TRANSIRA

Transportul public din Romania si din lume. Unicul forum cu informatii corecte, oficiale!
It is currently Sun 15 Sep 2019 22:53

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
PostPosted: Tue 15 Nov 2005 22:40 
TV2E in Brasovul anilor '70 (material publicitar ONT din anii '70). Zona Aro Palace.

Imaginea intreaga scanata (din care am decupat bucata cu troleibuzul) are 3504x2544 pixeli si este superba.


Attachments:
Bv.jpg
Bv.jpg [ 144.03 KiB | Viewed 24196 times ]
Top
  
 
PostPosted: Tue 22 Nov 2005 22:17 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Stimati prieteni,
Astazi mi-am facut timp si pot sa va scriu mai multe despre cele 2 modele de troleibuze TV.
In primul rand primele troleibuze articulate au fost DAC 117E.
TV2E erau vopsite albe cu un brau inferior rosu si o dunga langa parbriz si geamuri tot rosie. Pe usi nu erau dungi. TV20E era vopsit crem cu dungi albastre.
Si deci sa incepem! Sper sa aveti rabdare sa cititi. Cine mai stie ma poate eventual corecta unde este cazul.
In primul rand imi placea acea sigla TV incadrata de cele 2 frupuri de ornamente. Sigla ca si ornamentele erau din aluminiu, atunci nu se facea economie si era pe un plexic cu fond bleumarin.
Sa patrundem in interior!
Pe usa din fata care era destul de ingusta, compusa din 3 elemente grupate astfel: un element dublu, articulat si un element simplu. Se deschideau spre interior. Urcam apoi pe doua trepte din tabla imbracate cu covor cauciucat si il vedem pe sofer.
Soferul sta pe un podium care este strict demarcat de o usa din panel cu o bara.
Acesta are in fata un bord din tabla vopsita cu vopsea lovitura de ciocan gri, necapitonat.
Pe bord sunt prinse doua radiatoare din tabla cromata, care uneori datorita supraincalzirii isi schimbau culoarea pe alocuri in negru.
Panoul de comanda asezat pe bord este de forma unei felii de pepene la TV2E si patratos la TV20E. Acesta cuprinde voltmetru, ampermetru, ceas presiune aer si martori luminosi precum si butoane pentru stergator parbriz, faruri, lumini interioare. De remarcat ca nu avea vitezometru.
Volanul era de mari dimensiuni, circa 50 cm, directia era mecanica si deci soferii trageau de el nu gluma. Mai greu era pentru cele 2-3 soferite care erau in Brasov. In centru era claxonul care avea un frumos ornament la butonul central TV pe fond albastru din plastic transparent.
Fac o paranteza spunand ca imi placea foarte mult acel buton, ulterior facand rost de unul.
Volanul se sprijinea pe o coloana prinsa la nivelul inferior cu o flansa cu patru suruburi de podea. Pe coloana era prins in doua suruburi semnalizatorul, iar la nivelul inferior era un suport pe care soferul isi sprijinea piciorul stang.
Pedalel erau din lemn prinse cu suruburi pe niste tije metalice. Acestea erau imbracate cu mantale de cauciuc. In pozitie de repaus stateau la circa 75 grade fata de podea.
Scaunul soferului era cu picioare de teava,tapitat cu panza, fara tetiera.
In spatele soferului era un geam si la nivelul inferior o bucata de panel.
La parbriz la partea superioara era un parasolar din plastic transparent albastru pe care soferul il putea manevra.
Tot in fata, intre sofer si usa sub bord dra dulapul de scule, inchis cu cheie patrata, cu doua usi care se deschideau spre interiorul troleibuzului.
Mergand catre spatele troleibuzului pe aripa din dreapta fata, langa usa, cu spatele la geam era o bancuta cu sezutul si spatarul capitonate la fel ca si scaunele din interior: placa lemn, iarba de mare si PVC.
Urmeaza pe partea stanga si dreapta 2 perechi de scaune duble individuale fata in fata. Pe partea stanga este intre podiumul soferului si aceste perechi inca o pereche de scaune.
Continua apoi scaunele perechi pana catre spate. Pe partea dreapta este scaunul taxatoarei langa usa din spate. Toate scaunele nu aveau manere sau bare.
Scaunul taxatoarei era de asemenea tapitat si era orientat cu spatele catre geam si era asezat pe un podium. In fata taxatoarei era un pupitru din panel care era mobil.
Calatorii care circulau in picioare se puteau tine de cele 2 bare din aluminiu prinse cu suporti din aluminiu pe tavanul troleibuzului. De asemenea in dreptul usilor erau bare de sprijin din aluminiu.
Usa din spate era din 4 elemente grupate doua cate doua articulate la mijloc si care se deschideau spre interior. Scara de asemenea avea 2 trepte.
Intreaga suprafata a podelei era din panel acoperit cu covor din cauciuc ripsat.
In dreptul usii din spate era un spatiu liber. Exista de asemenea o treapta care trebuia urcata pentru a ajunge in dreptul scaunelor.
Intre usa din spate si spatele troleibuzului era dulapul de aparataj, din tabla, care avea 3 usi din tabla care se deschideau spre interiorul troleibuzului.
Peretii laterali si tavanul erau capitonate cu melamina de culaore alba.
Acoperisul avea o trapa din tabla cu 2 bare metalice folosite pentru deschidere. Arcurile insa erau destul de tari si trebuia oarecare forta pentru a o deschide.
Geamurile, parbrizele si geamurile coltar (TV2E) erau prinse bine in chedere, fapt pentru care nu prea patrundea apa. Chederele nu aveau jgeab colector pe interior pentru apa.
Chederele de la usa erau dintr-un cauciuc panzat de buna calitate.
Am uitat sa scriu ca usile erau actionate pneumatic.
Pe timpul iernii incalzirea se facea de la cele 2 radiatoare de langa parbriz. Inchipuitiva ce cumplit era pentru taxatoare care statea langa usa din spate.
Exteriorul
Pe exterior avea tabla destul de buna, poate de 1 mm, dar oricum foarte bine tratata impotriva coroziunii.
Motorul electric actiona puntea din spate si desi era romanesc era extraordinar de bun. Datorita constructiei omogene troleibuzul iarna nu prea patina la plecarea de pe loc. Viteza cu care se putea circula era de circa 50 km/h si la acea viteza nu simteai ca se dezmembreaza.
In spatele troleibuzului pentrua ajunge la motorul electric, aparataj, compresor erau 3 usi care se deschideau spre exterior astfel: cea din stanga la stanga, cea din dreapta la dreapta iar cea din mijloc care era mai mare in sus. Inchiderea acestora se facea de asemenea cu incuietoare cu cheie patrata.
Pe usile laterale erau cele 2 stopuri de forma ovala cu dispersor bombat si oval. Aveau becuri individuale pentru semnalizare, pozitie si frana cu oglida dispersoare individuala pentru fiecare bec.
Pe usa centrala erau montate doua trepte din otel rotumd iar pe luneta centala era si o scara care facea posibila urcarea pe acoperis.
Compresorul de aer functiona intermitent in functie de presiunea din instalatia pneumatica.
Uneori pornirea acestui compresor se facea intarziat fapt pentru care soferii stateau cu un ochi si pe bord la ceasul de presiune. In cazul in care observau o presiune prea mica si compresorul nu pornea dadeau cateva pedale de frana pentru a scadea presiunea si mai mult si a forta compresorul sa porneasca.
Motorul electric nu era foarte zgomotos, insa contactorii la cuplare respectiv decuplare erau un pic mai zgomotosi ca la DAC 117E.
Pe lateral erau usil;e de vizitare pentru bateriile de acumulatori, buteliile de aer si roata de rezerva.
Am uitat sa spun ca si pe interior avea cateva podete care se puteau ridica si permiteau accesul la diferite elemente.
Daca am uitat ceva va rog sa ma intrebati sau sa ma complectati.
Dupa parearea mea TV2E a fost reusit si pentru vremea de atunci era destul de bun.
Un singur inconvenient avea: pe vreme umeda curenta de te lua gaia la urcare.
In speranta ca nu v-am plictisit prea mult va multumesc pentru rabdare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 01 Dec 2005 19:37 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Ce model era cel articulat cu numarul #5001? Fata, intr-adevar, nu aduce a TV, dar lateralele sunt identice. Ma mira prezenta usii a II-a intre axa B si burduf, precum si existenta unei ferestre intre cele doua jumatati de burduf. A fost cumva un TV 2 clonat? Poate mai trebuia sa precizezi ca zgomotul compresorului (care, intr-adevar, functiona intermitent, nu continuu ca la DAC) scotea, cateodata, zgomote insuportabile :(


Top
 Profile  
 
 Post subject: Troleibuze TV 2xE
PostPosted: Tue 14 Feb 2006 21:24 
Troleibuzele TV20E. Scuze pentru grafica.


Attachments:
File comment: Troleibuz TV2E articulat (confectie ITB). Nu se numea 10e !
tv10e.jpg
tv10e.jpg [ 4.44 KiB | Viewed 24154 times ]
File comment: TV2E.
tv2e.jpg
tv2e.jpg [ 3.22 KiB | Viewed 24154 times ]
File comment: TV20E.
tv20e.jpg
tv20e.jpg [ 3.34 KiB | Viewed 24156 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 14 Jun 2006 20:42 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48423
Multumiri Hans Orlemans /Transurb Galati /Sergiu Onofrei.

Bucuresti, anul 1973.


Attachments:
0789.16 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG
0789.16 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG [ 464.37 KiB | Viewed 23986 times ]
0789.23 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG
0789.23 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG [ 410.48 KiB | Viewed 23986 times ]
0789.24 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG
0789.24 vr 18-05-73 Bucuresti.JPG [ 425.71 KiB | Viewed 23986 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jun 2006 00:30 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
1. la TV 20 E compresorul nu mergea tot timpul (ca la Roman sau DAC) ci cu intermitenta. Se afla in spatele axei A, daca bine tin minte pe parte dreapta.
2. Zgomotul compresorului era:
-mizerabil
-foarte tare
Practic, daca cineva se gasea chiar in spatele axei A iar compresorul mergea, avea toate sansele sa nu se inteleaga cu cel de langa el numai daca striga.
3. Ceea ce nu stiu este daca TV 2E si TV 20 E aveau alternator (ca la Roman si DAC) sau exista un transformator care cobora tensiunea de la 750V la 24V. Daca avea alternator, acesta furniza 24V sau 27V? De asemenea nu mai tin minte daca aveau servopompa sau nu.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 17 Jun 2006 23:32 
OAB wrote:
Cand au venit Romanurile, pozitia 5001 s-a ocupat sau a ramas vacanta? In functie de asta ne putem da seama cand a fost exterminat TV-ul articulat
Statisticile RATB spun ca au existat 320 DAC 112E. Problema este ca a existat si un "DAC" adevarat 112E (5321), deci e greu de spus daca au inceput cu 5002 si 320 includ si pe 5321 sau deja 5001 era fie scurtat, fie disparut demult. Statisticile il plaseaza in jurul lui 1965. Dupa cum cunoastem stilul de numerotare RATB, ar fi inceput alta serie, daca aceasta era ocupata, chiar si cu un singur exemplar.
Inca o greseala in statistici: DAC 117E erau de la 7000 la 7334, deci 335, nu 345.


Attachments:
DSC00495tr.jpg
DSC00495tr.jpg [ 47.2 KiB | Viewed 24041 times ]
Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 18 Jun 2006 00:58 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
1. TV 2 EA (articulatul) avea
-axa A directoare
-axa B motoare
-axa C portanta, rigida
asadar, troleibuzul era cu "articulatie trasa", nu cu articulatie impinsa, asa cum m-as fi asteptat
2. Montarea capatorilor pe segmentul A (conceptie diferita fata de alte troleibuze articulate) se datoreaza... miscarilor puternice ale segmentului B; troleibuzul neavand suspensie pneumatica.
_________________
Quote:
Dupa cum cunoastem stilul de numerotare RATB, ar fi inceput alta serie, daca aceasta era ocupata, chiar si cu un singur exemplar.



1. Daca ne uitam cu atentie, insusi numarul 5001 arata stilul de numerotare ITB. TV-ul articulat putea avea numarul 45xx sau, in cel mai rau caz, 47xx; nu era nevoie sa ii dea numarul 5001. Deci, e clar ca s-a dorit inceperea unei noi serii
2. Unele TV 20 E au fost exterminate inainte de termen. In 1985 ar mai fi trebuit sa vad macar cateva TV-uri, dat fiind faptul ca ultimele astfel de troleibuze au fost fabricate in 1975. Ori... nici urma de TV. Sa fi fost "terminate" troleibuzele respective? Fiabilitatea lor era superioara DAC-urilor. Sa fie vorba de "uzura morala"? Sau sa fie vorba de orientarea ITB-ului catre vehicule de capacitate mare?
3. Unde e fotografiat 4113? De care depou putea sa apartina, respectivul circuland pe linia 84?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Sun 15 Apr 2007 17:53 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 48423
ITB 4251.


Attachments:
4751 bucuresti.JPG
4751 bucuresti.JPG [ 320.83 KiB | Viewed 17858 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 15 Apr 2007 19:06 
Au fost modificate mai multe troleibuze TV2E in articulate. Unul singur a fost cuprins de statisticile RATB, dar au fost 21.
Iata cam ce a avut ITB in materie de troleibuze pana in anii '80
Code:
01-12       198x        DAC112E         rebuilt for freight transport
13-17       1989        DAC112E         ~ ex: 5087,5137,5231,5317,5318 (to be confirmed the renumbering to 13-17 !)
4001-4020?  <1962       MTB-82T
4021?-4080  <1962       TV12E
4081-4259   <1962>    4165                               training car
4260-4291   1962        TV2E
4292-4334   1963        TV2E
4335-4385   1964        TV2E
4386-4457   1965        TV2E
4458-4527   1966        TV2E
4528-4572   1967        TV2E
4573-4581   1968        TV2E
4582-4592   1971        TV20E
4593-4597   1972        TV20E
>    4597                               training car, ca.1980
4598-4657   1973        TV20E
4658-4757   1974        TV20E
4758-4768   1976        TV20E
5001        1965        TV2EA           ex 2xTV2E, in service until 1968
5002-5021   1966        TV2EA           ex 2xTV2E, in service until 1968
5001'-5021' 1975        DAC112E
5022-5036   1975        DAC112E
5037-5117   1976        DAC112E
5118-5167   1977        DAC112E
>    5121                               training car 1983-198x
>    5132                               freight transport car, not shape changed
5168-5247   1978        DAC112E
5248-5320   1979        DAC112E
-- Notice: 5001-5320 are DAC112E with Roman 112 body.
5321        1981?       DAC112E/DAC     (prototype?)
N/A         1987        DAC318ET        tested, not in ITB/RATB rolling stock


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 16 Apr 2007 00:07 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 651
Location: Bucuresti, Militari
Daca nu ma-nsel, prototipul troleibuzului articulat s-a realizat in 1955, si ar fi fost o premiera chiar in lume (cand a aparut prmul vehicul articulat pe plan mondial?). Se pare ca ar fi fost probleme cu brevetul de inventie, altii adjudecandu-si dreptul de autor in defavoarea celui care l-a realizat.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 02 Oct 2007 23:58 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Troleibuzul TV2 articulat s-a realizat prin modificare a cate 2 vehicule vechi la URAC-ITB, cam in aceeasi perioada cand s-au articulat aici si o serie de Skode vechi 706 RTO. Sistemul de articulare pare acelasi. Erau la vremea respectiva o mare senzatie in Bucuresti, intrucat nu se mai vazusera la noi pana atunci vehicule articulate. Articulatia improvizata s-a dovedit insa in timp a fi putin fiabila, chiar au avut loc accidente cauzate de ruperea ei.
In 1969, s-a incercat un fel de omologare a unui troleibuz articulat cu face-lift, cu ajutorul ICPAT Brasov, insa iarasi, articulatia nu a corespuns. Dupa aceea s-a renuntat, noua serie TV 20E ramanand doar cu varianta solo.
Logica ne spune ca nu avea rost sa se modifice (pentru a deveni remorca) decat vehicule care se apropiau de norma de casare, avand in vedere criza de troleibuze din epoca. Ingemanand 2 vehicule nu obtineai o capacitate dubla, ci doar sporita cu cca 60%. Cum un troleibuz TV avea durata de viata de 8-12 ani, pare sa se fi aplicat acest procedeu doar unor vehicule avariate grav la partea din fata in accidente.
Revenind la modelul de baza TV 2E, nu trebuie uitat ca in primii doi ani de fabricatie s-a inceput cu un model mult diferit de cele ce au urmat (care apar in general in fotografii cu schema de vopsire cu dungi rosii sau albastre pe fond alb-crem). Primele exemplare aveau emblema TV incadrata de un cerc, caseta indicatoare de linie dreptunghiulara sau lipsa, ambele foi ale parbrizului in acelasi plan si cu montantul dintre ele mai gros (ca la TV 1), luneta bipartita si nu tripartita, lipsa ferestrelor zenitale din dreptul usii spate, ochiurile de geam mobile cu balamale cu ax orixontal. Schema de culoare era alb - crem, sau alte variante bicolore cu utilizarea culorilor rosu, albastru deschis, verde inchis. Dar poate cel mai important si semnificativ detaliu vizeaza partea cutiei de echipament din spate: aceasta nu avea usile de vizitare spre interior, ci in afara, cu grile de ventilare, si mai existau inca doua grile de ventilare in cele doua laterale-spate. Primele vehicule fabricate aveau bare de protectie ciudate, din doua paralelipipede - unele le aveau asa doar pe spate.
Va ofer cateva imagini ale acestor dintai variante, spre exemplificare.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007 14:56 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Si iata o imagine din vremea cand TV 2E stapaneau atotputernice Bucurestiul.


Attachments:
File comment: Foto cca 1965-66
TV 2E Universitate.jpg
TV 2E Universitate.jpg [ 370.07 KiB | Viewed 24796 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 15 Nov 2007 21:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
TV 2 E la Timisoara. De remarcat lipsa casetei indicatoare de linie (si in Bucuresti s-au livrat un numar de troleibuze fara caseta). In plus, inscriptia F 7: F vine probabil de la "firobuz", cum era numit troleibuzul la Timisoara, prin adaptarea italianului filobus.


Attachments:
TV2E-Timisoara.jpg
TV2E-Timisoara.jpg [ 54.8 KiB | Viewed 24663 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: Tudor Vladimirescu
PostPosted: Wed 30 Apr 2008 20:03 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Cel putin in cativa dintre primii ani de fabricatie, troleibuzele TV2E purtau pe caroserie, pe ambele laterale, inaintea decupajului rotii din spate, inscriptia cu logo-ul "Tudor Vladimirescu" realizata in relief, probabil din otel cromat. Bineinteles ca, dupa reparatii capitale si nenumarate revopsiri, aceste frumoase inscriptii aproape disparusera, catre sfarsitul anilor 60...
Ar fi interesant de stiut daca cineva a avut la vremea respectiva inspiratia de a colectiona astfel de artefacte, inclusiv emblemele mari de pe bot (patru variante) sau cele mici prezente mai apoi pe Roman / Dac-Romania.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 30 Apr 2008 23:42 
Cu cat mai buna era calitatea materialului din care erau facute emblemele si insciptiile, cu atat mai putin probabil sa se fi pastrat, din cauza principiului celor 3 R (Recuperare, Reconditionare & Refolosire).
Daca s'au pastrat, au ajuns intr'un birou de director sau intr'o expozitie "privata" a unei "intreprinderi", cea producatoare sau una de transport. De acolo, probabil in colectia de-a dreptul privata a vreunui fost director.
Daca totusi s'au mai pastrat si mai multe, sa speram ca vreun colectionar da de acest forum.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 04 Jul 2008 01:27 
emblemele si inscriptiile TV se faceau la Monetaria Statului din Bucuresti.
scrisul in relief era un aliaj ductil, usor fuzibil (zamac), cromat.
emblema era din aluminiu sau silumin, lustruit si lacuit.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Sep 2009 01:22 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Quote:
In primul rand imi placea acea sigla TV incadrata de cele 2 frupuri de ornamente.


Quote:
In spatele troleibuzului pentrua ajunge la motorul electric, aparataj, compresor erau 3 usi care se deschideau spre exterior astfel: cea din stanga la stanga, cea din dreapta la dreapta iar cea din mijloc care era mai mare in sus. Inchiderea acestora se facea de asemenea cu incuietoare cu cheie patrata.




Citetele de mai sus apartin descrierii amanuntite pe care Kappa a facut-o unui TV 2 E. Avand in vedere ca se insista pe frumusetea ornamentului, carei generatii apartine TV 2 E-ul descris:
-cea cu sigla inscrisa in cerc?
-cea cu sigla "obisnuita"?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Sep 2009 18:14 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 212
Location: Brasov
Cea cu sigla obisnuita, nu cea in cerc. Acele troleibuze eu nu le-am mai prins.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 19 Sep 2009 21:49 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Troleibuzele cu sigla in cerc s-au livrat doar pana in toamna lui 1960. Acestea au avut la randul lor mai multe sub-modele. Pana la inceputul lui 1960 s-au livrat troleibuze care aveau usitele de vizitare ale contactorilor pe exterior, la spate si lateral, precum si luneta compusa din doar doua foi de geam, asemanatoare cu a autobuzelor TV 1.

La troleibuzele fabricate incepand din toamna lui 1960 (cele cu sigla TV triunghiulara), aparea scris pe placa de fabricatie: Tip: TV 2-E; Model: 1960.

Nu stiu daca cele dinainte se numeau "model 1958" sau "model 1959". La Brasov, Constanta si Cluj s-au livrat doar incepand cu 1959, dar se pare ca in Bucuresti au circulat cateva chiar din 1958. Exista o imagine a unuia la Gara de Nord din Bucuresti, cu sigla rotunda flancata de "aripi" foarte ample, asemanatoare siglei CFR. Posibil ca acesta sa fie modelul initial, dar nu este exclus ca primul prototip sa fi avut caroserie de TV 1. Un dictionar enciclopedic prezenta un desen de troleibuz cu caroserie de TV 1; nu stiu daca era doar fantezia desenatorului sau o realitate care noua ne scapa inca.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 20 May 2010 00:51 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
Image

Troleibuzul in cauza nu are niciun fel de emblema. E modificare a celor de la Atelierele Centrale sau a existat o sub-serie de TV2E (cu foarte putine exemplare) fara niciun fel de sigla? In ceea ce priveste luneta, TV2-urile fara sigla o aveau tripartita sau, inca era bipartita?

Troleibuzul 4113 mai are un element: geam zenital opac deasupra celei de-a patra ferestre de pe partea dreapta. Se pare ca geamul zenital opac corespunzator ferestrei a patra de pe partea usilor era un element caracteristic TV2-urilor bucurestene. Uitati-va aici:

Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 20 May 2010 09:42 
Cred ca acolo unde era geamul ala opac era locul taxatoarei si probabil le batea soarele in cap o zi intreaga si din acest motiv s-a trecut la montarea geamurilor opace, fie pe plan intern ITB, fie direct la Atelierele Centrale sau poate direct de la uzina Autobuzul.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 20 May 2010 12:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
OAB wrote:
Troleibuzul in cauza nu are niciun fel de emblema. E modificare a celor de la Atelierele Centrale sau a existat o sub-serie de TV2E (cu foarte putine exemplare) fara niciun fel de sigla? In ceea ce priveste luneta, TV2-urile fara sigla o aveau tripartita sau, inca era bipartita?.

Nu au existat TV 2 sau TV 20 fara emblema din fabricatie, dar odata ce aceasta era compromisa, dintr-un motiv sau altul, nu mai era inlocuita. Probabil nu se putea procura ca piesa de schimb sau fondurile pentru reparatii nu erau suficiente pentru asa ceva. Totusi, in Bucuresti cred ca a fost si o moda in anii 70 sa fie scoasa acea emblema, fata de alte orase, unde doar putine exemplare o aveau lipsa. #4113 avusese sigla circulara si initial nu avea deloc "cucuvea" sau avea una dreptunghiulara ingusta, fiind modificat probabil la RK. Forma cucuvelei denota de altfel ca este "made in URAC", nefiind usor trapezoidala.

Luneta a fost bipartita la exemplarele produse in anul 1958 si 1959, asemanatoare cu a autobuzului TV 1, dar inclinata si cu montantul mai lat, in el fiind inglobate si "treptele" de acces pe acoperis. Incepand cu prima serie din 1960 (aceea fara "cucuvea"), luneta a devenit tripartita, iar scarita a devenit o constructie independenta. Farurile cu "cozoroc" si "iesite din orbite" au fost livrate pana la inceputul anului 1962. Cele dinainte de vara lui 1961 erau pozitionate si o idee mai sus. Din 1962, farurile au devenit ingropate, fiind de constructie diferita decat cele anterioare si avand inelul de montaj nichelat.
OAB wrote:
Troleibuzul 4113 mai are un element: geam zenital opac deasupra celei de-a patra ferestre de pe partea dreapta. Se pare ca geamul zenital opac corespunzator ferestrei a patra de pe partea usilor era un element caracteristic TV2-urilor bucurestene.

Acela nu este un geam mai special, ci un geam obisnuit dat ulterior cu vopsea. Asa se proceda la vremea respectiva, inclusiv cu partea superioara a ferestrei din stanga soferului. Catalin a explicat corect motivul. Oricum, vara era teroare, fiind o singura trapa in acoperis iar motorul / rezistentele bagand caldura la interior.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 30 Jul 2010 20:05 
Offline
User avatar

Joined: Sat 07 Mar 2009 23:41
Posts: 119
Location: BUCURESTI sect 2 Cart TEI
Un troleibuz TV2E pe linia 83 in anul 1969. Poza am preluat-o dintr-o revsta Autoturism care a aparut in anul 1969, nr 9.


Attachments:
Troleibuz TV2E pe Bulevard in anul 1969 pe linia 83.jpg
Troleibuz TV2E pe Bulevard in anul 1969 pe linia 83.jpg [ 228.03 KiB | Viewed 14528 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 01:52 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 672
La topicul autobuzelor TV se afirma ca ar fi existat si un troleibuz nerulat, folosit pentru expozitiile de protocol:

Brassovia wrote:
Au avut si un troleibuz TV 2 si un autobuz urban, care erau pastrate in stare perfecta, intr-o expozitie de protocol.


Avea caracteristicile "modelului 1958?"
-sigla circulara
-luneta bipartita, similara celei de la TV 1
-capace de vizitare ale contactorilor care se deschid in exterior, nu in interior
-cucuvea dreptunghiulara


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 17 Sep 2010 15:56 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
OAB wrote:
La topicul autobuzelor TV se afirma ca ar fi existat si un troleibuz nerulat, folosit pentru expozitiile de protocol:

Brassovia wrote:
Au avut si un troleibuz TV 2 si un autobuz urban, care erau pastrate in stare perfecta, intr-o expozitie de protocol.


Avea caracteristicile "modelului 1958?"
-sigla circulara
-luneta bipartita, similara celei de la TV 1
-capace de vizitare ale contactorilor care se deschid in exterior, nu in interior
-cucuvea dreptunghiulara

Este posibil, dar nu-mi mai amintesc exact, l-am vazut doar la TV, de vreo doua ori. Abia mai tarziu am constientizat cat de diferite erau intre ele primele serii de TV 2E, amintindu-mi de siglele circulare si casetele dreptunghiulare, ce ma intrigau in copilarie prin raritatea lor, fara a mi le putea explica. La RK-uri, acestea au disparut, de regula...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 03 Oct 2010 02:17 
Offline

Joined: Mon 03 Jul 2006 12:39
Posts: 651
Location: Bucuresti, Militari
TV2E in filmul "Nu vreau sa ma insor" (linia 83, cap Sos Nordului)


Attachments:
bscap029.jpg
bscap029.jpg [ 58.79 KiB | Viewed 19587 times ]
bscap039.jpg
bscap039.jpg [ 71.22 KiB | Viewed 19585 times ]
bscap042.jpg
bscap042.jpg [ 62.89 KiB | Viewed 19585 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 05 Oct 2010 14:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Troleibuzul 4202 din imagine este fabricat chiar in vara lui 1960. Pe tot parcursul anului 1960, cu exceptia unei perioade scurte, s-a folosit pentru troleibuze sigla circulara. Luneta bipartita si caseta de linie dreptunghiulara au fost folosite insa doar pana la sfarsitul anului 1959 (numere de parc ITB pana aproximativ pe la 4120 - sa nu uitam ca pana la 4080 erau troleibuzele MTB-82D, ITB-T, ZIS-154T-ITB si ITB-T12 cu variantele sale). Dintre troleibuzele model 1959, cele fabricate pana in vara nu aveau decat cate 4 ferestre zenitale pe lateral, iar cele fabricate incepand din toamna aveau deja bare de protectie adevarate, in locul acelor tampoane paralelipipedice initial folosite. Primelor serii din 1960 le lipsea complet caseta de linie, in locul acesteia fiind folosit in Bucuresti un fel de cadru metalic (numere de parc ITB aproximativ intre 4121-4160). Apoi au aparut cele cu caseta patratoasa clasica, respectiv seria celor din care facea parte si 4202. Din momentul intratrii in fabricatie a autobuzelor TV 2 au aparut si la troleibuze emblemele triunghiulare. La sfarsitul anului s-au fabricat scurta vreme troleibuze cu un model lateral in zig-zag, ele fiind livrate cel putin in Brasov si Constanta. Incepand cu 1961 nu s-a mai folosit blocul de lumini de spate cu trei lampi independente. Totusi, au ramas in fabricatie pana in 1963 farurile de tip iesit in afara, cu cozoroc, atat pentru troleibuze cat si pentru autobuze. Din 1962, dar numai pentru troleibuze, s-a introdus parbrizul bi-bloc curbat, disparand gemuletele laterale si sporind astfel vizibilitatea in oglinda (pentru urmarirea captatorilor).

La reparatiile ulterioare, siglele rotunde au disparut, iar schema de culori s-a modificat. In imagine puteti observa cum a ajuns #4200 in noua ani, dupa una sau doua reparatii capitale si vreo patru revopsiri. Farurile mai au cozoroc, dar schema este simplificata, culoarea rosie banala, lipsa siglei, bara de protectie improvizata grosier, lipsa ornamentelor orizontale etc.


Attachments:
#4200_1969.jpg
#4200_1969.jpg [ 116.92 KiB | Viewed 19509 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Oct 2010 16:19 
Offline

Joined: Thu 29 Jan 2009 17:43
Posts: 20
Location: Bucuresti
Stie cineva daca TV 2E din primele serii, adica cele cu luneta spate bipartita, aveau tragatoare?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 08 Oct 2010 16:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3434
Petro Burgener wrote:
Stie cineva daca TV 2E din primele serii, adica cele cu luneta spate bipartita, aveau tragatoare?
Nu aveau tragatoare. Nu exista asa ceva in Romania atunci. Dar funiile erau de obicei legate la spate, de o treapta a scaritei, nodul acela aparand in unele poze. Tragatoare au aparut abia la primele serii de DAC-Romania 112E, in 1976, dupa care s-a renuntat la ele pana in 1980, apoi din 1983 iar s-a renuntat pana in 1986...


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 112 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group