Salutari tuturor forumistilor!
Ma bucur sa gasesc acest forum, pentru ca de aici poti afla multe informatii interesante.
Despre tramvaiele Rathgeber: cand au fost aduse din Germania in 1994, erau de departe cele mai bune tramvaie ale RATB-ului. Aveau incalzire functionala (V3A-urile au avut incalzire abia dupa modernizare, si la vremea aceea multe mergeau cu burdufurile rupte), podeaua mai joasa, usurand accesul copiilor si a persoanelor in varsta, frana pneumatica, cupla automata intre motor si remorca, pantograf actionat pnematic, usi care se inchideau etans, scaune mai comfortabile ca la V3A, ferestre care chiar se deschideau etc. Butonul pe care se apasa la coborare era culmea interactivitatii.
In buna traditie RATB-ista, s-a ales praful si de "bijuteriile" parcului de tramvaie. Incepand cam din 1996, multe au fost duse la depoul Giulesti, pentru "reabilitare": boghiurile cu trei osii (care, intr-adevar erau uzate) au fost inlocuite cu boghiuri de la EP-urile casate, pantograful pneumatic a fost inlocuit cu unul "modern" actionat cu franghia, stopurile din spatele vagonului motor au fost scoase, in locul lor fiind puse niste table sudate grosier, motoarele au fost inlocuite cu unele de Ep etc. In 1998 cand am vizitat depoul Giulesti, acesta ere plin de M-uri, unele in diferite stadii de dezmembrare. Bineinteles ca o parte din ele nu au mai apucat "modernizarea", fiind casate in depou din diferite motive, mai mult sau mai putin realiste. De exemplu, vagonul 2433 a luat foc in depou (zvonul este ca din vina angajatilor), fiind ulterior casat, desi repararea lui nu ar fi fost foarte costisitoare. Primul Rathgeber "modernizat" a fost 2495. Desi urmare a casarii unora din tramvaie au ramas destule piese de schimb, nimeni nu s-a obosit prea mult cu repararea celorlalte, tendinta de casare pastrandu-se si in anii urmatori. Bineinteles ca nu s-a adus nimic in schimb, parcul micsorandu-se treptat. Un alt val de casari a avut loc in 2004, cand s-au taiat la greu pentru a face loc in depoul Dudesti Tatrelor venite de la Militari, cand acesta din urma s-a inchis pentru modernizare. Dupa redarea in folosinta liniei 35, excesul de tramvaie a disparut, problema fiind rezolvata in stilul clasic: desfiintarea de linii (50, mai tarziu si 2) si micsorarea parcului pe altele (1, 17, 20, 24 etc.).
Mi-a parut tare rau sa aflu ca ultimele Rathgeber au fost casate odata cu inchiderea liniei din Colentina. Chiar cei de la RATB nu au nici un plan in privinta parcului de tramvaie? Probabil vor trece cel putin 4-5 ani pana cele 100 de tramvaie noi vor intra in serviciu. Si daca vor fi probleme cu tramvaiele LF (asa cum au fost in multe orase din Vest -vezi Budapesta), singura solutie va fi introducerea de noi linii de autobuz. Nu ar fi fost mai bine daca Rathgenber-urile ar fi fost tinute in conservare (eventual, in Colentina, ca tot nu se modernizeaza), astfel incat sa existe un "spatiu de manevra" in cazul ca LF-urile nu sunt disponibile la timp? Asa batranele cum sunt, M-urile au rezistat 43 de ani! De ce in alte orase exista inca in circulatie tramvaie mai vechi (ex. Budapesta; UV-urile lor sunt mai vechi si inauntru arata destul de rau), dar la noi totul este casat, ca apoi sa ne intrebam: "Aoleu, ce ne facem ca ramanem fara tramvaie?" (Inclin sa cred ca de aceea vor sa desfiinteze linia 24, care apropo, in anii '80 avea o frecventa decenta).
De ce se mai investesc atatia bani in modernizarea liniilor de tramvai daca tot nu mai avem ce pune pe ele?? Vai de capul nostru!
|