Eu unul cred ca cea mai mare problema a Bucurestiului este densitatea uriasa, si mai ales, concentrarea obiectivelor importante intr-o zona restransa in centrul orasului. Daca orasul ar fi mai intins si densitatea ar fi mai mica, mai putini ar pleca in aceesi directie la aceeasi ora. Circulatia ar fi tot aglomerata, dar nu s'ar ingramadi toti odata.
Constructia de noi artere este o solutie buna, dar pe termen lung. Din cate citesc prin presa, in Bucuresti in afara de Pasajul Basarab, in rest nu prea se misca nimic (cel mai bun exemplu, strapungerea Berzei - Uranus, care probabil nu se va realiza niciodata).
Iar ideea cu incurajarea transportului in comun in detrimentul celui cu masina personala nu cred sa aiba sorti de izbanda; unde sa mai faci si benzi speciale pentru autobuze, pe strazile deja sufocate de masini, si mai ales, ce poate oferi RATB in schimb? Un tramvai supra-aglomerat care vine o data la 15 minute sau un autobuz fara aer conditionat in care dospesti la 45 de grade? Atata timp cat transportul in comun nu reprezinta o alternativa viabila, nimanui nu ii convine sa renunte la masina personala.
S-a mai discutat pe aici de benzile speciale pentru transportul in comun; totusi, pe langa costurile pe care le implica o asemenea investitie, trebuie asigurate si vehicule suficiente pentru o frecventa decenta. Degeaba modernizezi o linie de tramvai in sit popriu sau construiesti benzi speciale de autobuz daca intervalul de succedare e de 30 de minute la ora de varf (vezi cazul liniei 47 pe Cal. 13 Septembrie). Intrebarea care mi-o pun este: chiar daca vor aparea aceste benzi speciale si se va gasi o solutie pentru impiedicarea folosirii lor de masinile mici - ceea ce e putin probabil, avand in vedere "civilizatia" si inventivitatea anumitor bucuresteni - va putea RATB sa asigure suficiente vehicule pentru un interval decent la orele de varf, in conditiile in care au inceput sa caseze autobuze vechi de 10 ani? Stau si ma intreb: de ce s-au mai chinuit sa instaleze GPS pe autobuze daca tot mai exista probleme cu furtul de curse pe linii nu tocmai periferice, cum este 635?
Cum putem vorbi de decongestionarea traficului, in conditiile in care se construiesc in nestire cladiri de birouri cu zeci de etaje si fara locuri de parcare? Nu este posibil si nici macar indicat ca toata lumea sa folosesca transportul in comun (cred ca unii dintre voi mai tineti minte dictonul : "Cu o mana pe bara/ Cu un picior pe scara/ Si cu c***l afara" , conform caruia se calatorea in vehiculele Intreprinderii de Tarat Bucurestienii (ITB) in anii '80). Spre deosebire de acele timpuri, este evidenta o schimbare in bine, prin decongestionarea mijloacelor de transport, dar in schimb a crescut enorm numarul de masini de pe strazi, si implicit poluarea. Acum doi ani cand am venit pentru ultima oara in Romania, am facut doua ore si jumatate cu avionul de la Amsterdam la Bucuresti, si trei ore pe drum cu masina de la Aeroprotul Otopeni la Piata Progresul... In Vest, lumea isi permite sa fie "ecologica" si sa se gandeasca la mediu, dar bucurestenii nu isi permit acest lux, deoarece multi nu alta alternativa in afara masinii personale.
Sa va dau un exemplu: in anii '60, o mare parte a retelei de tramvai de aici din Toronto a fost desfiintata, datorita constructiei metroului. Se dorea desfiintarea completa a tramvaiului pana in anii '80. Spre sfarsitul anilor '70, la protestul cetatenilor, s-a renuntat la idee, iar in ultimii 15 -20 de ani s-au refacut, cu mari eforturi financiare -cateva linii. In afara faptului ca e nepoluant, capacitatea de transport pentru un tramvai este mult mai mare, iar durata de viata este dubla fata de cea a unui autobuz. In schimb, in Bucuresti, administratiei orasului o doare in pix de transportul ecologic... In conditiile unui oras suprapopulat si foarte poluat ca Bucurestiul, eu unul cred ca metroul si tramvaiul ar trebui sa fie principalele mijloace de transport in oras pe arterele mari, si troleibuzul pe rutele mai putin solicitate. In schimb, metroul bucurestean ajunge in toate falimentele orasului (IMGB, Semanatoarea, in curand Policolor), reteaua de tramvai e in colaps, iar troleibuzele acopera o arie prea mica. Asrta in timp ce locuitorilor din zone aglomerate ca Giurgiului, Drumul Taberei, Colentina etc. nu le raman ca variante decat traficul infernal sau mersul pe jos... Nu e posibil ca toata lumea dintr-un oras sa mearga la serviciu cu tramvaiul, dar stau si ma gandesc: cum
'ul isi inchipuie primaria ca incurajeaza transportul in comun, in conditiile in care parcul RATB scade de la an la an, iar metroul vine la 10 minute la orele de varf?
.