 1 barat, 5 barat, 7 si 30; reactivare linia 8 troleibuze ca urmare a desfiintarii tramvaiului; mutarea si celui de-al doilea sens al liniei 33 pe V. Alecsandri
- 2005-2007: demontare masiva a retelei electrice si scoaterea stalpilor in Bartolomeu, Schei, centrul istoric, Str. Lunga, Eroilor-15 Noiembrie, Maniu-Iorga, Calea Bucuresti, piata garii
- 2007: mutare 5 barat si 7 pe Carpatilor; inlocuiri temporare repetate cu autobuze pe linia 8, ca urmare a lucrarilor edilitare de pe traseu
- 2008: suspendare linia 1 barat; modificari linii 5 barat, 7, 30 ca urmare a noilor sensuri unice din zona centrului civic; infiintare linii noi 3 si 10 (cu frecventa pe traseu de 60 minute!), in locul lui 1 barat
- posibil candva: cu mare efort sa fie reparata greseala eliminarii transportului electric din Brasov
|